Val av laddbox: många frågor

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Val av laddbox: många frågor

Inlägg av Saab99turbo »

Bor i ett gammalt hus med hög elförbrukning (ligger redan på gränsen med en 20A huvudsäkring) och en tesla som i dagsläget laddar 6-8A (vågar inte högre) på vanligt uttag.

Vill skaffa laddbox och utnyttja bidraget som finns här: http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... tpersoner/

Ställer frågor som jag försöker samla och som kanske kan bli en nyttig tråd med tydlig rubrik. Vet att många frågor redan avhandlats, men det är svårt att hitta i trådarna.

1. Vilken box skulle ni välja till nyinstallation? (teslas egen är ju en stark kandidat för min del men det verkar ju finnas andra)
2.Tips på lämplig neutral källa med jämförelser mellan boxar?
3. Ni som valt en annan en Teslas: vad har ni främst utnyttjat för fördelar med dessa?
4. Skiljer sig installationskostnaderna generellt vid installation av teslas (WC) jämfört med andra boxar?
5. I en tesla kan man ju ställa laddströmmen och en del andra funktioner. Betyder det att en mer avancerad laddbox blir onödig?
6. Är wifi/4g/balansering/mätning/tibber osv sådant som är guld värt?
7. Finns rabatter för boxar via TCS?

Sen kanske en mer generell "laddlösningar"-flik på forumet kanske skulle kunna vara något :-)

Mina frågor ovan, samt fler frågor som dyker upp i tråden, skulle man kanske kunna göra till ett bra samlingsdokument.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Re: Val av laddbox: många frågor

Inlägg av Snelleman »

Jag bor också i gammal hus (-52) med 20A säkringar. Jag har två ugnar, LVVP, SPA-bad som stor-förbrukare.
För mig så var dynamisk lastbalansering avgörande eftersom jag inte kan styra när varken LVVP eller SPA-badet sätter igång.
Jag valde en GARO box (GLBDCM-T222WO). Inte av någon speciell anledning utöver att den har just dynamisk lastbalansering.
Det har funkat jättebra ett halvår nu, ibland laddar bilen långsammare och ibland inte alls (måste ha minst 6A tillgängligt på varje fas). När kapacitet finns tillgängligt gien så sätter laddningen igång automatiskt.
M3 SR+
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Val av laddbox: många frågor

Inlägg av Vasaru »

Jag köpte en Easee från Tibber i januari och fick den installerade för ett par veckor sedan. Till den beställde jag en laddkabel med "tesla-knapp" från https://eauto.si/ Ansökte i torsdags förra veckan om bidraget och fick besked dagen efter att jag får tillbaks hälften (ca 6500kr)

1. Easee, största anledningen var att jag inte ville begränsa mig till Tesla och att jag tyckte Easee var liten och snygg. Sen att den hade inbyggd JFB var ett plus i kanten. 1500kr rabatt som medlem i Tesla-club plus 500kr till för referal till Tibber gjorde att boxen kostade 6000kr.
2. Jag kollade runt på en massa olika forum och youtube-klipp. En jäkla massa googlande också.
3. Har vänner som har hybrider och andra elbilsmärken som har haft möjlighet att ladda. Nu finns ju gen2 av WC tillgänglig men när jag beställde så hade inte WC samma integration med nätverk som Easee har. Jag är lite statistiknörd och gillar att kunna följa upp hur mycket jag laddar. Det genom Tibbers app är riktigt bra.
4. Easee har inbyggd JFB så det slapp man köpa till men annars tror jag inte det är någon skillnad.
6. Jag gillar som sagt att kunna enkelt följa upp hur mycket jag laddar bilen.

Hittills är jag väldigt nöjd med laddboxen och integrationen med Tibber-appen.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Val av laddbox: många frågor

Inlägg av TiborBlomhall »

1. Vilken box skulle ni välja till nyinstallation? (teslas egen är ju en stark kandidat för min del men det verkar ju finnas andra)
Av försäkringsmässiga skäl skulle jag rekommendera att alltid använda laddboxen biltillverkaren själv säljer eller rekommenderar.
Vi har tyvärr sett fall där biltillverkaren och laddboxtillverkaren pekat finger på varandra när skada inträffat.

2.Tips på lämplig neutral källa med jämförelser mellan boxar?
Tidningen Elbilen i Sverige har jämfört laddboxar i nummer 5 2019. Samma test återfinns även i specialnumret "Allt om Elbilar och Laddning", Nr 1 2020.
https://www.elbilen.org/arkivet/

4. Skiljer sig installationskostnaderna generellt vid installation av teslas (WC) jämfört med andra boxar?
Nej.

5. I en tesla kan man ju ställa laddströmmen och en del andra funktioner. Betyder det att en mer avancerad laddbox blir onödig?
Ja, delvis.
För elbilar som inte kan ställa laddström och inte har egen app för att övervaka laddning kan laddboxar som erbjuder sådan funktionalitet vara bra. Onödigt för dem med Tesla.
Men vill man till exempel synka laddning till tider med lägst elkostnad kan andra laddboxar erbjuda sånt.

6. Är wifi/4g/balansering/mätning/tibber osv sådant som är guld värt?
Har du två elbilar är lastbalansering guld värt.
Har du elbil med enfas laddning men dåligt med ström kan kombinering av faser vara bra att ha.
Wifi/4g/mätning/välja ström med lägst pris är däremot nog mest i kategoring "kul att ha", ej "guld värt".

7. Finns rabatter för boxar via TCS?
Ja:
* du kan få rabatt på Easee laddbox från Tibber: viewtopic.php?f=38&t=18417
* du kan få rabatt på laddbox och installation från Toel AB Uppsala: viewtopic.php?f=38&t=14558
* du kan få rabatt på laddboxar på laddstoppet.se: viewtopic.php?f=38&t=14989
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Val av laddbox: många frågor

Inlägg av Saab99turbo »

Tack för alla svar hittills! Mycket mycket värdefullt!
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Val av laddbox: många frågor

Inlägg av gnutten »

Om du redan ligger på gränsen på vad huvudsäkringen klarar tycker jag det är solklart att du ska ha en laddbox med lastbalansering. Då slipper du ju helt fundera på hur mycket du vågar ta ut.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Val av laddbox: många frågor

Inlägg av Gasglad »

Jag köpte en Zappi V2

Varför?

Den har lastbalansering mot huset, direkt kopplat (dvs ingen molntjänst emellan) Jag har 16 amp huvudsäkringar så bilen för den laddning som finns tillgänglig
Sen har den alla säkerhetsfunktioner inbyggda så jag inte behöver köpa till en JFB typ 2, vilket i mitt fall förenklade installationen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Val av laddbox: många frågor

Inlägg av [JM] »

Om man vill ha statistik över laddningen så får du även det med Teslafi.
Då från alla laddningar på alla ställen och inte bara hemma.
Dvs du behöver inte välja bort laddboxar/alternativ som inte har det.
Användarvisningsbild
Mikulv
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 feb 2020 20:58

Re: Val av laddbox: många frågor

Inlägg av Mikulv »

Vasaru skrev:
Jag köpte en Easee från Tibber i januari och fick den installerade för ett par veckor sedan. Till den beställde jag en laddkabel med "tesla-knapp" från https://eauto.si/ Ansökte i torsdags förra veckan om bidraget och fick besked dagen efter att jag får tillbaks hälften (ca 6500kr)

1. Easee, största anledningen var att jag inte ville begränsa mig till Tesla och att jag tyckte Easee var liten och snygg. Sen att den hade inbyggd JFB var ett plus i kanten. 1500kr rabatt som medlem i Tesla-club plus 500kr till för referal till Tibber gjorde att boxen kostade 6000kr.
2. Jag kollade runt på en massa olika forum och youtube-klipp. En jäkla massa googlande också.
3. Har vänner som har hybrider och andra elbilsmärken som har haft möjlighet att ladda. Nu finns ju gen2 av WC tillgänglig men när jag beställde så hade inte WC samma integration med nätverk som Easee har. Jag är lite statistiknörd och gillar att kunna följa upp hur mycket jag laddar. Det genom Tibbers app är riktigt bra.
4. Easee har inbyggd JFB så det slapp man köpa till men annars tror jag inte det är någon skillnad.
6. Jag gillar som sagt att kunna enkelt följa upp hur mycket jag laddar bilen.

Hittills är jag väldigt nöjd med laddboxen och integrationen med Tibber-appen.
Fick du bidrag för kabeln också, trots att den är beställd utomlands?
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Val av laddbox: många frågor

Inlägg av Black »

Gasglad skrev:
Jag köpte en Zappi V2

Varför?

Den har lastbalansering mot huset, direkt kopplat (dvs ingen molntjänst emellan) Jag har 16 amp huvudsäkringar så bilen för den laddning som finns tillgänglig
Sen har den alla säkerhetsfunktioner inbyggda så jag inte behöver köpa till en JFB typ 2, vilket i mitt fall förenklade installationen.
Jag är också sugen på en zappi v2.

Har du bilder på installation?

Fördelar/nackdelar som du märkt?

Bästa pris och kostnad montering?

App el likn och vad kan du styra och info om laddning och kan du koppla den till tibberabb tex?
Kanske starta en egen tråd om zappi v2 användare/intresserade eller det kanske redan finns?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Val av laddbox: många frågor

Inlägg av macksie »

Jag körde det enkla alternativet. Tesla's.
Den är billig.
Men framförallt, du får öppna-laddluckan-knappen. Kan tyckas som en bagatell, men den ska sitta hemma och du kommer använda den dagligen i antagligen lång tid framöver. Då är denna enkla lilla detalj värd mycket när du använder den varje dag, eller flera gånger per dag.
Du kan "ju" ställa ner laddströmmen i bilen, och sen lagras det beroende på var du laddar. Jag laddar på lägsta hemma, dvs 3x5A, räcker nästan alltid. Vid enstaka tillfällen drar jag upp mer om jag behöver.
MYP
X90d
Skriv svar