VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Lite intressant är att kunniga IT-människor gör som Mati, man vill inte jobba hos VW. VW är för mycket förknippat med dieselgate.
Kan nog ha en del att göra med att det är ett stort företag också. Kanske inte så lockande för en kunnig IT person jämfört med ett mindre mer agilt företag. Så tänker jag i alla fall själv trots att jag inte direkt är nyexad.

Sen fungerar det inte nödvändigtvis att bara slänga pengar på ett problem, speciellt inte när det gäller mjukvara. Många kockar = sannolikt sämre soppa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

En anledning till att stora bolag inte sällan köper upp mindre när de behöver någon särskild kompetens.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: VW I.D

Inlägg av ChristerSjo »

taliz skrev:
En anledning till att stora bolag inte sällan köper upp mindre när de behöver någon särskild kompetens.
Brukar inte vara någon bra taktik, då folk slutar då de inte vill vara i stora "tröga" bolag. Det är ju ofast anledningen att de vill jobba i mindre kvickfotatade bolag.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Lite intressant är att kunniga IT-människor gör som Mati, man vill inte jobba hos VW. VW är för mycket förknippat med dieselgate.

VW kräver MVG i betyg för IT folk.

Elon kräver inga betyg alls, bara man har rätt inställning och kunskap.

Elons favoritfråga vid anställning är: Vilket "omöjligt" problem har du ställts inför, och hur löste du det?

Det är svårt att få fram utvecklare i alla branscher och många unga utvecklare verkar inte vilja jobba på företaget som blivit symbolen för dieselskandalen.

– Det är katastrof. Vi får helt enkelt inte in rätt folk, säger en källa till tidningen.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... -katastrof

EDIT:
Kan tänka mig att VW har svårt att rekrytera folk.
För vem vill ha följande på sitt CV:
"Ansvarig för att ID3 OS blev försenad!

Folk vill jobba med vinnare, inte drabbas av ett svart hål av problem.
Så ingen vill jobba med mjukvara på Volkswagen då de inte vill ha förseningen av ID3 på sitt CV men att jobba med autopiloten på Tesla är inga problem??
Eller just det, det system fungerar ypperligt, det är bara användarna som använder det fel...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

ChristerSjo skrev:
taliz skrev:
En anledning till att stora bolag inte sällan köper upp mindre när de behöver någon särskild kompetens.
Brukar inte vara någon bra taktik, då folk slutar då de inte vill vara i stora "tröga" bolag. Det är ju ofast anledningen att de vill jobba i mindre kvickfotatade bolag.
Därför man lockar dem med bonusar och villkor som gör att de stannar x år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Lite intressant är att kunniga IT-människor gör som Mati, man vill inte jobba hos VW. VW är för mycket förknippat med dieselgate.

VW kräver MVG i betyg för IT folk.

Elon kräver inga betyg alls, bara man har rätt inställning och kunskap.

Elons favoritfråga vid anställning är: Vilket "omöjligt" problem har du ställts inför, och hur löste du det?

Det är svårt att få fram utvecklare i alla branscher och många unga utvecklare verkar inte vilja jobba på företaget som blivit symbolen för dieselskandalen.

– Det är katastrof. Vi får helt enkelt inte in rätt folk, säger en källa till tidningen.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... -katastrof

EDIT:
Kan tänka mig att VW har svårt att rekrytera folk.
För vem vill ha följande på sitt CV:
"Ansvarig för att ID3 OS blev försenad!

Folk vill jobba med vinnare, inte drabbas av ett svart hål av problem.
Så ingen vill jobba med mjukvara på Volkswagen då de inte vill ha förseningen av ID3 på sitt CV men att jobba med autopiloten på Tesla är inga problem??
Eller just det, det system fungerar ypperligt, det är bara användarna som använder det fel...
Uhm va? Det är vedertaget att Teslas autopilot är marknadsledande.
Det är inte samma sak som att det är perfekt. Hade det varit perfekt hade det inte behövt några utvecklare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Citat från forum:
Det ruggiga är att om dom har tappat kontrollen över kodbasen så kanske dom aldrig får den bra. Stora mjukvaruprojekt kan gå in i ett läge där det inte längre spelar någon roll hur många manmånader du öser in, det blir aldrig bra. Någonsin. I princip är det bara att börja om från början: Gör om, gör rätt. Vilket naturligtvis är riktigt surt. Hoppas dom får ut något som går att sälja. Gillar bilen skarpt annars.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW vill leverera +100.000 elbilar från Zwickau i år.

Serieproduktion av den helelektriska ID.3 har körts här på Zwickau-fabriken sedan november 2019 - ett viktigt steg på vägen från Volkswagen till ett klimatneutralt företag. Mer än 100 000 elbilar ska tillverkas i Zwickau i år.
År 2021 kommer kapaciteten att öka till upp till 330 000 elfordon.
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... keit-wird/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ELA
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 apr 2017 20:57

Re: VW I.D

Inlägg av ELA »

Undrar hur mycket pengar som läggs på infotainmentsystem och självkörning jämfört med mekanik och batterier? Jämför med E up: hållare till mobilen. That`s it. Lysande. Billigt. Separerade system. Självkörande, ja det hade varit fint men är en bit bort.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW satsar stort på mjukvara.

VW har förstått att en bil idag är en IPhone on wheels.

Today, our share [self-developed software as a portion of all software in Volkswagen Group vehicles] is less than 10 percent. That is clearly too small. In the Volkswagen Group, we want to achieve a share in software development of more than 60 percent by 2025.”

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Today, our share [self-developed software as a portion of all software in Volkswagen Group vehicles] is less than 10 percent. That is clearly too small. In the Volkswagen Group, we want to achieve a share in software development of more than 60 percent by 2025.”
Tanken är rätt, men 2025 kändes långt bort. Ska vi gissa på att full OTA är några år bort då..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Ganska skrämmande att de bara gör 10% av mjukvaran in-house. Undrar vilken del det är, förutom fusk-delen i dieselmotorstyrningen då (för den har de väl gjort själva???)
Under dessa premisser är det inte alls konstigt att de har problem med sin mjukvara. Ju fler inblandade desto svårare blir det att få ihop det. Sen har de säkert outsourcat en jäkla massa mjukvaruutveckling till länder med lägre timtaxa, och av egen erfarenhet kan jag säga att det är bara ekonomerna (som bara tittar på timtaxan) som gillar detta. Kvalitén på mjukvaran brukar inte alltid bli bättre på det viset. Jag har varit med om hårresande saker när jag fick se programkod som så kallade "experter" från söder om Himalaya har skrivit. Jag antar att det är fler här som har gjort liknande erfarenheter.
VW har nog ett massivt problem, och det handlar inte om elbilar egentligen. Det handlar om att de måste förstå att mjuvaruutveckling måste bli en del av verksamheten. Annars degraderas de allt mer till en plåtbockarfirma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW I.D

Inlägg av RagWal »

mati skrev:
Ganska skrämmande att de bara gör 10% av mjukvaran in-house. Undrar vilken del det är, förutom fusk-delen i dieselmotorstyrningen då (för den har de väl gjort själva???)
Under dessa premisser är det inte alls konstigt att de har problem med sin mjukvara. Ju fler inblandade desto svårare blir det att få ihop det. Sen har de säkert outsourcat en jäkla massa mjukvaruutveckling till länder med lägre timtaxa, och av egen erfarenhet kan jag säga att det är bara ekonomerna (som bara tittar på timtaxan) som gillar detta. Kvalitén på mjukvaran brukar inte alltid bli bättre på det viset. Jag har varit med om hårresande saker när jag fick se programkod som så kallade "experter" från söder om Himalaya har skrivit. Jag antar att det är fler här som har gjort liknande erfarenheter.
VW har nog ett massivt problem, och det handlar inte om elbilar egentligen. Det handlar om att de måste förstå att mjuvaruutveckling måste bli en del av verksamheten. Annars degraderas de allt mer till en plåtbockarfirma.
Man undrar ju lite över arkitekturen också. Vad kan de egentligen komma åt OTA från central dator? ABS-bromsarna tex kan säkert vara ett eget halvautonomt system. För att göra justeringar i det kanske det iaf är ett servicebesök som gäller. Gissar att Bosch står för björnparten av mjukvaruutvecklarna. "OTA light" skulle jag tro att det blir i praktiken.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Dom har väl lyckats lura en hel del etron-kunder att de ska få OTA, så...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW I.D

Inlägg av RagWal »

Fredrik j skrev:
Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

RagWal skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.
Du tror inte en tillverkare kan lockas leverera bilar med beta-lösningar då?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW har nog ett massivt problem, och det handlar inte om elbilar egentligen.
Det handlar om att de måste förstå att mjuvaruutveckling måste bli en del av verksamheten.
Annars degraderas de allt mer till en plåtbockarfirma.
I en Opel Ampera pratas det om att LG Chem står för 50-60% av värdet.
Om batterier, elmotor, transmission, kraft och styrelektronik kommer från LG, vad tillför man då själv?

Dessutom har många fossilbilstillverkare sett motortillverkningen som kärnverksamhet, mycket annat köps in från underleverantörer.
Därför känns det bittert att lägga ner motortillverkningen och bara köpa in VÄLDIGT mycket från från andra,
bara bocka plåt och skruva ihop delar från andra och sätta en dekal på bakluckan.


2016 spekulerade man över följande tillverkningskostnad för Tesla 3.
Tesla 3 tilverkningskostnad.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW I.D

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Skulle du köpa en ny mobil eller dator som inte får uppdateringar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW I.D

Inlägg av RagWal »

Fredrik j skrev:
RagWal skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.
Du tror inte en tillverkare kan lockas leverera bilar med beta-lösningar då?
Det är en risk. Så länge den inte är farlig och jag får uppdateringar som fixar till det är det avsevärt bättre än alternativet. Man kan se det som att man kan leverera tidigare men ändå leverera en bättre bil efter en tid hos kund. Att INTE klara OTA skulle göra mig klart mer nervös inför köp.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

De finns för och nackdelar med OTA, vet själv ett bolag där jag jobbade. Innan de fanns OTA så såg man till att mjukvaran fungerade för annars kunde de bli väldigt dyrt då många skulle upptäcka buggar som skulle fixas av verkstäder på garanti.
När sedan OTA kom så kunde man helt plötsligt istället säga att de där fixar vi sen, vi släpper bara en ny mjukvara så får kunderna stå ut med de där kända felen ett tag. Att uppgradera via OTA är väldigt billigt för företaget.

Sen håller jag I grunden med om att OTA är att föredra men de är inte bara fördelar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

RagWal skrev:
Fredrik j skrev:
RagWal skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.
Du tror inte en tillverkare kan lockas leverera bilar med beta-lösningar då?
Det är en risk. Så länge den inte är farlig och jag får uppdateringar som fixar till det är det avsevärt bättre än alternativet. Man kan se det som att man kan leverera tidigare men ändå leverera en bättre bil efter en tid hos kund. Att INTE klara OTA skulle göra mig klart mer nervös inför köp.
Känner en Volvo V90 ägare som det första året har varit inne på verkstan 9ggr för mjukvaruproblem fixar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Teslas "produktion hell" med modell 3 verkar vara en västanfläkt mot vad VW ID3 har för bekymmer.

"men vi hantverkar dem så att det finns något där. Det har inget med serieproduktion att göra . "Just nu är ID.3-fordonen förproducerade som tomma plåthylsor"

En gruppinsider går ännu längre och säger att de inte ens är nära en industriell tillverkningsprocess vid ID.3. Det här kommer definitivt att ha några bilar på sommaren som han kan visa upp, ”men vi hantverkar dem så att det finns något där. Det har inget med serieproduktion att göra . "Just nu är ID.3-fordonen förproducerade som tomma plåthylsor och lagras tillfälligt på en enorm parkeringsplats i Sachsen - med avsikt att importera programvaran när åtminstone en rimligt lämplig basversion är klar," sade Süddeutsche i sin artikel.
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... arktreife/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
RagWal skrev:
Fredrik j skrev:
RagWal skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.
Du tror inte en tillverkare kan lockas leverera bilar med beta-lösningar då?
Det är en risk. Så länge den inte är farlig och jag får uppdateringar som fixar till det är det avsevärt bättre än alternativet. Man kan se det som att man kan leverera tidigare men ändå leverera en bättre bil efter en tid hos kund. Att INTE klara OTA skulle göra mig klart mer nervös inför köp.
Känner en Volvo V90 ägare som det första året har varit inne på verkstan 9ggr för mjukvaruproblem fixar.
Känner en Skoda Superb ägare som på de första 26 månaderna inte varit inne på verkstan för något problem med bilen :)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Köp en trisslott nek0!!
Har haft betydligt mindre problem med min Tesla än med de 4 föregående bilarna (1 eGolf och 3 Octavior) eGolfen läckte som ett såll. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar