Den vegetariska tråden...

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av fth »

Schelin skrev:
Vi kör vegetarisk sen några år, då vi själva inte vill stödja djurhanteringen. Ser inga problem i att våran hund inte väljer att gå på samma linje
Jag har nog ungefär samma hållning, men jag försöker hitta mer klimatsmarta alternativ än t.ex. nötkött att ge vår hund.

Insektsprotein är ju då idealiskt, bra näring, låg klimatpåverkan, och eftersom det är till hunden behöver man inte ta hänsyn till "äckeleffekten". :)

Nu gäller det bara att hitta ett märke som Tjabo tycker om, SensiPet som sagt var idealiskt, men dom lade tyvärr ned tillverkningen av andra orsaker.

Jag har testat ett par andra märken, senast "Yora", men dom har inte fallit Tjabo på läppen tyvärr.

Det kanske kan vara värt att testa äver för er? Flera av dessa märken påstår sig dessutom vara bra för hundar med tendens till allergier etc.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av M3apan »

Daniel skrev:
LasseTM skrev:
Slutade främst med att käka kött för träningens skull och ville som om det gjorde skillnad men känner mig faktiskt piggare idag.
Nyfiken på hur du korrelerar veganism/vegetarianism med en förväntad positiv effekt på träningen?

Nu skriver du visserligen inte explicit att du förväntar dig en positiv effekt på träningen, så jag tar på mig den eventuella feltolkningen. Jag har dock svårt att se att någon vill genomföra en förändring som försämrar sitt resultat av träning generellt.
Spännande att denna tråden redan nu är större än vad jag hade förväntat mig. Även om huvudfrågan om bra matalternativ i närheten av SuC fortfarande är rätt så obesvarad. Främst förmodar jag att det har att göra med att det inte finns supermånga bra alternativ. Förutom några nämnda snabbmatskedjor med vegoutbud.

När det gäller träning och förväntad positiv effekt så är jag verkligen ingen expert. Men det finns ju många namn inom tex toppfotbollen som anammat vegansk/vegetarisk kost. Tex Messi, Aguero, Bellerin, Delph mfl. Läste igår att även Hammarbys fotbollslag (ja, ok, nu har vi lämnat "toppfotbollen"-temat) skulle gå över till vegankost på träningsanläggningen.

Kort BBC artikel om temat https://www.bbc.co.uk/food/articles/vegan_footballers
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av dd88 »

Daniel skrev:
LasseTM skrev:
Slutade främst med att käka kött för träningens skull och ville som om det gjorde skillnad men känner mig faktiskt piggare idag.
Nyfiken på hur du korrelerar veganism/vegetarianism med en förväntad positiv effekt på träningen?

Nu skriver du visserligen inte explicit att du förväntar dig en positiv effekt på träningen, så jag tar på mig den eventuella feltolkningen. Jag har dock svårt att se att någon vill genomföra en förändring som försämrar sitt resultat av träning generellt.


Game Changers på Netflix ger många svar om man undrar varför. Faktum är att många av de största profilerna inom sporten äter växtbaserat. Sen är det en amerikansk dokumentär med typisk shock and awe-retorik, finns dock mycket forskning som stödjer deras påståenden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Daniel »

Gamechangers har nog ingen missat som är någorlunda intresserad av träning :)

De flesta är också överens om att det är en tämligen dåligt underbyggd dokumentär rent faktamässigt, med en rad gravt överdrivna, vilseledande, eller direkt felaktiga påståenden.

Att det går att prestera genom att äta veganskt/vegetarianskt är samtidigt de flesta överens om, och har så varit länge. Att det däremot på något sätt skulle vara bättre att äta veganskt/vegetarianskt för att prestera, finns det dock väldigt lite som visar på. Om något får man anstränga sig lite mer för att tillgodogöra sig allt det man behöver ha i sig. Framförallt som vegan. Om man väl gör det så är det som sagt inget som pekar på att det inte skulle gå att prestera med en vegansk diet som utgångspunkt.

Att Hammarby väljer att gå över till vegansk kost är en extremt märklig felprioritering i mitt tycke. Inte på grund av den veganska kosten i sig, men på att det är vegansk kost som är i fokus. Som Jacob Gudiol skriver på twitter så borde det formulerats enligt följande istället:

"Den här nyheten borde istället vara i stil med "nu ska Hammarby fokusera på att de får i sig rätt mängd energi, mer kolhydrater, tillräckligt med protein och att maten blir lite mer näringstätt".

Då hade de visat att de prioriterat det som verkligen spelar någon roll"


Dvs det är inte den veganska kosten i sig som har någon som helst betydelse, utan just rätt mängd energi, i rätt balans av kolhydrater, protein och näringstäthet...
Skärmklipp Gudi.JPG
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av chall »

Daniel skrev:
Gamechangers har nog ingen missat som är någorlunda intresserad av träning :)

De flesta är också överens om att det är en tämligen dåligt underbyggd dokumentär rent faktamässigt, med en rad gravt överdrivna, vilseledande, eller direkt felaktiga påståenden.

Att det går att prestera genom att äta veganskt/vegetarianskt är samtidigt de flesta överens om, och har så varit länge. Att det däremot på något sätt skulle vara bättre att äta veganskt/vegetarianskt för att prestera, finns det dock väldigt lite som visar på. Om något får man anstränga sig lite mer för att tillgodogöra sig allt det man behöver ha i sig. Framförallt som vegan. Om man väl gör det så är det som sagt inget som pekar på att det inte skulle gå att prestera med en vegansk diet som utgångspunkt.

Att Hammarby väljer att gå över till vegansk kost är en extremt märklig felprioritering i mitt tycke. Inte på grund av den veganska kosten i sig, men på att det är vegansk kost som är i fokus. Som Jacob Gudiol skriver på twitter så borde det formulerats enligt följande istället:

"Den här nyheten borde istället vara i stil med "nu ska Hammarby fokusera på att de får i sig rätt mängd energi, mer kolhydrater, tillräckligt med protein och att maten blir lite mer näringstätt".

Då hade de visat att de prioriterat det som verkligen spelar någon roll"


Dvs det är inte den veganska kosten i sig som har någon som helst betydelse, utan just rätt mängd energi, i rätt balans av kolhydrater, protein och näringstäthet...

Så fort någon nämner veganskt så blir det tjafs. Personligen sen 10år säger jag att jag äter växtbaserat kost, dock mjölk i Cappuccino och mozzarella på pizzan. Skulle jag sagt att jag äter en vegansk kost då blir det tjafs och jag blir dömd som en militant vegan.
Hammarby skulle sagt att dom satsar på en växtbaserad kost och som du själv säger Daniel, så är denna kost inga problem.

Sen kan man undra varför det är så djävla känsligt att säga att man äter vegansk kost....
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Saab99turbo »

Intressant tråd! Jag upplever det som att många superchargers ligger nära Max och där tycker jag att det finns flera goda vegetariska och veganska alternativ. Jag äter alldeles för mycket kött, men på Max brukar det bli en bbq sandwich tror jag den heter. Vill också gärna veta hur ni tänker kring matstoppen vid laddning.

Tyvärr ligger laddarna ofta ganska trist. Gävle och Uppsala är mina bottennapp hittills.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av nek0 »

chall skrev:
Daniel skrev:
Gamechangers har nog ingen missat som är någorlunda intresserad av träning :)

De flesta är också överens om att det är en tämligen dåligt underbyggd dokumentär rent faktamässigt, med en rad gravt överdrivna, vilseledande, eller direkt felaktiga påståenden.

Att det går att prestera genom att äta veganskt/vegetarianskt är samtidigt de flesta överens om, och har så varit länge. Att det däremot på något sätt skulle vara bättre att äta veganskt/vegetarianskt för att prestera, finns det dock väldigt lite som visar på. Om något får man anstränga sig lite mer för att tillgodogöra sig allt det man behöver ha i sig. Framförallt som vegan. Om man väl gör det så är det som sagt inget som pekar på att det inte skulle gå att prestera med en vegansk diet som utgångspunkt.

Att Hammarby väljer att gå över till vegansk kost är en extremt märklig felprioritering i mitt tycke. Inte på grund av den veganska kosten i sig, men på att det är vegansk kost som är i fokus. Som Jacob Gudiol skriver på twitter så borde det formulerats enligt följande istället:

"Den här nyheten borde istället vara i stil med "nu ska Hammarby fokusera på att de får i sig rätt mängd energi, mer kolhydrater, tillräckligt med protein och att maten blir lite mer näringstätt".

Då hade de visat att de prioriterat det som verkligen spelar någon roll"


Dvs det är inte den veganska kosten i sig som har någon som helst betydelse, utan just rätt mängd energi, i rätt balans av kolhydrater, protein och näringstäthet...

Så fort någon nämner veganskt så blir det tjafs. Personligen sen 10år säger jag att jag äter växtbaserat kost, dock mjölk i Cappuccino och mozzarella på pizzan. Skulle jag sagt att jag äter en vegansk kost då blir det tjafs och jag blir dömd som en militant vegan.
Hammarby skulle sagt att dom satsar på en växtbaserad kost och som du själv säger Daniel, så är denna kost inga problem.

Sen kan man undra varför det är så djävla känsligt att säga att man äter vegansk kost....
Tycker inte att det är så känsligt med att säga det, utan om man fördömer de som inte är veganer eller att predika hela tiden vad anda ska göra är känsligt. Gör vad ni tycker är rätt för är och låt andra välja vad de ska göra så blir det ingen tjafs. Är man religiös ,vegan eller vad som helst spelar ingen roll så länge man inte försöker blanda sig i andras liv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Den vegetariska tråden...

Inlägg av taliz »

Max har väl som sagt störst(och nog bäst) utbud.

BK brukar nästan alltid ha rejäl rabatt på sina ”rebel” alternativ i appen. Inte så dumt om man är lite sugen på ngt bara.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av LasseTM »

Daniel skrev:
LasseTM skrev:
Slutade främst med att käka kött för träningens skull och ville som om det gjorde skillnad men känner mig faktiskt piggare idag.
Nyfiken på hur du korrelerar veganism/vegetarianism med en förväntad positiv effekt på träningen?

Nu skriver du visserligen inte explicit att du förväntar dig en positiv effekt på träningen, så jag tar på mig den eventuella feltolkningen. Jag har dock svårt att se att någon vill genomföra en förändring som försämrar sitt resultat av träning generellt.
Jag tycker att jag kan träna hårdare idag samt att jag inte har samma problem i armbågar sedan jag gick över till vegansk kost.
Jag klättrar som träningsform nu på vintern vilket annars sliter rätt hårt på kroppen men jag känner mig starkare/uthålligare och återhämtar mig bättre sedan jag bytte.
Kan säkert vara mycket placebo men det skiter jag i så länge det funkar, förut behövde jag 3 dagar för återhämtning av underarmar, fingrar och armbågar nu räcker 1 dag oftast.

Sedan känns min kropp bättre nu än innan svårt att sätta fingret på det, lite som att bli av med en långvarig förkylning :D
Dock tycker jag att jag blir mera bakis nu när man festar lite, från att räkna antalet bakfyllor i livet på 2 händer till att räkna 1 i månaden sedan november och då har jag inte festat allt för hårt.
Kan dock ha med min massiva ålder på 34år att göra :)
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Yxel »

Slutade också med kött och kyckling nu i årsskiftet 19/20. Tycker också träningen går bättre (löp och gym)
Kanske beror på mängden kolhydrater man kan sätta i sig dock, men bröd är ju svingott så jag är nöjd.
Frun har varit vegetarian i 15 år så steget har varit successivt.
Grönsaker, böner, linser, ärtor är dessutom väldigt underskattat, hur gott och nyttigt som helst.
Magen mår mycket bättre också.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av Daniel »

LasseTM skrev:
Daniel skrev:
LasseTM skrev:
Slutade främst med att käka kött för träningens skull och ville som om det gjorde skillnad men känner mig faktiskt piggare idag.
Nyfiken på hur du korrelerar veganism/vegetarianism med en förväntad positiv effekt på träningen?

Nu skriver du visserligen inte explicit att du förväntar dig en positiv effekt på träningen, så jag tar på mig den eventuella feltolkningen. Jag har dock svårt att se att någon vill genomföra en förändring som försämrar sitt resultat av träning generellt.
Jag tycker att jag kan träna hårdare idag samt att jag inte har samma problem i armbågar sedan jag gick över till vegansk kost.
Jag klättrar som träningsform nu på vintern vilket annars sliter rätt hårt på kroppen men jag känner mig starkare/uthålligare och återhämtar mig bättre sedan jag bytte.
Kan säkert vara mycket placebo men det skiter jag i så länge det funkar, förut behövde jag 3 dagar för återhämtning av underarmar, fingrar och armbågar nu räcker 1 dag oftast.

Sedan känns min kropp bättre nu än innan svårt att sätta fingret på det, lite som att bli av med en långvarig förkylning :D
Dock tycker jag att jag blir mera bakis nu när man festar lite, från att räkna antalet bakfyllor i livet på 2 händer till att räkna 1 i månaden sedan november och då har jag inte festat allt för hårt.
Kan dock ha med min massiva ålder på 34år att göra :)
Härligt att höra!
Angående bakfyllan så är det garanterat åldersrelaterat ;)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Den vegetariska tråden...

Inlägg av nek0 »

Daniel skrev:
LasseTM skrev:
Daniel skrev:
LasseTM skrev:
Slutade främst med att käka kött för träningens skull och ville som om det gjorde skillnad men känner mig faktiskt piggare idag.
Nyfiken på hur du korrelerar veganism/vegetarianism med en förväntad positiv effekt på träningen?

Nu skriver du visserligen inte explicit att du förväntar dig en positiv effekt på träningen, så jag tar på mig den eventuella feltolkningen. Jag har dock svårt att se att någon vill genomföra en förändring som försämrar sitt resultat av träning generellt.
Jag tycker att jag kan träna hårdare idag samt att jag inte har samma problem i armbågar sedan jag gick över till vegansk kost.
Jag klättrar som träningsform nu på vintern vilket annars sliter rätt hårt på kroppen men jag känner mig starkare/uthålligare och återhämtar mig bättre sedan jag bytte.
Kan säkert vara mycket placebo men det skiter jag i så länge det funkar, förut behövde jag 3 dagar för återhämtning av underarmar, fingrar och armbågar nu räcker 1 dag oftast.

Sedan känns min kropp bättre nu än innan svårt att sätta fingret på det, lite som att bli av med en långvarig förkylning :D
Dock tycker jag att jag blir mera bakis nu när man festar lite, från att räkna antalet bakfyllor i livet på 2 händer till att räkna 1 i månaden sedan november och då har jag inte festat allt för hårt.
Kan dock ha med min massiva ålder på 34år att göra :)
Härligt att höra!
Angående bakfyllan så är det garanterat åldersrelaterat ;)
Märkte idag att jag räknar lite bättre än min 7-åring :lol:
Skriv svar