Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Magre »

Alfred skrev:
Jag ser inte lika dystert på tillvaron som Verdi, men att det här är en temporär uppgång matad av tillfälligt önsketänkande och amerikanskt stödpaket tar jag närmast för givet. Har tagit position för mer nedgångar nu i det mesta. Tycker inte om att shorta för hårt, så för mig innebär det snarare större andel kontanter och några instrument som kan väga upp långsiktiga indexinnehav. Går det ner mycket står jag gärna still, skulle gräma mig för mycket att gå back när börsen går upp.

Vad gäller TSLA minskar jag nog igen om den går över $560 idag. Min huvudtes är som sagt att den ska ner mer innan den vänder på riktigt. Botten borde komma i samband med usla leveranssiffror för Q1 och Coronakulmen i USA någon gång i början av april. Kan bli bra köpläge innan batteridagen.

Men med det sagt vågar jag aldrig inte ha några TSLA alls. För mig handlar det bara om att vikta upp/ner. Inte att sälja allt. Jag tycker det är uppenbart att kursen på ett par års sikt kommer ligga i spannet $1500-5000, men som tur är är det ju inte tydligt för alla. :)
Fast leveranssiffrorna Q1 lär väl inte bli så usla? Q2 lär ju bli och även Q3 om det inte blir en snabb återhämtning.
Det borde ju vara guidningen framåt vid Q1 rapporten som är intressant. 500.000 bilar på helåret 2020 lär man ju få revidera, frågan är hur mycket.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Tesla brukar först avslöja antalet leveranser. Sen har de call där de går igenom kvartalet som varit.

Mina vilda chansningar för Q1 är:
1 Betydligt lägre leveranser än förväntat i Q1. Europa går inget vidare just nu, NY och Kalifornien som är viktigaste marknader i USA är redan ordentligt påverkade trots att vi bara är i början på eskaleringen i USA. Det här blir uppenbart när siffran annonseras.
2 Ljus i mörkret att de levererat icke försumbar andel Model Y och därmed högre genomsnittligt försäljningspris än tidigare eftersom det finns uppdämt sug efter Model Y som bara levereras i dyrare konfigurationer initialt.
3 Bättre ramp av Model Y än folk förväntat sig fram till stoppet i fabriken.
4 Lägre påverkan än folk förväntat sig på helårsguidning eftersom stillestånd i Freemont används för att bygga om/optimera linan och majoriteten av icke levererade bilar i Q1 säljs förr eller senare ändå.

Eftersom 1 blir känt tidigare än 2, 3 och 4 hoppas jag på dipp efter 1 och positiv överraskning för marknaden när själva callet hålls.

Det här ska inte ses som någon form av rådgivning utan är bara vilda spekulationer från en glad amatör. Men det är alltså min rationale.

Sådär, nu stack jag ut hakan så kan ni alla skratta åt hur fel jag hade efter att verkligheten utspelar sig! :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Dom lär nog skjuta på resultatet till efter battery day.
På så vis skulle de kunna slippa en dubbel smäll(om nu både leveranser och resultat skulle vara dåliga).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Dom lär nog skjuta på resultatet till efter battery day.
På så vis skulle de kunna slippa en dubbel smäll(om nu både leveranser och resultat skulle vara dåliga).

Det får de väl inte göra pga börsreglerna?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Dom lär nog skjuta på resultatet till efter battery day.
På så vis skulle de kunna slippa en dubbel smäll(om nu både leveranser och resultat skulle vara dåliga).

Det får de väl inte göra pga börsreglerna?
Jo, det finns möjlighet att få göra det. Med rådande situation så lär det inte vara särskilt svårt heller..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av 12man »

battery day tror "alla" är 20 april

2019 q1 results var 24april

och Apr 22, 2019 Tesla Autonomy Investor Day

dvs behöver inte spekuleras om
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

12man skrev:
battery day tror "alla" är 20 april

2019 q1 results var 24april

och Apr 22, 2019 Tesla Autonomy Investor Day

dvs behöver inte spekuleras om
Blir intressant att se om de kommer lyckas hålla battery day i slutet av april.
Risk det är mitt i toppen av smittspridningen.

Borde kunna köra det helt över nätet iofs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
12man skrev:
battery day tror "alla" är 20 april

2019 q1 results var 24april

och Apr 22, 2019 Tesla Autonomy Investor Day

dvs behöver inte spekuleras om
Blir intressant att se om de kommer lyckas hålla battery day i slutet av april.
Risk det är mitt i toppen av smittspridningen.

Borde kunna köra det helt över nätet iofs.
Om det är vid kulmen i usa kommer kanske intresset vara dämpat?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Magre skrev:
Fast leveranssiffrorna Q1 lär väl inte bli så usla? Q2 lär ju bli och även Q3 om det inte blir en snabb återhämtning.
Det borde ju vara guidningen framåt vid Q1 rapporten som är intressant. 500.000 bilar på helåret 2020 lär man ju få revidera, frågan är hur mycket.
De siffror vi har hittils för q1 har sett ok ut.

Europa jan+feb 1973+3854
Kina jan+feb 3563+3958

Antalet båtar som levererar bilar har varit något lägre det här kvartalet än tidigare med 12st istället för ca 16st som det har varit tidigare. Det är i sig ingen indikation på hur många bilar Tesla kommer leverera för vi vet inte säkert hur många bilar som är lastade på varje båt och eftersom Tesla nu bygger M3 i Kina krävs inte heller lika många leveranser dit.

Men vad som är ett stort problem nu är att corona har spridits i Europa och USA. Tesla har stängt alla sina leveransplatser och tvingas istället göra långsamma personliga leveranser. De senaste kvartalen har Tesla levererat 60-70% av bilarna under kvartalets sista veckor. Det är omöjligt nu. De enda länderna vi kan följa dag för dag är Holland, Norge och Spanien. Att Holland är dåligt är naturligt eftersom subventionerna försvann där under årsskiftet. Men Norge har sett oförklarligt dåligt ut i år även innan corona kom. Spanien ser ok ut. Hur det ser ut på Teslas viktigaste marknad USA vet vi ingenting om förutom att corona kommer påverka leveranspushen i slutet av kvartalet mycket.

Jag tror att man bör vara beredd på att Tesla kommer ha jättedåliga leveranser det här kvartalet. Kanske tom rejält lägre än q1 2019. Vad som kan rädda aktiekursen jämfört med hur det var förra året är att Tesla kan skylla på corona nu. Hur det ser ut framöver är svårt att sia om. Coronas effekter är svåra kortsiktigt men den värsta oron kan försvinna snabbt. Rent ekonomiskt har vi kanske inte ens något val. En utbredd mångårig lågkonjunktur orsakar antagligen långt mycket mer skada än corona.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Alfred skrev:
Tesla brukar först avslöja antalet leveranser. Sen har de call där de går igenom kvartalet som varit.

Mina vilda chansningar för Q1 är:
1 Betydligt lägre leveranser än förväntat i Q1. Europa går inget vidare just nu, NY och Kalifornien som är viktigaste marknader i USA är redan ordentligt påverkade trots att vi bara är i början på eskaleringen i USA. Det här blir uppenbart när siffran annonseras.
2 Ljus i mörkret att de levererat icke försumbar andel Model Y och därmed högre genomsnittligt försäljningspris än tidigare eftersom det finns uppdämt sug efter Model Y som bara levereras i dyrare konfigurationer initialt.
3 Bättre ramp av Model Y än folk förväntat sig fram till stoppet i fabriken.
4 Lägre påverkan än folk förväntat sig på helårsguidning eftersom stillestånd i Freemont används för att bygga om/optimera linan och majoriteten av icke levererade bilar i Q1 säljs förr eller senare ändå.

Eftersom 1 blir känt tidigare än 2, 3 och 4 hoppas jag på dipp efter 1 och positiv överraskning för marknaden när själva callet hålls.

Det här ska inte ses som någon form av rådgivning utan är bara vilda spekulationer från en glad amatör. Men det är alltså min rationale.

Sådär, nu stack jag ut hakan så kan ni alla skratta åt hur fel jag hade efter att verkligheten utspelar sig! :)
Tror snarare att:
1 inte stämmer, det kommer vara OK antal leveranser under Q1.
2. Ekonomin under Q1 är inte den bästa vilket Tesla flaggat om för länge sedan, dvs plannerat.
3. Model Y stoppas tillfälligt pga stopp av Fremont. Kina snurrar dock på bra.
4. Nya produkter kommer men dessa har inte och kommer delvis inte leda till några större vinster.

Övrigt:
Man har passat på att ställa om Fremont och är beredda att kunna producera Model Y som har stor efterfrågan.
Prognos för Q2 kommer inte se så positiv ut ifall stoppet pågår under Q2.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Kanske de tar tillfället i akt och tidigarelägger refresh av S(och ev. X)?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

taliz skrev:
Kanske de tar tillfället i akt och tidigarelägger refresh av S(och ev. X)?
Tänkt på det också. Ett bra tillfälle att installera nya uppgraderade produktionslinjer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Aktien TSLA

Inlägg av tor »

Köpte på 469 i fredags och sålde för 550 idag. Nöjd! Fast det brukar vara ett säkert tecken att när jag säljer fortsätter aktien uppåt :)
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Aktien TSLA

Inlägg av metchristian »

tor skrev:
Köpte på 469 i fredags och sålde för 550 idag. Nöjd! Fast det brukar vara ett säkert tecken att när jag säljer fortsätter aktien uppåt :)
Köpte vid 460 och vid 381 o sålde vid 540...

Men dippen lär bara därför inte komma...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

metchristian skrev:
tor skrev:
Köpte på 469 i fredags och sålde för 550 idag. Nöjd! Fast det brukar vara ett säkert tecken att när jag säljer fortsätter aktien uppåt :)
Köpte vid 460 och vid 381 o sålde vid 540...

Men dippen lär bara därför inte komma...
Sålde sista på 925, köpte bears strax efter, sålde sista bears på 380, köpte aktier på 361, sålde på 545.

Tänk om man alltid hade så bra timing på börsen, då hade man varit rik vid det här laget :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mans71 »

Hoppade av vid 547 med en nätt vinst på några dagar. Kul aktie att trada med.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Aktien TSLA

Inlägg av tor »

Legato skrev:
metchristian skrev:
tor skrev:
Köpte på 469 i fredags och sålde för 550 idag. Nöjd! Fast det brukar vara ett säkert tecken att när jag säljer fortsätter aktien uppåt :)
Köpte vid 460 och vid 381 o sålde vid 540...

Men dippen lär bara därför inte komma...
Sålde sista på 925, köpte bears strax efter, sålde sista bears på 380, köpte aktier på 361, sålde på 545.

Tänk om man alltid hade så bra timing på börsen, då hade man varit rik vid det här laget :lol:
Ok, du vinner! :D

Att man aldrig kan få vara nöjd... ;)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Bra timing hörrni! Snyggt jobbat och grattis!
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

Köpte för 450 och sålde för 547 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Jag har köpt för 250 i snitt. Tänker inte sälja förrän vi är på 5000.

20ggr pengarna känns lagom men man får nog vänta några år :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla aktien upp 13 dollar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Viper »

Jag försökte få den att dyka genom att köpa 2 st. Men det vill sig inte :lol: ... det är kanske lite eftersläpning bara :D
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Ford planerar att öppna vissa bilfabriker igen.
Då borde ju Tesla kunna göra det också.
Ford is considering reopening a number of US and Mexican plants in the coming weeks that were closed because of the coronavirus outbreak. But the United Auto Workers union is expressing concerns about that plan.

https://edition.cnn.com/2020/03/26/busi ... index.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Vad hände 17.50?
Måste väl varit något som blev fel i rapporteringen?
Eller?
Screenshot_20200328-121429_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Aktien TSLA

Inlägg av metchristian »

Fredrik j skrev:
Vad hände 17.50?
Måste väl varit något som blev fel i rapporteringen?
Eller?
Screenshot_20200328-121429_Chrome.jpg
Enligt min Isk konto på Nordea är slut kursen för fredag: 514,36usd så måste va något fel ja..
Skriv svar