Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Ni som tycker det blir billigare privat. Vad har ni räknat för restvärde på bilen? Knappast 50% va?

Det där med pensionen kommer man runt genom att använda sig av nettolöneavdrag.
Räknar inte med något restvärde egentligen. Men troligen högre än 38% som Volvofinans räknade med.

Om man gör nettolöneavdrag, vad skulle då vinsten vara överhuvudtaget?
Då blir det mer eller mindre som privatleasing.
Om förmånsvärder är t ex 5000:- så betalar man ut 5000:- mindre i nettolön. På papperet så betalas hela lönen ut men man betalar tillbaka förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån. Det blir i praktiken exakt samma sak som bruttolöneavdrag förutom att man maxar pension och utdelningsutrymme.
Hela förmånsvärdet skulle just dras på nettolönen.
Men problemet är bilkostnaden som dras på bruttolönen. Dvs bruttolönen minskar, vilket skapar problemet med tjänstepensionen.
Detta gäller alltså som anställd med tjänstepension och kollektivavtal. Som egen är det nog sällan man pyntar 30% i tjänstepension.
Anställd anschmäld. :D

Det har jag dålig insikt i. Men borde det inte bli samma sak? Med en tillmötesgående arbetsgivare alltså?
Arbetsgivaren kan kompensera genom extra inbetalning, men det verkar väldigt ovanligt tyvärr. Åtminstone på storbolag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av ChristerSjo »

heldiggrisen skrev:
Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
703 kSEK per år 2019 med hög kommunalskatt.

Blir 5% lägre nu när det slopar värnskatten som skulle vara temporär och har funnits sedan 1995.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Verdi

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Verdi »

ChristerSjo skrev:
heldiggrisen skrev:
Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
703 kSEK per år 2019 med hög kommunalskatt.

Blir 5% lägre nu när det slopar värnskatten som skulle vara temporär och har funnits sedan 1995.
Beror väl på i vilken kommun man bor också?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av ChristerSjo »

Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:
heldiggrisen skrev:
Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
703 kSEK per år 2019 med hög kommunalskatt.

Blir 5% lägre nu när det slopar värnskatten som skulle vara temporär och har funnits sedan 1995.
Beror väl på i vilken kommun man bor också?
Jo jag skrev med hög kommnalskatt.

I mitt fall är det 58% 2019
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av ChristerSjo »

Hade jag inte gått ur svenska kyrkan hade det blivit ytterligare drygt 1% enhet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

nek0 skrev:
Var kan jag låna pengar och dra va räntekostnader? Snälla visa mig jag och säkert alla här på forumet vill ha sån lån

Ok. De kallar sig själva för "banker".
När man lånar pengar i form av huslån, fritidslån, lån utan säkerhet, kortkredit och andra krediter så betalar man ränta på pengarna. På de årliga räntekostnaderna har man rätt att göra avdrag i sin deklaration. Räntan på lån och krediter är avdragsgill med 30 % upp till 100 000 kronor om året.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av nek0 »

Tomas L skrev:
nek0 skrev:
Var kan jag låna pengar och dra va räntekostnader? Snälla visa mig jag och säkert alla här på forumet vill ha sån lån

Ok. De kallar sig själva för "banker".
När man lånar pengar i form av huslån, fritidslån, lån utan säkerhet, kortkredit och andra krediter så betalar man ränta på pengarna. På de årliga räntekostnaderna har man rätt att göra avdrag i sin deklaration. Räntan på lån och krediter är avdragsgill med 30 % upp till 100 000 kronor om året.
Vänta lite nu. Vad kom 30% ifrån? Du skrev att man kan dra av ränta inte 30%
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

nek0 skrev:
Vänta lite nu. Vad kom 30% ifrån? Du skrev att man kan dra av ränta inte 30%
Kan du hitta var jag skrev att man kan dra av "hela räntan" eller "100% av räntan"?

Kan vi återvända till topic..? :?:
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av nek0 »

Tomas L skrev:
Verdi skrev:
20% av alla intäkter till statskassan? Du menar momsen som mina kunder betalar? Det var aldrig mina pengar.
Det är ju det som är skillnaden mellan privatpersoner och företag; företaget får inte behålla momsen. Men då kan de å andra sidan dra av moms på inköp...och det är ju så det rimligtvis måste vara.

Verdi skrev:
Ju större utgifter desto mer av momspengarna får jag behålla.
Men du har mindre pengar i kassan för utgifterna har ju ökat. Man kan bara dra av mer moms om man har större kostnader. Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet.
Här kanske ?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av bylund »

heldiggrisen skrev:
Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
55,15 % är den högsta marginalskatten man kan ha i år (Dorotea med 35,15 % kommunal- och landstingsskatt).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av ChristerSjo »

bylund skrev:
heldiggrisen skrev:
Något OT, men hur mycket får man tjäna i Sverige för att ha 60% i marginalskatt?
Vansinne
55,15 % är den högsta marginalskatten man kan ha i år (Dorotea med 35,15 % kommunal- och landstingsskatt).
Jo i och med att de har slopat den "tillfälliga" värnskatten på 5% från i år. Den blev "tillfällig" i nästan 25 år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnskatt
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av ChristerSjo »

Skall väll tilläggas att du inte slipper undan begravningsavgiften. "Medlemsavgiften" till Svenska kyrkan på drygt 1% av hela din inkomst är ju frivillig.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

nek0 skrev:
Tomas L skrev:
Men du har mindre pengar i kassan för utgifterna har ju ökat. Man kan bara dra av mer moms om man har större kostnader. Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet.
Här kanske ?
Nope.
A straw man is a form of argument and an informal fallacy based on giving the impression of refuting an opponent's argument, while actually refuting an argument that was not presented by that opponent.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av nek0 »

Tomas L skrev:
nek0 skrev:
Tomas L skrev:
Men du har mindre pengar i kassan för utgifterna har ju ökat. Man kan bara dra av mer moms om man har större kostnader. Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet.
Här kanske ?
Nope.
A straw man is a form of argument and an informal fallacy based on giving the impression of refuting an opponent's argument, while actually refuting an argument that was not presented by that opponent.
Ok. Kan du då översätta det här till svenska så jag fattar vad du menar? "Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet."
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av bylund »

ChristerSjo skrev:
Skall väll tilläggas att du inte slipper undan begravningsavgiften. "Medlemsavgiften" till Svenska kyrkan på drygt 1% av hela din inkomst är ju frivillig.
Precis, medlemsavgifter till olika föreningar ska inte räknas som skatt :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

nek0 skrev:
Ok. Kan du då översätta det här till svenska så jag fattar vad du menar? "Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet."
1. Du har helt missat poängen och tappat bort vad tråden handlar om.
2. Det är på svenska.
3. Jag menar precis vad jag har skrivit. Om du vill veta hur ränteavdrag fungerar så rekommenderar jag denna länk:

https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 18399.html
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av nek0 »

Tomas L skrev:
nek0 skrev:
Ok. Kan du då översätta det här till svenska så jag fattar vad du menar? "Man kan dra liknelsen vid en privatperson som tar ett lån för att köpa grejer, man kan ju då dra av räntekostnaden och därmed öka inkomsten. Men man måste ju fortfarande betala lånet."
1. Du har helt missat poängen och tappat bort vad tråden handlar om.
2. Det är på svenska.
3. Jag menar precis vad jag har skrivit. Om du vill veta hur ränteavdrag fungerar så rekommenderar jag denna länk:

https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 18399.html
Nej jag har inte tappat något.Det var du som skrev att man som privat person kan låna pengar och sedan dra av räntan. Tråden handlade aldrig om räntan utan det var du som började med det. Då kan man undra vem som tappat tråden. Hur ränteavdraget fungerar vet alla som någonsin lånat pengar och därför frågade jag om du visste något annat ställe än banken där man kan låna pengar och få dra av hela räntan som du skrev att det går
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Mickep »

Vad handlar tråden om?
Vad har ränteavdrag med klimatstödet och revisionens kritik mot det att göra? (så att vi återkommer till ämnet)
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

nek0 skrev:
Nej jag har inte tappat något.Det var du som skrev att man som privat person kan låna pengar och sedan dra av räntan. Tråden handlade aldrig om räntan utan det var du som började med det. Då kan man undra vem som tappat tråden. Hur ränteavdraget fungerar vet alla som någonsin lånat pengar och därför frågade jag om du visste något annat ställe än banken där man kan låna pengar och få dra av hela räntan som du skrev att det går
1. Du får hemskt gärna visa var jag skrev att det går att dra av hela räntan. Problemet är att det finns inget sådant citat utan din argumentation bygger på ditt eget missförstånd.

2. Inlägget om ränteavdrag var en liknelse för att förklara hur moms för företag fungerar, eftersom någon annan skrev att "Ju större utgifter desto mer av momspengarna får jag behålla", vilket är fel. Det var i sin tur följden av en argumentation för att visa det varför är bättre att gynna företag och förmånsbilar än privatpersoner, om man vill få maximal effekt av klimatstödet, vilket alltså är topic.

3. Gå tillbaka några sidor och läs...och återgå sedan till topic!
M3 LR AWD EAP 2021
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av iAkita »

Tomas L skrev:
3. Gå tillbaka några sidor och läs...och återgå sedan till topic!
Ingenting av den här diskussionen är on topic. Läs rubrik och inledande inlägg.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

iAkita skrev:
Tomas L skrev:
3. Gå tillbaka några sidor och läs...och återgå sedan till topic!
Ingenting av den här diskussionen är on topic. Läs rubrik och inledande inlägg.
Tyvärr så är mycket off-topic, men inte allt:
  • analysera kostnadseffektiviteten i nedsatt förmånsvärde riktat mot förmånsbilar
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av LarsL »

Precis, en av riksrevisionens huvudpoänger är att vårat elbilsstöd går via förmånsbilar, vilket de anser inte är kostnadseffektivt. De anser visserligen inte att 60 000kr bonusen är effektiv heller utan tänker att omställningen ska göras genom att höja koldioxidskatten. Problemet med det är att koldioxidskatten är en piska och att piska fram något tar längre tid än att locka någon.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Tomas L »

LarsL skrev:
Precis, en av riksrevisionens huvudpoänger är att vårat elbilsstöd går via förmånsbilar, vilket de anser inte är kostnadseffektivt. De anser visserligen inte att 60 000kr bonusen är effektiv heller utan tänker att omställningen ska göras genom att höja koldioxidskatten. Problemet med det är att koldioxidskatten är en piska och att piska fram något tar längre tid än att locka någon.
Huvudpoängen, se deras rekommendationer, är att det ö h inte har gjorts någon granskning över hur effektiva åtgärderna är. Riksrevisionen skriver bl a så här:
Riksrevisionen är vidare kritisk till att ingen sammantagen samhällsekonomisk bedömning har tagits fram för någon av de åtgärder som granskats, där den tänkta åtgärdens nyttor ställts mot kostnader, eller där bedömningar av kostnadseffektivitet har gjorts
De skriver följande:
Riksrevisionen har granskat de styrmedel som sedan 2006 har använts för att öka andelen miljöbilar i Sverige*. Totalt har utgifterna för staten legat på drygt 13 miljarder kronor.

Den övergripande slutsatsen är att detta jämfört med andra insatser på samma område har varit förhållandevis kostsamma sätt att minska transportsektorns koldioxidutsläpp.

Riksrevisionen konstaterar också att många subventionerade miljöbilar har gått på export, vilket ytterligare minskat kostnadseffektiviteten. Effektiviteten i insatsen påverkas även negativt av att personer med förmånsbilar via sitt jobb får en avsevärt högre subvention än personer som väljer att köpa en miljöbil privat.

De skriver även att kostnadseffektiviteten måste analyseras. Nedsättningen av förmånsvärde kan se stor ut på ett excelark, men är det verkligen så? Vad "kostar" nedsättningen av förmånsvärden för staten?

En Model 3 LR AWD kostar 669.000 kr idag och har ett förmånsvärde p g a nedsättning på 4.285 kr. Det är i nivå med vad den vanligaste tjänstebilen V60 D4. Vad hade förmånsvärdet varit utan nedsättningar på en M3? En bil i samma prisklass har ett förmånsvärde på 9.666 kr/månad. Så staten förlorar teoretiskt 1776 kr/månad (se beräkning längst ned) eller 63.936 kr på 3 år. Dyrt för staten?

Det förutsätter ju att de som väljer en Model 3 som tjänstebil, annars hade kört en tjänstebil i samma prisklass, d v s 669.000 kr. Visst finns det några sådana, men väldigt få tjänstebilsförare vill köra en bil med så högt förmånsvärde. Varför ska en tjänstebilsförare välja en bil med ett förmånsvärde på 9.666 kr samtidigt som företaget ska gå med på högre kostnader för sociala avgifter och den finansiella risken med en tjänstebil för 669.000 kr?

Både tjänstebilsförare och företag väljer hellre en V60 för nästa halva priset och med ett förmånsvärde som är en tredjedel så högt. Det gör de flesta företag trots nedsättning av förmånsvärdet; det såldes 52 Model 3 till företag i januari, 942 st V60. 918 st Passat.

Glöm inte att staten får ökade momsintäkter ju dyrare bil som köparna väljer, en M3 LR AWD ger ca 134.000 kr i momsintäkt. En V60 som kostar 7,5 basbelopp ger ca: 70.000 i momsintäkt för staten, d v s ca: 64.000 kr mindre i intäkt för staten. Jämför det med de 63.936 kr som nedsättningen kostar.

Så kan man locka företag och tjänstebilsförare att välja rena elbilar som en M3 istället för en V60 så är nedsättningen av förmånsvärdet i princip kostnadsneutral för staten. Och då har vi inte vägt in några klimatfördelar, som egentligen är den verkliga "huvudpoängen".

Så jag håller med, de måste locka fler att köpa av elbilar. Vill man öka andelen elbilar i trafik, så måste de förbättra villkoren för företagen och tjänstebilsköparna, som står för 90% av inköpen av bilar i denna prisklass. Idag är det billigare och förmånligare att välja hybridbilar, vilket har inte alls har samma genomslag på koldioxidutsläppen.

Beräkning: Vi jämför med en BMW X5 med lite utrustning så att den hamnar på samma pris som en M3 och därmed ger en indikation om vad förmånsvärdet hade varit utan nedsättningar: 9.666 kr per månad. För de flesta tjänstebilsförare så betalar man skatt på förmånsvärdet, d v s nettolönen minskar med förmånsvärdet ggr skattesatsen, exempel: M3, 4.285 * 33% = 1414 kr/mån i nettokostnad. En M3 utan subvention: 3190 kr/mån i kostnad, förutsatt att man inte hamnar över brytpunkten för statlig skatt, för förmånsvärdet läggs ju på toppen av lönen. Subventionen på en normal 3 årig leasing kostar då staten 3190 - 1414 = 1776 x 36 mån = 63.936 kr.
M3 LR AWD EAP 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Fredrik j »

När det är en så bra affär för staten att genom nedskrivning av förmånsvärdet för förmånsbil kan man ju undra varför inte samma subvention också skulle kunna ges till privatpersoner. Som jag påpekat tidigare skulle det vara relativt enkelt att lösa i deklarationen utan att blanda in folks arbetsgivare. Det bromsar ju snarare upp. Jag tänker mig ett avdrag på taxerad inkomst motsvarande privatleasingkostnaden och istället påförande av förmånsvärde som man kan reducera för att önskad effekt.
Plötsligt skulle det bli lika förmånligt och andelen privatköp skulle stiga.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Precis, en av riksrevisionens huvudpoänger är att vårat elbilsstöd går via förmånsbilar, vilket de anser inte är kostnadseffektivt. De anser visserligen inte att 60 000kr bonusen är effektiv heller utan tänker att omställningen ska göras genom att höja koldioxidskatten. Problemet med det är att koldioxidskatten är en piska och att piska fram något tar längre tid än att locka någon.
Det roliga är att skulle de höja koldioxidskatten skulle det resultera i att elbilar skulle bli en ännu större förlust enligt deras skruvade logik. Ännu mer härliga skatteinkomster staten går miste om.
Skriv svar