Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Nissan Leaf

Inlägg av Alzie »

Tja härliga Teslafolk,

Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.

Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.

Tack! :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Alzie skrev:
Tja härliga Teslafolk,

Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.

Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.

Tack! :)
Syrran har en Nissan Leaf 24kWh från 2014, hon är mycket nöjd, klart problemfri bil.
Överraskade rymlig också, större än hennes gamla Volvo 850 sedan.

Appen är kass och räckvidden begränsad.
Skulle köpa en 2014 eller nyare, blev nån facelift då.
Om det är en puckel i bagaget, så är det den gamla modellen.
Skulle heller inte välja Visio modellen utan värmepump. Den har liten pekskärm.
Köp heller inte en privatimporterad bil.

Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

Alzie skrev:
Tja härliga Teslafolk,

Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.

Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.

Tack! :)
Läs detta :)
https://teslaclubsweden.se/leif-har-varit-hos-doktorn/
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Alzie »

Tack kära vänner!

Två frågor:
1. Brukar det vara rull på dessa på Blocket (med andra ord: säljs de?)?
2. Går det att ladda batteriet genom vanlig enfas, precis som det går med Tesla?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

Alzie skrev:
Tack kära vänner!

Två frågor:
1. Brukar det vara rull på dessa på Blocket (med andra ord: säljs de?)?
2. Går det att ladda batteriet genom vanlig enfas, precis som det går med Tesla?
1. Det säljs en hel del såna.
2. Den laddar inte på 3 fas så ja den laddas med enfas :)
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Alzie »

nek0 skrev:
Alzie skrev:
Tack kära vänner!

Två frågor:
1. Brukar det vara rull på dessa på Blocket (med andra ord: säljs de?)?
2. Går det att ladda batteriet genom vanlig enfas, precis som det går med Tesla?
1. Det säljs en hel del såna.
2. Den laddar inte på 3 fas så ja den laddas med enfas :)
Tack, du är grym 8-) 8-) 8-)

100k för för en 2013 men 5kmil känns rimligt?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

Alzie skrev:
nek0 skrev:
Alzie skrev:
Tack kära vänner!

Två frågor:
1. Brukar det vara rull på dessa på Blocket (med andra ord: säljs de?)?
2. Går det att ladda batteriet genom vanlig enfas, precis som det går med Tesla?
1. Det säljs en hel del såna.
2. Den laddar inte på 3 fas så ja den laddas med enfas :)
Tack, du är grym 8-) 8-) 8-)

100k för för en 2013 men 5kmil känns rimligt?
Tack.
Nej jag är inte grym utan läser mycket och letar efter en elbil som jag vill ha :)
Vad jag läst om Leafen så är det i princip väldigt sällan några problem med bilen.
Kolla batteriet så den mår bra resten är det i princip helt lugnt med.
Såg en vit på Blocket för 109 000kr och den ser väldigt fin ut.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nissan Leaf

Inlägg av TiborBlomhall »

Alzie skrev:
100k för för en 2013 men 5kmil känns rimligt?
Ja, det skulle jag säga. Har själv en 2013 Leaf.

Kolla batteristapeln: från början finns det 12 små pluppar som "skala" för batteriladdnivån. Efter ett tag när batteriets kapacitet minskat försvinner översta pluppen. Sedan nästa, nästa...

Bild

Du får vara beredd på att så pass gamla Leaf har tappat en plupp. Vissa även två. Vid tre skulle jag börja dra öronen åt mig. Vid 4 skulle jag gå iväg.

https://teslaclubsweden.se/rip-segment-12/

Önskar alla elbilar hade så bra visning av batterikapaciteten som Leaf.
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Alzie »

Tack för info! Ovärderligt bra.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Teslared »

Zalman3 skrev:
Alzie skrev:
Tja härliga Teslafolk,

Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.

Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.

Tack! :)
Syrran har en Nissan Leaf 24kWh från 2014, hon är mycket nöjd, klart problemfri bil.
Överraskade rymlig också, större än hennes gamla Volvo 850 sedan.

Appen är kass och räckvidden begränsad.
Skulle köpa en 2014 eller nyare, blev nån facelift då.
Om det är en puckel i bagaget, så är det den gamla modellen.
Skulle heller inte välja Visio modellen utan värmepump. Den har liten pekskärm.
Köp heller inte en privatimporterad bil.

Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp.
Puckel i bagaget betyder inte alltid gamla modellen, det finns en mindre puckel på senare modeller där det sitter en bashögtalare. Appen tycker inte jag är så kass!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Puckel i bagage:
https://image-cache.s3-eu-west-1.amazon ... 971b68119e
Puckeln är i vägen när du fäller sätena.

Syrran har en Leaf 2014 Tekna som är den lyxigaste modellen.
Den har en BOSE förstärkare i bagaget.
https://tveassetsprod.blob.core.windows ... 019-03.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nissan Leaf

Inlägg av HenrikC »

Haft en. Välbyggd. Usel räckvidd vintertid. Bra om du har kort pendlingsavstånd. Katastrof om du pendlar längre sträckor.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Nissan Leaf

Inlägg av RagWal »

Zalman3 skrev:
Alzie skrev:
Tja härliga Teslafolk,

Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.

Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.

Tack! :)
Syrran har en Nissan Leaf 24kWh från 2014, hon är mycket nöjd, klart problemfri bil.
Överraskade rymlig också, större än hennes gamla Volvo 850 sedan.

Appen är kass och räckvidden begränsad.
Skulle köpa en 2014 eller nyare, blev nån facelift då.
Om det är en puckel i bagaget, så är det den gamla modellen.
Skulle heller inte välja Visio modellen utan värmepump. Den har liten pekskärm.
Köp heller inte en privatimporterad bil.

Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp.
Årsmodeller 2013 och senare använder värmepumpen (ACn) även för värmning i kupen. Tdigare modeller använde brödrostprincipen.
Man kan se det på lite olika knappar vid instrumenteringen och på den enorma väggen i bakluckan på 2012or.
Se https://www.johnsavesenergy.com/nissan- ... 12-vs-2013
Har en 2013 som gått 13000mil dragkrok köpt från Tibor (nä, inga släpvagnar dras med den...)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Nissan Leaf

Inlägg av _TonyV »

Leafen är driftsäker åtminstone som ny bil. Har haft 3st och inte ett verkstads besök på 2+2+1 år. Förutom service.

Hur får man:
’Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp’
Bilen kostar 268500 ny.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Nissan Leaf

Inlägg av RagWal »

_TonyV skrev:
Leafen är driftsäker åtminstone som ny bil. Har haft 3st och inte ett verkstads besök på 2+2+1 år. Förutom service.

Hur får man:
’Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp’
Bilen kostar 268500 ny.
Kan den säkert vara, men högre prislapp och avsevärt mindre.
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Svampen »

_TonyV skrev:
Leafen är driftsäker åtminstone som ny bil. Har haft 3st och inte ett verkstads besök på 2+2+1 år. Förutom service.

Hur får man:
’Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp’
Bilen kostar 268500 ny.
Lite prut och klimatbonus så hamnar man däromkring.
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Nissan Leaf

Inlägg av granlundii »

Mycket nöjd med min från 2014. Värmepump och bättre batteri kom någon gång i mitten av 2013 tror jag, de tidigare modellerna tappade kapacitet (state of health) betydligt snabbare än den uppdaterade versionen. För säkerhets skull så skulle jag därför välja årsmodell 2014 istället för en tidigare. Min bil har 93 % SOH efter 100000 km och 6 år, så det är riktigt bra med tanke på att bilen inte har kylning av batteriet.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

_TonyV skrev:
Leafen är driftsäker åtminstone som ny bil. Har haft 3st och inte ett verkstads besök på 2+2+1 år. Förutom service.

Hur får man:
’Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp’
Bilen kostar 268500 ny.
En kille här på forumet prutade ner till 249.900kr. Minus 60.000kr i stöd=189.900kr.

LRF rabatt

Rabatt på bil och utrustning
Företag inom de gröna näringarna får genom LRF Samköps avtal 9-10 % rabatt på bilen och 10 % rabatt på fabriksmonterad utrustning och tillbehörslistan vid köp av Seat.
Modeller som omfattas
Rabatt 10 % på modellerna Arona, Ibiza, Leon, Ateca, Tarraco och Alhambra.
Rabatt 9 % på Mii Electric
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... orer/seat/


Seat Mii är i princip samma bil som VW e-Up och Skoda Citigo.

Seat Mii 264.900kr.
Efter 9% i rabatt, 241.059kr
Efter 60.000kr i stöd, 181.059kr.

Den får löjligt låg milkostnad.


Ladda din Seat gratis med Skellefteå Kraft.
Skellefteå Kraft
Tre års fri hemmaladdning.
Om du tecknar avtal med Skellefteå Kraft får du hela tre års fri laddning hemifrån.
Ett schablonbelopp per månad, räknat på hemmaladdning för 1.350 mils körning per år – i tre år, dras då direkt av från din elräkning.
https://www.seat.se/bilar/mii-electric/oversikt.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
_TonyV skrev:
Leafen är driftsäker åtminstone som ny bil. Har haft 3st och inte ett verkstads besök på 2+2+1 år. Förutom service.

Hur får man:
’Men frågan är om inte en ny Skoda Citigo 36kWh för 189.900kr är ett bättre köp’
Bilen kostar 268500 ny.
En kille här på forumet prutade ner till 249.900kr. Minus 60.000kr i stöd=189.900kr.

LRF rabatt

Rabatt på bil och utrustning
Företag inom de gröna näringarna får genom LRF Samköps avtal 9-10 % rabatt på bilen och 10 % rabatt på fabriksmonterad utrustning och tillbehörslistan vid köp av Seat.
Modeller som omfattas
Rabatt 10 % på modellerna Arona, Ibiza, Leon, Ateca, Tarraco och Alhambra.
Rabatt 9 % på Mii Electric
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... orer/seat/


Seat Mii är i princip samma bil som VW e-Up och Skoda Citigo.

Seat Mii 264.900kr.
Efter 9% i rabatt, 241.059kr
Efter 60.000kr i stöd, 181.059kr.

Den får löjligt låg milkostnad.


Ladda din Seat gratis med Skellefteå Kraft.
Skellefteå Kraft
Tre års fri hemmaladdning.
Om du tecknar avtal med Skellefteå Kraft får du hela tre års fri laddning hemifrån.
Ett schablonbelopp per månad, räknat på hemmaladdning för 1.350 mils körning per år – i tre år, dras då direkt av från din elräkning.
https://www.seat.se/bilar/mii-electric/oversikt.html
Utan AEB år 2020? Nej skiten ska man inte köpa. Vad är det mer man sparat på?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nissan Leaf

Inlägg av lator »

nek0 skrev:

Utan AEB år 2020? Nej skiten ska man inte köpa. Vad är det mer man sparat på?
Hårda ord!
För några år sedan så ingick det att lära sig att bromsa i körutbildningen... Synd att de tog bort det innan de självkörande bilarna var klara. :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nissan Leaf

Inlägg av nek0 »

lator skrev:
nek0 skrev:

Utan AEB år 2020? Nej skiten ska man inte köpa. Vad är det mer man sparat på?
Hårda ord!
För några år sedan så ingick det att lära sig att bromsa i körutbildningen... Synd att de tog bort det innan de självkörande bilarna var klara. :(
Kanske är det hårda ord , men vi som blivit påkörda bakifrån av idioter som sms-ar eller surfar när dom kör kan intyga dig att det gör ont.
Själv blev jag påkörd vid trafikljuset för 4 år sedan och har fortfarande ont i nacken.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Alzie skrev:
Tja härliga Teslafolk,

Jag kan ganska mycket om Tesla men har egentligen 0 koll på andra elbilar. I dessa tider tänkte jag komplettera med en billig elbil, och har kikat på en Nissan Leaf 24kWh (för kortpendling till jobbet) från 2013.

Är det något man bör veta om dessa eller är det allmänt ett klokt val att köpa denna bil? Pris runt 100k och miltal runt 5k.

Tack! :)
Jag får alltid på huvudet för jag kör något slags drev mot Nissan. Men jag står för vad jag tycker.

Tidiga bilar är byggda i Japan. Dom har generellt bättre kvalitet. Lösa lyktor, baklucka som läcker in vatten osv är vanligt.

2014 är byggda i England och där finns mer att önska. Dom har ofta sned bakvagn vilket gör att bilen äter däck. När det blir halt ute så ormar den sig på vägen.

Appen har uppdaterats i omgångar men det är vad jag förstår bara grafiskt. Vissa bilar och användare är oerhört nöjda, andra funkar det sporadiskt för och vissa får det aldrig att funka. Gäller att ha tur.

Vissa bilar är utrustade med 6.6kW laddare medan de flesta har 3.6kW. Bra att veta.

Jag tror även att 2014 så har alla värmepumpen vilket kan gynna dig med våra milda vintrar.

24kWh laddar sakta men blir aldrig varm. 30kwh laddar fort, fortare än 40kwh men blir varm. Om det är ett problem vet jag dock inte. Tesla värmer ju aktivt sina celler till högre temp än vad bespottade Leaf med okylda batterier ser ändå så.... tja.... Man kan nog fasen se det som en fördel att batteriet håller sig varmt hos oss här där det sällan är för varmt utomhus.

Kontrollera batteriets värden med leafspy. Du skall notera avvikelser i spänning mellan cellerna främst. SOH, alltså siffran som talar om batteriets hälsa är väldigt nyckfull. kan hoppa 10% hit eller dit beroende på om du snabbladdat mycket osv. Batteristaplarna på instrumentbrädan är nog ett bättre märke.

Genom att luta upp förarstolen så avlastar du ryggen enormt. höj framkant 25mm och må som en prins. :D
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Teslared »

2013 års Leaf som är tillverkad i England har värmepump. Om det är fördel med Teslans värme av batteriet är väl inte alltid så. Vår Leaf regenererar alltid även om det är kallt ute, något som Teslan inte gör. Skillnaden i förbrukning är kraftig i kallt väder framförallt vid kortare körning, typ 10 - 20 km.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Nissan Leaf

Inlägg av HX100 »

Vi har en importerad Leaf från Frankrike 2012. Funkar perfekt som andra bil. Den var första bil innan vi bytte fossilaren till en Tesla.

Allt funkar, förutom en krånglande app. Kul och smidig att köra. Den är 8 år gammal men batteriet håller fint fortfarande.

Trots att den är från Frankrike utan något vinterkit har den varit bättre Norrlandsvinterbil än någon annan fossil vi haft.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Ska Nissan Leaf äntligen få större batterier och vätskekylda/värmda batterier?

Envision AESC that supplies battery cells to Nissan will upgrade its cells from NCM 523 to NCM 811 during this year. Nissan has the chance to upgrade the LEAF with more energy dense battery cells and finally give it an active TMS (Temperature Management System) to properly handle fast charging and prevent excessive capacity degradation
https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar