Vad ska man förvänta sig ?
Moderator: Redaktion
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Vad ska man förvänta sig ?
Hej..
Jag har några få gånger besökt en galleria där det sitter tesla Wall chargers..
Min bil är en 2017 S , 75D
Bifogar en bild på skärmen vid laddning precis innan avfärd därifrån.
Laddhastigheten laddade runt 35km/h , som ni ser på bilden så går den upp till 10/16 A .. ska det vara så på en tesla laddare elller något är fel ?
Hemma laddar jag med den mobila laddaren med ett trefas uttag o får samma effekt ut ca 35km.. inte mer.. så med min lilla erfarenhet så har jag aldrig laddat fortare än 35km/h frånsett SuC då.. Ska det vara så eller är något galet ?
Med Vänlig Hälsning Manne
Jag har några få gånger besökt en galleria där det sitter tesla Wall chargers..
Min bil är en 2017 S , 75D
Bifogar en bild på skärmen vid laddning precis innan avfärd därifrån.
Laddhastigheten laddade runt 35km/h , som ni ser på bilden så går den upp till 10/16 A .. ska det vara så på en tesla laddare elller något är fel ?
Hemma laddar jag med den mobila laddaren med ett trefas uttag o får samma effekt ut ca 35km.. inte mer.. så med min lilla erfarenhet så har jag aldrig laddat fortare än 35km/h frånsett SuC då.. Ska det vara så eller är något galet ?
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Vad händer när du sänker Charge Current till en lägre siffra? Minskar laddströmmen då?
Jag frågar eftersom min Model S hade samma fel (två gånger). Det visade sig att en fas i laddaren hade gått sönder. Den laddade visserligen med 16A, fast bara på två faser. Och så påstod bilen att den laddade med tre faser fast med lägre strömstyrka. Så fort jag minskade den inställda strömstyrkan följde laddeffekten med ner på motsvarande sätt.
Jag frågar eftersom min Model S hade samma fel (två gånger). Det visade sig att en fas i laddaren hade gått sönder. Den laddade visserligen med 16A, fast bara på två faser. Och så påstod bilen att den laddade med tre faser fast med lägre strömstyrka. Så fort jag minskade den inställda strömstyrkan följde laddeffekten med ner på motsvarande sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Då är något galet. Du ska få 3x16A
Har du någon värmning eller dylikt igång?
Har du någon värmning eller dylikt igång?
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Man kan mycket väl ställa ner en DC till 10A med vredet inuti om man så skulle vilja. Rapporterar den det till bilen då så det står 10/10A?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Den gör det på min tesla wallbox hemma i varje fall. Så det borde rimligen vara så.Remuz skrev:Man kan mycket väl ställa ner en DC till 10A med vredet inuti om man så skulle vilja. Rapporterar den det till bilen då så det står 10/10A?
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Har inte provat o ställa ner i bilen.. o nej ingen uppvärmning eller dylikt.. bilen har laddat några timmar utan för gallerian innan bilden togs..
Har bara mobila laddaren hemma..
Med Vänlig Hälsning Manne
Har bara mobila laddaren hemma..
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Ställer jag ner charge Current till 10 så hoppar pågående laddning ner till 6/16
Med Vänlig Hälsning Manne
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Hemma nu.. sätter jag ner ladd strömmen till tex 10 så drar den runt 6/16.. på den mobila laddaren som följde med bilen.. har inte köpt en permanent ännu. Så jag skulle säga att den drar någon amper mindre än vad jag sätter som Max.. sen om det hänger på bil eller laddare , kan jag inte svara på men blev bekymrad idag när jag fick möjlighet att prova en publik Wall charger o den gav inte mer än min mobila variant.. vet att den var uppe runt 35km/H som under dom 90km som det hann med att laddas där innan hemfärd.. , jag blev hemskt förvånad att Wall charger inte gav mer , stod (3) 10/16 239v. Dvs typ samma som hemma.mati skrev:Vad händer när du sänker Charge Current till en lägre siffra? Minskar laddströmmen då?
Jag frågar eftersom min Model S hade samma fel (två gånger). Det visade sig att en fas i laddaren hade gått sönder. Den laddade visserligen med 16A, fast bara på två faser. Och så påstod bilen att den laddade med tre faser fast med lägre strömstyrka. Så fort jag minskade den inställda strömstyrkan följde laddeffekten med ner på motsvarande sätt.
Jag Har själv försökt läsa på vilken laddare som är lämplig för hemmainstallation , men inte gjort det definitiva beslutet ännu.. har fått hit en elektriker som installerat ett trefas uttag säkrat på 16A Direkt ute i skåpet som har huvudsäkring 20A , kabeln är 2,5m2 o ca 8m lång från skåp till uttag. Ingen typB installerad.
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Har tre säkringar till uttaget så ja.. borde vara o slå av dom en o en.. men borde inte den mobila laddaren klaga på något sätt vid sådant fel.kontakten2 skrev:Har du möjlighet att stänga en fas i taget till ditt uttag?
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Vad ska man förvänta sig ?
kontakten2 skrev:Den ska mäta var fas för sig och visa 2 - 16/16 vid 2 faser
Och du menar den lalla laddaren som kommer med bilen med möjligheter att sätta röd kontakt på.. inte Wall Charger ?
Om man ser till km talet.. vad ska denna mobila kunna ge som Max ?
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Då beter den sig på samma sätt som min bil gjorde. Den laddar bara på två faser, fastän det står 3 där. Den inbyggda laddaren är troligen trasig. Boka en servicetid.TeslaManne skrev:Ställer jag ner charge Current till 10 så hoppar pågående laddning ner till 6/16
Med Vänlig Hälsning Manne
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Ett verkstadsbesök är bokat.mati skrev:Då beter den sig på samma sätt som min bil gjorde. Den laddar bara på två faser, fastän det står 3 där. Den inbyggda laddaren är troligen trasig. Boka en servicetid.TeslaManne skrev:Ställer jag ner charge Current till 10 så hoppar pågående laddning ner till 6/16
Med Vänlig Hälsning Manne
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Om man kör den mobila laddaren på 10A tre faser , vad för km laddning ska man förvänta sig då ?
Med Vänlig Hälsning Manne
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Re: Vad ska man förvänta sig ?
30ish beroende på vilken bil det gällerTeslaManne skrev:Om man kör den mobila laddaren på 10A tre faser , vad för km laddning ska man förvänta sig då ?
Med Vänlig Hälsning Manne
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Precis som mati säger, jag hade exakt samma symptom och fel, ombordladdaren var trasig. I mitt fall vägrade den ladda med enfas utan det var bara trefas (som i verkligheten blev tvåfas) eller snabbladdning som gällde.mati skrev:Då beter den sig på samma sätt som min bil gjorde. Den laddar bara på två faser, fastän det står 3 där. Den inbyggda laddaren är troligen trasig. Boka en servicetid.TeslaManne skrev:Ställer jag ner charge Current till 10 så hoppar pågående laddning ner till 6/16
Med Vänlig Hälsning Manne
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Är en Model S 75D 2017e5m1r skrev:30ish beroende på vilken bil det gällerTeslaManne skrev:Om man kör den mobila laddaren på 10A tre faser , vad för km laddning ska man förvänta sig då ?
Med Vänlig Hälsning Manne
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Då får du 3 mil/timme.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Jag blir ändå osäker då jag får ut ca 33km/h på mobila laddaren med trefas 10/16.. är det felaktigt, kan ni avgöra det.. samma gällde på Wall chargern vid gallerian.. på båda ställen var det ställt Max ström på 16 givetvis.Teslaspolen skrev:Precis som mati säger, jag hade exakt samma symptom och fel, ombordladdaren var trasig. I mitt fall vägrade den ladda med enfas utan det var bara trefas (som i verkligheten blev tvåfas) eller snabbladdning som gällde.mati skrev:Då beter den sig på samma sätt som min bil gjorde. Den laddar bara på två faser, fastän det står 3 där. Den inbyggda laddaren är troligen trasig. Boka en servicetid.TeslaManne skrev:Ställer jag ner charge Current till 10 så hoppar pågående laddning ner till 6/16
Med Vänlig Hälsning Manne
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Då kör du lite snålare helt enkelt. 3mil/timme är ett ungefärligt mått. Det beror på hur mycket din bil förbrukar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Om man nu har en laddare i bilen som kan vara defekt , dvs en fas borta ev.. skulle man fortfarande få ut denna ”hastighet” på dom två kvarvarande faserna ?mati skrev:Då kör du lite snålare helt enkelt. 3mil/timme är ett ungefärligt mått. Det beror på hur mycket din bil förbrukar.
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Ja, bilen laddar med 2×16A, dvs runt 7kW, vilket blir ca 3mil/tim. Det hade varit 3×16A = 11kW (5 mil/tim) om alla tre faser hade funkat. Den visar faktiskt den effekt den får, notera att 2×16A med lite avrundning till heltal blir ungefär samma effekt som med 3×10A som bilen visar. Det knepiga är i det här fallet att bilen påstår att den laddar på tre faser fast den inte gör det. Men det är normalt när detta felet uppstår, jag har som sagt råkat ut för detta två gånger inom ett halvår.TeslaManne skrev:Om man nu har en laddare i bilen som kan vara defekt , dvs en fas borta ev.. skulle man fortfarande få ut denna ”hastighet” på dom två kvarvarande faserna ?mati skrev:Då kör du lite snålare helt enkelt. 3mil/timme är ett ungefärligt mått. Det beror på hur mycket din bil förbrukar.
Med Vänlig Hälsning Manne
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Jag instämmer att en fas saknas
Har haft samma men mitt problem la i den tre fas handsken jag använde funkade normalt i annat trefas uttag
Har haft samma men mitt problem la i den tre fas handsken jag använde funkade normalt i annat trefas uttag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Vad ska man förvänta sig ?
Lämnade bilen igår på morgonen för kontroll av onboard laddaren samt fix på gula kanten på skärmen.
Platsen var CS Malmö. Var där runt halv nio på förmiddagen , O fick direkt ett trevligt bemötande av en tjej där som tog emot oss. Lämnade bilen o fick en S lånebil där.. jobbet kunde ta hela dagen eller i värsta fall tills måndag..
Skulle få sms under dagen hur det gick med bilen..
Vi har ca 9-10 mil hem så vi tog lånebilen o körde hemåt, fick ett par sms redan på vägen hemåt att dom hade påbörjat gula randen jobbet o sen efter det kolla laddningen.. vi hann komma hem o sen efter ca 30 mins kom ett sms igen.. gula randen fixad o dom har beställt hem delar till onboard laddaren då ni hade rätt, en fas var kass.. så hopp i lånebilen o ner till Malmö igen för att hämta bilen.. fick ett jättebra intryck av hela processen från CS Malmö. Även om vi kanske körde hem i onödan då man inte kunde vara mer petig med tiden.. men köra 40 mil med en Tesla en dag är ju knappast en börda o klaga över. Fem stjärnor av fem möjliga från min sida.. ny tid är bokad för fixa laddaren samt 8000 mil service samtidigt .
Med Vänlig Hälsning Manne
Platsen var CS Malmö. Var där runt halv nio på förmiddagen , O fick direkt ett trevligt bemötande av en tjej där som tog emot oss. Lämnade bilen o fick en S lånebil där.. jobbet kunde ta hela dagen eller i värsta fall tills måndag..
Skulle få sms under dagen hur det gick med bilen..
Vi har ca 9-10 mil hem så vi tog lånebilen o körde hemåt, fick ett par sms redan på vägen hemåt att dom hade påbörjat gula randen jobbet o sen efter det kolla laddningen.. vi hann komma hem o sen efter ca 30 mins kom ett sms igen.. gula randen fixad o dom har beställt hem delar till onboard laddaren då ni hade rätt, en fas var kass.. så hopp i lånebilen o ner till Malmö igen för att hämta bilen.. fick ett jättebra intryck av hela processen från CS Malmö. Även om vi kanske körde hem i onödan då man inte kunde vara mer petig med tiden.. men köra 40 mil med en Tesla en dag är ju knappast en börda o klaga över. Fem stjärnor av fem möjliga från min sida.. ny tid är bokad för fixa laddaren samt 8000 mil service samtidigt .
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017