Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?Walker skrev:Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten.
Kia Niro EV
Moderator: Redaktion
Re: Kia Niro EV
Re: Kia Niro EV
...tänkte?Jerker skrev:Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?Walker skrev:Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Kia Niro EV
Ser ju trevligt ut och en app är ju lite av ett baskrar på en elbil.
Men vad är detta med ”Quick, Normal (portable), Normal (station)” för bonehead variant? Det är ju förmodligen inte ens sant om man nu skulle översätta det till kW.
Men vad är detta med ”Quick, Normal (portable), Normal (station)” för bonehead variant? Det är ju förmodligen inte ens sant om man nu skulle översätta det till kW.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kia Niro EV
Pengar?Jerker skrev:Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?Walker skrev:Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kia Niro EV
Visst ja! Tänkte inte på det...Bjelke skrev:Pengar?Jerker skrev:Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?Walker skrev:Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten.
Re: Kia Niro EV
Inte sant, varför inte? Den har redan 97% laddning. Dom sista 3% går segt vad du än laddar med.LarsL skrev:Ser ju trevligt ut och en app är ju lite av ett baskrar på en elbil.
Men vad är detta med ”Quick, Normal (portable), Normal (station)” för bonehead variant? Det är ju förmodligen inte ens sant om man nu skulle översätta det till kW.
Och det är bara en uppskattad tid om man nu skulle ladda vid 97%, bilen är inte inkopplad.
3% av 64kWh är 1,92kWh
Quick (DC 50-100 kW) = sista 3% laddas med 6kW
Normal portable d.v.s. shuko = sista 3% laddas med 8A/1,8kW
Normal station d.v.s. laddbox 3-fas = sista 3% laddas med 3,84kW
Antar att dom tiderna visar vad man bör förvänta sig i verkligheten med dom sista procenten.
Det är ju också därför det tog 1h40min att ladda fullt från 82% med 10,4kW. Dom sista procenten går plågsamt långsamt.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Kia Niro EV
Frågor till de med erfarenhet av nya KIA e-Niro (2020):
- Hur bra funkar app och uppkoppling?
- Är ljudisoleringen bättre än på MY19?
- Fastnar laddluckan som tidigare?
- Har KIA nåt erbjudande för IONITY?
- Hur bra funkar app och uppkoppling?
- Är ljudisoleringen bättre än på MY19?
- Fastnar laddluckan som tidigare?
- Har KIA nåt erbjudande för IONITY?
Re: Kia Niro EV
Ett tips: kolla servicekostnader på 3000 mil....BEV[e-Rage] skrev:Frågor till de med erfarenhet av nya KIA e-Niro (2020):
- Hur bra funkar app och uppkoppling?
- Är ljudisoleringen bättre än på MY19?
- Fastnar laddluckan som tidigare?
- Har KIA nåt erbjudande för IONITY?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Kia Niro EV
Servade precis 3000 mil på 2019 e-Niro. Strängnäs, 2121kr inklusive moms (med bromsvätskebyte)
Tror 1500 mil servicen kostade 1200kr i Stockholm.
Inget tidigt/dyrt kylvätskebyte aktuellt på min. Uttagen mars 2019.
Tror 1500 mil servicen kostade 1200kr i Stockholm.
Inget tidigt/dyrt kylvätskebyte aktuellt på min. Uttagen mars 2019.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Kia Niro EV
Jo, men kolla en my2020...Leo skrev:Servade precis 3000 mil på 2019 e-Niro. Strängnäs, 2121kr inklusive moms (med bromsvätskebyte)
Tror 1500 mil servicen kostade 1200kr i Stockholm.
Inget tidigt/dyrt kylvätskebyte aktuellt på min. Uttagen mars 2019.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Kia Niro EV
Tror det är 4500mia servicen som är dyr på de (kylvätskebytet) inte 3000mils service.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Kia Niro EV
Ok.Leo skrev:Tror det är 4500mia servicen som är dyr på de (kylvätskebytet) inte 3000mils service.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Kia Niro EV
Läste någonstans att kylväskan inte blir så dyr som man sa tidigare. Problemet är att e-Niro kostar minst 100 000kr för mycket.Leo skrev:Tror det är 4500mia servicen som är dyr på de (kylvätskebytet) inte 3000mils service.
Re: Kia Niro EV
I Frankrike kan man i bästa fall köpa en Kia e-Niro 64kWh förnek0 skrev:Läste någonstans att kylväskan inte blir så dyr som man sa tidigare. Problemet är att e-Niro kostar minst 100 000kr för mycket.Leo skrev:Tror det är 4500mia servicen som är dyr på de (kylvätskebytet) inte 3000mils service.
28.000 euro.
https://www.kia.com/fr/acheter-une-kia/ ... lectrique/
NIRO ACTIVE
204 ch, 455 km d’autonomie
(cycle mixte WLTP)
À PARTIR DE 28 000€ (1)
Avantages client de 15 000 € déduits
dont 7000 € de bonus écologique et 5000 € de Prime à la conversion
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kia Niro EV
Orkar inte flytta till Frankrike.Zalman3 skrev:I Frankrike kan man i bästa fall köpa en Kia e-Niro 64kWh förnek0 skrev:Läste någonstans att kylväskan inte blir så dyr som man sa tidigare. Problemet är att e-Niro kostar minst 100 000kr för mycket.Leo skrev:Tror det är 4500mia servicen som är dyr på de (kylvätskebytet) inte 3000mils service.
28.000 euro.
https://www.kia.com/fr/acheter-une-kia/ ... lectrique/
NIRO ACTIVE
204 ch, 455 km d’autonomie
(cycle mixte WLTP)
À PARTIR DE 28 000€ (1)
Avantages client de 15 000 € déduits
dont 7000 € de bonus écologique et 5000 € de Prime à la conversion
Från teknikens värld
Kia e-Niro
Service 1 år: 749 kr
Service 2 år: 2 205 kr
Service 3 år: 749 kr
Batterigaranti: 7 år/15 000 mil
Krav: Service enligt tillverkarens rekommendationer.
Priserna kommer från generalagenten.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Kia Niro EV
Vi har 2 st e-niro och är sjukt nöjda.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Kia Niro EV
Jo jag förväntar mig mer på detta tesla forum eftersom detta också är Sverige ledande elbils forum där tesla självklart har en stor roll men där de flesta är mer allmänna förespråkare av elbilar.taliz skrev:Försök framhäva fördelen med Kia på BMWs eller Mercedes forum och se hur det går.chaffis75 skrev:Då tråkigt negativa alla är här till e-niro..
Det blir bara konstigt.
De som gillar BMW och Mercedes är sällan intresserade av en Kia helt enkelt. Så jag förstår inte riktigt varför du tror det skulle vara annorlunda på ett Tesla-forum.
Här är det hög prestanda och senaste tekniken från silicon valley som intresserar, då smäller inte plastig, tråkig, långsam budget-korean med gamla spakar och vred så högt.
Sedan finns de undantag i denna gruppen vilket tyvärr ofta mest gör att de blir tråkig stämning.
Trevligt med alla inlägg där man framhäver de bra sidorna av e-niro.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kia Niro EV
Är alla negativa? Om du lyssnar på de som faktiskt ägt en så skulle jag nog säga att (alla?) de flesta är positiva - inkl jag.chaffis75 skrev:Då tråkigt negativa alla är här till e-niro.. Varför kan man inte se för och nackdelar med olika bilmärken..
Vad kostar en tesla att försäkra jämfört med en e-niro tex?
Hur ofta är e-niro på verkstaden för garanti reparationer?
Hur lätt är de att få tag på en verkstad som kan hjälpa en på lagom avstånd..
Det är en väldigt bra klassisk bil, men klart tråkigare leksak om man jämför med Tesla.
Avsaknaden av bra laddningsnät(när ionity försvann) var droppen för mig.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Kia Niro EV
2? Har du börjat samla på Kia också?Tars skrev:Vi har 2 st e-niro och är sjukt nöjda.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kia Niro EV
Tesla hade ju lite problem med leveranserna några veckor pgav Corona.....Walker skrev:2? Har du börjat samla på Kia också?Tars skrev:Vi har 2 st e-niro och är sjukt nöjda.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kia Niro EV
Kia/Hyundai är seriösa och gör bra elbilar.
De har lyssnat på kritiken och har nu fått app och 3-fasladdning.
Hyundai Kona kan numera ha drag om än med låg dragvikt.
Och i början av 2021 så kommer elbilar från Kia/Hyundai som kan ladda 0-80% på 15 minuter!
Med 800V teknik.
Mycket imponerande!
Men sin Europafabrik kan de nå större volymer och få korta leveranstider.
Konkurransen hårdnar, de som försöker sälja dyra och elbilar med lång leveranstid får det snabbt allt tuffare.
För Kia/Hyundai kan sälja bra, billiga elbilar med topprestanda.
Och med korta leveranstider.
De har lyssnat på kritiken och har nu fått app och 3-fasladdning.
Hyundai Kona kan numera ha drag om än med låg dragvikt.
Och i början av 2021 så kommer elbilar från Kia/Hyundai som kan ladda 0-80% på 15 minuter!
Med 800V teknik.
Mycket imponerande!
Men sin Europafabrik kan de nå större volymer och få korta leveranstider.
https://thedriven.io/2020/03/18/hyundai ... in-europe/
The Kona Electric is the first new-generation electric car to be produced for European markets in the Czech Republic and Hyundai hope that additional production in Europe will “significantly” reduce delivery times of the Kona Electric for its European customers.
Konkurransen hårdnar, de som försöker sälja dyra och elbilar med lång leveranstid får det snabbt allt tuffare.
För Kia/Hyundai kan sälja bra, billiga elbilar med topprestanda.
Och med korta leveranstider.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kia Niro EV
Hur intressant är det för dig att kunna ladda snabbt?
Betalar du 20.000kr extra för att få 800V snabbladdning?
Betalar du 20.000kr extra för att få 800V snabbladdning?
https://electrek.co/2020/05/13/kia-to-o ... ry-system/Lahoz suggested that state-of-the-art technology doesn’t need to come with premium prices and exclusive brands.
The key will be the migration of the 800-volt system to more affordable models. Kia is saying that some of its lower-cost EVs might keep the 400V architecture while premium, pricier models will offer the fast-charging 800V system.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Kia Niro EV
Jovisst, nån gång i framtiden när IONITY har mer konkurrens, men inte i höst.Zalman3 skrev:Hur intressant är det för dig att kunna ladda snabbt?
Betalar du 20.000kr extra för att få 800V snabbladdning?
Re: Kia Niro EV
Det måste kanske upprepas, 800V säger i sig inte speciellt mycket. Jag skulle vara extremt nöjd med Model 3’s 250 kW max med e-Trons laddkurva. Det kräver inte 800V.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kia Niro EV
Mig veterligen är det bara Tesla som ger mer än 175kW på 400V.Laban skrev:Det måste kanske upprepas, 800V säger i sig inte speciellt mycket. Jag skulle vara extremt nöjd med Model 3’s 250 kW max med e-Trons laddkurva. Det kräver inte 800V.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension