Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

2,45 per kWh Lastbalanserat 1,5 - 3,7 kW
13
13%
2,65 per kWh Lastbalanserat 3 - 7,4 kW (2-fas)
12
12%
2,85 per kWh Lastbalanserat 4,5 - 11 kW (3-fas)
32
31%
2,75 per kWh Lastbalanserat prioriterat 2,5 - 3,7 kW
2
2%
2,95 per kWh Lastbalanserat prioriterat 4,5 - 7,4 kW (2-fas)
2
2%
3,15 per kWh Lastbalanserat prioriterat 7 - 11 kW (3-fas)
11
11%
2,95 per kWh Alltid garanterad 3,7 kW
5
5%
3,15 per kWh Alltid garanterad 7,4 kW (2-fas 16A)
2
2%
3,25 per kWh Alltid garanterad 11 kW (3-fas)
19
18%
3,25 per kWh Alltid garanterad 7,4 kW (1-fas 32A)
2
2%
4,25 per kWh Alltid garanterad 22 kW (3-fas)
3
3%
 
Antal röster: 103

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Elnätsbolagen har rätt höga effektavgifter under dagtid.

Här gäller det laddning vid arbetsplatsen i Stockholm. (Cirka 50 olika företag parkerar i detta garage)

Garaget har hyrda p-platser som en del av personalen får använda, antagligen mest de som har tjänstebilar och personalbilar, samt rena företagsbilar.

Det skulle funka med några olika effektnivåer, troligen inte alla i listan.

Priser inklusive moms.
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av Headline »

Om man kan ladda hemma och inte behöver ladda på jobbet så gör jag inte det, det kostar för mycket jämfört med hemma. Om jag inte kunde ladda hemma så skulle jag vilja ha lite högre effekt så jag kunde fylla på utöver själva pendlingen, men ändå till så lågt pris som möjligt.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av Klintan »

Valde alternativ 2, jag har laddning hemma men kör vill ibland fylla upp inför långfärd eller kommer till jobbet med 24 kWh-Leaf och vill ha lite rörelsefrihet. Då är det ett fullt tillräckligt alternativ.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag vet att det är några företag i garaget som har Nissan E-NV 200 med stora 40 kWh batteriet.

De kan ju vara i behov av att alltid kunna få ladda med 1-fas 32 A tänker jag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av mati »

Jag skulle inte vilja betala något av de angivna priserna annat än i undantagsfall.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av Smutt »

Betala är ju Inge kul :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
kontakten2

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av kontakten2 »

Hur hög är garagehyran ? Vore intressant att se hur lite % elavgiften blir mot den.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

kontakten2 skrev:
Hur hög är garagehyran ? Vore intressant att se hur lite % elavgiften blir mot den.
Garagehyran idag är 1000:- per plats och månad utan laddmöjligheter.

KWh-priserna i omröstningen är nära självkostnadspris skulle jag säga.

Betallösningen blir rätt kostsam, alternativ kan ju vara en fast månadsavgift per laddplats.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av heldiggrisen »

Genomsnittlig pendelavstånd med bil i Sverige är 54km t/r
Från 2kWh per milx5,4milx2,45krx20dager=~530kr per månad till
2kWh per milx5,4milx4,25krx20dager=~920kr per månad

Så om genomsnittsvensson enbart ersätter sina förlorade elektroner på pendlingen, så kostar det mellan 530kr och 920kr månaden om förbrukningen är 2kWh per mil.

Tycker det hörs dyrt ut, har jag totalt felräknat?

Vad hade du tänkt som fast månadsbelopp?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av ellerstrom »

Hur långt kör de som jobbar där varje dag? Och hur länge parkerar de vanligtvis? Dessa två frågor jag tycker man bör utgå ifrån. Rimligtvis vill man ladda för tur och retur (mellan hemmet och bostaden) samt lite extra för att klara helgkörning + extra vardagskörning under en arbetsdag, givet att man inte har hemmaladdning (om man har elbil vill säga, en hybrid behöver ju enbart ladda tills batteriet blir fullt vilket nog sker under en vanlig arbetsdag oavsett effekterna i dina val). Räkna sedan med 2,2-2,5kWh/mil (typ vinter och laddförluster) per elbil/hybrid och dimensionera varje laddplats efter det. Gissar att du hamnar på att dra fram max 16A enfas till varje plats, möjligen med undantag för några platser om de används annorlunda (besökare, säljare etc).

Nu är jag inte insatt i hur elnätsbolagen tänker, men man borde väl kunna höja/sänka sitt abonnemang? Då tycker jag att man bör överdimensionera all el (inkl laddboxar) för att framtidssäkra och sedan justera abonnemanget efter den effekt man ser under de första månaderna, vilket borde ge billigare elpriser per kWh. Sedan kan man ju alltid öka på ju fler som vill använda möjligheten till laddning.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Just detta garage har en mängd olika typer av bilar som kommer och parkerar.

Allt från personalbilar till jourbilar, finns också servicebilar blandat med privata bilar och tjänstebilar. Vissa åker ut flera gånger per dag och kommer tillbaka några timmar eller för lunch.

Vi har väktarbilar parkerade kortvarigt, som patrullerar i skift. Även en del skåpbilar som gör leveranser från de lager som finns i byggnaden.

Så jag skulle säga att min bedömning blir att behovet för att ladda varierar mycket här, kan nog vara mellan 2-80 kWh per dag.

En Tesla M3 ägare kommer in en gång i veckan för att ladda sin bil hos verkstaden som också finns i garaget. Då lägger de ut en skarvsladd och kör med 2 kW laddning har jag sett.

Det blir ju väldigt svårt med en fast månadsavgift när det varierar så mycket.

Behövs det inte så många kWh skulle ju den hyresgästen kunna välja ett lastbalanserat uttag till lägre avgift.

De som behöver 80 kWh per dag väljer istället garanterat 11 kW till lite högre pris.

Min grundtanke är att vi ska kunna erbjuda hyresgästerna riktigt bra laddeffekt, och här har vi väldigt mycket ström tillgängligt för ovanlighetens skull.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

ellerstrom skrev:

Nu är jag inte insatt i hur elnätsbolagen tänker, men man borde väl kunna höja/sänka sitt abonnemang? Då tycker jag att man bör överdimensionera all el (inkl laddboxar) för att framtidssäkra och sedan justera abonnemanget efter den effekt man ser under de första månaderna, vilket borde ge billigare elpriser per kWh. Sedan kan man ju alltid öka på ju fler som vill använda möjligheten till laddning.
Mindre säkringsabonnemang upp till 63 A kan gå att ändra en gång per år. (åtminstone nedåt)

Men över den nivån är det alltid effektabonnemang som gäller.

I Stockholmsområdet är det vanligaste att man får ställa sig i kö för att överhuvudtaget få någon ström. Och det brukar ta minst 24 månader i bästa fall att få en elanslutning.

Anslutningsavgiften grundas på hur mycket max effekt du vill kunna ta ut från elnätet.

Årseffektavgiften beräknas sedan på det verkliga effektuttaget. Då sker en del av faktureringen med det högsta tim-medeleffektvärdet som grund.

Låt oss säga att 20 bilar laddar med 11 kW minst en timme tillsammans, då grundas effektavgiften på 220 kW.

Det luriga är att den avgiften sedan gäller i 12 månader framåt, även om bara 5 bilar laddar i fortsättningen.

Sedan tillkommer högbelastningseffektavgift och rörlig elnätsavgift, energiskatt, elkostnad för inköp av energin, fast elnätsavgift per år och till slut moms på rubbet.

https://www.ellevio.se/globalassets/upl ... 200201.pdf

Exempel på fastighetsägarens inköpskostnad för el till en elbil som laddar med 11 kW effekt och fyller på med 40 kWh per arbetsdag:
Laddning_11kW.JPG
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 591
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av macksie »

Intressant fråga. Om jag bodde så att jag inte kunde ladda nån annastans så skulle jag betala mycket. Absolut i den högre delen av spektrat. Men nu bor jag i villa och kommer ToR utan några problem. Då skulle jag inte ens betala det lägsta beloppet.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av mati »

macksie skrev:
Intressant fråga. Om jag bodde så att jag inte kunde ladda nån annastans så skulle jag betala mycket. Absolut i den högre delen av spektrat. Men nu bor jag i villa och kommer ToR utan några problem. Då skulle jag inte ens betala det lägsta beloppet.
Precis, inte jag heller. Man inser hur extremt förmånligt det är att ha möjlighet till hemmaladdning (och fri parkering oavsett var man ställer bilen). Men samtidigt förstår jag också varför folk som inte kan ladda hemma inte vill skaffa elbil. Skulle jag inte heller göra. Det är en jäkla skillnad om man betalar 1kr/kWh eller 3 till 4kr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av pubbe »

Nu låter det som det många gånger kommer vara företag som hyr platsen, så jag skulle föreslå fast avgift som ingår i månadshyran så hela fakturan kan tas av bolaget. Kanske går att sätta max kw / mån?
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av mickeisol »

Ja det är ju uppenbart att marknaden för powerpack och megapack är oändlig.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

pubbe skrev:
Nu låter det som det många gånger kommer vara företag som hyr platsen, så jag skulle föreslå fast avgift som ingår i månadshyran så hela fakturan kan tas av bolaget. Kanske går att sätta max kw / mån?
Den varianten kör ju vissa Brf:er och samfälligheter med.

Då laddboxarna har egna elmätare skulle årlig avläsning kunna vara en variant. Betalösningar kostar rätt mycket idag.

600:- per månad och max 300 kWh kanske kunde vara något?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av [JM] »

Off Grid Byggaren skrev:
pubbe skrev:
Nu låter det som det många gånger kommer vara företag som hyr platsen, så jag skulle föreslå fast avgift som ingår i månadshyran så hela fakturan kan tas av bolaget. Kanske går att sätta max kw / mån?
Den varianten kör ju vissa Brf:er och samfälligheter med.

Då laddboxarna har egna elmätare skulle årlig avläsning kunna vara en variant. Betalösningar kostar rätt mycket idag.

600:- per månad och max 300 kWh kanske kunde vara något?
Vad händer efter 300kWh? Jag tänker att om man har arbetsplatsen som sin enda laddplats så vill man ju inte bli strypt i slutet av månaden.
Säg 1500mil per år blir ju ca 30 mil i veckan i snitt. Har du en Etron eller TMX som lätt drar mer än 3kwh/mil på vintern men många korta resor så blir det ju minst 90kWh per vecka i 4 veckor = 360kWh.

Om man formulerar sig så att det kostar 600:- per månad och då ingår 300kWh men man får betala ev straffavgift baserat på förbrukingen över ett helt år.
Då kan man ju tillåta lite högre på vintern men det tar man igen på sommarn.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Skulle max 3600 kWh per år vara mer lämpligt?

Straffavgift låter otrevligt, kostnad för extra laddförbrukning kunde vara bättre.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av 12man »

på liknande tema, så gör man med fjärrvärmeförbrukning i dotterns radhussamfällighet, avläsning 2 ggr/år, med tilläggsfaktura
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av Bjelke »

12man skrev:
på liknande tema, så gör man med fjärrvärmeförbrukning i dotterns radhussamfällighet, avläsning 2 ggr/år, med tilläggsfaktura
Typ lika med vatten/avlopp-avgiften också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av [JM] »

Off Grid Byggaren skrev:
Skulle max 3600 kWh per år vara mer lämpligt?

Straffavgift låter otrevligt, kostnad för extra laddförbrukning kunde vara bättre.
Straffavgift var väl kanske ett dåligt val av ord men konceptet är att man får betala en lite högre avgift för de överförbrukade kwh.

Valet av nivå, 3600 eller annat, är väl beroende på målgruppen.
Är det företag som har resade säljare eller är det vanliga löntagare som jobbar 8h och sen åker hem.

Men 600kr för 300kwh blir ju 2kr/kwh och det snittpriset kan man väl inte klaga på.
Laddar man bara hälften så blir det 4kr/kwh vilket ju inte är galet högt.

600kr i månaden för en p-plats är väl inte heller överpris.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av ChristerSjo »

[JM] skrev:
.

600kr i månaden för en p-plats är väl inte heller överpris.
600 kr i månaden för en P-plats i Stockholm (om jag förstår TS så är det det som gäller) hittar du inte om det gäller dagtid. Skall dom bara betala för elen?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Här skulle det då bli 1000 + 600 för laddplatserna. (Exklusive moms)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddeffekt kostar pengar - vad är ni beredda att betala?

Inlägg av heldiggrisen »

Off Grid Byggaren skrev:
Här skulle det då bli 1000 + 600 för laddplatserna. (Exklusive moms)
Taget.
Skriv svar