Arbetsgivaren kan kompensera genom extra inbetalning, men det verkar väldigt ovanligt tyvärr. Åtminstone på storbolag.Verdi skrev:Anställd anschmäld.taliz skrev:Hela förmånsvärdet skulle just dras på nettolönen.Verdi skrev:Om förmånsvärder är t ex 5000:- så betalar man ut 5000:- mindre i nettolön. På papperet så betalas hela lönen ut men man betalar tillbaka förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån. Det blir i praktiken exakt samma sak som bruttolöneavdrag förutom att man maxar pension och utdelningsutrymme.taliz skrev:Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.Verdi skrev:Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?
Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Men problemet är bilkostnaden som dras på bruttolönen. Dvs bruttolönen minskar, vilket skapar problemet med tjänstepensionen.
Detta gäller alltså som anställd med tjänstepension och kollektivavtal. Som egen är det nog sällan man pyntar 30% i tjänstepension.
Det har jag dålig insikt i. Men borde det inte bli samma sak? Med en tillmötesgående arbetsgivare alltså?
Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Moderator: Redaktion
Riksrevisionen om bilars klimatstöd
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
703 kSEK per år 2019 med hög kommunalskatt.heldiggrisen skrev:Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
Blir 5% lägre nu när det slopar värnskatten som skulle vara temporär och har funnits sedan 1995.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Beror väl på i vilken kommun man bor också?ChristerSjo skrev:703 kSEK per år 2019 med hög kommunalskatt.heldiggrisen skrev:Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
Blir 5% lägre nu när det slopar värnskatten som skulle vara temporär och har funnits sedan 1995.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Jo jag skrev med hög kommnalskatt.Verdi skrev:Beror väl på i vilken kommun man bor också?ChristerSjo skrev:703 kSEK per år 2019 med hög kommunalskatt.heldiggrisen skrev:Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
Blir 5% lägre nu när det slopar värnskatten som skulle vara temporär och har funnits sedan 1995.
I mitt fall är det 58% 2019
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Hade jag inte gått ur svenska kyrkan hade det blivit ytterligare drygt 1% enhet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
nek0 skrev:Var kan jag låna pengar och dra va räntekostnader? Snälla visa mig jag och säkert alla här på forumet vill ha sån lån
Ok. De kallar sig själva för "banker".
När man lånar pengar i form av huslån, fritidslån, lån utan säkerhet, kortkredit och andra krediter så betalar man ränta på pengarna. På de årliga räntekostnaderna har man rätt att göra avdrag i sin deklaration. Räntan på lån och krediter är avdragsgill med 30 % upp till 100 000 kronor om året.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Vänta lite nu. Vad kom 30% ifrån? Du skrev att man kan dra av ränta inte 30%Tomas L skrev:nek0 skrev:Var kan jag låna pengar och dra va räntekostnader? Snälla visa mig jag och säkert alla här på forumet vill ha sån lån
Ok. De kallar sig själva för "banker".
När man lånar pengar i form av huslån, fritidslån, lån utan säkerhet, kortkredit och andra krediter så betalar man ränta på pengarna. På de årliga räntekostnaderna har man rätt att göra avdrag i sin deklaration. Räntan på lån och krediter är avdragsgill med 30 % upp till 100 000 kronor om året.
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Kan du hitta var jag skrev att man kan dra av "hela räntan" eller "100% av räntan"?nek0 skrev:Vänta lite nu. Vad kom 30% ifrån? Du skrev att man kan dra av ränta inte 30%
Kan vi återvända till topic..?
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Här kanske ?Tomas L skrev:Det är ju det som är skillnaden mellan privatpersoner och företag; företaget får inte behålla momsen. Men då kan de å andra sidan dra av moms på inköp...och det är ju så det rimligtvis måste vara.Verdi skrev:20% av alla intäkter till statskassan? Du menar momsen som mina kunder betalar? Det var aldrig mina pengar.
Men du har mindre pengar i kassan för utgifterna har ju ökat. Man kan bara dra av mer moms om man har större kostnader. Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet.Verdi skrev:Ju större utgifter desto mer av momspengarna får jag behålla.
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
55,15 % är den högsta marginalskatten man kan ha i år (Dorotea med 35,15 % kommunal- och landstingsskatt).heldiggrisen skrev:Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Jo i och med att de har slopat den "tillfälliga" värnskatten på 5% från i år. Den blev "tillfällig" i nästan 25 år.bylund skrev:55,15 % är den högsta marginalskatten man kan ha i år (Dorotea med 35,15 % kommunal- och landstingsskatt).heldiggrisen skrev:Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnskatt
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Skall väll tilläggas att du inte slipper undan begravningsavgiften. "Medlemsavgiften" till Svenska kyrkan på drygt 1% av hela din inkomst är ju frivillig.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Nope.nek0 skrev:Här kanske ?Tomas L skrev:Men du har mindre pengar i kassan för utgifterna har ju ökat. Man kan bara dra av mer moms om man har större kostnader. Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet.
A straw man is a form of argument and an informal fallacy based on giving the impression of refuting an opponent's argument, while actually refuting an argument that was not presented by that opponent.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Ok. Kan du då översätta det här till svenska så jag fattar vad du menar? "Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet."Tomas L skrev:Nope.nek0 skrev:Här kanske ?Tomas L skrev:Men du har mindre pengar i kassan för utgifterna har ju ökat. Man kan bara dra av mer moms om man har större kostnader. Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet.
A straw man is a form of argument and an informal fallacy based on giving the impression of refuting an opponent's argument, while actually refuting an argument that was not presented by that opponent.
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Precis, medlemsavgifter till olika föreningar ska inte räknas som skattChristerSjo skrev:Skall väll tilläggas att du inte slipper undan begravningsavgiften. "Medlemsavgiften" till Svenska kyrkan på drygt 1% av hela din inkomst är ju frivillig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
1. Du har helt missat poängen och tappat bort vad tråden handlar om.nek0 skrev:Ok. Kan du då översätta det här till svenska så jag fattar vad du menar? "Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet."
2. Det är på svenska.
3. Jag menar precis vad jag har skrivit. Om du vill veta hur ränteavdrag fungerar så rekommenderar jag denna länk:
https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 18399.html
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Nej jag har inte tappat något.Det var du som skrev att man som privat person kan låna pengar och sedan dra av räntan. Tråden handlade aldrig om räntan utan det var du som började med det. Då kan man undra vem som tappat tråden. Hur ränteavdraget fungerar vet alla som någonsin lånat pengar och därför frågade jag om du visste något annat ställe än banken där man kan låna pengar och få dra av hela räntan som du skrev att det gårTomas L skrev:1. Du har helt missat poängen och tappat bort vad tråden handlar om.nek0 skrev:Ok. Kan du då översätta det här till svenska så jag fattar vad du menar? "Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet."
2. Det är på svenska.
3. Jag menar precis vad jag har skrivit. Om du vill veta hur ränteavdrag fungerar så rekommenderar jag denna länk:
https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 18399.html
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Vad handlar tråden om?
Vad har ränteavdrag med klimatstödet och revisionens kritik mot det att göra? (så att vi återkommer till ämnet)
Vad har ränteavdrag med klimatstödet och revisionens kritik mot det att göra? (så att vi återkommer till ämnet)
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
1. Du får hemskt gärna visa var jag skrev att det går att dra av hela räntan. Problemet är att det finns inget sådant citat utan din argumentation bygger på ditt eget missförstånd.nek0 skrev:Nej jag har inte tappat något.Det var du som skrev att man som privat person kan låna pengar och sedan dra av räntan. Tråden handlade aldrig om räntan utan det var du som började med det. Då kan man undra vem som tappat tråden. Hur ränteavdraget fungerar vet alla som någonsin lånat pengar och därför frågade jag om du visste något annat ställe än banken där man kan låna pengar och få dra av hela räntan som du skrev att det går
2. Inlägget om ränteavdrag var en liknelse för att förklara hur moms för företag fungerar, eftersom någon annan skrev att "Ju större utgifter desto mer av momspengarna får jag behålla", vilket är fel. Det var i sin tur följden av en argumentation för att visa det varför är bättre att gynna företag och förmånsbilar än privatpersoner, om man vill få maximal effekt av klimatstödet, vilket alltså är topic.
3. Gå tillbaka några sidor och läs...och återgå sedan till topic!
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Ingenting av den här diskussionen är on topic. Läs rubrik och inledande inlägg.Tomas L skrev:3. Gå tillbaka några sidor och läs...och återgå sedan till topic!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Tyvärr så är mycket off-topic, men inte allt:iAkita skrev:Ingenting av den här diskussionen är on topic. Läs rubrik och inledande inlägg.Tomas L skrev:3. Gå tillbaka några sidor och läs...och återgå sedan till topic!
- analysera kostnadseffektiviteten i nedsatt förmånsvärde riktat mot förmånsbilar
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Precis, en av riksrevisionens huvudpoänger är att vårat elbilsstöd går via förmånsbilar, vilket de anser inte är kostnadseffektivt. De anser visserligen inte att 60 000kr bonusen är effektiv heller utan tänker att omställningen ska göras genom att höja koldioxidskatten. Problemet med det är att koldioxidskatten är en piska och att piska fram något tar längre tid än att locka någon.
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Huvudpoängen, se deras rekommendationer, är att det ö h inte har gjorts någon granskning över hur effektiva åtgärderna är. Riksrevisionen skriver bl a så här:LarsL skrev:Precis, en av riksrevisionens huvudpoänger är att vårat elbilsstöd går via förmånsbilar, vilket de anser inte är kostnadseffektivt. De anser visserligen inte att 60 000kr bonusen är effektiv heller utan tänker att omställningen ska göras genom att höja koldioxidskatten. Problemet med det är att koldioxidskatten är en piska och att piska fram något tar längre tid än att locka någon.
De skriver följande:Riksrevisionen är vidare kritisk till att ingen sammantagen samhällsekonomisk bedömning har tagits fram för någon av de åtgärder som granskats, där den tänkta åtgärdens nyttor ställts mot kostnader, eller där bedömningar av kostnadseffektivitet har gjorts
Riksrevisionen har granskat de styrmedel som sedan 2006 har använts för att öka andelen miljöbilar i Sverige*. Totalt har utgifterna för staten legat på drygt 13 miljarder kronor.
Den övergripande slutsatsen är att detta jämfört med andra insatser på samma område har varit förhållandevis kostsamma sätt att minska transportsektorns koldioxidutsläpp.
Riksrevisionen konstaterar också att många subventionerade miljöbilar har gått på export, vilket ytterligare minskat kostnadseffektiviteten. Effektiviteten i insatsen påverkas även negativt av att personer med förmånsbilar via sitt jobb får en avsevärt högre subvention än personer som väljer att köpa en miljöbil privat.
De skriver även att kostnadseffektiviteten måste analyseras. Nedsättningen av förmånsvärde kan se stor ut på ett excelark, men är det verkligen så? Vad "kostar" nedsättningen av förmånsvärden för staten?
En Model 3 LR AWD kostar 669.000 kr idag och har ett förmånsvärde p g a nedsättning på 4.285 kr. Det är i nivå med vad den vanligaste tjänstebilen V60 D4. Vad hade förmånsvärdet varit utan nedsättningar på en M3? En bil i samma prisklass har ett förmånsvärde på 9.666 kr/månad. Så staten förlorar teoretiskt 1776 kr/månad (se beräkning längst ned) eller 63.936 kr på 3 år. Dyrt för staten?
Det förutsätter ju att de som väljer en Model 3 som tjänstebil, annars hade kört en tjänstebil i samma prisklass, d v s 669.000 kr. Visst finns det några sådana, men väldigt få tjänstebilsförare vill köra en bil med så högt förmånsvärde. Varför ska en tjänstebilsförare välja en bil med ett förmånsvärde på 9.666 kr samtidigt som företaget ska gå med på högre kostnader för sociala avgifter och den finansiella risken med en tjänstebil för 669.000 kr?
Både tjänstebilsförare och företag väljer hellre en V60 för nästa halva priset och med ett förmånsvärde som är en tredjedel så högt. Det gör de flesta företag trots nedsättning av förmånsvärdet; det såldes 52 Model 3 till företag i januari, 942 st V60. 918 st Passat.
Glöm inte att staten får ökade momsintäkter ju dyrare bil som köparna väljer, en M3 LR AWD ger ca 134.000 kr i momsintäkt. En V60 som kostar 7,5 basbelopp ger ca: 70.000 i momsintäkt för staten, d v s ca: 64.000 kr mindre i intäkt för staten. Jämför det med de 63.936 kr som nedsättningen kostar.
Så kan man locka företag och tjänstebilsförare att välja rena elbilar som en M3 istället för en V60 så är nedsättningen av förmånsvärdet i princip kostnadsneutral för staten. Och då har vi inte vägt in några klimatfördelar, som egentligen är den verkliga "huvudpoängen".
Så jag håller med, de måste locka fler att köpa av elbilar. Vill man öka andelen elbilar i trafik, så måste de förbättra villkoren för företagen och tjänstebilsköparna, som står för 90% av inköpen av bilar i denna prisklass. Idag är det billigare och förmånligare att välja hybridbilar, vilket har inte alls har samma genomslag på koldioxidutsläppen.
Beräkning: Vi jämför med en BMW X5 med lite utrustning så att den hamnar på samma pris som en M3 och därmed ger en indikation om vad förmånsvärdet hade varit utan nedsättningar: 9.666 kr per månad. För de flesta tjänstebilsförare så betalar man skatt på förmånsvärdet, d v s nettolönen minskar med förmånsvärdet ggr skattesatsen, exempel: M3, 4.285 * 33% = 1414 kr/mån i nettokostnad. En M3 utan subvention: 3190 kr/mån i kostnad, förutsatt att man inte hamnar över brytpunkten för statlig skatt, för förmånsvärdet läggs ju på toppen av lönen. Subventionen på en normal 3 årig leasing kostar då staten 3190 - 1414 = 1776 x 36 mån = 63.936 kr.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
När det är en så bra affär för staten att genom nedskrivning av förmånsvärdet för förmånsbil kan man ju undra varför inte samma subvention också skulle kunna ges till privatpersoner. Som jag påpekat tidigare skulle det vara relativt enkelt att lösa i deklarationen utan att blanda in folks arbetsgivare. Det bromsar ju snarare upp. Jag tänker mig ett avdrag på taxerad inkomst motsvarande privatleasingkostnaden och istället påförande av förmånsvärde som man kan reducera för att önskad effekt.
Plötsligt skulle det bli lika förmånligt och andelen privatköp skulle stiga.
Plötsligt skulle det bli lika förmånligt och andelen privatköp skulle stiga.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7318
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd
Det roliga är att skulle de höja koldioxidskatten skulle det resultera i att elbilar skulle bli en ännu större förlust enligt deras skruvade logik. Ännu mer härliga skatteinkomster staten går miste om.LarsL skrev:Precis, en av riksrevisionens huvudpoänger är att vårat elbilsstöd går via förmånsbilar, vilket de anser inte är kostnadseffektivt. De anser visserligen inte att 60 000kr bonusen är effektiv heller utan tänker att omställningen ska göras genom att höja koldioxidskatten. Problemet med det är att koldioxidskatten är en piska och att piska fram något tar längre tid än att locka någon.