Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1752
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kia Niro EV

Inlägg av tor-ake »

Tellus skrev:
TechNerd skrev:
taliz skrev:
Kvd tar tyvärr rejält betalt för sina tjänster, så en bra bit av förtjänsten hamnar hos dom.
Allt är väl relativt, men ca 10kkr är det kvd tar och då ingår lättare rekond och tvätt.
Klart överkomligt tycker jag iaf för att slippa blocket och "sista priset kompis".
20000kr i detta fall, 15000kr om den gått för 499999kr
15.000 och 20.000 gäller privatbilar. Företagsbilar är billigare av någon anledning.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Såg att det var dags igen...
Uppe i 410500 nu - men inte nått reservationspris. :D
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Hörde fake-lågfartsljudet idag hos en Niro PHEV i ett parkeringshus.
FYFAN säger jag bara. Det blir INTE roligt när alla bilar kommer låta liknande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
LillNicke
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 mar 2019 08:58

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LillNicke »

taliz skrev:
Är väl inget nytt att beggade elbilar går för nypris.
Sålts massa egolfar på kvd tex. Antar de går till Norge?
Borde väl komma ut några Model 3 också om några månader när bonuspengarna trillat in.
Det finns ju ganska många e-niro och e-golf utan fantasipriser på finn.no. Varför köper dom bilar i sverige tror ni?
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Kia Niro EV

Inlägg av vibrationsfri »

Mickep skrev:
Då krypte listan till.. model3 igen.
Finns det någon annan elbil som kommer få drag som man i närtid kan hoppas på?
Närtid kanske inte men om 1,5 år kommer Model Y
iAkita
elbilist
Inlägg: 2515
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Den gångna veckan har jag kört två resor fram och tillbaka mellan Skåne och Uppland med e-Niron, totalt nästan 300 mil. Kan bara konstatera att den nya generationens elbilar innebär att långresor fungerar hur bra som helst, även för oss som inte vill ha en Tesla av olika anledningar. Faktum är att det är de bästa bilresor jag haft på dessa sträckor, och jag var både bättre utvilad och fick mer jobb gjort på plats än vanligt. Dåligt utbyggt laddnätverk är inte heller en ursäkt för att vänta med att skaffa elbil. Tvärt om finns det hur många CCS laddare som helst längs med de sträckor jag körde. Många gånger med 2-3 mils mellanrum och det är inte ovanligt med mer är en laddare vid samma ställe (om än med olika operatörer). Trots det gör Ionity skillad även på en bil som laddar så pass långsamt som e-Niron. Ett laddstopp på 30 minuter går snabbt men 45 minuter blir lite segt om man inte planerar in stoppet i samband med lunch eller något annat. Så jag ser fram mot att stationen i Värnamo öppnar.

Till sist, det här var första gången jag upplevde det som en nackdel att inte ha trefasladdning. Kom fram vid midnatt en av dagarna och gav mig iväg igen kl. 9 dagen efter. Inte tillräckligt med tid för att fylla batteriet med andra ord, så jag fick lägga 20-25 minuter extra på snabbladdning. Det kan jag leva med.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Jo, det är en riktigt trevlig bil! Med Ionity ser världen utanför tesla mycket ljusare ut.
Men ändå känns det som att "köra en cykel" i jämförelse när jag byter mellan bilarna. :)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8479
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Pontus »

Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?
https://ev-database.org/car/1117/Nissan-e-NV200-Evalia
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8479
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?
https://ev-database.org/car/1117/Nissan-e-NV200-Evalia
Tack får titta på den senare, den verkar vara förbjuden här i Kina... :evil:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?
https://ev-database.org/car/1117/Nissan-e-NV200-Evalia
Tack får titta på den senare, den verkar vara förbjuden här i Kina... :evil:
Den kommer ju från Japan...

Edit: Är du i Kina kan du ta en titt på Buick GL8 Avenir men den finns nog inte för försäljning ännu. Skiljer sig en del från Evalia kan man säga...

http://gmauthority.com/blog/2019/05/the ... s-history/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2515
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Då var nästa e-Niro auktion avslutad på KVD. Den här har varken tech-paketet eller vinderdäck, ändå ett helt sanslöst vinnande bud på 512 000 kr. 512 000 kr motsvarar nästan en Model 3SR+ efter bonusen. Hade jag inte haft så stor hund hade jag varit sugen på att försöka sälja och skaffa en 3:a för att prova något nytt och kunna ha dragkrok, men också för att det skulle kännas fantastiskt med en nybilaffär som ger vinst. Det trodde jag aldrig skulle ske.

