Corona minskar resandet permanent?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Zalman3 »

Corona minskar resandet permanent?

Flera företag tvingar sina arbetare att resa mindre på grund av Coronaviruset.
Vissa får jobba hemma.
Chefen säger, lös ditt kommunikationsproblem via Internet.

Låt säga att Coronaviruset klingar av om 6 månader.
Då har personalen vant sig med det nya sättet att jobba.
Man inser att resa innebär en massa dötid som inte är produktiv.
Dessutom att kliva upp i ottan för att flyga, är inte kul i längden.

Vidare så kommer företag förlora en massa pengar i form av minskad försäljning, de närmsta månaderna.
Att då komma och säga till chefen att man vill fara på den där mässan, är inte alls säkert att han går med på.
För man måste spara där man kan.

Vad tror ni?
Är det business as usual om 6 månader, eller ser vi en permanent minskning av resandet?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Fredrik j »

Kan ju hoppas det. Tycker frågan inte alls diskuterats när det gäller svensk höghastighetsjärnväg. Syftet är att minska restiden mellan Malmö och Stockholm vilket framställs som självklart.
Ingen ifrågasätter vem det är som fysiskt behöver göra resan och varför.
Att arbeta hemifrån blir vanligare och vanligare precis som skype-möten.
Inte sällan med kollegor som befinner sig på samma kontor.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av taliz »

Risken är att viruset blir permanent, dvs regelbundna utbrott. Det kan också mutera och bli värre.
Men permanent minskat resande? Nej det tror jag inte på.

Men who knows, not WHO!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Kan ju hoppas det. Tycker frågan inte alls diskuterats när det gäller svensk höghastighetsjärnväg. Syftet är att minska restiden mellan Malmö och Stockholm vilket framställs som självklart.
Ingen ifrågasätter vem det är som fysiskt behöver göra resan och varför.
Att arbeta hemifrån blir vanligare och vanligare precis som skype-möten.
Inte sällan med kollegor som befinner sig på samma kontor.
Problemet med svensk höghastighetsjärnväg är att den borde varit på plats för 40 år sedan.
Att satsa på det nu känns väldigt tveksamt, vem vill åka tåg om 50 år när det finns självkörande elbilar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Hedman »

Säkerligen kommer detta att leda till kvarstående resvaneförändringar. Tyvärr så är det ganska drastisk minskning vilket kan leda till stora konsekvenser för resebranschen med konkurs för de som snabbt inte kan anpassa sig till de nya vanorna i förlängningen
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Kan ju hoppas det. Tycker frågan inte alls diskuterats när det gäller svensk höghastighetsjärnväg. Syftet är att minska restiden mellan Malmö och Stockholm vilket framställs som självklart.
Ingen ifrågasätter vem det är som fysiskt behöver göra resan och varför.
Att arbeta hemifrån blir vanligare och vanligare precis som skype-möten.
Inte sällan med kollegor som befinner sig på samma kontor.
Problemet med svensk höghastighetsjärnväg är att den borde varit på plats för 40 år sedan.
Att satsa på det nu känns väldigt tveksamt, vem vill åka tåg om 50 år när det finns självkörande elbilar?
Nej, problemet med järnväg är ju att det är ett så oflexibelt transportsätt. Man blir tvungen att investera för flera decennier framåt. Det är ju flygets styrka. Det tar ju inte lång planering att styra om trafik.
Lyckas man elektrifiera flyget blir det svårslaget.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Jerker »

Det finns sedan tidigare företag som av ekonomiska skäl har dragit ner på resandet och istället har sammanträden via skype och andra mer högkvalitativa videokonferenssystem. Nu är det fler som gör detta pga av corona och det man kan hoppas på är att de inser att de kan minska på resandet och dessutom spara pengar på det så att det blir en bestående förändring.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Jerker »

Håller f.ö. med om att höghastighetsjärnvägen är ett "Karlsborgs fästningsprojekt", alltså riskerar att vara omodernt och överflödigt långt innan det blivit klart. Det är en motsägelse i att Sverige som har så stor yta och har stort behov av snabba förflyttningar över långa sträckor också är för glesbefolkat för att klara av sådana här satsningar rent ekonomiskt. Vi har för litet skatteunderlag för att bekosta sådana här projekt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Fredrik j »

I norge har man valt inrikesflyg framför järnväg. Deras landskap är ju sjukt dyrt att bygga järnväg genom och med flyget når man fler orter. Järnväg passar bättre i tätbefolkade länder.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Kan ju hoppas det. Tycker frågan inte alls diskuterats när det gäller svensk höghastighetsjärnväg. Syftet är att minska restiden mellan Malmö och Stockholm vilket framställs som självklart.
Ingen ifrågasätter vem det är som fysiskt behöver göra resan och varför.
Att arbeta hemifrån blir vanligare och vanligare precis som skype-möten.
Inte sällan med kollegor som befinner sig på samma kontor.
Problemet med svensk höghastighetsjärnväg är att den borde varit på plats för 40 år sedan.
Att satsa på det nu känns väldigt tveksamt, vem vill åka tåg om 50 år när det finns självkörande elbilar?
Nej, problemet med järnväg är ju att det är ett så oflexibelt transportsätt. Man blir tvungen att investera för flera decennier framåt. Det är ju flygets styrka. Det tar ju inte lång planering att styra om trafik.
Lyckas man elektrifiera flyget blir det svårslaget.
Jo, elflyg kommer nog också vara tillgängligt då.
Fast det krävs IMO att det också är autonomt om det skall vara intressant på medellång distans. Skulle föredra lite längre restid i en bil framför att tvingas ta sig till flygplats, säkerhetskontroller, köande, trängas med andra...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Jerka »

Jag förstår inte riktigt. Varje gång jag sitter i telefonkonferens drar jag alltid slutsatsen att det är mycket bättre att ses i verkligheten. Skulle verkligen företagen dra motsatta slutsatsen efter att ha ställt in en massa resor för viruset?

Oldie but goodie:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av HelectriC »

Det är en utopi att det går att ersätta fysiska möten med Skype etc. Jag märker så tydligt i mitt jobb att fysiska möten är A och O, får man inte till det så blir det inga långvariga, fruktbara samarbeten. I många länder är den personliga kontakten extremt viktig. Se tex på Brasilien där jag varit ett par gånger, där säger de rent ut att byts en kontaktperson ut, så får man börja om från början. Då är allt man byggt upp bortkastat. Så det är bara att pallra sig dit med jämna mellanrum annars blir det ingen business. Speciellt på platser i tidszoner långt bort är det nödvändigt att besöka för att få ett förhållande och förståelse för de man jobbar med. På min firma ser jag inte att vi kommer minska resandet, snarare tvärtom. Med global försäljning och konservativa kunder så kan man bara glömma att hålla sig hemma. Jag tror 75% av mina ca 35 kollegor har minst guldkort hos både staralliance och flyingblue, det säger lite om hur mycket vi reser.
Däremot är det många större företag som har interna möten i oändlighet, de kan man gärna flytta över på Skype eller helt enkelt ställa in eftersom de ofta enbart tillför några få personer något nytt medans resten sitter och bidrar noll samt får med sig nada i utbyte. Flyttade själv från ett megastort företag med kontor över hela globen och iaf hälften av mötena var helt bortkastad tid!
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Kan ju hoppas det. Tycker frågan inte alls diskuterats när det gäller svensk höghastighetsjärnväg. Syftet är att minska restiden mellan Malmö och Stockholm vilket framställs som självklart.
Ingen ifrågasätter vem det är som fysiskt behöver göra resan och varför.
Att arbeta hemifrån blir vanligare och vanligare precis som skype-möten.
Inte sällan med kollegor som befinner sig på samma kontor.
Problemet med svensk höghastighetsjärnväg är att den borde varit på plats för 40 år sedan.
Att satsa på det nu känns väldigt tveksamt, vem vill åka tåg om 50 år när det finns självkörande elbilar?
Nej, problemet med järnväg är ju att det är ett så oflexibelt transportsätt. Man blir tvungen att investera för flera decennier framåt. Det är ju flygets styrka. Det tar ju inte lång planering att styra om trafik.
Lyckas man elektrifiera flyget blir det svårslaget.
Jo, elflyg kommer nog också vara tillgängligt då.
Fast det krävs IMO att det också är autonomt om det skall vara intressant på medellång distans. Skulle föredra lite längre restid i en bil framför att tvingas ta sig till flygplats, säkerhetskontroller, köande, trängas med andra...
Hur mycket som utförs med autopilot i ett flygplan tycker jag är irrelevant redan när jag flyger idag så länge det är säkert.
Men jag håller med dig, föredrar redan idag bil framför tåg/flyg inrikes och då behöver jag ju fortfarande mestadels köra själv.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Det är en utopi att det går att ersätta fysiska möten med Skype etc. Jag märker så tydligt i mitt jobb att fysiska möten är A och O, får man inte till det så blir det inga långvariga, fruktbara samarbeten. I många länder är den personliga kontakten extremt viktig. Se tex på Brasilien där jag varit ett par gånger, där säger de rent ut att byts en kontaktperson ut, så får man börja om från början. Då är allt man byggt upp bortkastat. Så det är bara att pallra sig dit med jämna mellanrum annars blir det ingen business. Speciellt på platser i tidszoner långt bort är det nödvändigt att besöka för att få ett förhållande och förståelse för de man jobbar med. På min firma ser jag inte att vi kommer minska resandet, snarare tvärtom. Med global försäljning och konservativa kunder så kan man bara glömma att hålla sig hemma. Jag tror 75% av mina ca 35 kollegor har minst guldkort hos både staralliance och flyingblue, det säger lite om hur mycket vi reser.
Däremot är det många större företag som har interna möten i oändlighet, de kan man gärna flytta över på Skype eller helt enkelt ställa in eftersom de ofta enbart tillför några få personer något nytt medans resten sitter och bidrar noll samt får med sig nada i utbyte. Flyttade själv från ett megastort företag med kontor över hela globen och iaf hälften av mötena var helt bortkastad tid!
Kan vara en generationsfråga. Många som har tonåringar i familjen ser hur mycket dom umgås över nätet idag. Kompisar sitter i andra världsdelar.
Men eftersom jag själv inte är någon tonåring tycker jag också att alla möten inte kan skötas via skype. För att det ska bli effektivt måste man känna personerna ganska väl och det gör man ju lämpligast f2f.
Men möten där det ska presenteras saker sköts med fördel via skype. Diskussionsmöten är lite svårare.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Det är en utopi att det går att ersätta fysiska möten med Skype etc. Jag märker så tydligt i mitt jobb att fysiska möten är A och O, får man inte till det så blir det inga långvariga, fruktbara samarbeten. I många länder är den personliga kontakten extremt viktig. Se tex på Brasilien där jag varit ett par gånger, där säger de rent ut att byts en kontaktperson ut, så får man börja om från början. Då är allt man byggt upp bortkastat. Så det är bara att pallra sig dit med jämna mellanrum annars blir det ingen business. Speciellt på platser i tidszoner långt bort är det nödvändigt att besöka för att få ett förhållande och förståelse för de man jobbar med. På min firma ser jag inte att vi kommer minska resandet, snarare tvärtom. Med global försäljning och konservativa kunder så kan man bara glömma att hålla sig hemma. Jag tror 75% av mina ca 35 kollegor har minst guldkort hos både staralliance och flyingblue, det säger lite om hur mycket vi reser.
Däremot är det många större företag som har interna möten i oändlighet, de kan man gärna flytta över på Skype eller helt enkelt ställa in eftersom de ofta enbart tillför några få personer något nytt medans resten sitter och bidrar noll samt får med sig nada i utbyte. Flyttade själv från ett megastort företag med kontor över hela globen och iaf hälften av mötena var helt bortkastad tid!
Kan vara en generationsfråga. Många som har tonåringar i familjen ser hur mycket dom umgås över nätet idag. Kompisar sitter i andra världsdelar.
Men eftersom jag själv inte är någon tonåring tycker jag också att alla möten inte kan skötas via skype. För att det ska bli effektivt måste man känna personerna ganska väl och det gör man ju lämpligast f2f.
Men möten där det ska presenteras saker sköts med fördel via skype. Diskussionsmöten är lite svårare.
Håller med! Presentationer kan göras online om det inte är som hos oss där många kunder är militära och det är väldigt hög sekretess på det mesta. Inte en chans att de vill ha något spritt över nätet. Till en del kunder får vi inte ens skicka krypterad e-post, man ska skicka CD-ROM med DHL eller liknande :lol: känns sjukt gammaldags, men jag är glad det inte är diskett iaf. Värsta exemplet är nog en kollega som förra veckan var tvungen att flyga till Australien för 1 möte. Glad jag slapp den rundan!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
Håller f.ö. med om att höghastighetsjärnvägen är ett "Karlsborgs fästningsprojekt", alltså riskerar att vara omodernt och överflödigt långt innan det blivit klart. Det är en motsägelse i att Sverige som har så stor yta och har stort behov av snabba förflyttningar över långa sträckor också är för glesbefolkat för att klara av sådana här satsningar rent ekonomiskt. Vi har för litet skatteunderlag för att bekosta sådana här projekt.
För litet skatteunderlag kan väl inte vara problem i Sverige. Vi är extremt duktiga på att hitta på skatter. :lol:
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Mickep »

Sedan kommer man inte ifrån att många anställda vill ha kvar sina förmåner med resor och guldkort. (man reser på arbetstid och får tom traktamente). Så att argumentera att resor och f2f möten måste vara kvar är ganska självklara.
Blir det billigare och effektivare att ha skypemöten. Ja, men inte lika roligt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av jonasl »

Jobbar mycket via Teams (som numera ersatt Skype for business) och det både funkar och funkar inte med distansmöten tycker jag.

Med min vanliga grupp som jag känner bra och ändå träffar fysiskt, och där alla är vana vid att några är med på distans så funkar det bra tycker jag. Med människor jag inte träffat förut tycker jag det är svårare, föredrar att köra IRL-möte allra minst första gången man börjar arbeta tillsammans.

Till trådens fråga, beror ju lite på hur spridningen och dödligheten utvecklas. Men jag tror att många kommer etablera nya vanor som till viss del kommer hänga kvar.

Turismen kommer nog återgå till det vanliga om det lugnar ner sig, på gott och ont.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av HelectriC »

Skönt just nu när inte alla turistattraktioner är fulla med kineser. Borde ta en tur till Venedig, men det är kanske inget bra just nu ;) senaste åren har det ju blivit invasion av kineser på vartenda ställe känns det som.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Black »

Det kanske tom blir vanligare att åka bil till möten i framtiden pga minskad risk för smitta (slippa flygplatser, tågstationer, tåg och flyg mm som är rena smitthärdar). Det kommer ju också bli mer miljövänligt pga eldrift alt miljövänligt drivmedel och då kan inte alla miljömuppar gnälla längre. Men de kommer fortfarande hata bilar...
Riktiga möten är alltid bäst och kan nog aldrig helt ersättas med virtuella.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av LarsL »

Distans möten funkar riktigt bra om man har en klar agenda med ett syfte och att alla respekterar tiderna. Dessutom kräver ju dessa möten ofta att noterna skickas ut Amman kan stämma av. Allt detta gäller ju för personliga möten också, men där fuskar folk för det går. Sååå egentligen bättre med distansmöten?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av jonasl »

Verkligen, det krävs att den som håller i mötet gör det på ett bra sätt och inte glömmer att några deltagare sitter på distans.

Ett projekt jag deltog i drev vi till stor del helt via Skype, arbetsmöten med 3-4 deltagare på olika platser. Funderade utmärkt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev:
Verkligen, det krävs att den som håller i mötet gör det på ett bra sätt och inte glömmer att några deltagare sitter på distans.

Ett projekt jag deltog i drev vi till stor del helt via Skype, arbetsmöten med 3-4 deltagare på olika platser. Funderade utmärkt.
Som sagt tror jag att nästa generation kommer fixa det bättre. Många av dom är uppväxta med att ha kompisarna i headsetet på kvällarna. Jag har en här hemma. Dom bor i samma stad men umgås bara fysiskt på helgerna.
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av Speedy »

Handlar mycket som många är inne på att man inte vill ändra på sig. Man vill få resor och flasha i lounger m.m på betald arbetstid, därmed kommer man försöka proklamera vikten med fysiska möten. Att det inte alltid fungerar är jag helt med på men att frekvent behöva träffa samma personer för några timmars möte tror jag mindre på.

Själv har jag börjat mer och mer med Skype men som sagt ibland behöver man vara på plats (jobbar med inköp).
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Corona minskar resandet permanent?

Inlägg av ChristerSjo »

LarsL skrev:
Distans möten funkar riktigt bra om man har en klar agenda med ett syfte och att alla respekterar tiderna. Dessutom kräver ju dessa möten ofta att noterna skickas ut Amman kan stämma av. Allt detta gäller ju för personliga möten också, men där fuskar folk för det går. Sååå egentligen bättre med distansmöten?
Om vi pratar effektivitet så är distans/Skypemöten klart effektivare än fysiska möten. Blir mindre "rund" snack. Men biland är detta rundsnack viktigt i längden.

Men att offra en hel dag (med resor etc) för ett möte på 2 timmar är ju ytterst inneffktivt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar