Polestar 3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

heldiggrisen skrev:
Nu tycker jag MY har et snyggare design än E-Tron (sorry Matti)
Så jag får båda behålla tårtan & äta den
Jag gillar inte SUVar oavsett märke. Jag föredrar stora sedaner eller halvkombi. Tror att det ger bättre förutsättningar för att kunna gå över till elbil i framtiden.
En effektiv karossform.
mr_tt
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 feb 2020 18:27

Re: Polestar 3

Inlägg av mr_tt »

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Polestar 3

Inlägg av Surfaren »

Wow, I didn't see that one coming. Officiellt imponerad.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Polestar 3

Inlägg av Stevvee »

Fast det där är inte Polestar 3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 3

Inlägg av Laban »

Surfaren skrev:
Wow, I didn't see that one coming. Officiellt imponerad.
Samma här. Snygg interiör. Låg mittkonsoll till skillnad från PS2's höga. Sen vill man förstås se den i produktion också, och till ett rimligt pris.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
mr_tt
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 feb 2020 18:27

Re: Polestar 3

Inlägg av mr_tt »

Stevvee skrev:
Fast det där är inte Polestar 3.
Sant, men den kanske kan ge lite mer riktlinje än Teknikens Världs photoshop

Edit: https://www.topgear.com/car-news/electr ... nvironment
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Polestar 3

Inlägg av hooked »

Vad jag är trött på alla dessa konceptbilar...

Mycket snack och "glossy" videos. Gillar för övrigt inte alls den vertikalt placerade skärmen och där har Tesla fattat att det ska vara horisontellt.

Mitt första intryck av infotainment i Polestar 2 är allt utom imponerande och ganska rörigt samt laggigt.
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Polestar 3

Inlägg av Tobberoth »

Våldsamt snygg bil. Tyvärr kommer väl ingening i produktionsväg se ut sådär.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Polestar 3

Inlägg av StefL »

Nämen minsann - Volvo har byggt en Model S... :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 3

Inlägg av Zalman3 »

Större och dyrare
Men hur är det med uppföljaren? Naturligtvis nöjer sig Polestar inte med att ha producerat Polestar 2, och har länge varit på god väg med planeringen av nästa bil i serien.

Bilen blir en helelektrisk SUV och får namnet Polestar 3. Den förväntas vara klar för leverans 2022.
Elbil24 har pratat med kommunikationschefen för Polestar Europe, Brent Ellis. Han är ordentligt fast och säger att de inte riktigt kommenterar detaljerna i Polestar 3, men ändå lättar slöjan lite.
- Polestar 3 kommer att vara en aerodynamisk elektrisk SUV, med storlek och pris i lagret mellan Polestar 1 och Polestar 2, säger Ellis till Elbil24.
När kan vi vänta med att se bilen på norska vägar?
- 2022 är en bra tidsberäkning, svarar Ellis.

Utmärkt för strid
Polestar 3 blir därmed större och dyrare än 2 och förväntas vara en direkt konkurrent till 2020: s försäljningsvinnare i Norge - Audi e-tron.
Detta innebär att Polestar 3 också kommer att kämpa för kunder med Jaguar I-Pace och förmodligen också Tesla Model Y.
Den senare kommer att vara i produktion 2021 och förväntas prissättas till 534 900 NOK för Long Range respektive 589 900 NOK för Performance.
Samtidigt lägger Polestar 3 till en storlek i lagret mellan Tesla Model S och Tesla Model X. Auto Express skriver att Polestar 3 kommer att se ut som en större Polestar 2, men med en mer coupéliknande silhuett.
Detta påminner om BMW X6 och Jaguar I-Pace.

Mindre än XC90
Polestar 3 kommer att använda Volvo och Polestars större SPA2-plattform, som i sin tur kommer att användas på nästa generation Volvo XC90.
Det förväntas träffa marknaden samtidigt som Polestar 3, men där Polestar 3 kommer att bli en mer sportig bil kommer XC90 att bli större och mer anpassad som en familjebil.
Polestar 3 kommer att hämta inspiration från Polestar Precept-konceptet som visar element i designriktningen för framtida modeller. Det säger Polestars designchef Max Missoni till Auto Express.
- Den enda bilen som Polestar lanserar är Polestar 3. Det kommer att vara en högpresterande SUV och en bil som får ett lite annorlunda utseende, men jag skulle säga att Precept fungerar som en föregångare till det designspråk du vill se i den bilen, säger Missoni.
https://www.elbil24.no/nyheter/dette-ve ... v/72760799
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 3

Inlägg av Zalman3 »


Polestar 3 elektrisk SUV tillverkas i USA.

Den svenska premiumelektriska varumärket Polestar kommer att producera sin första helelektriska SUV i USA. Polestar 3, en aerodynamiskt designad elektrisk SUV, kommer att tillverkas tillsammans med nya Volvo-fordon i Volvo Personvagnars produktionscenter i Ridgeville, South Carolina, meddelade företaget. Polestar-bilarna från South Carolina är avsedda för den amerikanska marknaden.
Med detta steg vill Polestar positionera sig alltmer globalt som varumärke: Förutom sitt huvudkontor i Sverige och de etablerade försäljnings- och distributionsorganisationerna i Europa har Polestar produktionskapacitet i Kina och USA på de två största enskilda marknaderna för elfordon över hela världen.
”Polestar 3 byggs i Amerika för våra amerikanska kunder. Jag kommer ihåg det fantastiska svaret när jag först delade Polestars vision här i USA, och jag är stolt över att vår första SUV tillverkas i South Carolina. Från och med nu är USA inte längre en exportmarknad utan en hemmamarknad. ”- Thomas Ingenlath, VD Polestar

Tillkännagivandet om produktion i USA understryker också Polestars engagemang för den amerikanska marknaden, som är i en fas av snabb expansion. Polestar planerar att öppna cirka 25 Polestar-platser över hela landet i år. The Spaces i USA erbjuder kunder bekvämligheter som testkörningar hemifrån, en gratis upphämtning- och leveransservice och mobila tjänster för konsumenter i regioner som fortfarande väntar på att ett Polestar Space ska öppnas.

Polestar grundades 2017 av Volvo Cars och kinesiska Geely Holding. Ridgeville-anläggningen öppnades av Volvo Personvagnar 2018. Det faktum att Polestar delar en produktionsanläggning med Volvo Personvagnar understryker de betydande industriella och finansiella synergier som följer av ägarstrukturen. “ Tillverkningen i USA minskar både leveranstider och miljöpåverkan av rörliga fordon runt om i världen. Det kommer till och med att ha en positiv effekt på priset på Polestar 3, säger Dennis Nobelius, COO på Polestar. Allt detta gör varumärket ännu mer konkurrenskraftigt på den viktiga amerikanska försäljningsmarknaden.

Polestar 3 kommer att debutera en ny generation av Volvo Car Groups elbilarkitektur, designad från grunden för full elektrifiering . Den aerodynamiska SUV-enheten med prestanda sägs ha branschledande anslutningsfunktioner baserade på Googles infotainment-system Android Automotive OS. Dessa kompletteras av säkerhetsorienterade autonoma körfunktioner. Produktionen av Polestar 3 förväntas börja världen över 2022. Tillverkaren avser att tillkännage fullständig produktinformation vid ett senare tillfälle.

Nyheten om Polestars expansion av tillverkningskapacitet följer det senaste tillkännagivandet att företaget erhöll 550 miljoner dollar i april från en grupp långsiktiga externa investerare. Företaget har bekräftat att man kommer att undersöka eventuella ytterligare kapitalökningar.

https://www.elektroauto-news.net/2021/e ... ergestellt
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 3

Inlägg av Zalman3 »

Snygg?
Polestar 3.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Polestar 3

Inlägg av StefL »

Ser ut som en ID4 ungefär...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 3

Inlägg av LarsA »

Ser ut som en polestar 2 med kortare huv och längre bakdel.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 3

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Snygg?
Polestar 3.jpg
Ser ut som en Volvo med lite andra fälgar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Polestar 3

Inlägg av pefreli »

Visst släktskap med XC40…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
RyssenKefir
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 aug 2020 11:58

Re: Polestar 3

Inlägg av RyssenKefir »

Bilden är ju endast en hobbyphotoshop.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 3

Inlägg av Zalman3 »

Hur lång räckvidd får Polestar 3?

Polestar 3 tänker på en räckvidd på cirka 800 WLTP -kilometer.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/polestar-3/
r20y3dgbjxrl_800.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 3

Inlägg av Zalman3 »

Killgissar att Polestar 3 har samma teknik som Lynk & Co Zero.

Upp till 70 mils räckvidd.

Nu har de första utvecklingstesterna av nya Lynk & Co Zero inletts i Kina. Företagets mål har varit att bilen ska gå från konceptstadiet till förproduktionsbil på tre månader.

Lynk & Co avslöjar också att bilen ska få adaptiv luftfjädring med olika lägen och en accelerationstid till 100 km/tim på under fyra sekunder. Den snabbaste versionen av Tesla Model Y klarar samma sprint på 3,7 sekunder.

Bilen får dessutom ett 800-voltssystem som möjliggör snabb ladning och räckvidden ska ligga på upp till 70 mil beroende på körcykel. Batteriet ska för övrigt inte tappa någon effekt under de första 20 000 milen, lovar Lynk & Co, och den totala livslängden ska ligga på 200 000 mil.

Som det ser ut nu ska de första leveranserna av Lynk & Co Zero ske under fjärde kvartalet 2021.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 3

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Hur lång räckvidd får Polestar 3?

Polestar 3 tänker på en räckvidd på cirka 800 WLTP -kilometer.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/polestar-3/

Vilda gissningar i den artikeln får man säga :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 3

Inlägg av Zalman3 »

Polestar 3 kanske fixar det som fattas hos Polestar 2.
Utrymmen, laddhastighet och räckvidd.

Polestar 3 kanske är en Ioniq 5 dödare!
Och som börjar levereras om 6 månader.

Kul med konkurrens!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Polestar 3

Inlägg av Edward123 »

Zalman3 skrev:
Polestar 3 kanske fixar det som fattas hos Polestar 2.
Utrymmen, laddhastighet och räckvidd.

Polestar 3 kanske är en Ioniq 5 dödare!
Och som börjar levereras om 6 månader.

Kul med konkurrens!
Var får du att den ska börja levereras om sex månader ifrån? Den ska, mig veterligen, börja tillverkas 2022.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 3

Inlägg av Zalman3 »

2021.06.16
Polestar 3 kommer tillverkas i USA
Polestar är ett företag grundat på en idé, inte en plats. Vi kommer finnas där de bästa anläggningarna, omständigheterna och kunskapen finns för att driva utvecklingen framåt mot en elektrisk och mer hållbar framtid. Det är därför Polestar 3 kommer att tillverkas i USA.

Produktionen startar i Ridgeville, South Carolina under 2022. Produktionsanläggningen öppnades av Volvo Cars 2018, och möjligheten att förlägga produktion här är en av de stora fördelarna med att ha familjeband till både Volvo och Geely Holding.

Polestar 3 är en aerodynamisk SUV som visar upp nästa steg i utvecklingen av Polestars designspråk och det inbyggda Android Automotive-operativsystemet som fick sin världspremiär i Polestar 2.

"Att förlägga produktionen i USA effektiviserar inköpsprocessen, förkortar leveranstiderna och kommer till och med ha en positiv inverkan på priset på vår SUV Polestar 3," säger Dennis Nobelius, COO på Polestar. "Sammantaget gör det här vårt varumärke ännu mer konkurrenskraftigt på den vitala amerikanska marknaden."

Eftersom USA är en av de två största marknaderna för elbilar (tillsammans med Kina, där Polestar 3 också kommer produceras), kommer landet inte längre enbart ha exportmarknadsstatus när det gäller Polestar.

"Polestar 3 kommer att byggas i USA, för våra amerikanska kunder," säger Polestars VD Thomas Ingenlath. "Jag minns det goda gensvaret när jag först delade med mig av Polestars vision här i USA, och jag är stolt över att vår första SUV kommer byggas i South Carolina. Från och med nu är USA inte längre en exportmarknad utan en hemmamarknad."
https://www.polestar.com/se/news/polest ... in-the-us/
According to a report on Reuters, Polestar parent Zhejiang Geely Holding plans to build a new manufacturing facility in China, which could host the upcoming Polestar 3 electric SUV. The proposed facility will initially have a capacity of 30,000 units/annum and will be based in the western city of Chongqing.

Polestar 3 FAQs
What is the Polestar 3 release date?
The Polestar electric SUV is expected to launch in the second half of 2022.

Which SUVs would the Polestar 3 rival?
The Polestar 3 is expected to be priced to compete with the BMW iX, Audi Q6 e-tron, Porsche Macan Electric & Tesla Model X.

What will be the price of the Polestar 3?
The Polestar SUV is likely to cost between USD 75,000 to USD 90,000
https://topelectricsuv.com/news/polesta ... uv-update/

Ser nu att det pratas om lansering H2 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 3

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Polestar 3 kanske fixar det som fattas hos Polestar 2.
Utrymmen, laddhastighet och räckvidd.

Polestar 3 kanske är en Ioniq 5 dödare!
Och som börjar levereras om 6 månader.

Kul med konkurrens!
PS3 kommer nog snarare att konkurrera med MX än I5 :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 3

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Polestar 3 kanske fixar det som fattas hos Polestar 2.
Utrymmen, laddhastighet och räckvidd.

Polestar 3 kanske är en Ioniq 5 dödare!
Och som börjar levereras om 6 månader.

Kul med konkurrens!
PS3 kommer nog snarare att konkurrera med MX än I5 :)
Tyvärr verkar Polestar 3 bli dyr och tillverkas i små volymer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar