Laddplats på jobbet, extra service du vill betala för?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Laddplats på jobbet, extra service du vill betala för?

Ingen alls, lägsta möjliga laddpris är viktigast. Funkar det inte så får jag hoppa över laddningen. 0:- per månad
13
36%
Jag felsöker själv så långt som möjligt. Återställer jordfelsbrytaren om den är åtkomlig. 0:- per månad
18
50%
Endast telefonsupport med goda råd för elbilsförare 39:- per månad
0
Inga röster
Molntjänst med laddstatistik och felsökning (endast online) vid fel på laddboxen 39:- per månad
1
3%
Utryckning inom 2 timmar från felanmälan felsökning på laddplats och åtgärd 500:- per månad
0
Inga röster
Utryckning inom 8 timmar från felanmälan felsökning på laddplats och åtgärd 300:- per månad
0
Inga röster
Utryckning inom 24 timmar från felanmälan felsökning på laddplats och åtgärd 150:- per månad
2
6%
Utryckning inom 72 timmar från felanmälan felsökning på laddplats och åtgärd 75:- per månad
0
Inga röster
Utryckning inom en vecka från felanmälan felsökning på laddplats och åtgärd 50:- per månad
1
3%
Utryckning inom en månad från felanmälan felsökning på laddplats och åtgärd 5:- per månad
0
Inga röster
Endast åtgärd vid den årlig kontrollen av laddplatsen 1:- per månad
1
3%
 
Antal röster: 36

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Laddplats på jobbet, extra service du vill betala för?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag sitter och kollar igenom några anbud gällande 250 laddplatser i p-garaget vid arbetsplasterna.

Det är väldigt höga fasta kostnader för drift, underhåll och support.

Frågan är hur mycket som behövs egentligen.

Synd att de flesta laddboxar har låst in jordfelsbrytaren bakom en kåpa, men ska det behöva kosta 2000:- att en elektriker kommer ut och fäller upp vippan igen?

Fastighetsskötaren i huset kanske kunde ta på sig att fixa det, händer ju inte så ofta.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddplats på jobbet, extra service du vill betala för?

Inlägg av nek0 »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag sitter och kollar igenom några anbud gällande 250 laddplatser i p-garaget vid arbetsplasterna.

Det är väldigt höga fasta kostnader för drift, underhåll och support.

Frågan är hur mycket som behövs egentligen.

Synd att de flesta laddboxar har låst in jordfelsbrytaren bakom en kåpa, men ska det behöva kosta 2000:- att en elektriker kommer ut och fäller upp vippan igen?

Fastighetsskötaren i huset kanske kunde ta på sig att fixa det, händer ju inte så ofta.
Kan ni inte välja boxar utan jordfelsbrytare och sedan installera jordfelsbrytare och säkringar på stolparna under laddarna ?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddplats på jobbet, extra service du vill betala för?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det blir smidigare med laddboxar som har dubbla ladduttag.

Sedan är det planerat att fyra ladduttag matas med en kabel som klarar 44kW, och att den kan kopplas vidare genom första laddboxen.

Då sitter det två inbyggda jordfelsbrytare och säkringar i varje box.

Normalt bygger man inte med sådan hög kapacitet, men här har vi väldigt mycket ström tillgängligt.

Lastbalanseringen läggs zonvis längre bak i anläggningen. Då kan väldigt många ladda med 11 kW.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddplats på jobbet, extra service du vill betala för?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har lagt till ett alternativ, egen felsökning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Laddplats på jobbet, extra service du vill betala för?

Inlägg av Mickep »

Om man ser på en vanlig motorvärmare så kan man själv knäppa upp säkringen.
Frågan är vilken extra service skall man betala för. Är det att ha en jour med elektriker som far ut 24/dygn?
Tror inte jag skulle betala så mycket extra. Det beror på vad det är.
Är det 22 kW?(eller 3kW)?
Behöver man ha snabb assistans? -> i så fall finns det avtal med bärgare man kan ha som hjälper en överallt och inte bara om man blir strandad utan laddning på jobbet och behöver transport till närmaste snabbladdare .
Skulle inte betala för det. Kanske laddning om det var en ordentlig och jag ej kunde ladda hemma. under 100 kr för att få en parkeringsplats med laddning. (men skulle inte betala om jag ej var garanterad plats, så det är egentligen ytan jag betalar för) vilket jag antar är rent önsketänkande i storstadsregionen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddplats på jobbet, extra service du vill betala för?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag borde nog haft fler val, det är ju så olika för alla.

Om du bor i storstad och inte kan ladda hemma, utan alternativet är publika laddare, så planerar du kanske efter detta med laddning på arbetsplatsen.

Vi har några e-handels företag med sina distributionslager i huset, ska de köra med sina Nissan NV 200 elbilar för att få iväg alla paketen vill de förstås att laddningen har funkat.

Väktarbolaget som har alla sina bilar parkerade här vill också kunna åka ut på kvällarna för att patrullera.

Så visst finns det behov av snabb åtgärd om laddstationerna slutar fungera. Frågan är vilken nivå kunderna vill ha.

Tyvärr försvann alla tidigare röster när jag lagt in ett till alternativ.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddplats på jobbet, extra service du vill betala för?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Leverantören på laddboxar hävdar att det endast händer någon gång per år att det inte fungerar med laddningen i ett stort garage.

Men jag tycker nog att en del laddboxar inte fungerar, kanske kan det bero på långa åtgärdstider?
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddplats på jobbet, extra service du vill betala för?

Inlägg av jonas »

Vi har laddplatsen via Bee på jobbet. Det fungerar inte alls!

Laddningen fungerar varannan dag i bästa fall, och det är lite som om vi skall tycka att vi skall bara vara glada om det fungerar de gånger de gör det. Måste alltid se till att man har tillräcklig laddning för att ta sig hem.
Jag kommer säga upp mitt abonnemang.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddplats på jobbet, extra service du vill betala för?

Inlägg av Bjelke »

jonas skrev:
Vi har laddplatsen via Bee på jobbet. Det fungerar inte alls!

Laddningen fungerar varannan dag i bästa fall, och det är lite som om vi skall tycka att vi skall bara vara glada om det fungerar de gånger de gör det. Måste alltid se till att man har tillräcklig laddning för att ta sig hem.
Jag kommer säga upp mitt abonnemang.
Lite samma på Scandic, dom krånglar ganska ofta och ibland hoppar dom igång och ibland måste
någon göra något (norsk omstart antar jag) för att dom ska funka... Bee där också liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar