Varför Teslas laddbox?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av gnutten »

Ja det är att inte ha öppningsknappen jag saknar mest så det är ett bra försäljningsargument.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av bonath »

Trycka på sladden eller luckan... Ilandsproblem!!! :D

edit:
Jag har WC men trycker oftast på skärmen när jag går ur bilen.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av heldiggrisen »

gnutten skrev:
Ja det är att inte ha öppningsknappen jag saknar mest så det är ett bra försäljningsargument.
Om det är knappen du vill åt, så köp vilken box som helst utan fast sladd, så köper du till den här:
https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... knapp-22kw

Edit: den finns i 11kW också
https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... knapp-11kw
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Trean »

Filipleven skrev:
En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?
Standard-inställningen i WC är att bara ladda Tesla, men det finns en liten switch man kan ändra vid installationen så att den laddar alla bilar med typ 2. Så du kan välja om du vill att den bara ska kunna ladda Tesla eller alla bilar.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av bonath »

Trean skrev:
Filipleven skrev:
En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?
Standard-inställningen i WC är att bara ladda Tesla, men det finns en liten switch man kan ändra vid installationen så att den laddar alla bilar med typ 2. Så du kan välja om du vill att den bara ska kunna ladda Tesla eller alla bilar.

Gjorde så med min och laddar sonens Niro-hybrid ibland.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mrmike0243
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jul 2019 16:12
Ort: Borlänge

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av mrmike0243 »

Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Teslaspolen »

mrmike0243 skrev:
Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?
Beror på vad du har för behov.

Enfas eller trefas?
Lastbalansering? Mellan annan laddbox, eller mot hela huset?
Billig, eller hållbar?
Osv
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Trycka på sladden eller luckan... Ilandsproblem!!! :D

edit:
Jag har WC men trycker oftast på skärmen när jag går ur bilen.
Nja, fast det är ju när du ska koppla ur som det är mest användbart med en knapp på handtaget. Annars måste man upp med appen eller öppna dörren till bilen och släppa loss kontakten.
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av mathiaso »

Laddkabeln låses upp om man håller in knappen för bakluckan på fobben.

Men visst, knappen är smidig då den alltid är där.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5882
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Varför Teslas laddbox?

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker Tesla borde ha en option för att låsa upp laddkabeln om bilen är färdigladdad och man kommer mot bilen (som vanl upplåsning).
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
bonath skrev:
Trycka på sladden eller luckan... Ilandsproblem!!! :D

edit:
Jag har WC men trycker oftast på skärmen när jag går ur bilen.
Nja, fast det är ju när du ska koppla ur som det är mest användbart med en knapp på handtaget. Annars måste man upp med appen eller öppna dörren till bilen och släppa loss kontakten.

...tänkte inte på dé... :oops: :oops: :oops:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
gnutten skrev:
Om lastbalanseringen inte övervakar huvudsäkringen är det väl en lösning som bara kommer halvvägs kan jag tycka. Om du får gäster som vill ladda tex måste du instruera hur många ampere de får ta, jag tycker det är skönt att slippa tänka på det alls.

Så du jämför boxar med olika funktioner och säger att den som har fler funktioner är överprissatt, det är ju inte en rättvis jämförelse.
Du begränsar ju strömstyrkan i boxen så att huvudsäkringen inte går. Är den på 16A sätter du 16A i boxen vid installation så kommer max vara 16A för bägge tillsammans. Teslaboxen kommer dock inte ta hänsyn till övriga förbrukare som t.ex. värmepanna eller spis.
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av gnutten »

Ja det är en bra lösning, ja ser ju att när jag har mycket igång inne i huset brukar laddningen lägga sig nånstans runt 5 kW ish. Så i mitt egna fall hade jag troligtvis begränsat en laddbox utan effektvakt till 3×6A då jag har 16A huvudsäkring. Det klarar man sig egentligen mycket bra på vid normala körmönster.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Jerker »

mathiaso skrev:
Laddkabeln låses upp om man håller in knappen för bakluckan på fobben.

Men visst, knappen är smidig då den alltid är där.
Om man har en S eller X, ja. Men väldigt få av oss 3-ägare har köpt till en fob.
Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Sedde »

mrmike0243 skrev:
Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?
Ja jag går i samma funderingar då jag också ska installera en snart. Vad jag förstår det som och som någon annan här i tråden påpekat är laddboxen endast en "sofistikerad strömbrytare". Av vad jag sett här i trådarna är det främst två modeller förutom Teslas som dyker upp: Easee och Garo.

En jämförelse:

Tesla
+ har knapp
+ snygg
+ billig
- ingen lastbalansering
- ingen jfb
- ingen mätare

5200 + 1500-5000 (jfb) + ca 2000 (mätare) + lastbalansering (ingen aning vad det kostar att fixa till)


Garo
+ lastbalansering
+ inbyggd hantering av jordfelsbrytare
+ mätare
+ wifi (behövs väl egentligen med en Tesla)
- ingen teslaknapp, laddkabel behöver köpas till

https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... knapp-11kw
https://www.eways.se/produkter/laddstat ... glb-typ-2/

Totalkostnad: 12500 (utan wifi) + 3500 (laddkabel)

Easee
+ inbyggd jfb
+ mätare
+ wifi
- ingen egen teslaknapp, laddkabel behöver köpas till
- ingen lastbalansering, men lastbalansering kan köpas till vid senare tillfälle när produkt är i lager

Totalkostnad: 8000 + 3500 (laddkabel) + ca 2000 (lastbalansering)

Ungefär så ligger landet i min värld i alla fall. Just nu är jag som sagt själv osäker på vad jag kommer köra på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Sedde »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Ja jag tänker också att det är sällan jag kommer behöva utnytta mer än så. Är det inte också så att det är bättre för batteriet att laddas med lägre effekt?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Jerker »

Sedde skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Ja jag tänker också att det är sällan jag kommer behöva utnytta mer än så. Är det inte också så att det är bättre för batteriet att laddas med lägre effekt?
Ja, det är det, men mellan att ladda 3*16A och 8*16A är det nog ingen skillnad. Det är effekter på över 50 kW som kan vara skadliga i längden.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av ChristerSjo »

Varför skall du betala 2000 kr för en mätare? En laddabox behöver bara förberedd för mätning om jag minns rätt.

Edit: Glömde citera men det är inlägget på föregående sida som jag hänvisar till.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av heldiggrisen »

Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Sedde »

ChristerSjo skrev:
Varför skall du betala 2000 kr för en mätare? En laddabox behöver bara förberedd för mätning om jag minns rätt.

Edit: Glömde citera men det är inlägget på föregående sida som jag hänvisar till.

Nej du har säkerligen rätt, har ju som sagt inte koll på mycket vad gäller el :D Sökte lite snabbt och det var vad som kom upp.

Förresten, efter att ha kollat vidare stämmer jag in i att Garo känns onödigt dyr. Nu står det mellan Teslas och Easee. Hhmmm..
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av tor-ake »

heldiggrisen skrev:
Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av heldiggrisen »

tor-ake skrev:
heldiggrisen skrev:
Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.
Klockrent.
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439

Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av LasseTM »

heldiggrisen skrev:
tor-ake skrev:
heldiggrisen skrev:
Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.
Klockrent.
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439

Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.
Du kan ju dessutom begränsa i bilen, jag har 16A huvudsäkring, min laddbox står på 13A men bilen på 9A.
Du har jag möjlighet att kliva upp på 13A om det verkligen behövs men annars tuffar den på i 9A.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av heldiggrisen »

LasseTM skrev:
heldiggrisen skrev:
tor-ake skrev:
heldiggrisen skrev:
Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.
Klockrent.
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439

Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.
Du kan ju dessutom begränsa i bilen, jag har 16A huvudsäkring, min laddbox står på 13A men bilen på 9A.
Du har jag möjlighet att kliva upp på 13A om det verkligen behövs men annars tuffar den på i 9A.
Då måste jag be farsan och kompisar om också att ställa ner i sin E-Niro, Zoe etc, nu behöver jag inte det.
Om jag ändrar bil/körmönster får jag evt ställa strömmen upp igen i boxen, men tror nog inte förbrukningen bland elbilar kommer ändra sig överdrivet i negativt riktning närmaste åren, så 3x8A tör vara bra nog för mig framöver.
Edit: när jag tänker efter, så är det jo en riktig bra idé. Tveksamt att farsans bil brinner mina säkringar med 13A laddning då&då, och om jag måste ”snabbladda” några extra mil, så behöver jag inte in i boxen och skruva.
Skriv svar