Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Tars »

Detta har inte med E4:an norrut utan när jag var påväg från Märsta till Kolsva för en service.
Hade inte 100% laddning och inte fått i mig frukost så jag tänkte att jag kör på till västerås då jag vet att det finns 2 st snabbladdare från Fortum tror jag att de var och skulle de va upptagna så finns det en InCharge bredvid.
Kommer fram och då är båda snabbladdarna ur funktion.
Ok, tänker jag, tar då den andra istället, men nej! Kallt och jävligt så strular den också!
Står att den har avbrutits av användare.
Sur som jag blir drar jag iväg till kund, fixar det jag ska, åker till Köping och laddar på Mälardalens 50 kw laddare, och där funkar det fint.
Tror Greta hatar mig för att jag kör Kia eller nått.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tyvärr är detta verkligen år 2020 för icke Teslabilar på många vägsträckor.

Verkar kunna dröja rätt många år framåt innan vi kan svänga in på valfri OKQ8 mack och vara säkra på att hitta en fungerande CCS laddare.

Möjligen om det blir något fantastiskt lyft på batterierna så vi får 80 mils äkta räckvidd helt plötsligt.

Pratade med en tekniker som säljer 150 kW laddare idag. Han trodde att det kommer fler bilar med 800 volts DC laddning i framtiden då det blir större batteristorlekar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Gustafsson »

Tars skrev:
Detta har inte med E4:an norrut utan när jag var påväg från Märsta till Kolsva för en service.
Hade inte 100% laddning och inte fått i mig frukost så jag tänkte att jag kör på till västerås då jag vet att det finns 2 st snabbladdare från Fortum tror jag att de var och skulle de va upptagna så finns det en InCharge bredvid.
Kommer fram och då är båda snabbladdarna ur funktion.
Ok, tänker jag, tar då den andra istället, men nej! Kallt och jävligt så strular den också!
Står att den har avbrutits av användare.
Sur som jag blir drar jag iväg till kund, fixar det jag ska, åker till Köping och laddar på Mälardalens 50 kw laddare, och där funkar det fint.
Tror Greta hatar mig för att jag kör Kia eller nått.
Oftast kan man ändå se i bolagens app om laddarna fungerar och om de är upptagna. Lite bökigare än Tesla - men man slipper ju åka och kolla in dem iaf. Inte sällan fixar ju telefonsupporten en omstart på dessa laddare så att de funkar också. Har för mig att "avbrutet av användare"-felet var lätt att fixa - men kommer inte ihåg hur man skulle göra...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Tars »

Gustafsson skrev:
Tars skrev:
Detta har inte med E4:an norrut utan när jag var påväg från Märsta till Kolsva för en service.
Hade inte 100% laddning och inte fått i mig frukost så jag tänkte att jag kör på till västerås då jag vet att det finns 2 st snabbladdare från Fortum tror jag att de var och skulle de va upptagna så finns det en InCharge bredvid.
Kommer fram och då är båda snabbladdarna ur funktion.
Ok, tänker jag, tar då den andra istället, men nej! Kallt och jävligt så strular den också!
Står att den har avbrutits av användare.
Sur som jag blir drar jag iväg till kund, fixar det jag ska, åker till Köping och laddar på Mälardalens 50 kw laddare, och där funkar det fint.
Tror Greta hatar mig för att jag kör Kia eller nått.
Oftast kan man ändå se i bolagens app om laddarna fungerar och om de är upptagna. Lite bökigare än Tesla - men man slipper ju åka och kolla in dem iaf. Inte sällan fixar ju telefonsupporten en omstart på dessa laddare så att de funkar också. Har för mig att "avbrutet av användare"-felet var lätt att fixa - men kommer inte ihåg hur man skulle göra...
I appen såg allt ok ut.
Ska kolla detta under mer kontrollerande former och inte under stress.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Bjelke »

Norsk omstart borde funka, gäller bara att hitta strömbrytaren :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Norsk omstart borde funka, gäller bara att hitta strömbrytaren :lol:
Nödstoppet?
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Stevvee »

Laddar sällan på ”stan” men det gånger laddare har varit ur funktion och det inte funnits någon annan så har supporten inte kunnat lösa det med omstart eller trigga igång laddningen remote.

Frågan är om det då är laddaren eller betallösningen som är felet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Norsk omstart borde funka, gäller bara att hitta strömbrytaren :lol:
Nödstoppet?
Ja det borde väl funka? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Swede1 »

Håller med Tars, det suger när det strular med laddningen, stressmoment, den kan vara upptagen fast ledig för 5 minuter sedan i appen, ska man köra bil eller åka och glo på telefonen bara för att man ska ladda, trafikfarligt. Gratisladdare kan vara blockerade av taxi, också kan den vara trasig. Eller så ligger snabbladdaren helt off så man förlorar tid. Skönt då med Rex, så otroligt många fler ställen man kan tanka bilen på än snabbladda. Ccs snabbladdare måste byggas ut och ha flera på samma ställe för att det här ska vara bra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av fth »

Jag laddat aldrig på "alternativa" snabbladdare, men testat en hel del AC-laddare då och då, mest av nyfikenhet.

Väldigt ofta är en/flera/alla stolpar ur funktion, jag brukar då av princip alltid ringa support och påpeka felet.

Ofta, om inte kanske oftast, får man då ett svar typ "ja, jag ser att den/dom har varit trasig/trasiga länge" :roll:

Ja men fixa den/dom då! Hur svårt kan det vara?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av bonath »

Lidl, Frölunda var trasig i måndags.
Varit så en tid sa en Ioniq-ägare.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Norsk omstart borde funka, gäller bara att hitta strömbrytaren :lol:
Nödstoppet?
Ja det borde väl funka? :)
Jo, jag har använt det en gång och det funkade. Det står ju att man inte ska göra det men å andra sidan så måste man ju komma vidare och det finns ju oftast bara en laddare per ställe så jag gör vad jag kan.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Åkte E4:an norrut idag. Fyllde på 25 kWh på BEE i Gävle, det funkade bra och var ingen kö.

Behövde sedan ladda fullt i Sundsvall för att nå slutdestinationen, med 60 km mariginal.

Kollade i appen efter Hudiksvall, BEE laddaren norr om Sundsvall vid Birsta var trasig, den inne i stan var upptagen.

Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.

Såg att BEE laddaren i Gnarp var ledig, svängde in där och laddade istället. Lite knappt med 20 km mariginal för min resa, men jag drog ned lite på hastigheten och kom fram med 45 km kvar.

Det var en hemskt seg laddare, fick endast ut 38,7 KW effekt mot 50,1 kW i Gävle.

Nu hade jag bunkrat upp med kaffetermos och smörgås, men 74 minuter krävdes.

En klen tröst var att det arbetades för fullt på Ionity i Sundsvall när jag passerade där.
20200325_121035.jpg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Dåligt att man inte kan ladda där.

Volvo tex är mycket bättre, har laddat massor med gånger hos Volvo i Sollefteå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Dåligt att man inte kan ladda där.

Volvo tex är mycket bättre, har laddat massor med gånger hos Volvo i Sollefteå.
Jag undrar vad de hade sagt om du hade åkt Audi... "Nä, bara demobilar får ladda"... Troligen inte va?
Verkligen dålig stil att inte låna ut laddaren när det fattas laddplatser i stan tycker jag.

Sen finns det ju en laddare strax söder om Sundsvall i Kvissleby också men det vet du säkert... 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

lator skrev:
Zalman3 skrev:
Ringde till Audihandlaren i Sundsvall och frågade om jag fick låna deras 50 kW laddare igen. Tyvärr gick det inte längre, de hade fått nya direktiv och endast demobilarna fick laddas där nu.
Dåligt att man inte kan ladda där.

Volvo tex är mycket bättre, har laddat massor med gånger hos Volvo i Sollefteå.
Jag undrar vad de hade sagt om du hade åkt Audi... "Nä, bara demobilar får ladda"... Troligen inte va?
Verkligen dålig stil att inte låna ut laddaren när det fattas laddplatser i stan tycker jag.

Sen finns det ju en laddare strax söder om Sundsvall i Kvissleby också men det vet du säkert... 8-)
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.
:lol: :lol: :lol:
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.
Förstår hur du menar men audihandlaren i sundsvall har nog inga fabriker utan säljer nog helst den bil dom tjänar mest pengar på.
Jag tror du kraftigt överdriver kopplingarna mella bilfabriker och fristående återförsäljare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.
:lol: Just det, målet är att isolera så många elbilsförare som möjligt så att de inte kan föröka sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Jerker »

Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof! :shock:
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av JoeMad »

Jerker skrev:
Det är ju självklart så att alla elbilar måste vara väl isolerade, alternativet vore en katastrof! :shock:


Jag tycker man ser elbilsförare över allt. De tar verkligen ingen hänsyn till andra.
Att förhindra spridningen är nog för sent tyvärr.

:D
Audi Q8 e-tron 55 -24
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av heldiggrisen »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
De försöker platta ut tillväxt kurvan för elbilars spridning så att deras fabriker kan hantera det.
Förstår hur du menar men audihandlaren i sundsvall har nog inga fabriker utan säljer nog helst den bil dom tjänar mest pengar på.
Jag tror du kraftigt överdriver kopplingarna mella bilfabriker och fristående återförsäljare.
joke.jpeg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av lator »

mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Sorry... Dåligt med uppmärksamhet från min sida där. (Mina nattrötta ögon såg en Kia framför laddaren...)

Det gjorde det ju bara värre... :( Vad har de för kundvård inom Berners-koncernen? Tror jag måste gå in och prata med dem...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Inlägg av Zalman3 »

lator skrev:
mati skrev:
Han åker ju Audi. Jag tycker det är skandalöst att en Audi-handlare inte låter en Audi-kund ladda. Det behöver ju inte vara gratis. Vad håller de på med?
Sorry... Dåligt med uppmärksamhet från min sida där. (Mina nattrötta ögon såg en Kia framför laddaren...)

Det gjorde det ju bara värre... :( Vad har de för kundvård inom Berners-koncernen? Tror jag måste gå in och prata med dem...
Säg att Tesla åkare minsann får ladda gratis hos Volvo!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar