Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jerker »

Vi ser nu att regeringen kastar miljarder efter företag för att kompensera dem och hjälpa dem att härda ut under coronakrisen. Uppenbarligen finns pengar till sådana här åtgärder.

Jag tycker det skulle vara intressant att spåna om hur sådana pengar kunde användas till att ställa om till ett mer hållbart samhälle ur miljösynpunkt. Man skulle förmodligen kunna applicera detta på alla världens länder.

Med endast en bråkdel av dessa pengar skulle man t.ex. kunna bygga ut ett nät av såväl snabbladdare som destinationsladdare så att det inte längre är något problem att äga och använda en elbil för alla svenskar.

Det finns naturligtvis massor andra miljöfrämjande åtgärder som skulle kunna bekostas och genomdrivas på kort tid med dessa pengar och det skulle vara en åtgärd som troligen skulle göra att vi skulle uppnå de klimatmål som är nödvändiga för att slippa att växthuseffekten skenar utom kontroll. Men den politiska viljan finns ju uppenbarligen inte och därför sker inte detta.

Så, ni alla som är bra på att räkna på exempel, kan vi få några konkreta exempel på vad dessa pengar skulle kunna göra miljön?
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av jans »

Håller helt med. Det vore ju fantastiskt om man tog tillfället att investera i framtidsteknik: laddstolpar, järnväg, energiteknik, osv. Inte oreflekterat stödja brancher som står inför dramatiska förändringar såsom flyget, byggbranchen, stålindustrin mm. Pengarna måste naturligtvis användas för att stödja de nödvändiga teknik- och strukturförändringarna.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jerker »

För att förtydliga: Jag tänker som så att om detta med coronaepidemien inte hade inträffat, hur skulle vi istället kunnat använda samma pengar (som vi ju nu vet kan skakas fram i tider av kris) för att ställa om till ett mycket bättre samhälle ur miljöperspektiv?

Det är ju så att det så ofta hävdas att det är alldeles för dyrt att genomdriva de nödvändiga åtgärderna, inkräktar för mycket på den personliga integriteten, skulle få hela branscher att gå under, massor av företag att gå i konkurs osv. osv. Men den nu snart oundvikliga miljökatastrofen är ju nåt enormt mycket värre för hela världens befolkning än den här coronaepidemien och ändå går det inte att mobilisera för att rädda miljön.

Nu vet vi alltså att det går, bara viljan finns. Så låt oss skissa på hur vi skulle kunna göra!
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av tor-ake »

Det är inte riktigt så att dessa pengar fanns undanstoppade någonstans. Det är delvis lånade och delvis nytryckta pengar.

En del kommer vi behöva betala tillbaka över de kommande åren, med våra , och de nytryckta pengarna är stulna av alla som har sparat i svenska kronor, eftersom pengatryckning ger inflation.

Men det visste ni säkert redan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev:
Det är inte riktigt så att dessa pengar fanns undanstoppade någonstans. Det är delvis lånade och delvis nytryckta pengar.

En del kommer vi behöva betala tillbaka över de kommande åren, med våra , och de nytryckta pengarna är stulna av alla som har sparat i svenska kronor, eftersom pengatryckning ger inflation.

Men det visste ni säkert redan.
Eftersom alla länder kommer bli tvingade till liknande stödpaket blir det ju inte fullt så dramatiskt som om det bara drabbat ett land.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av PoloPrinsen »

Man hade förmodligen (OM viljan hade funnits alltså) kunnat se till så att alla på jorden har några av dessa förändringar;

Rent vatten att dricka.
Mat att äta.
Tak över huvudet samt väggar under taket. Inte tält eller hyddor.
Tagit fram botemedel mot AIDS, Cancer och Malaria.
Skola att gå till.
Kunskapen och förutsättningarna för att inte vara i behov av sina egna barn för att få en ålderdom... dvs man behöver ej ha mer än 1-3 barn per familj pga fattigdom i familj och samhälle.
Massiv Forskning skulle snabbt leda till miljövänligare batterier än dagens nivå, vilket leder till snabbt utbyte av förbränjingsmontorer.
Solcellsparker med enorm effektkapacitet, gärna kombinerat med effektivare vind o vågkraft.
Miljövänligare material än tex plast skulle forskas fram och på bred front lanseras.
Forskning skulle kunna leda fram till ett rekomenderat maximalt mätvärde inom en massa områden där människan inte får påverka mer än tex max utsläpp av en kemikalie. Byt ut kemikalien eĺler reducera användningen av den eller reducera antalet användare av den...

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jordad »

PoloPrinsen skrev:
Man hade förmodligen (OM viljan hade funnits alltså) kunnat se till så att alla på jorden har några av dessa förändringar;

Rent vatten att dricka.
Mat att äta.
Tak över huvudet samt väggar under taket. Inte tält eller hyddor.
Tagit fram botemedel mot AIDS, Cancer och Malaria.
Skola att gå till.
Kunskapen och förutsättningarna för att inte vara i behov av sina egna barn för att få en ålderdom... dvs man behöver ej ha mer än 1-3 barn per familj pga fattigdom i familj och samhälle.
Massiv Forskning skulle snabbt leda till miljövänligare batterier än dagens nivå, vilket leder till snabbt utbyte av förbränjingsmontorer.
Solcellsparker med enorm effektkapacitet, gärna kombinerat med effektivare vind o vågkraft.
Miljövänligare material än tex plast skulle forskas fram och på bred front lanseras.
Forskning skulle kunna leda fram till ett rekomenderat maximalt mätvärde inom en massa områden där människan inte får påverka mer än tex max utsläpp av en kemikalie. Byt ut kemikalien eĺler reducera användningen av den eller reducera antalet användare av den...

Mvh PP.
Ja, vi kan göra långt mycket mer än vi gör idag. Dessutom brukar tider med högre innovationstakt snabbt leda till väsentligt högre levnadsstandard.

Billig förnyelsebar energi och bättre system för återvinning kommer leda till den galnaste högkonjunktur vi någonsin har varit med. Olja är en väldigt begränsande produkt att hänga upp vårt välstånd på. Om 10 år kanske alla länder har tillgång ett överflöd av förnyelsebar energi som dessutom bara blir billigare för varje år som går. Då finns det inte längre någon gräns för vår rikedom.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av LarsL »

För 300 miljarder så skulle man kunnat bygga solceller för att i princip täcka hela Sveriges energibehov, med vattenfall som batteri.

Grejen är ju att folk uppenbarligen är enormt mycket mer uppskrämda av detta virus än av globaluppvärmning, avgasförgiftning eller kometer. Detta är lättare att förstå för ”vanligt folk” än abstrakta hot i vardagen även om det kommer döda fler till slut.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Mickep »

Coronakrisen kanske löser klimatkrisen.
Folk avbokar flygresor. Flygplaterna är folktomma. Avgångar försvinner (flygplatsen närmast har bara en avgång per dag från 4-5 vanligtvis). Flygets inverkan kommer sjunka dramatist.
Det här kommer ge klimatforskare och politiker mer kött på benen vad som är rimliga åtgärder. Är det rimligt att krascha ekonomin för att rädda klimatet.
Tror inte Greta har så mycket att klaga på.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Coronakrisen kanske löser klimatkrisen.
Folk avbokar flygresor. Flygplaterna är folktomma. Avgångar försvinner (flygplatsen närmast har bara en avgång per dag från 4-5 vanligtvis). Flygets inverkan kommer sjunka dramatist.
Det här kommer ge klimatforskare och politiker mer kött på benen vad som är rimliga åtgärder. Är det rimligt att krascha ekonomin för att rädda klimatet.
Tror inte Greta har så mycket att klaga på.
Samtidigt faller priset på bensinen så fler kommer fortsätta att köra och köpa avgasbilar. Staten har ingen som helst lust att straffa ut förorenare, nu handlar det bara om att få fart på ekonomin.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
Coronakrisen kanske löser klimatkrisen.
Folk avbokar flygresor. Flygplaterna är folktomma. Avgångar försvinner (flygplatsen närmast har bara en avgång per dag från 4-5 vanligtvis). Flygets inverkan kommer sjunka dramatist.
Det här kommer ge klimatforskare och politiker mer kött på benen vad som är rimliga åtgärder. Är det rimligt att krascha ekonomin för att rädda klimatet.
Tror inte Greta har så mycket att klaga på.
Samtidigt faller priset på bensinen så fler kommer fortsätta att köra och köpa avgasbilar. Staten har ingen som helst lust att straffa ut förorenare, nu handlar det bara om att få fart på ekonomin.


Det är kaos för norska kronan (djuphavsolja) och kanadensiska dollarn (oljesand). Kol, gas och olja har tagit störst stryk av den nu pågående ekonomiska krisen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
För 300 miljarder så skulle man kunnat bygga solceller för att i princip täcka hela Sveriges energibehov, med vattenfall som batteri.

Grejen är ju att folk uppenbarligen är enormt mycket mer uppskrämda av detta virus än av globaluppvärmning, avgasförgiftning eller kometer. Detta är lättare att förstå för ”vanligt folk” än abstrakta hot i vardagen även om det kommer döda fler till slut.
Ja, det är uppskrämdheten och paniken som driver halva jordens befolkning just nu. Jag hävdar ju bestämt att panik och hysteri aldrig är bra, oavsett hur allvarligt läget må vara. Och media föder naturligtvis paniken genom att göra det de brukar göra, nämligen skapa clickbaits istället för att informera befolkningen på ett sansat sätt. Facebook och andra "källor" fixar resten. Alla blir experter över natt. Fast egentligen vet ingen nånting. Jag har en ganska pragmatisk syn på saker och ting, jag ifrågasätter allt jag läser och hör, och försöker råna ut om det är rimligt eller bara i syfte att få röster eller att skapa hysteri. Men de flesta verkar tappa den förmågan när paniken har fått fotfäste.
Det brukar ju vara så att media för eller senare tröttnar på ett ämne, och så glömmer alla bort det lika fort som det har blåsts upp. Vi får se om det blir likadant denna gången. Jag skulle tro att det håller i sig lite längre än vanligt, men sen tror gemene man att det är över, fast det kanske inte är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Surfaren »

mati skrev:
Men de flesta verkar tappa den förmågan när paniken har fått fotfäste.
Det är väl det som är grejen med panik. Om man kan behärska sin rädsla och behålla kontroll och rationellt tänkande så har man väl inte panik. ;)

Jag gick också och funderade på detta med Corona vs. klimatkris. Att klimatet och därmed världen som vi känner den är på väg åt pipan är väl business as usual så det är väldigt få som reagerar på det. Och blir det ingen stor grej så är det väl inte tillräckligt många politiker som orkar bry sig. Vi behöver väl få mer panik över klimatet, helt enkelt...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av TiborBlomhall »

Något vi har lärt från Corona-krisen är att nyhetsrubriker i stil med "idag har 523 dött" fungerar bättre än "miljoner kan dö i framtiden"
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jordad »

TiborBlomhall skrev:
Något vi har lärt från Corona-krisen är att nyhetsrubriker i stil med "idag har 523 dött" fungerar bättre än "miljoner kan dö i framtiden"
Det är väl runt 10000 som dör varje dag pga föroreningar i världen men det är mycket svårare att bevisa sambandet i en kort artikel. Virussmittad och sedan död efter två veckor är lättare att förstå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mati »

Surfaren skrev:
mati skrev:
Men de flesta verkar tappa den förmågan när paniken har fått fotfäste.
Det är väl det som är grejen med panik. Om man kan behärska sin rädsla och behålla kontroll och rationellt tänkande så har man väl inte panik. ;) ...
Sant, fast jag tänkte inte på individnivå utan mer generellt. Samhället grips av panik och reagerar därefter. Men visst, det är kanske det som kännetecknar panik. Jag får villigt erkänna att jag har svårt att förstå detta. Sambon sa till mig att jag uppenbart inte fungerar som alla andra eftersom jag inte är rädd. Och det stämmer säkert. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
TiborBlomhall skrev:
Något vi har lärt från Corona-krisen är att nyhetsrubriker i stil med "idag har 523 dött" fungerar bättre än "miljoner kan dö i framtiden"
Det är väl runt 10000 som dör varje dag pga föroreningar i världen men det är mycket svårare att bevisa sambandet i en kort artikel. Virussmittad och sedan död efter två veckor är lättare att förstå.
10000 människor av dom 200000 som avlider varje dag alltså? 5%.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Och media föder naturligtvis paniken genom att göra det de brukar göra, nämligen skapa clickbaits istället för att informera befolkningen på ett sansat sätt. Facebook och andra "källor" fixar resten.
Det konstiga är att våra skattefinansierade media som SVT ska haka på clickbete trenden. De vräker ur sig något som går stick i stäv med vad myndigheterna informerar om. De verkar vara precis lika sugna som skräpblaskorn att få ut sina sensationer. Kan ju faktiskt säga att vi/jag känner igen beteendet från rapporter om batteriers skadeverkningar, allt ska ut inget fakta kollas. Det är så synd att vi inte kan ha en skattefinansierad seriös nyhetsrapportering utan sensationer.
Verdi

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
mati skrev:
Och media föder naturligtvis paniken genom att göra det de brukar göra, nämligen skapa clickbaits istället för att informera befolkningen på ett sansat sätt. Facebook och andra "källor" fixar resten.
Det konstiga är att våra skattefinansierade media som SVT ska haka på clickbete trenden. De vräker ur sig något som går stick i stäv med vad myndigheterna informerar om. De verkar vara precis lika sugna som skräpblaskorn att få ut sina sensationer. Kan ju faktiskt säga att vi/jag känner igen beteendet från rapporter om batteriers skadeverkningar, allt ska ut inget fakta kollas. Det är så synd att vi inte kan ha en skattefinansierad seriös nyhetsrapportering utan sensationer.

Men snälla ni. Läs om hur de har det i Bergamo och förstå allvaret istället.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av LarsL »

Raderar.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jerker »

Japp, det är fler på bollen. Jag hörde också ärkebiskopen när jag lyssnade på God morgon världen för en stund sedan. Hon var också inne på mina tankegångar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av Jerker »

Jag vet att detta är fruktlöst, och jag vet att det var i farans riktning, som GW skulle ha uttryckt det, att tråden riskerade att spåra ur till ännu en coronatråd när jag nämner corona i trådrubriken. Men jag vädjar ändå till er att inte börja diskutera coronaepidemin per se även i den här tråden. Denna tråd ligger i forumet Miljö.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av mati »

Det jag menade var att det är ingen längre som pratar om Greta och hennes mission till exempel. Hon fyllde rubrikerna överallt i flera månader, hela världen pratade om klimatet. Men nu är det nästan så att man utmålas som Corona-förnekare när man pratar om nånting annat. Och det är klart att det är media som styr. Vem annars?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens syn på klimatkrisen kontra coronakrisen

Inlägg av LarsL »

Det kommer inte snackas klimat de närmast 4-5 åren. Nu ska samhället upp på fötter och då ska billigast enklaste energin ut och kicka igång allt igen. Jag tror detta kommer bli ett enormt bakslag för allt vad miljö- och klimatarbete innebär.
Skriv svar