Den vegetariska tråden...

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Den vegetariska tråden...

Inlägg av M3apan »

Som förmodligen blir en smal tråd, då jag är högst osäker på ifall det finns någon större vegan/vego community bland teslaägare/tesla club sweden. Jag är i alla fall en av dom. Min stilla undran är ifall någon har tips på SuC där det finns bra vegomat i anslutning. Tänker mig främst ute på kontinenten. Här i Sverige så har ju Dinners den halvtorra veganbiffen som "funkar". Tipsa gärna ifall ni vet om något bra! Anpassar gärna laddning efter bra mat på europa-roadtripen.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av 12man »

subway har lite vegan också hyfsat ok där i arboga
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Teslaspolen »

Inte vegeterian direkt, och definitivt inte vegan. Men jag gillar vegetarisk mat, mycket mer spännande än någon tråkig bit rött kött. Skulle klassa mig som flexiterian. :)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av bonath »

Teslaspolen skrev:
Inte vegeterian direkt, och definitivt inte vegan. Men jag gillar vegetarisk mat, mycket mer spännande än någon tråkig bit rött kött. Skulle klassa mig som flexiterian. :)

Samma här. Åt en entrecote för ett tag sen, bara växte i munnen.
Vi brukar tömma "vego-kött" disken på Citygross när dom säljer ut för halva priset...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av fth »

Jag är vegetarian sedan snart 30 år, SuC har tyvärr varit lite öken vad gäller vegomat, men om du står ut med burgare så är faktiskt BKs nya plant beef helt ok.

Av någon anledning ligger ju väldigt många SuC i hela Europa nära en BK, så det går iaf alltid att få en hyfsad vegoburgare nu.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Jag är vegetarian sedan snart 30 år, SuC har tyvärr varit lite öken vad gäller vegomat, men om du står ut med burgare så är faktiskt BKs nya plant beef helt ok.

Av någon anledning ligger ju väldigt många SuC i hela Europa nära en BK, så det går iaf alltid att få en hyfsad vegoburgare nu.

/fth
Steks väl iofs tillsammans med kött om jag förstått det rätt? Kan ju vara bra att veta om man är strikt vego.

Tycker även kycklingsubstitutet smakar väldigt bra. Minst lika bra som deras vanliga kyckling.

BK kör ju produkter från "The Vegeterian Butcher" i Sverige. Undrar om de säljs i butik? I USA kör ju BK Impossible Foods (genmanipulerade) produkter.

Blir spännande att se hur McD kommer göra i Europa. De har ju tydligen kört en trial med Beyond Meat i Kanada.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Steks väl iofs tillsammans med kött om jag förstått det rätt? Kan ju vara bra att veta om man är strikt vego.
Gör dom det? Det har jag faktiskt inte tänkt på, jag är kanske inte så strikt, men jag föredrar absolut min mat ”okontaminerad”.

Jag får kolla hur dom gör nästa gång.

Är det samma sak med Max och McDonalds då också? Känns som att dom borde ha fått en del klagomål från mer strikta vegetarianer/veganer då? :?:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Jojo »

Själv varit vegetarian i decennier och jag avskyr snabbmat 'a la de vanliga ställen. Har därför alltid frukt/macka eller liknande med mig. Vad som gäller vegomat är Sveariket lite av ett öken, åtminstone i närheten av Superchargers. Läget är något bättre på kontinenten, där man i de allra flesta fall hittar lämpliga vegetariska alternativ i närliggande restaurang.
Jag antar att menyn hos smabbmatskedjorna är likadant som här, kan dock ej uttala mig om detta då jag inte satt min fot i ett sådant etablissemang på ett bra tag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Den vegetariska tråden...

Inlägg av taliz »

För 10 år sen var det problematiskt. Nu har ju alla matställen, inkl snabbmat, en väldans massa alternativ.
Vissa, som Max, har väl typ fler veg-alternativ än kött numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
Steks väl iofs tillsammans med kött om jag förstått det rätt? Kan ju vara bra att veta om man är strikt vego.
Gör dom det? Det har jag faktiskt inte tänkt på, jag är kanske inte så strikt, men jag föredrar absolut min mat ”okontaminerad”.

Jag får kolla hur dom gör nästa gång.

Är det samma sak med Max och McDonalds då också? Känns som att dom borde ha fått en del klagomål från mer strikta vegetarianer/veganer då? :?:

/fth
Vågar inte lova något, vet bara att det var lite i media om stämningar osv när BK först lanserade sina. Dels pga stekningen, men även pga att de använder/använde vanlig majonäs (med ägg).

Jag äter kött så för mig spelar det ingen roll. Har dock full respekt för de som väljer vegetariskt (både min far och mina systrar är vegetarianer).

McDonalds "svenska" vegoburgare är väl friterad om jag minns rätt? Så där har man väl inte problemet. Max steker nog dock, men där har jag inte läst om några klagomål vad jag minns :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av LasseTM »

Jag är nog 95% vegan som det är idag och började i november 2019, jag tycker det är ett problem generellt när man käkar lunch att hitta något vegetariskt, ännu värre veganskt på stan.
Sist när jag åt lunch på en grekisk kollgrill i Tumba fick jag en skål med ris och 2 grillade lökar och 1 halv paprika och betalade ändå samma pris som mina kollegor som faktiskt fick något på tallriken.

Jag tycker att det är ganska svårt att vara vegan när det kommer till luncher om man vill ha i sig någon form av protein, vegetariskt är ju lite lättare för en bit halloumi eller fetaost brukar det ju gå att hitta.
Slutade främst med att käka kött för träningens skull och ville som om det gjorde skillnad men känner mig faktiskt piggare idag.
Äter dock kött när jag är på middag hos folk för att "slippa" krångla, dock uppskattar jag kött på ett helt annat sätt idag än tidigare.
Det är dessutom rätt sjukt nu när jag ser hur mycket kött jag har tryckt i mig hela mitt liv dagligen, när jag idag lagar säg 700g kycklingfilé till familjen så finns det kanske 500g kyckling kvar när fru och 2 barn på 4 & 6år käkat upp.
När jag åt kött till middag hade de 700g kyckling försvunnit under en middag så jag har nog snittat mellan 300-500g kött per portion hemma :S
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Teslaspolen »

Mitt problem med vegetarisk mat är att jag verkligen ogillar svamp, så ibland är det svårt. :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Mitt problem med vegetarisk mat är att jag verkligen ogillar svamp, så ibland är det svårt. :lol:
Jag är vegetarian och äter väldigt sällan svamp, det känns inte som det är mer vanligt i vegetariska rätter än i ”vanlig” mat ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av dd88 »

Nu behöver jag sällan sitta på en vägkrog i ett sunkigt industriområde men åker vi en längre bit så har vi alltid kylskåp i bilen, skräpmat (oavsett om det är svensk husmanskost eller snabbmat) är inget vidare om man kör långt och behöver ett balanserat intag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av mati »

Jag försöker alltid äta vegetariskt där det alternativet finns. Om inget annat så tycker jag att grönsaker är mycket godare än kött.
Tyvärr bor vi i Sveriges köttbälte och matställen som har (bra) vegetarisk mat är ganska få här omkring. Man får ofta nöja sig med nåt tråkigt eller så finns inget vegetariskt alternativ alls. I de större städerna är det mycket bättre, men här kan det bli en smula komplicerat. Att vara strikt vego anser jag därför som för opraktiskt. Jag brukar ta fiskalternativet när det inte finns nåt annat som går att äta.
Och sen kan jag ju tycka att det vore lite märkligt om jag vore en strikt vegetarian, samtidigt som jag har två stora jyckar hemma som inte är så himla förtjusta i grönsaker. De måste ändå äta kött tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Surfaren »

Legato skrev:
Vågar inte lova något, vet bara att det var lite i media om stämningar osv när BK först lanserade sina. Dels pga stekningen, men även pga att de använder/använde vanlig majonäs (med ägg).
Q: Jag är vegan, kan jag äta REBEL CHICKEN KING eller REBEL WHOPPER?
A: Nej, varken REBEL WHOPPER eller REBEL CHICKEN KING är veganska. REBEL WHOPPER tillagas i samma grill som nötkött och REBEL CHICKEN KING i samma fritös som kyckling och fisk, kontaminering kan förekomma. Det går däremot att beställa REBEL WHOPPER som tillagas i microvågsugn för att undvika kontaminering. Dock innehåller båda majonnäs baserad på ägg, denna går dock att välja bort. Vi arbetar på att ta fram en ägg-fri majonnäs.
Från https://www.burgerking.se/promo/10487

mati skrev:
Och sen kan jag ju tycka att det vore lite märkligt om jag vore en strikt vegetarian, samtidigt som jag har två stora jyckar hemma som inte är så himla förtjusta i grönsaker. De måste ändå äta kött tyvärr.
Jag brukar vara med på det mesta du skriver, mati, men nu tappade du mig. Menar du att du och hundarna äter samma mat? Om inte så förstår jag inte vad deras köttätande har med ditt eventuella köttätande att göra.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Legato »

Surfaren skrev:
Legato skrev:
Vågar inte lova något, vet bara att det var lite i media om stämningar osv när BK först lanserade sina. Dels pga stekningen, men även pga att de använder/använde vanlig majonäs (med ägg).
Q: Jag är vegan, kan jag äta REBEL CHICKEN KING eller REBEL WHOPPER?
A: Nej, varken REBEL WHOPPER eller REBEL CHICKEN KING är veganska. REBEL WHOPPER tillagas i samma grill som nötkött och REBEL CHICKEN KING i samma fritös som kyckling och fisk, kontaminering kan förekomma. Det går däremot att beställa REBEL WHOPPER som tillagas i microvågsugn för att undvika kontaminering. Dock innehåller båda majonnäs baserad på ägg, denna går dock att välja bort. Vi arbetar på att ta fram en ägg-fri majonnäs.
Från https://www.burgerking.se/promo/10487
Ahh, svart på vitt angående det jag trodde alltså. Skönt att de iaf inte hymlar med det!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Mitt problem med vegetarisk mat är att jag verkligen ogillar svamp, så ibland är det svårt. :lol:
Samma här ogillar svamp och mår dåligt av bönor.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av mati »

Surfaren skrev:
Jag brukar vara med på det mesta du skriver, mati, men nu tappade du mig. Menar du att du och hundarna äter samma mat? Om inte så förstår jag inte vad deras köttätande har med ditt eventuella köttätande att göra.
Nej, jag menar såhär. Bortsett från att jag inte gillar äta kött så handlar det naturligtvis om att jag inte vill att ett djur först ska födas upp och sedan dödas för att jag kan äta upp det sen. Det är inte alltid så enkelt, men det är grundidén i mina ögon. Men om man ska vara riktigt konsekvent så måste det ju gälla alla, inte bara mig själv. Är man en övertygad vegetarian så tycker jag att det rimmar dålig när man sedan går och köper hundmat som har producerats med kött som kommer från slaktade djur. Det är väl sama sak. Eller blir det mindre moraliskt fel bara för att det är till hundar? Det är såklart en knivig fråga som inte är så lätt att svara på. Men det känns helt enkelt fel när man går och handlar mat som ska vara strikt vegetarisk, och sen köper man 5 kg kött till hundarna. Svårt att förklara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Teslaspolen »

Smaskade i mig en mycket angenäm Grand Deluxe Smokey Chipotle burgare på Max. Kryddig och mycket god!

Vegetarisk kost 2.0. Extremt framsteg ifrån gamla quornbiffar eller bönburgare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av fth »

mati skrev:
Men det känns helt enkelt fel när man går och handlar mat som ska vara strikt vegetarisk, och sen köper man 5 kg kött till hundarna. Svårt att förklara.
Jag förstår precis, har samma känsla själv när jag köper hundmat. Jag har köpt olika märken insektsbaserad hundmat, det fanns ett märke, SensiPet, som vår hund gillade skarpt, men det slutade tyvärr tillverkas. Andra varianter har inte fallit honom på läppen tyvärr, men du kanske kan prova på dina hundar?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Surfaren »

mati skrev:
Men det känns helt enkelt fel när man går och handlar mat som ska vara strikt vegetarisk, och sen köper man 5 kg kött till hundarna. Svårt att förklara.
Nu är jag med igen. :)
Det är ju lurigt det där. Liknande problem med katter (min referensram för husdjur). Hur långt vill man dra det hela? Ska man låta bli att skaffa husdjur från början eller hur gör man? Men om katterna redan är födda och bor på ett katthem så behöver de ju äta något, och ger man dem inte riktig mat som katter behöver så blir det ju djurplågeri av dessa djur istället... Men nu har jag nog spårat iväg en aning.

Jag har i vilket fall i princip alltid lite nötter/russin och Wasa sandwich (finns vegansk) med mig då jag far omkring, för jag gillar inte att vara hungrig och inte ha några vettiga alternativ. Kör inte stenhårt på veganskt då jag är hemifrån, det känns tyvärr fortfarande för svårt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Schelin »

fth skrev:
mati skrev:
Men det känns helt enkelt fel när man går och handlar mat som ska vara strikt vegetarisk, och sen köper man 5 kg kött till hundarna. Svårt att förklara.
Jag förstår precis, har samma känsla själv när jag köper hundmat. Jag har köpt olika märken insektsbaserad hundmat, det fanns ett märke, SensiPet, som vår hund gillade skarpt, men det slutade tyvärr tillverkas. Andra varianter har inte fallit honom på läppen tyvärr, men du kanske kan prova på dina hundar?

/fth
Vi kör vegetarisk sen några år, då vi själva inte vill stödja djurhanteringen. Ser inga problem i att våran hund inte väljer att gå på samma linje Bild

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Daniel »

LasseTM skrev:
Slutade främst med att käka kött för träningens skull och ville som om det gjorde skillnad men känner mig faktiskt piggare idag.
Nyfiken på hur du korrelerar veganism/vegetarianism med en förväntad positiv effekt på träningen?

Nu skriver du visserligen inte explicit att du förväntar dig en positiv effekt på träningen, så jag tar på mig den eventuella feltolkningen. Jag har dock svårt att se att någon vill genomföra en förändring som försämrar sitt resultat av träning generellt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Bjelke »

Jag läste boken "Ät rätt spring lätt " för många år sedan, oxh där försöker
man att titta lite mer vetenskapligt på kost och träning och konstaterar
att det framförallt är att blanda kött och stärkelse (potatis, ris osv) som gör det jobbigare för kroppen...
Det går bra med kött och grönsaker, men helt vegetariskt tycker dom var bäst ändå (dom är själva
vegetarianer och hymlar inte med det heller)...
Så det brukar jag tänka på vid långlopp och hårda pass iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar