VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Dom började ju producera i november. Dvs bilarna står i över ett halvår innan leverans.
Får hoppas batterierna inte laddar ur.
Är väl inte helt optimalt för däck heller att stå stilla så länge.
Den 4 november 2019 började ID3 tillverkas.
Om det står 10.000 tals elbilar parkerade, hur ser man till att batterierna inte laddas ur?

Låt säga att det tar 5.000 timmar att ladda 10.000 bilar, det är ett problem på riktigt!
Varför skulle de laddas ur? Vampire drain är ett Tesla-fenomen. Mina bilar tappar max 1% per vecka. Om ens det. Går de i djupsömn så tappar de troligen ingenting alls. Och även om de skulle tappa 50% på ett halvår så gör ju inte det nånting. Men att bilarna knappast blir bättre av att stå parkerade i flera månader håller jag absolut med om. Om inget annat så behöver ju 12V-batteriet lite kärlek då och då.
De har många lediga IONITY laddare med hög effekt. Tar inte många sec att ladda 12 volts batterier :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Dom började ju producera i november. Dvs bilarna står i över ett halvår innan leverans.
Får hoppas batterierna inte laddar ur.
Är väl inte helt optimalt för däck heller att stå stilla så länge.
Den 4 november 2019 började ID3 tillverkas.
Om det står 10.000 tals elbilar parkerade, hur ser man till att batterierna inte laddas ur?

Låt säga att det tar 5.000 timmar att ladda 10.000 bilar, det är ett problem på riktigt!
Varför skulle de laddas ur? Vampire drain är ett Tesla-fenomen. Mina bilar tappar max 1% per vecka. Om ens det. Går de i djupsömn så tappar de troligen ingenting alls. Och även om de skulle tappa 50% på ett halvår så gör ju inte det nånting. Men att bilarna knappast blir bättre av att stå parkerade i flera månader håller jag absolut med om. Om inget annat så behöver ju 12V-batteriet lite kärlek då och då.
Lite roligt att du först skriver att det är ett Tesla-fenomen, sen direkt i meningen efter att även dina icke Tesla gör det.

Nu ska ju ID3 vara ”fullt uppkopplad”, liknande Tesla. Dvs i teorin kanske den också drar lite mer då.
Men även en Model 3 kan ju stå still i ett halvår så länge man inte aktiverar sentry mode, och något sånt lär inte ID3 ha.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

mati skrev:
Går de i djupsömn så tappar de troligen ingenting alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
mati skrev:
Går de i djupsömn så tappar de troligen ingenting alls.
Går de i djupsömn så vaknar de troligen aldrig igen. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Inte helt omöjligt att dom har något slags fabriksläge avsett för just längre tids förvaring, inte
direkt något nytt i den traditionella bilindustrin om man säger så...
”Transit mode” typ.
Men å andra sidan så är elbilar något väldigt nytt för dom, plus att dom ju faktiskt har problem
med just programvaran...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Förstår inte riktigt vitsen med att bygga 10.000 tals bilar för lager.

Den enda anledningen skulle vara att man har +500.000 i förbokningar och att man vet att Golf försäljningen dör när ID3 börjar levereras.

Därför vill man kunna leverera ID3 i volym, för att inte tappa allt för mycket i försäljning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag skulle inte tveka att långtidsparkera såväl e-Golfen som E-tron i flera månader, det är garanterat inget problem för batteriet. De gångerna vi har varit bortrest och en av bilarna har stått stilla en längre tid har vi inte märkt någon som helst minskning av laddnivån. Bara bilen får vara ifred och man väcker den inte hela tiden med appen. Men även i det fallet tror jag faktiskt att det är i första hand 12V-batteriet som laddas ur.
De gångerna jag har sett en minskning med någon procent berodde troligen på att batteriet har blivit kallare medan bilen har stått stilla en längre tid. Vet ej.
Det är nog andra saker som skulle bekymra mig mer. Allt från vandalisering till hagelskador osv kan ju ställa till det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Med tanke på var en 4000mA på 5 volt kan göra i en mobil så kan man självklart designa lösningar som drar enormt lite ström när saker inte använd och ändå vara uppkopplad. Frågan är dock hur mycket tid och pengar tillverka vill lägga på detta.

Kanske någon som minns debatterna om alla elektronik prylar hemma som drog mycket ström, sedan kom en lag och då tvingades tillverkarna till dyrare lösningar.

Känns som tesla sparat tid och pengar i detta område även om jag förstår att Tesla är bättre idag än de var för något år sedan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: VW I.D

Inlägg av Tellus »

Lagerbilar brukar man kunna få bra rabatt på, är det årsmodell 2019? ;)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Tellus skrev:
Lagerbilar brukar man kunna få bra rabatt på, är det årsmodell 2019? ;)
Idag den 18 mars skulle man få fullfölja ID3 bokningen.
Stämmer inte det?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
jost
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 nov 2019 19:43

Re: VW I.D

Inlägg av jost »

Jag har varit hos VW för att fullfölja bokningen idag och
det visade sig att det var bara en "Avsiktsförklaring avseende modellspecificering".
Jag fick välja vilken variant av 1st samt färg. Så nu är det bara en ny oviss vänteperiod som
väntar innan man ev kan beställa bilen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

jost skrev:
Jag har varit hos VW för att fullfölja bokningen idag och
det visade sig att det var bara en "Avsiktsförklaring avseende modellspecificering".
Jag fick välja vilken variant av 1st samt färg. Så nu är det bara en ny oviss vänteperiod som
väntar innan man ev kan beställa bilen.
Men snälla nån, hur länge kan man sölkorva sig???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Varför får jag känslan att detta var köpkänslan hos de som beställde trabanten i öst.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: VW I.D

Inlägg av bonath »

Mickep skrev:
Varför får jag känslan att detta var köpkänslan hos de som beställde trabanten i öst.

...också föll muren dan innan leverans... :o
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2019 21:12

Re: VW I.D

Inlägg av MEF »

Mötte en tyskreggad ID3 som svängde ut från SuC Torsby/Coop igår.
Första gången jag såg den "på riktigt"
Såg mer SUV'aktig ut än vad jag hade trott.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Kan bli så att VW släpper ut ID3 på marknaden med bara bas funktion av mjukvaran.
Volkswagen ID.3 still suffering from software issues

BEVBMWCAREERDAIMLERGERMANYI.D.ID.3MEBSOFTWAREVOLKSWAGEN

Alleged software problems with the VW ID.3 development have been treading the rumour mill recently. Now a spokesperson officially confirmed the problems, while insider information reflects a more dire reality, according to a new report.

Volkswagen will probably only release a toned down version of the ID.3 due to continuing problems with software, as local media reports. The company wants to stick to the long-communicated schedule with the start of deliveries in summer – VW CEO Herbert Diess had repeated this again when presenting the annual figures last week. Now other tones are coming from Wolfsburg: “one or the other planned function” will first be cancelled and then later be delivered via an update, a VW spokesperson confirmed. “Things are not going great”, the spokesman said.

Company insiders quoted by the paper apparently consider this an understatement. “It’s no longer a laughing matter,” they write. The car is far from being ready for the market, according to the source. Another source is also of the opinion that the company is “not even close to an industrial production process at ID.3”. VW CEO Diess will definitely have a few cars to show this summer, “but we’ll tinker them by hand so that something is there.” This has nothing to do with series production.

The ID.3 not only comes with a new drive module, the MEB, but also with a completely new software architecture including operating system. With the new vehicle IT, VW actually wanted to reduce the complexity in the car itself with its countless control units. At the end of February, VW insiders told German media that the basic architecture of the software had been developed “too hastily”, with the result that many parts of the system did not cooperate efficiently, leading to dropouts.

One problem is apparently the suitable personnel. “It is an absolute disaster”, the report quotes an internal source. “We just can’t get the people.” In addition to the lack of programmers and software experts, there are also departures of important managers. For example, Martin Hofmann, the CIO responsible for all IT at VW, is leaving the company at the end of March.

For this reason, according to the report, VW should examine a new scenario: A software alliance with Daimler could provide the answer. A meeting at board level has apparently already taken place without informing the supervisory board or works council. Among other things, it is said, it was discussed whether Daimler and VW could jointly develop an operating system for cars. This would not only save costs for in-house developments, but also make the best possible use of available expertise and personnel. The corporations seem to have recognized the importance of software, but now the means are lacking to prevent Tesla’s lead in this area from becoming even greater. The Californian company was able to develop their software architecture from scratch and did not have to take existing supply chains into account. The Tesla software has a much more efficient structure and runs on a central control unit – which additionally makes updates and maintenance easier.

The spicy thing is that Daimler is already in talks with BMW about joint software development. So the Stuttgart company is driving on two tracks and is now in a bad position. A cooperation between the three companies seems unlikely, not only for antitrust reasons: VW, with Herbert Diess, soon-to-be Audi CEO Markus Duesmann and Audi marketing board member Hildegard Wortmann, has recently stolen several top managers from the Bavarian competitor.

https://www.electrive.com/2020/03/26/vo ... re-issues/


EDIT:

Jag får Nokia vs Apple vibbar.

Har sålt appar till Nokia telefoner med Symbian operativsystem.
De hade ingen kompatibilitet alls, man fick sälja en app till en viss specifik modell av telefon, annars fungerade det inte.
Körde man 2 olika appar i samma telefon, blev den i bästa fall löjligt seg, eller helt obrukbar.

Kan tänka mig att VW använder 30 små datorer för att styra saker i ID, från en massa olika leverantörer.
Känns som en PC från 1995, med separata, grafikkort, nätverkskort, ljudkort, seriekort, parallellkort mm.

Tesla har integrerat allt i en dator, med ett operativsystem.
Billigt, snabbt och stabilt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Fortsatta problem med mjukvaran i Volkswagen ID 3 – "Det här är inte roligt längre"

Enligt Süddeutsche Zeitung behöver Volkswagen ha 100.000 ID.3 på vägarna i slutet av året om de ska lyckas undvika böter.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... gt-langre/


VW börjar bli allt mera stressade, 100.000 ID3 måste ut på vägarna under 2020, annars väntar böter.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Fortsatta problem med mjukvaran i Volkswagen ID 3 – "Det här är inte roligt längre"

Enligt Süddeutsche Zeitung behöver Volkswagen ha 100.000 ID.3 på vägarna i slutet av året om de ska lyckas undvika böter.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... gt-langre/


VW börjar bli allt mera stressade, 100.000 ID3 måste ut på vägarna under 2019, annars väntar böter.
är det inte lite för sent ?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Bilarna måste ut, men om Netflix kommer fungera, tvivlar jag på.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

De borde kanske redan för 10 år sedan börjat med att anställa utvecklare som kan programmera, inte bara sysselsätta folk som hanterar utmaningar genom att fuska sig förbi problemet.
Lite jobbigt läge nu.
Historiskt har VW alltid bara tittat på betyg. När jag pluggade till dataingenjör anställde VW bara (data-)ingenjörer med MVG i sin examen. Jag uppfyllde faktiskt de kraven, men jag tyckte det var så löjligt med deras stenhårda betygskrav att jag inte ens funderade på att söka jobb där. Jag antar att det är fler som resonerade likadant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Bilarna måste ut, men om Netflix kommer fungera, tvivlar jag på.
Under 2019?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Kanske kan göra ett kap på en ID3 i slutet av året?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Kanske kan göra ett kap på en ID3 i slutet av året?
Ska vi vrida klockorna 1 år tillbaka ? Det hade varit något :) Massa ID3 på vägarna och ingen corona i Europa .
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Fortsatta problem med mjukvaran i Volkswagen ID 3 – "Det här är inte roligt längre"

Enligt Süddeutsche Zeitung behöver Volkswagen ha 100.000 ID.3 på vägarna i slutet av året om de ska lyckas undvika böter.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... gt-langre/


VW börjar bli allt mera stressade, 100.000 ID3 måste ut på vägarna under 2019, annars väntar böter.
är det inte lite för sent ?
Hehe...

Finns fler än jag som tror på tidsmaskiner...hade en chef förut som satte sig i bilen kl14.01 och trodde att om han bara körde tillräckligt fort, så skulle han hinna i tid till kl14.00 mötet!
:lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Lite intressant är att kunniga IT-människor gör som Mati, man vill inte jobba hos VW. VW är för mycket förknippat med dieselgate.

VW kräver MVG i betyg för IT folk.

Elon kräver inga betyg alls, bara man har rätt inställning och kunskap.

Elons favoritfråga vid anställning är: Vilket "omöjligt" problem har du ställts inför, och hur löste du det?

Det är svårt att få fram utvecklare i alla branscher och många unga utvecklare verkar inte vilja jobba på företaget som blivit symbolen för dieselskandalen.

– Det är katastrof. Vi får helt enkelt inte in rätt folk, säger en källa till tidningen.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... -katastrof

EDIT:
Kan tänka mig att VW har svårt att rekrytera folk.
För vem vill ha följande på sitt CV:
"Ansvarig för att ID3 OS blev försenad!

Folk vill jobba med vinnare, inte drabbas av ett svart hål av problem.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar