Hur ofta ladda?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 623
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Hur ofta ladda?

Inlägg av Arn »

Hej

Kommer troligen köpa en M3 LR
Pendlar 8 mil per dag (4 mil x2)

Försäljaren tyckte jag ska ladda bilen varje dag. Behöver man verkligen detta? Bilägandet blir bekvämare om man laddar mera sällan. Ska installera laddbox men inte valt modell ännu.

Jag tänker annars man kan klara sig i intervallet 20-80 % laddning om man laddar var 3e dag så slipper man koppla sladden dagligen.

Har 20A huvudsäkring. Belastar man husets totala elförsörjning mer om man laddar sällan och mycket per gång? Risk att värmepumpen i huset levererar lägre framledningstemperatur etc?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av BrooklynS »

Så fort bilen står hemma pluggar jag i laddsladden. Sker med automatik och det tar ju ingen tid direkt.

Det är ingen skillnad på effekt, den laddar med den effekt du ställer in tills det är fullt. Du kan också tidssätta så den laddar nattetid.

Det handlar om ca 16 kWh/dygn du skall ladda in, dvs 8h med 2 kW eller 4h med 4 kW och det lär du knappast märka av så länge du inte kör bastuaggregatet samtidigt...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av Delta »

Du kommer automatiskt att koppla in bilen dagligen för att kunna använda den vid oplanerade resor. Om du har stora barn eller andra nära vänner kommer dessa att vilja låna den på kvällar o helger. Man får mycket vänner när man har en laddat Tesla parkerat utanför huset.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av LasseTM »

Arn skrev:
Hej

Kommer troligen köpa en M3 LR
Pendlar 8 mil per dag (4 mil x2)

Försäljaren tyckte jag ska ladda bilen varje dag. Behöver man verkligen detta? Bilägandet blir bekvämare om man laddar mera sällan. Ska installera laddbox men inte valt modell ännu.

Jag tänker annars man kan klara sig i intervallet 20-80 % laddning om man laddar var 3e dag så slipper man koppla sladden dagligen.

Har 20A huvudsäkring. Belastar man husets totala elförsörjning mer om man laddar sällan och mycket per gång? Risk att värmepumpen i huset levererar lägre framledningstemperatur etc?
Klarar du dig på att ladda var 3dje dag go for it, men det är bekvämt att ladda varje dag.
Frugan laddar våran Zoe max en gång i veckan, jag laddar min model 3 varje dag och vi har ungefär samma körmönster bortsett att Teslan ofta får ta dom oplanerade körningarna.

Laddar man varje dag har man alltid el om man måste göra ett ärende man inte räknat med samt att under de kalla perioderna så använder man hus el för att värma upp bilen när den är inkopplad kontra batteriet.
Man får känslan av att det inte spelar någon roll om man startar värmaren 15min tidigare än nödvändigt men jag känner folk som bor i lägenhet och helt förlitar sig på att ladda när de storhandlar eller går i en galleria tex.

Det spelar ingen roll för huset om du laddar varje dag eller var 3dje dag, du dimensionerar ju din laddning efter hur mycket ditt hus drar och ser då till att inga proppar går, jag har 16A huvudsäkring och kör 2st elbilar och det funkar utan problem.
Jag får dock ställa ned laddningen om båda bilarna ska laddas samtidigt men ofta får min Zoe ladda på kvällen om den ska laddas och min Tesla drar igång laddningen vid 01:00 när elen dessutom är billig.
Fördelen är dessutom att jag aldrig kör både ugn,spis,diskmaskin,tvättmaskin och en hårtork 01:00 som annars har en hypotetisk chans att smälta en propp i mitt skåp.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av sandberg80 »

Du kommer ladda varje dag. Jag lovar dig.
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av Teslaspolen »

Mycket opraktiskt att inte koppla in varje dag. Dessutom blir det onödigt slitage på batteriet om man låter bilen stå inkopplad, framförallt på vintern, då den då tar el från batteriet för att inte frysa samt vid förvärmning av kupén.
Användarvisningsbild
xanderhook
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 nov 2019 12:19
Ort: Bromma

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av xanderhook »

Edit: Vi pendlar 2x35 km vardagar, vilket har dragit ca 20% av batteriet under januari-februari.

Om du installerar laddboxen vid parkeringsplatsen (vid bilens vänstra bakre hörn), så tar det ca 3 sek att koppla in sladden när du parkerar, och 3 sek att koppla ur den när du ska köra.

Har du sladden inkopplad, och lägger in tid för avfärd, så värms bil och batteri från elnätet istället för batteriet - du rullar iväg med 80% varje morgon.

Använder du dessutom Tibber med Easee-box, så startar laddningen när elpriset är som lägst på natten - och det är då du normalt har lägst belastning på dina huvudsäkringar.
2020 Model 3 LR AWD, Midnight Silver, 18", drag
[o]Kia Niro Hybrid, Mini Cooper S, BMW 3-serie, Land Rover Discovery V8, Range Rover V8 [/o]
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av KalleL »

Jag instämmer med ovanstående -- det blir bara onödigt huvudbry att fundera över när det behöver laddas.
Utnyttja att du har en bil där du kan ställa in max laddningsnivå. Plugga in och glöm!
Lämna grubblerierna till sådana stackare som jag (Nissan Leaf än så länge) som behöver bekymra sig om att inte batteriet ska stå på 100% hela tiden.
(Lyckligtvis har jag webbapp till laddboxen så att jag åtminstone kan tajma den att slå av när jag räknar ut att laddningen är ungefär lagom hög.)

Om du vill begränsa effektuttaget från huset så mycket som möjligt är det ju också bra om du pluggar in varje dag och ställer ner strömstyrkan (görs från bilen, jag tror t.ex. 8A går att välja men andra får rätta mig) för med ditt körmönster kommer du ändå att hinna ladda upp till 80% eller 70% eller vad du nu tycker att du behöver, över natten.
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av LasseTM »

KalleL skrev:
Jag instämmer med ovanstående -- det blir bara onödigt huvudbry att fundera över när det behöver laddas.
Utnyttja att du har en bil där du kan ställa in max laddningsnivå. Plugga in och glöm!
Lämna grubblerierna till sådana stackare som jag (Nissan Leaf än så länge) som behöver bekymra sig om att inte batteriet ska stå på 100% hela tiden.
(Lyckligtvis har jag webbapp till laddboxen så att jag åtminstone kan tajma den att slå av när jag räknar ut att laddningen är ungefär lagom hög.)

Om du vill begränsa effektuttaget från huset så mycket som möjligt är det ju också bra om du pluggar in varje dag och ställer ner strömstyrkan (görs från bilen, jag tror t.ex. 8A går att välja men andra får rätta mig) för med ditt körmönster kommer du ändå att hinna ladda upp till 80% eller 70% eller vad du nu tycker att du behöver, över natten.
Du kan välja från 6-16A om jag inte minns fel med 1A intervall
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19592
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av Bjelke »

Bor man i hus och har en laddbox så är det inte ens en fråga huruvida man kopplar in varje dag eller inte då det, som flera
har påpekat, rör sig om otroligt litet arbete under en mycket kort tid, i paritet med motorvärmarkabeln på vintern...

Däremot så om man ska vara superduktig så kan det förlänga batteriets livslängd att ladda inom ett lite snävare intervall varje dag
istället för ett större intervall mer sällan,
dvs att ladda tex 40-60% varje dag istället för 20-80% var tredje dag är något bättre :) typ...

Är man orolig för säkringar eller andra lastavkännande enheter (tex värmepump) så kan det vara ännu smartare att ladda lite och ofta såklart,
laddar man bara motsvarande 25% fördelat på hela natten istället för 75% (var tredje natt) så blir det såklart bättre/enklare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2279
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag laddar normalt en gång i veckan.

Batteriet mår ju bäst mellan 50-80% laddningnivå och om det inte blir spontanresor på 10-15 mil efter jobbet behövs det inte fyllas på.

Det blir ju ändå ett vist slitage på laddkontakten om den används dagligen. Men den håller säkert för det.

Bor du i Sollefteå och har en höggravid fru kan det nog vara lämpligt att ladda varje dag.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av point1 »

Bjelke skrev:
Däremot så om man ska vara superduktig så kan det förlänga batteriets livslängd att ladda inom ett lite snävare intervall varje dag
istället för ett större intervall mer sällan,
dvs att ladda tex 40-60% varje dag istället för 20-80% var tredje dag är något bättre :) typ...
Varför skulle det vara bättre? Tänker om möjligt skulle tvärtom vara bättre. Dvs 20-80%. Om 40-60% skulle vara det bästa så antar jag att den skulle lastbalansera så att det inte är samma celler som slits lika mycket, och då borde det inte bli sämre om man använder 20-80%.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av Tobberoth »

point1 skrev:
Bjelke skrev:
Däremot så om man ska vara superduktig så kan det förlänga batteriets livslängd att ladda inom ett lite snävare intervall varje dag
istället för ett större intervall mer sällan,
dvs att ladda tex 40-60% varje dag istället för 20-80% var tredje dag är något bättre :) typ...
Varför skulle det vara bättre?
Ju närmre batteriet är 50%, ju mindre slitage. Dock lär skillnaden vara ytterst marginell mellan 60% och 80%. Har dock sett data som pekar på att i alla fall för batteri i mobiltelefoner så blir det redan rätt mycket värre slitage under 25%, så man bör inte låta mobilen gå lägre än så.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av point1 »

Tobberoth skrev:
point1 skrev:
Bjelke skrev:
Däremot så om man ska vara superduktig så kan det förlänga batteriets livslängd att ladda inom ett lite snävare intervall varje dag
istället för ett större intervall mer sällan,
dvs att ladda tex 40-60% varje dag istället för 20-80% var tredje dag är något bättre :) typ...
Varför skulle det vara bättre?
Ju närmre batteriet är 50%, ju mindre slitage. Dock lär skillnaden vara ytterst marginell mellan 60% och 80%. Har dock sett data som pekar på att i alla fall för batteri i mobiltelefoner så blir det redan rätt mycket värre slitage under 25%, så man bör inte låta mobilen gå lägre än så.
Varför är det så? Har du någon källa där man kan läsa mer? Har inte hört denna info tidigare så vore intressant att veta mer.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av Tobberoth »

point1 skrev:
Tobberoth skrev:
point1 skrev:
Bjelke skrev:
Däremot så om man ska vara superduktig så kan det förlänga batteriets livslängd att ladda inom ett lite snävare intervall varje dag
istället för ett större intervall mer sällan,
dvs att ladda tex 40-60% varje dag istället för 20-80% var tredje dag är något bättre :) typ...
Varför skulle det vara bättre?
Ju närmre batteriet är 50%, ju mindre slitage. Dock lär skillnaden vara ytterst marginell mellan 60% och 80%. Har dock sett data som pekar på att i alla fall för batteri i mobiltelefoner så blir det redan rätt mycket värre slitage under 25%, så man bör inte låta mobilen gå lägre än så.
Varför är det så? Har du någon källa där man kan läsa mer? Har inte hört denna info tidigare så vore intressant att veta mer.
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av point1 »

Tobberoth skrev:
point1 skrev:
Tobberoth skrev:
point1 skrev:
Bjelke skrev:
Däremot så om man ska vara superduktig så kan det förlänga batteriets livslängd att ladda inom ett lite snävare intervall varje dag
istället för ett större intervall mer sällan,
dvs att ladda tex 40-60% varje dag istället för 20-80% var tredje dag är något bättre :) typ...
Varför skulle det vara bättre?
Ju närmre batteriet är 50%, ju mindre slitage. Dock lär skillnaden vara ytterst marginell mellan 60% och 80%. Har dock sett data som pekar på att i alla fall för batteri i mobiltelefoner så blir det redan rätt mycket värre slitage under 25%, så man bör inte låta mobilen gå lägre än så.
Varför är det så? Har du någon källa där man kan läsa mer? Har inte hört denna info tidigare så vore intressant att veta mer.
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
Ok, hur relaterar detta sen till Tesla BMS? Den lär ju balansera ut detta eftersom den inte använder alla battericeller i serie samtidigt?

Som jag tolkar artikeln är 75%-65% bäst, men verkar inte klart att 50-40 skulle vara bättre än t.ex. 80-70%.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14567
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hur ofta ladda?

Inlägg av taliz »

point1 skrev:
Tobberoth skrev:
point1 skrev:
Tobberoth skrev:
point1 skrev:
Varför skulle det vara bättre?
Ju närmre batteriet är 50%, ju mindre slitage. Dock lär skillnaden vara ytterst marginell mellan 60% och 80%. Har dock sett data som pekar på att i alla fall för batteri i mobiltelefoner så blir det redan rätt mycket värre slitage under 25%, så man bör inte låta mobilen gå lägre än så.
Varför är det så? Har du någon källa där man kan läsa mer? Har inte hört denna info tidigare så vore intressant att veta mer.
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
Ok, hur relaterar detta sen till Tesla BMS? Den lär ju balansera ut detta eftersom den inte använder alla battericeller i serie samtidigt?

Som jag tolkar artikeln är 75%-65% bäst, men verkar inte klart att 50-40 skulle vara bättre än t.ex. 80-70%.
Den använder alla samtidigt, annars skulle man få obalans och mer slitage på vissa celler. Det är just det som är en stor poäng med BMS, att den skapar balans så batteriet klarar sig längre.

Jeff Dahn som är Teslas batteriforskare har visat att man får ut ganska precis 3ggr mer livslängd ur batteriet om man kör 60-40% än 75-25%. Ca 3000 cykler istället för ca 1000.
Dvs man kan köra säg 120000 mil istället för 40000 mil innan batteriet är slut.
Tesla har förövrigt en del % i buffer i botten, kanske uppåt 5%. Dvs om displayen visar 75% så är det egentligen ca 80%.

Med det sagt ska man inte vara rädd för att ladda lite mer eller mindre IMO, bilen lär hålla en normal livslängd oavsett.
Men man ska ändå tänka på att sköta batteriet IMO. Inte låta det stå för lågt eller högt regelbundet om man inte absolut måste.
Garantin är ca 20000 mil av en anledning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av GreenMachine »

Jag har inte någon ”hemmaladdning” och kan säga att jag inte kan se någon som helst fördel med att inte ladda varje dag om det är möjligt. Är förvisso inte heller något problem att ha en Tesla även om man inte kan ladda på hemmaparkeringen men om man nuhar det så kan jag inte förstå varför man inte skulle det?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14567
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hur ofta ladda?

Inlägg av taliz »

GreenMachine skrev:
... men om man nuhar det så kan jag inte förstå varför man inte skulle det?
Tror det är ett inbillat problem från vissa som aldrig haft elbil.
Har man Teslas WC är det ju extremt enkelt, bara trycka på knappen för att öppna luckan eller låsa upp och avsluta.
Tar något sekund och man får snabbt in vanan.

Ska man däremot förlita sig på en "vanlig" lös typ2-kabel utan knapp kan jag hålla med om att det är lite mer ansträngande att tvingas packa upp och ner kabeln konstant, det sliter jag med för närvarande.
Funderar på att skaffa en "coilad" 11kw kabel med Tesla-knapp för att göra det lite bekvämare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av EnTraktor »

Har man tillgång till laddning vid parkeringen så blir det snabbt en rutin att koppla in varje gång man parkerar. Det tar inte mer än 4-6 sekunder om man har bra installerad laddbox med sladd lättillgänglig. Så smidigt att alltid starta dagen med full räckvidd och aldrig har räckviddsångest till vardags.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av LasseTM »

Tobberoth skrev:
point1 skrev:
Tobberoth skrev:
point1 skrev:
Bjelke skrev:
Däremot så om man ska vara superduktig så kan det förlänga batteriets livslängd att ladda inom ett lite snävare intervall varje dag
istället för ett större intervall mer sällan,
dvs att ladda tex 40-60% varje dag istället för 20-80% var tredje dag är något bättre :) typ...
Varför skulle det vara bättre?
Ju närmre batteriet är 50%, ju mindre slitage. Dock lär skillnaden vara ytterst marginell mellan 60% och 80%. Har dock sett data som pekar på att i alla fall för batteri i mobiltelefoner så blir det redan rätt mycket värre slitage under 25%, så man bör inte låta mobilen gå lägre än så.
Varför är det så? Har du någon källa där man kan läsa mer? Har inte hört denna info tidigare så vore intressant att veta mer.
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
Jag tycker att den är lite för gammal att referera till dessutom säger artikeln "In terms of longevity, the optimal charge voltage is 3.92V/cell." vilket motsvarar 60-65%.
Tittar man på färjan vi har här i Sverige som går på batteri laddar dom till 66% och kör ner batteriet till 34% allt för att få batterierna att hålla så länge som möjligt.
Så det handlar snarare om att försöka fördela sin användning så jämt som möjligt runt 50%, dvs behöver du utnyttja 40% av din kapacitet så bör du ligga mellan 30-70% ska du utnyttja 25% så bör du ligga runt 38-63%
Optimalt är ju att ha runt 60% laddning konstant men det är ju omöjligt
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av LarsL »

Arn skrev:
Hej

Kommer troligen köpa en M3 LR
Pendlar 8 mil per dag (4 mil x2)

Försäljaren tyckte jag ska ladda bilen varje dag. Behöver man verkligen detta? Bilägandet blir bekvämare om man laddar mera sällan. Ska installera laddbox men inte valt modell ännu.

Jag tänker annars man kan klara sig i intervallet 20-80 % laddning om man laddar var 3e dag så slipper man koppla sladden dagligen.

Har 20A huvudsäkring. Belastar man husets totala elförsörjning mer om man laddar sällan och mycket per gång? Risk att värmepumpen i huset levererar lägre framledningstemperatur etc?
Nej, det bekvämaste är att ansluta bilen direkt när man kommer hem och sedan aldrig mer behöva tänka på laddning (tankning). Varje morgon kommer du ha en laddad varm bil som det bara är att köra iväg med. En omställning från avgasbilstänket.

Dessutom, och kanske viktigast, du glömmer inte ladda. Genom att göra det till en vana att kliva ur bilen och koppla in den direkt så kommer du inte glömma att göra det den där gången du var tvungen. Naturligtvis ska du ha en sladd hängande hemma som bara är att plugga in i bilen.

För att skydda batteri bör man inte ladda till 100%. Tesla har därför en funktion som skyddar batteriet genom att det går att ställa ner maxladdning. Jag har min SR+ stående på 80% och kör 7-8 mil per dag. På det sättet kan jag hantera alla oväntade ärenden utan att behöva fundera. Att ställa laddnivån ännu lägre vilket kan vara bra för batteriet men blir en kompromiss i användandet som inte är värd det.

Genom att ladda lite varje natt behöver du inte så stor huvudsäkring eftersom du kan ladda långsammare. Du behöver ju bara ersätta det du kör varje dag. Räkna på 1 km laddning för varje Ampere laddning för varje fas i timmen. Ex 5 A 3-fas i 12 h ger 5 x 3 x 12 = 180 km.

Vill du ladda på natten när elen är billig och ha bilen varm på morgonen så lägger du in schemalagd laddning. Går även att skaffa Tibber för att få styrning mot bästa elpris om man vill, men egentligen inte nödvändigt. Däremot kan det vara bra med timdebitering på elpriset.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av swegarm »

Sen är det väll mest effektivt att ladda när batteriet är varmt, dvs när man använt bilen. Alt att ladda precis innan man ska köra.

Är ju bra att ladda är elen är billig men man förlorar ju på att låta batteriet bli kallt, sedan ladda mitt i natten (energi går åt till att värma batteriet) , för att sedan värma batteriet igen på morgonen.

Vidare är de bra att ladda med så hög strömstyrka som möjligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur ofta ladda?

Inlägg av LarsL »

swegarm skrev:
Sen är det väll mest effektivt att ladda när batteriet är varmt, dvs när man använt bilen. Alt att ladda precis innan man ska köra.

Är ju bra att ladda är elen är billig men man förlorar ju på att låta batteriet bli kallt, sedan ladda mitt i natten (energi går åt till att värma batteriet) , för att sedan värma batteriet igen på morgonen.

Vidare är de bra att ladda med så hög strömstyrka som möjligt.
Du förlorar lätt det du vinner...
Jag kan ju få halva priset på elen på natten och laddningen drar inte dubbelt så mycket.

Du förlorar också rätt mycket om du måste höja huvudsäkringarna bara för att ladda fort, så det behöver inte heller bli billigare.
Skriv svar