https://www.kvd.se/auktioner/kia-niro-e ... mLGTyW0zvI
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Kia Niro EV

Inlägg av olza »

Plus "Förmedlingsavgift" 3 125 kr... :o
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Kia Niro EV

Inlägg av dhogborg »

iAkita skrev:
Då var nästa e-Niro auktion avslutad på KVD. Den här har varken tech-paketet eller vinderdäck, ändå ett helt sanslöst vinnande bud på 512 000 kr. 512 000 kr motsvarar nästan en Model 3SR+ efter bonusen. Hade jag inte haft så stor hund hade jag varit sugen på att försöka sälja och skaffa en 3:a för att prova något nytt och kunna ha dragkrok, men också för att det skulle kännas fantastiskt med en nybilaffär som ger vinst. Det trodde jag aldrig skulle ske.

https://www.kvd.se/auktioner/kia-niro-e ... mLGTyW0zvI
Men jisses. En model 3SR+ kostar 489 900 efter bonus btw.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 421
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Kia Niro EV

Inlägg av kikat »

Helt galet. Vem köper en bil som är 90.000kr dyrare än en ny kan man fråga sig...
Gick själv och sneglade på en E-Niro när den kom i december men valde att vänta till M3. Visste jag att jag skulle få 90.000kr vinst för den skulle jag köpt båda utan att blinka.
M3 SR+ i grundutförande kostar för övrigt 499.080kr numera. Priset höjdes för några veckor sedan.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Vilka är det som köper?
Det här kommer aldrig att hålla i sig.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Stevvee »

Mickep skrev:
Vilka är det som köper?
Det här kommer aldrig att hålla i sig.
Företag från antingen Sverige,Österrike eller Norge.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av samuelsu »

samuelsu skrev:
Bjelke skrev:
Ingen app => tack & hej...
Det har ju varit känt i månader att första bilarna inte får app, men att det kommer på de senare bilarna. Och att det inte går eftermontera (byta ut enheten i bilen). Jag har ingen app på min bil idag och har aldrig haft. Däremot har flera jag känner VolvoOnCall och den missar att koppla upp sig mot bilen, misslyckas slå på värmen ibland mm. Jag har inte heller app på min robotgräsklippare. Jag har däremot app på min solcellsanläggning och på min värmepump. Jag har gjort bedömningen att jag kommer klara mig bra utan app på min nästa bil. (Beror väl iofs lite på vad man kan styra/kolla med appen.) Skulle nog ha mer praktisk användning för app på bilen än jag idag har på värmepumpen, men men. Summa: Får den app är det bonus. Men det här har diskuterats och man når ingen lösning på frågan. En del ska bara ha app, så är det.
Ville gärna återkomma till denna postning. Sedan jag skrev detta har jag ägt en Leaf ett halvår (med slö, men ändå fungerande (till skillnad från vissas erfarenheter) app); sålt den och har nu en MS sedan knappt tre månader. Nu erkänner jag: App är en dealbreaker. Utan app är som svartvit tv. För den som ev minns hur det kändes.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Läst på Facebook idag:
Vi närmar oss övergången till modellår 20 av e-Niro. Produktionskvoten av modellår 19 är nu slutsåld och dessa versioner stängs därför i Dealer Portalen idag. Enligt nuvarande produktionsplan förväntas modellår 20 kunna levereras som tidigast under april 2020 till slutkund.
Modellår 20 kommer innehålla avsevärt mer utrustning i förhållande till dagens e-Niro och priset förväntas därför bli högre. Vi jobbar på att få fram nya beställningskoder och priser så fort som möjligt så modellår 20 kan öppnas i Dealer Portalen för beställning. Vi kommer återkomma med mer detaljerad information på DID inom kort.
Med vänliga hälsningar, Logistikavdelningen
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3184
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Leo »

Får lägga in min egen synpunkt efter 7 elbilar med app och nu ägare av två utan app. Funkar bra utan också ;)

Valde dock att montera vanlig Defa kupevärmare på Kian. Kan många gånger funka som hyfsat smidigt ”tokstabilt” :lol: alternativ till app även om man (någon) fysiskt måste gå ut och stoppa i sladden.
Nu: BMW i4 eDrive40 600mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kia Niro EV

Inlägg av fth »

samuelsu skrev:
samuelsu skrev:
Bjelke skrev:
Ingen app => tack & hej...
Det har ju varit känt i månader att första bilarna inte får app, men att det kommer på de senare bilarna. Och att det inte går eftermontera (byta ut enheten i bilen). Jag har ingen app på min bil idag och har aldrig haft. Däremot har flera jag känner VolvoOnCall och den missar att koppla upp sig mot bilen, misslyckas slå på värmen ibland mm. Jag har inte heller app på min robotgräsklippare. Jag har däremot app på min solcellsanläggning och på min värmepump. Jag har gjort bedömningen att jag kommer klara mig bra utan app på min nästa bil. (Beror väl iofs lite på vad man kan styra/kolla med appen.) Skulle nog ha mer praktisk användning för app på bilen än jag idag har på värmepumpen, men men. Summa: Får den app är det bonus. Men det här har diskuterats och man når ingen lösning på frågan. En del ska bara ha app, så är det.
Ville gärna återkomma till denna postning. Sedan jag skrev detta har jag ägt en Leaf ett halvår (med slö, men ändå fungerande (till skillnad från vissas erfarenheter) app); sålt den och har nu en MS sedan knappt tre månader. Nu erkänner jag: App är en dealbreaker. Utan app är som svartvit tv. För den som ev minns hur det kändes.
Jag håller med, jag tror jag skrev precis så när det diskuterades sist också. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en bil utan app idag, behovet är förstås också större för en elbil än för en fossil.

Att inte erbjuda en app indikerar för mig också att tillverkaren inte är seriös i sin satsning, att dom helt enkelt inte har gjort sin hemläxa, och att man nog gör bäst i att försöka hitta en bil från en tillverkare som satsar på riktigt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Kia Niro EV

Inlägg av mykie »

mykie skrev:
krivik skrev:
Sen är det intressant också vad bilarna kostar om man tar dem som förmånsbil, personalbil på sitt jobb. Det är nog en hel del bilar som köps den vägen och det kan finnas gränser för vad ens företag tillåter.

Jag har tex tagit min e-Niro som personalbil där jag jobbar på och vi har en gräns på 10 basbelopp (före bidrag) för elbilar. När jag beställde min bil så kom e-Niron precis in under den gränsen med Advance Plus-paketet. En Model 3 kommer aldrig in under den gränsen, inte ens SR vad det verkar.
Håller med till 100%
Har precis beställt en E-Niro som nästa tjänstebil (9 månaders leveranstid). Valde bort Plus p.g.a. dåligt bilavtal där vi i princip betalar bilen själv med nettolöneavdrag på 1,2% av bilens pris upp till 8-PBB.
Allting över 8-PBB får vi betala 2,6% på!
Så det fick bli Advance utan det extra som Plus ger. Vi har 20% rabatt på nettolöneavdraget på bilar med noll-C02 ustsläpp, så min månadskostnad kommer bli 3.600 kr.

Jag har nu en AUDI A4 och tittade från början på att byta till en PHEV (Passat GTE eller Kia Optima PHEV). Men desto mer jag läste och undersökte så kände jag att jag vill köra 100% på el.
Kontrollerade hur mycket långresor m.m. jag gör och kom fram till att jag bör klara 99% av mitt resande utan problem.
Vid provkörning släpade jag med mig 2 stora resväskor samt 1 kabinväska och barnvagn för att testa bagageutrymmet och kom fram till att det bör täcka mina vardagliga behov.
Dom få gånger jag behöver dragkrok så kan jag lösa det med att bytlåna bil med en granne eller kollega (har använt dragkrok 3 gånger dom senaste 7 åren).
App hade varit trevligt, men det var inte avgörande.

Bland dom märken vi har att välja mellan (Volvo, VW, AUDI, BMW, Skoda samt Kia) så var E-Niro den enda EV just nu som passade mina behov.

Det som jag mest av allt skulle vilja ha på E-Niro är en 3-Fas ombordladdare.
Bilagan Bagage-Eniro.jpg finns inte längre
Citerar mig själv här :)

Hämtade ut min e-Niro i fredags och jag hade sån tur att jag fick en MY20 (2020) istället!
Så med andra ord så har jag nu 3-fas laddning, UVO App, större infotainment skärm o.s.v. Dessutom så har nu Tibber lagt till Kia i sin app.
Ett annat stort lyft är att det nu går att förvärma bilen utan att bilen står på laddning.
Kia-Tibb.jpg
UVO_1025.jpg
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Teslaspolen »

Wow, nice mykie! Grattis till en så fin uppgradering! :)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Trevligt, blev till till förra årets pris eller året listpris? Är kia ok med att det prutas eller att LRF (vad alla bliit bönder helt plötsligt) rabatter ges?

Hur verkar appen?

(vilka skillnad är det på my 2020 från tidigare?)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Walker »

Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar