Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Detta har inte med E4:an norrut utan när jag var påväg från Märsta till Kolsva för en service.
Hade inte 100% laddning och inte fått i mig frukost så jag tänkte att jag kör på till västerås då jag vet att det finns 2 st snabbladdare från Fortum tror jag att de var och skulle de va upptagna så finns det en InCharge bredvid.
Kommer fram och då är båda snabbladdarna ur funktion.
Ok, tänker jag, tar då den andra istället, men nej! Kallt och jävligt så strular den också!
Står att den har avbrutits av användare.
Sur som jag blir drar jag iväg till kund, fixar det jag ska, åker till Köping och laddar på Mälardalens 50 kw laddare, och där funkar det fint.
Tror Greta hatar mig för att jag kör Kia eller nått.
Hade inte 100% laddning och inte fått i mig frukost så jag tänkte att jag kör på till västerås då jag vet att det finns 2 st snabbladdare från Fortum tror jag att de var och skulle de va upptagna så finns det en InCharge bredvid.
Kommer fram och då är båda snabbladdarna ur funktion.
Ok, tänker jag, tar då den andra istället, men nej! Kallt och jävligt så strular den också!
Står att den har avbrutits av användare.
Sur som jag blir drar jag iväg till kund, fixar det jag ska, åker till Köping och laddar på Mälardalens 50 kw laddare, och där funkar det fint.
Tror Greta hatar mig för att jag kör Kia eller nått.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Tyvärr är detta verkligen år 2020 för icke Teslabilar på många vägsträckor.
Verkar kunna dröja rätt många år framåt innan vi kan svänga in på valfri OKQ8 mack och vara säkra på att hitta en fungerande CCS laddare.
Möjligen om det blir något fantastiskt lyft på batterierna så vi får 80 mils äkta räckvidd helt plötsligt.
Pratade med en tekniker som säljer 150 kW laddare idag. Han trodde att det kommer fler bilar med 800 volts DC laddning i framtiden då det blir större batteristorlekar.
Verkar kunna dröja rätt många år framåt innan vi kan svänga in på valfri OKQ8 mack och vara säkra på att hitta en fungerande CCS laddare.
Möjligen om det blir något fantastiskt lyft på batterierna så vi får 80 mils äkta räckvidd helt plötsligt.
Pratade med en tekniker som säljer 150 kW laddare idag. Han trodde att det kommer fler bilar med 800 volts DC laddning i framtiden då det blir större batteristorlekar.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Oftast kan man ändå se i bolagens app om laddarna fungerar och om de är upptagna. Lite bökigare än Tesla - men man slipper ju åka och kolla in dem iaf. Inte sällan fixar ju telefonsupporten en omstart på dessa laddare så att de funkar också. Har för mig att "avbrutet av användare"-felet var lätt att fixa - men kommer inte ihåg hur man skulle göra...Tars skrev:Detta har inte med E4:an norrut utan när jag var påväg från Märsta till Kolsva för en service.
Hade inte 100% laddning och inte fått i mig frukost så jag tänkte att jag kör på till västerås då jag vet att det finns 2 st snabbladdare från Fortum tror jag att de var och skulle de va upptagna så finns det en InCharge bredvid.
Kommer fram och då är båda snabbladdarna ur funktion.
Ok, tänker jag, tar då den andra istället, men nej! Kallt och jävligt så strular den också!
Står att den har avbrutits av användare.
Sur som jag blir drar jag iväg till kund, fixar det jag ska, åker till Köping och laddar på Mälardalens 50 kw laddare, och där funkar det fint.
Tror Greta hatar mig för att jag kör Kia eller nått.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
I appen såg allt ok ut.Gustafsson skrev:Oftast kan man ändå se i bolagens app om laddarna fungerar och om de är upptagna. Lite bökigare än Tesla - men man slipper ju åka och kolla in dem iaf. Inte sällan fixar ju telefonsupporten en omstart på dessa laddare så att de funkar också. Har för mig att "avbrutet av användare"-felet var lätt att fixa - men kommer inte ihåg hur man skulle göra...Tars skrev:Detta har inte med E4:an norrut utan när jag var påväg från Märsta till Kolsva för en service.
Hade inte 100% laddning och inte fått i mig frukost så jag tänkte att jag kör på till västerås då jag vet att det finns 2 st snabbladdare från Fortum tror jag att de var och skulle de va upptagna så finns det en InCharge bredvid.
Kommer fram och då är båda snabbladdarna ur funktion.
Ok, tänker jag, tar då den andra istället, men nej! Kallt och jävligt så strular den också!
Står att den har avbrutits av användare.
Sur som jag blir drar jag iväg till kund, fixar det jag ska, åker till Köping och laddar på Mälardalens 50 kw laddare, och där funkar det fint.
Tror Greta hatar mig för att jag kör Kia eller nått.
Ska kolla detta under mer kontrollerande former och inte under stress.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Norsk omstart borde funka, gäller bara att hitta strömbrytaren
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Nödstoppet?Bjelke skrev:Norsk omstart borde funka, gäller bara att hitta strömbrytaren
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Laddar sällan på ”stan” men det gånger laddare har varit ur funktion och det inte funnits någon annan så har supporten inte kunnat lösa det med omstart eller trigga igång laddningen remote.
Frågan är om det då är laddaren eller betallösningen som är felet.
Frågan är om det då är laddaren eller betallösningen som är felet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Ja det borde väl funka?LarsL skrev:Nödstoppet?Bjelke skrev:Norsk omstart borde funka, gäller bara att hitta strömbrytaren
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Håller med Tars, det suger när det strular med laddningen, stressmoment, den kan vara upptagen fast ledig för 5 minuter sedan i appen, ska man köra bil eller åka och glo på telefonen bara för att man ska ladda, trafikfarligt. Gratisladdare kan vara blockerade av taxi, också kan den vara trasig. Eller så ligger snabbladdaren helt off så man förlorar tid. Skönt då med Rex, så otroligt många fler ställen man kan tanka bilen på än snabbladda. Ccs snabbladdare måste byggas ut och ha flera på samma ställe för att det här ska vara bra.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jag laddat aldrig på "alternativa" snabbladdare, men testat en hel del AC-laddare då och då, mest av nyfikenhet.
Väldigt ofta är en/flera/alla stolpar ur funktion, jag brukar då av princip alltid ringa support och påpeka felet.
Ofta, om inte kanske oftast, får man då ett svar typ "ja, jag ser att den/dom har varit trasig/trasiga länge"
Ja men fixa den/dom då! Hur svårt kan det vara?
/fth
Väldigt ofta är en/flera/alla stolpar ur funktion, jag brukar då av princip alltid ringa support och påpeka felet.
Ofta, om inte kanske oftast, får man då ett svar typ "ja, jag ser att den/dom har varit trasig/trasiga länge"
Ja men fixa den/dom då! Hur svårt kan det vara?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Lidl, Frölunda var trasig i måndags.
Varit så en tid sa en Ioniq-ägare.
Varit så en tid sa en Ioniq-ägare.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jo, jag har använt det en gång och det funkade. Det står ju att man inte ska göra det men å andra sidan så måste man ju komma vidare och det finns ju oftast bara en laddare per ställe så jag gör vad jag kan.Bjelke skrev:Ja det borde väl funka?LarsL skrev:Nödstoppet?Bjelke skrev:Norsk omstart borde funka, gäller bara att hitta strömbrytaren
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Åkte E4:an norrut idag. Fyllde på 25 kWh på BEE i Gävle, det funkade bra och var ingen kö.
Behövde sedan ladda fullt i Sundsvall för att nå slutdestinationen, med 60 km mariginal.
Kollade i appen efter Hudiksvall, BEE laddaren norr om Sundsvall vid Birsta var trasig, den inne i stan var upptagen.
Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Såg att BEE laddaren i Gnarp var ledig, svängde in där och laddade istället. Lite knappt med 20 km mariginal för min resa, men jag drog ned lite på hastigheten och kom fram med 45 km kvar.
Det var en hemskt seg laddare, fick endast ut 38,7 KW effekt mot 50,1 kW i Gävle.
Nu hade jag bunkrat upp med kaffetermos och smörgås, men 74 minuter krävdes.
En klen tröst var att det arbetades för fullt på Ionity i Sundsvall när jag passerade där.
Behövde sedan ladda fullt i Sundsvall för att nå slutdestinationen, med 60 km mariginal.
Kollade i appen efter Hudiksvall, BEE laddaren norr om Sundsvall vid Birsta var trasig, den inne i stan var upptagen.
Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Såg att BEE laddaren i Gnarp var ledig, svängde in där och laddade istället. Lite knappt med 20 km mariginal för min resa, men jag drog ned lite på hastigheten och kom fram med 45 km kvar.
Det var en hemskt seg laddare, fick endast ut 38,7 KW effekt mot 50,1 kW i Gävle.
Nu hade jag bunkrat upp med kaffetermos och smörgås, men 74 minuter krävdes.
En klen tröst var att det arbetades för fullt på Ionity i Sundsvall när jag passerade där.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Dåligt att man inte kan ladda där.Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Volvo tex är mycket bättre, har laddat massor med gånger hos Volvo i Sollefteå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jag undrar vad de hade sagt om du hade åkt Audi... "Nä, bara demobilar får ladda"... Troligen inte va?Zalman3 skrev:Dåligt att man inte kan ladda där.Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Volvo tex är mycket bättre, har laddat massor med gånger hos Volvo i Sollefteå.
Verkligen dålig stil att inte låna ut laddaren när det fattas laddplatser i stan tycker jag.
Sen finns det ju en laddare strax söder om Sundsvall i Kvissleby också men det vet du säkert...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?lator skrev:Jag undrar vad de hade sagt om du hade åkt Audi... "Nä, bara demobilar får ladda"... Troligen inte va?Zalman3 skrev:Dåligt att man inte kan ladda där.Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Volvo tex är mycket bättre, har laddat massor med gånger hos Volvo i Sollefteå.
Verkligen dålig stil att inte låna ut laddaren när det fattas laddplatser i stan tycker jag.
Sen finns det ju en laddare strax söder om Sundsvall i Kvissleby också men det vet du säkert...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
LarsL skrev:De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Förstår hur du menar men audihandlaren i sundsvall har nog inga fabriker utan säljer nog helst den bil dom tjänar mest pengar på.LarsL skrev:De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Jag tror du kraftigt överdriver kopplingarna mella bilfabriker och fristående återförsäljare.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Just det, målet är att isolera så många elbilsförare som möjligt så att de inte kan föröka sig.LarsL skrev:De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof!
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jerker skrev:Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof!
Jag tycker man ser elbilsförare över allt. De tar verkligen ingen hänsyn till andra.
Att förhindra spridningen är nog för sent tyvärr.
Audi Q8 e-tron 55 -24
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Fredrik j skrev:Förstår hur du menar men audihandlaren i sundsvall har nog inga fabriker utan säljer nog helst den bil dom tjänar mest pengar på.LarsL skrev:De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Jag tror du kraftigt överdriver kopplingarna mella bilfabriker och fristående återförsäljare.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Sorry... Dåligt med uppmärksamhet från min sida där. (Mina nattrötta ögon såg en Kia framför laddaren...)mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Det gjorde det ju bara värre... Vad har de för kundvård inom Berners-koncernen? Tror jag måste gå in och prata med dem...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Säg att Tesla åkare minsann får ladda gratis hos Volvo!lator skrev:Sorry... Dåligt med uppmärksamhet från min sida där. (Mina nattrötta ögon såg en Kia framför laddaren...)mati skrev:Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Det gjorde det ju bara värre... Vad har de för kundvård inom Berners-koncernen? Tror jag måste gå in och prata med dem...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension