Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Moderator: Redaktion
Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Laddbara bilar idag kan ha ladduttaget på ett flertal olika ställen. Det verkar inte riktigt ha landat i en standard kan man tycka. Några tillverkare placerar uttaget i nosen/grillen, andra strax framför förardörren på vänster sida och sen givetvis på motsvarande ställe som på fossilbilar, alltså långt bak på höger eller vänster sida.
För parkering hemma på egen tomt spelar detta mindre roll men som trafikplanerare och gatuprojektör börjar det nu diskuteras placering av laddplatser för längsgående parkering i stadsmiljö.
Anta att du bor i stadskärnan med egen bil och vill ladda över natten. En längsgående parkering, alltså klassisk parkering längs kantsten, kan då bli ett virrvarr av laddkablar som dras kors och tvärs.
Det är klart att det går men kan det inte finnas en risk i att det blir kritik mot att det ser väldigt rörigt ut och förfular stadsmiljön (även fast jag själv menar att fossilbilar ligger flera nivåer högre i att just förfula en stadsmiljö med avgaser men förstå mig rätt här)?
Jag hoppas givetvis ha fel här men är det någon som har bilder på just laddplatser med längsgående parkering i innerstadsmiljö? De flesta platser jag själv sett är vid tvärställd eller vinklad parkering.
Platsen som studeras nu är centralt i innerstadsmiljö men på en väldigt lugn gata med lite trafik men ovanligt nog stora breddmått. Gatan är överbredd idag och gångytorna kan därför breddas vilket också ger möjlighet till att få plats med ladduttag.
För parkering hemma på egen tomt spelar detta mindre roll men som trafikplanerare och gatuprojektör börjar det nu diskuteras placering av laddplatser för längsgående parkering i stadsmiljö.
Anta att du bor i stadskärnan med egen bil och vill ladda över natten. En längsgående parkering, alltså klassisk parkering längs kantsten, kan då bli ett virrvarr av laddkablar som dras kors och tvärs.
Det är klart att det går men kan det inte finnas en risk i att det blir kritik mot att det ser väldigt rörigt ut och förfular stadsmiljön (även fast jag själv menar att fossilbilar ligger flera nivåer högre i att just förfula en stadsmiljö med avgaser men förstå mig rätt här)?
Jag hoppas givetvis ha fel här men är det någon som har bilder på just laddplatser med längsgående parkering i innerstadsmiljö? De flesta platser jag själv sett är vid tvärställd eller vinklad parkering.
Platsen som studeras nu är centralt i innerstadsmiljö men på en väldigt lugn gata med lite trafik men ovanligt nog stora breddmått. Gatan är överbredd idag och gångytorna kan därför breddas vilket också ger möjlighet till att få plats med ladduttag.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
En annan grej som strular till det i Sverige, är lagen om att alltid parkera i ”körriktningen”.
En Teslaägare får då dra laddsladden ”runt bilen”.
I Norge/Danmark får man parkera åt båda håll, så där Finn inte samma problem.
En Teslaägare får då dra laddsladden ”runt bilen”.
I Norge/Danmark får man parkera åt båda håll, så där Finn inte samma problem.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Exakt. Typiskt sån detalj som kan ställa till det. Både estetiskt men även praktiskt då vissa kan känna sig tvingade att stå mot färdriktningen för att kunna nå mellan biluttag och laddstolpe.heldiggrisen skrev:En annan grej som strular till det i Sverige, är lagen om att alltid parkera i ”körriktningen”.
En Teslaägare får då dra laddsladden ”runt bilen”.
I Norge/Danmark får man parkera åt båda håll, så där Finn inte samma problem.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Noterat att det finns gott om "laddgator" i Stockholm city numera, enligt eons app.
Inte sett hur dom ser ut rent fysiskt dock, hade inte tid sist jag var i stan.
Inte sett hur dom ser ut rent fysiskt dock, hade inte tid sist jag var i stan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Det finns olika varianter på laddgator i Stockholm: tvärparkering, snedda in, och fickparkering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Har du några exempel på gator med just fickparkering?bylund skrev:Det finns olika varianter på laddgator i Stockholm: tvärparkering, snedda in, och fickparkering.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Principen laddgator finns ja, men ytterst få, sett till att man även ska få med sig tanken att attrahera fossilbilister i stadskärnor som ska våga ta steget att byta till elbil.taliz skrev:Noterat att det finns gott om "laddgator" i Stockholm city numera, enligt eons app.
Inte sett hur dom ser ut rent fysiskt dock, hade inte tid sist jag var i stan.
Planerad utbyggnad i Stockholm av laddgator är på gång med en i första läget bra kommande nivå. Men troligtvis behövs mer.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Lindhagensgatan:Mats79 skrev:Har du några exempel på gator med just fickparkering?bylund skrev:Det finns olika varianter på laddgator i Stockholm: tvärparkering, snedda in, och fickparkering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Hur det ser ut kan jag tycka bara är att vänja sig vid.
Däremot skulle det ju kunna bli rent praktiska problem när allmänheten skall dra kablage kors och tvärs.
Risk för en hel del snubblande och trasiga kontakter och kablage pga att dom rycks i, blir överkörda, avslitna etc.
Kanske en lösning vore liknande som man har för högtryck i många tvätthallar. Dvs en överliggande roterbar kabelhängare.
Men det skulle förstås kosta en hel del och förändra hur gatumiljön ser ut rejält, så nog inte så troligt kanske.
(Kanske skulle kunna bygga nån slags ställning som hängs på gatubelysningen?)
Däremot skulle det ju kunna bli rent praktiska problem när allmänheten skall dra kablage kors och tvärs.
Risk för en hel del snubblande och trasiga kontakter och kablage pga att dom rycks i, blir överkörda, avslitna etc.
Kanske en lösning vore liknande som man har för högtryck i många tvätthallar. Dvs en överliggande roterbar kabelhängare.
Men det skulle förstås kosta en hel del och förändra hur gatumiljön ser ut rejält, så nog inte så troligt kanske.
(Kanske skulle kunna bygga nån slags ställning som hängs på gatubelysningen?)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 569
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
taliz skrev:Hur det ser ut kan jag tycka bara är att vänja sig vid.
Däremot skulle det ju kunna bli rent praktiska problem när allmänheten skall dra kablage kors och tvärs.
Risk för en hel del snubblande och trasiga kontakter och kablage pga att dom rycks i, blir överkörda, avslitna etc.
Kanske en lösning vore liknande som man har för högtryck i många tvätthallar. Dvs en överliggande roterbar kabelhängare.
Men det skulle förstås kosta en hel del och förändra hur gatumiljön ser ut rejält, så nog inte så troligt kanske.
(Kanske skulle kunna bygga nån slags ställning som hängs på gatubelysningen?)
https://chargestorm.se/chargestorm-forh ... tadsmiljo/
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Klockrent!Elmil skrev:taliz skrev:Hur det ser ut kan jag tycka bara är att vänja sig vid.
Däremot skulle det ju kunna bli rent praktiska problem när allmänheten skall dra kablage kors och tvärs.
Risk för en hel del snubblande och trasiga kontakter och kablage pga att dom rycks i, blir överkörda, avslitna etc.
Kanske en lösning vore liknande som man har för högtryck i många tvätthallar. Dvs en överliggande roterbar kabelhängare.
Men det skulle förstås kosta en hel del och förändra hur gatumiljön ser ut rejält, så nog inte så troligt kanske.
(Kanske skulle kunna bygga nån slags ställning som hängs på gatubelysningen?)
https://chargestorm.se/chargestorm-forh ... tadsmiljo/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Inte en enda Teslataliz skrev:Klockrent!Elmil skrev:taliz skrev:Hur det ser ut kan jag tycka bara är att vänja sig vid.
Däremot skulle det ju kunna bli rent praktiska problem när allmänheten skall dra kablage kors och tvärs.
Risk för en hel del snubblande och trasiga kontakter och kablage pga att dom rycks i, blir överkörda, avslitna etc.
Kanske en lösning vore liknande som man har för högtryck i många tvätthallar. Dvs en överliggande roterbar kabelhängare.
Men det skulle förstås kosta en hel del och förändra hur gatumiljön ser ut rejält, så nog inte så troligt kanske.
(Kanske skulle kunna bygga nån slags ställning som hängs på gatubelysningen?)
https://chargestorm.se/chargestorm-forh ... tadsmiljo/
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Vore intressant att se hur det ser ut när ingen bil laddar. Var och hur hänger laddkabeln ner? Och att den måste fixeras i ett hållare denna tid så den inte riskerar att fladdra omkring...
Det har de säkert tänkt på men man kan väl få vara lite skeptisk
Det har de säkert tänkt på men man kan väl få vara lite skeptisk
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
"Gångjärn" vid lampan, vrid den in mot väggen...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Skulle kunna vara att den rullas in tex. Som en dammsugarsladd.Mats79 skrev:Vore intressant att se hur det ser ut när ingen bil laddar. Var och hur hänger laddkabeln ner? Och att den måste fixeras i ett hållare denna tid så den inte riskerar att fladdra omkring...
Det har de säkert tänkt på men man kan väl få vara lite skeptisk
Men som sagt, det blir ganska komplext, och därmed dyrt, med en sån lösning för en väldans massa laddare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 569
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Det som stör mest är att det ska bli 50kW DC-laddare, vilket ju blir helt feltänkt för nattladdning efter gatan (som bilden antyder).
Sedan kan det väl tänkas att de blir använda som lianer någon lördagsnatt..
Sedan kan det väl tänkas att de blir använda som lianer någon lördagsnatt..
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Ja, min tanke var för AC. Men då måste man ju ha väldigt många. Med DC krävs inte så många, men man tappar "nattladdning"-funktionen.Elmil skrev:Det som stör mest är att det ska bli 50kW DC-laddare, vilket ju blir helt feltänkt för nattladdning efter gatan (som bilden antyder).
Sedan kan det väl tänkas att de blir använda som lianer någon lördagsnatt..
Pest eller kolera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Det jag ser framför mig, och är mest intresserad av är hur utformningen blir för den stora mängden laddplatser. Utformningen på tidigare bild ser ut att vara dyrare. Tänk random stad, stor som liten som ska erbjuda laddplatser i stora volymer till framför allt boende utan egna reserverade platser som helt enkelt parkerar på gatan. Hur gör man en utformning så att det upplevs som attraktivt att byta till elbil även för dem?
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Tycker att laddarna står för långt från trottoarkanten . Det kan inte vara så bra att folk går över kablarna.bylund skrev:Lindhagensgatan:Mats79 skrev:Har du några exempel på gator med just fickparkering?bylund skrev:Det finns olika varianter på laddgator i Stockholm: tvärparkering, snedda in, och fickparkering.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Om man tänker riktigt stort här, hur många är det som skulle behöva denna typ av stolpar längs med gatorna? OM man antar följande:
ALLA parkeringar (även egna villor såklart) och parkeringshus osv, även vid alla arbetsplatser där det är möjligt enligt traditionell laddbox-typ,
utrustas med just sådana boxar,
hur många blir det kvar (och som faktiskt har en bil såklart)?
Går det ens att få fram någon statistik på det? Det vore sjukt intressant.
Helt klart material för en Tibor-artikel -"Hur många saknar helt laddplats i framtiden?" typ...
En intressant tanke dyker upp direkt, många som bor inne i storstadskärnor antingen
jobbar utanför staden där det rimligen finns bättre laddplatsmöjligheter eller
jobbar också inne i staden och har inget stort laddbehov (om man ens har egen bil),
Och dom som bor utanför densamma men jobbar inne i kärnan borde också rimligen ha bättre laddmöjlighet hemma...
ALLA parkeringar (även egna villor såklart) och parkeringshus osv, även vid alla arbetsplatser där det är möjligt enligt traditionell laddbox-typ,
utrustas med just sådana boxar,
hur många blir det kvar (och som faktiskt har en bil såklart)?
Går det ens att få fram någon statistik på det? Det vore sjukt intressant.
Helt klart material för en Tibor-artikel -"Hur många saknar helt laddplats i framtiden?" typ...
En intressant tanke dyker upp direkt, många som bor inne i storstadskärnor antingen
jobbar utanför staden där det rimligen finns bättre laddplatsmöjligheter eller
jobbar också inne i staden och har inget stort laddbehov (om man ens har egen bil),
Och dom som bor utanför densamma men jobbar inne i kärnan borde också rimligen ha bättre laddmöjlighet hemma...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Jag är nog också inne på att detta aldrig kommer bli verklighet, utan man löser behovet med snabbladdning samt laddning på nästan alla typer av parkeringsplatser istället.
Det är många som parkerar sin bil på gatan, men det blir struligt med laddning där. En lösning med arm blir för dyrt och stolpar blir opraktiska (ska man dra en sladd rakt över trottoaren?).
Jag tror att om man kör till jobbet med bilen varje dag så kan man oftast ladda där, och kör man inte till jobbet varje dag behöver man förmodligen ladda så sällan att man kan ta en halvtimme på snabbladdare någon gång i månaden. Jag tror också det kommer bli vanligare att stadsbor lever utan egen bil.
Det är många som parkerar sin bil på gatan, men det blir struligt med laddning där. En lösning med arm blir för dyrt och stolpar blir opraktiska (ska man dra en sladd rakt över trottoaren?).
Jag tror att om man kör till jobbet med bilen varje dag så kan man oftast ladda där, och kör man inte till jobbet varje dag behöver man förmodligen ladda så sällan att man kan ta en halvtimme på snabbladdare någon gång i månaden. Jag tror också det kommer bli vanligare att stadsbor lever utan egen bil.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Fast folk som inte ska till eller från bilarna går på andra sidan cykelbanan, så det är nog inget egentligt problem.nek0 skrev:Tycker att laddarna står för långt från trottoarkanten . Det kan inte vara så bra att folk går över kablarna.bylund skrev:Lindhagensgatan:Mats79 skrev:Har du några exempel på gator med just fickparkering?bylund skrev:Det finns olika varianter på laddgator i Stockholm: tvärparkering, snedda in, och fickparkering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Tycker personligen att det borde gå att sätta laddstolpar så de kan nås från två håll samt lite avsides så man slipper ice-problemet.
Sedan förstår jag inte varför det inte finn laddstolpar som kan dubblera vid behov och ge dubbel styrka vid mindre antal bilar tex två bilar laddar 4 kw vardera och när den ena är klar går 4+4kw till den som ej laddat klart alt är ensam på laddstation en.
Dessutom saknar jag kabel hållare likn en garo jag bara sett vid köpcentrat i Skövde.
Sedan förstår jag inte varför det inte finn laddstolpar som kan dubblera vid behov och ge dubbel styrka vid mindre antal bilar tex två bilar laddar 4 kw vardera och när den ena är klar går 4+4kw till den som ej laddat klart alt är ensam på laddstation en.
Dessutom saknar jag kabel hållare likn en garo jag bara sett vid köpcentrat i Skövde.
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Kan man garantera att ingen ska gå där? Varför går man över järnvägsrälsen ? Där får man inte gå. Man kan aldrig bygga in tillräckligt med säkerhet. Det är alltid någon som gör som man inte ska.bylund skrev:Fast folk som inte ska till eller från bilarna går på andra sidan cykelbanan, så det är nog inget egentligt problem.nek0 skrev:Tycker att laddarna står för långt från trottoarkanten . Det kan inte vara så bra att folk går över kablarna.bylund skrev:Lindhagensgatan:Mats79 skrev:Har du några exempel på gator med just fickparkering?bylund skrev:Det finns olika varianter på laddgator i Stockholm: tvärparkering, snedda in, och fickparkering.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Placering av laddstolpar i stadsmiljö
Kan ju tycka att det borde gå att enas mellan tillverkarna om placering av uttag eller om det är så omöjligt sätta in ett fram och ett bak. Värst tycker jag är de som har uttag på sidan framskärm.