Corona

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Corona

Inlägg av taliz »

Dr_bus skrev:
Stulen bild, men men.
61412E7D-C357-4417-B591-BC7CE6242F07.jpeg
BildBild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Corona

Inlägg av +46 »

Helt otroligt hur vi kan tolka information så olika...
Jag har lyssnat på varenda presskonferens och inte vid något tillfälle har Anders sagt att så här är det, likt en besserwisser. Istället så betonar han alltid osäkerheten och att man hela tiden följer utvecklingen i andra länder.
Mig veterligen har ingen kunnat avfärda det absolut bästa och enklaste rådet, dvs använd tvål och vatten. Det var vanlig tvål och vatten som också fick kontoll på droppsmittan Ebola.
Till sist en klokt tips från Magda Gad:
”När du tar i saker, vilket man så klart behöver göra, tänk på att göra det med vänsterhand om du är högerhänt och vice versa. Det är mycket mindre risk att du börjar peta dig i ansiktet med ”fel” hand. Sedan tvätta tassarna enligt de råd som getts.”
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Corona

Inlägg av ChristerSjo »

+46 skrev:
Helt otroligt hur vi kan tolka information så olika...
Vi har alla olika nivåer av riskaversion. Allt från att världen kommer gå under tills att det är som en vanlig influenca eller knappt det. Man tolkar och väljer framför allt vilken information man tycker är korrekt utifrån detta.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
joyhan
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 okt 2014 18:49

Re: Corona

Inlägg av joyhan »

https://www.tv-helse.se/nedgraderat-covid-19/

Från och med den 19 mars 2020 anses inte längre Covid-19 vara en infektionssjukdom som innebär stora konsekvenser för Storbritannien. Covid-19 betraktas inte som en “högrisksmitta” och den har låg dödlighet. Massmedia rapporterar inte om denna nya och avgörande bedömning med konsekvenser för samhället och coronapaniken...............Nu när mer är känt om Covid-19 har folkhälsoorganen i Storbritannien åter granskat den mest uppdaterade informationen om smittan. Mer tillgänglig information om mortalitetsnivåer visar att dödligheten är låg totalt sett och genom att det numera även finns en större klinisk kunskap har den rådgivande kommittén för farliga patogener (ACDP) beslutat att Covid-19 inte längre bör klassificeras som en HCID.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Det tog ett tag men nu medger även Tegnell och FHM att det smittar även under inkubationstiden. Han ville dock såklart tona ner det med att det sker sällan och enligt honom bara sent i inkubationstiden...

Han sa det just på presskonferensen och de har plockat bort påståendet om att det ej smittar under inkubationstiden från hemsidan.
Felbedömning på felbedömning på felbedömning... Hur länge ska de åtnjuta så stort förtroende som de har?
Problemet är att varje uppgift möts med 10-tals olika andra uppfattningar på nätet och i media. Den ena professorn efter den andra får utrymme i pressen. Troligen är något av dessa påståenden något närmare sanningen än den officiella. Ingen enskild källa sitter dock inne med de rätta svaren.
Tyvärr skapar det mycket frustration i en värld där man vill veta exakt hur det ligger till. Myndigheternas uppfattning tolkar jag som en slags medeluppfattning som är i huvudsak korrekt. Här är det inte den som skriker högst eller har mest cred som har rätt - det är verkligheten som måste följas. Utökad testning skulle synliggöra problemet bättre och mer info om den geografiska utbredningen på basis av dessa data, men påverkar nog inte förloppet särskilt mycket.
Under tiden kan vi vanliga bara lära oss att leva på ett "smittsäkert sätt". Det gör vi inte nu och spridningen är onödigt stor. Om 10 personer blir smittade av en person på en buss, så resulterar det kanske i 100 nya fall inom två veckor. Om de flesta av dessa fortsätter att åka buss som om inget har hänt - ja det säger sig självt att det är bättre att inte åka buss...
Hur många petar på kodboxen på ICA med sina fingrar utan att tvätta händerna eller sprita av dem efteråt? Hur många med munskydd ser vi här jfrt med i Kina?. Hur många matställen använder personalen handskar och byter dessa ofta? Tom inom sjukvården används inte basala skydd ännu.
Jag saknar inte förtroende för myndigheten, de jobbar häcken av sig, men folk som utsätter andra för risk genom att inte ta detta på allvar har jag svårt för. Hör inte så ofta att "detta är bara en förkylning" längre som väl är.
Jag inser också att samhället måste fungera och att myndigheterna inte heller får överdriva riskerna.

För att citera spanarna på Hill street - "Be careful out there!" så kommer detta att gå ganska bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Det tog ett tag men nu medger även Tegnell och FHM att det smittar även under inkubationstiden. Han ville dock såklart tona ner det med att det sker sällan och enligt honom bara sent i inkubationstiden...

Han sa det just på presskonferensen och de har plockat bort påståendet om att det ej smittar under inkubationstiden från hemsidan.
Felbedömning på felbedömning på felbedömning... Hur länge ska de åtnjuta så stort förtroende som de har?
Problemet är att varje uppgift möts med 10-tals olika andra uppfattningar på nätet och i media. Den ena professorn efter den andra får utrymme i pressen. Troligen är något av dessa påståenden något närmare sanningen än den officiella. Ingen enskild källa sitter dock inne med de rätta svaren.
Tyvärr skapar det mycket frustration i en värld där man vill veta exakt hur det ligger till. Myndigheternas uppfattning tolkar jag som en slags medeluppfattning som är i huvudsak korrekt. Här är det inte den som skriker högst eller har mest cred som har rätt - det är verkligheten som måste följas. Utökad testning skulle synliggöra problemet bättre och mer info om den geografiska utbredningen på basis av dessa data, men påverkar nog inte förloppet särskilt mycket.
Under tiden kan vi vanliga bara lära oss att leva på ett "smittsäkert sätt". Det gör vi inte nu och spridningen är onödigt stor. Om 10 personer blir smittade av en person på en buss, så resulterar det kanske i 100 nya fall inom två veckor. Om de flesta av dessa fortsätter att åka buss som om inget har hänt - ja det säger sig självt att det är bättre att inte åka buss...
Hur många petar på kodboxen på ICA med sina fingrar utan att tvätta händerna eller sprita av dem efteråt? Hur många med munskydd ser vi här jfrt med i Kina?. Hur många matställen använder personalen handskar och byter dessa ofta? Tom inom sjukvården används inte basala skydd ännu.
Jag saknar inte förtroende för myndigheten, de jobbar häcken av sig, men folk som utsätter andra för risk genom att inte ta detta på allvar har jag svårt för. Hör inte så ofta att "detta är bara en förkylning" längre som väl är.
Jag inser också att samhället måste fungera och att myndigheterna inte heller får överdriva riskerna.

För att citera spanarna på Hill street - "Be careful out there!" så kommer detta att gå ganska bra.

Pratade med min svärfar i eftermiddag. Han är pensionerad sjukhuschef och chefsöverläkare. Han tycker att fhm gör rätt trots allt trots att han tillhör multipla riskgrupper och har isolerat sig och svärmor sen två veckor tillbaka.

Direkt efter samtalet går jag in på City Gross i Boländerna här i Uppsala för att hämta våra förbeställda matkassar. FULLT med folk. Massor av pensionärer dessutom. Jag respekterar verkligen min svärfar men efter att ha sett hur lättvindigt folk tar på det här så står jag ändå kvar vid min åsikt att det behövs mer "tydlighet" från myndigheterna. Det här håller verkligen inte. Alltför många har för låg riskaversion. Det märker jag även på mitt jobb. Folk skämtar bort det. Det är lite töntigt att ta det på allvar på nåt sätt.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Corona

Inlägg av ChristerSjo »

ytterligare en artikel i mängden, men intressant, dock utan några fakta länkar att det som skrivs är sant.

https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... fran-kina/
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Corona

Inlägg av Muhlegg »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Det tog ett tag men nu medger även Tegnell och FHM att det smittar även under inkubationstiden. Han ville dock såklart tona ner det med att det sker sällan och enligt honom bara sent i inkubationstiden...

Han sa det just på presskonferensen och de har plockat bort påståendet om att det ej smittar under inkubationstiden från hemsidan.
Felbedömning på felbedömning på felbedömning... Hur länge ska de åtnjuta så stort förtroende som de har?
Och WHO hävdade ett tag att dödligheten är 3,4% vilket har visat sig vara helt fel när man fick mer information. Ingen vet, alla ändrar sin bedömning från dag till dag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Corona

Inlägg av mati »

För att ansluta till min statstikkoll från igår så är dödligheten i Tyskland fortfarande mycket låg i jämförelse. Bayern till exempel har 47 dödsfall på 13 miljoner invånare. Och då ligger de ändå i toppen. Hamburg, med dubbelt så många invånare som Stockholm, har fortfarande 0 dödsfall. Berlin numera 4.
200 dödsfall i hela landet.
Sverige står sig riktigt dåligt i jämförelse. Varför är det så många fler som dör här?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Corona

Inlägg av Niklas Z »

Skulle nog säga att det är Tyskland som står ut som väldigt bra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Corona

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
För att ansluta till min statstikkoll från igår så är dödligheten i Tyskland fortfarande mycket låg i jämförelse. Bayern till exempel har 47 dödsfall på 13 miljoner invånare. Och då ligger de ändå i toppen. Hamburg, med dubbelt så många invånare som Stockholm, har fortfarande 0 dödsfall. Berlin numera 4.
200 dödsfall i hela landet.
Sverige står sig riktigt dåligt i jämförelse. Varför är det så många fler som dör här?
Tyskarna har väl kunnat testa i princip alla med symtom och sen smittspårat. De lyckades med något liknande som Sydkorea fast med fördelen att de kunde komma igång ännu tidigare.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Corona

Inlägg av Elix747 »

mati skrev:
.
Sverige står sig riktigt dåligt i jämförelse. Varför är det så många fler som dör här?
Antal döda per Miljon invånare sprider kraftigt. Sve ligger på 7, Danmark 7, tyskland, Schweiz 22, Spanien 89, Nederländerna 25. https://www.worldometers.info/coronavirus/
Det är nog många saker som det beror på. Var man ligger i spridningen av smittan. Ev kanske att Stockholm fick mycket turist smitta från Italien. Danmark har tex inte klarat sig bättre äv Sverige. Som jag ser det så går det inte säga något om det är relativt många eller få som dör av Corona i Sverige. Det visar sig när det börjar avta och vi ser resultatet.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Corona

Inlägg av mati »

Muhlegg skrev:
mati skrev:
För att ansluta till min statstikkoll från igår så är dödligheten i Tyskland fortfarande mycket låg i jämförelse. Bayern till exempel har 47 dödsfall på 13 miljoner invånare. Och då ligger de ändå i toppen. Hamburg, med dubbelt så många invånare som Stockholm, har fortfarande 0 dödsfall. Berlin numera 4.
200 dödsfall i hela landet.
Sverige står sig riktigt dåligt i jämförelse. Varför är det så många fler som dör här?
Tyskarna har väl kunnat testa i princip alla med symtom och sen smittspårat. De lyckades med något liknande som Sydkorea fast med fördelen att de kunde komma igång ännu tidigare.
Fast de har ju rätt många sjuka ändå, skilladen är att ytterst få har dött hittills. Men den tyska sjukvården går inte att jämföra med den svenska. Den är ju inte skattefinansierad. Allting är vinstdrivande, vilket innebär att man får den behandling som krävs, ibland mer än så, men det kostar efter det. Sjukvårdsförsäkringarna är inte billiga direkt.
Några exempel: Min mamma fick cancer för 15 år sedan. Hon lades in på sjukhus samma dag som det upptäcktes, hon fick såklart all behandling som fanns tillgänglig vid den tiden, men hon dog efter fyra veckor på sjukhus. Hennes sjukvårdsförsäkring betalade för hela kalaset, men eftersom hon hade avstått från en del extraförmåner, kostade hennes behandling mindre än beräknat. Mellanskillnaden fick JAG! Och det var inte lite pengar. Otänkbart här i Sverige.
Förra året blev min morfar dålig, 95 år gammal. Hans hjärta började ge sig. Han blev inlagd på intensiven, fick en pacemaker, stannade på sjukhuset i en månad, fick rehab och blev rätt så bra därefter. Ett tag i alla fall. Han dog strax före jul. Jag tror inte man hade gjort allt detta med honom i Sverige. Men sjukhuset (ett supermodernt nybyggt) tjänade ju en hacka på det. Försäkringen betalar ju oavsett.
Det finns helt klart för- och nackdelar med båda systemen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Corona

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
Muhlegg skrev:
mati skrev:
För att ansluta till min statstikkoll från igår så är dödligheten i Tyskland fortfarande mycket låg i jämförelse. Bayern till exempel har 47 dödsfall på 13 miljoner invånare. Och då ligger de ändå i toppen. Hamburg, med dubbelt så många invånare som Stockholm, har fortfarande 0 dödsfall. Berlin numera 4.
200 dödsfall i hela landet.
Sverige står sig riktigt dåligt i jämförelse. Varför är det så många fler som dör här?
Tyskarna har väl kunnat testa i princip alla med symtom och sen smittspårat. De lyckades med något liknande som Sydkorea fast med fördelen att de kunde komma igång ännu tidigare.
Fast de har ju rätt många sjuka ändå, skilladen är att ytterst få har dött hittills.
Ja, det är lite märkligt men förmodligen har Sverige högre andel smittade. Jag tror skillanden är att Tyskland har ett lägre mörkertal. Med en rejäl testinsats kan man hålla smittan borta från sjukhus och äldreboenden också vilket borde vara en enorm fördel.
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Testar man mycket får man lägre dödlighet då man får in många milda fall i statistiken.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Testar man mycket får man lägre dödlighet då man får in många milda fall i statistiken.
Det var också Tegnells förklaring till skillnaden vid dagens presskonferens.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Corona

Inlägg av ChristerSjo »

Tror inte man fångar upp all dödlighet för den delen som kommer från Corona. Finns nog många men bakomliggande sjukdom som går hemma drabbas av hög feber och dör. Tvivlar på att de testar personer som dött i hemmet "naturligt".
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Corona

Inlägg av Zalman3 »

Usa är det land med flest Corona smittade.
USA. USA har nu flest coronafall i hela världen. Enligt Worldometers statistik har 81 996 personer bekräftats smittade i landet. Kina – som tidigare haft flest antal fall – har hittills rapporterat 81 285 smittofall.

I USA har mer än 1 000 dödsfall kunnat kopplas till covid-19.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Corona

Inlägg av LarsL »

Jag tror du måste multiplicera antalet smittade med 100 eller kanske till och med 1000. Inte heller i USA testas annat än sjukhuspersonal och folk som läggs in för intensivvård (typ).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Usa är det land med flest Corona smittade.
USA. USA har nu flest coronafall i hela världen. Enligt Worldometers statistik har 81 996 personer bekräftats smittade i landet. Kina – som tidigare haft flest antal fall – har hittills rapporterat 81 285 smittofall.

I USA har mer än 1 000 dödsfall kunnat kopplas till covid-19.
Kina testar väl i princip bara de som reser in i landet numera. Siffran för konstaterade fall är troligtvis mer en indikation på antal tester än antalet faktiska smittade.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Corona

Inlägg av +46 »

Snacka om U-sväng om detta stämmer!!!
40700D21-BA38-4E12-AA20-8DA7E32DC2F4.jpeg
0DC9BA1D-C651-4AC7-A050-EC254EA9EB35.jpeg
Installerat 13,2 kWp solceller
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

Hoppas detta kan minska på paniken. Vi måste dock fortsätta tvätta händerna och isolera oss själva om vi har sjukdomssymptom.

Kanske kan vi få höra färre "Tänker bara på ekonomi medans folk dör". Det är ju inte som så att vi stänger ner hela ekonomin varje år när säsongsinfluensan kommer även ifall vi vet ganska precist när den kommer, vet att det dör många av den trotts vaccin och total karantän skulle leda till att fler lever längre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av ovelundkvist »

+1
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Corona

Inlägg av +46 »

Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Corona

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Hoppas detta kan minska på paniken. Vi måste dock fortsätta tvätta händerna och isolera oss själva om vi har sjukdomssymptom.
Nu har som sagt tom FHM erkänt att det smittar även under inkubation. Ändå fortsätter du och några till upprepa att man bara ska vara hemma om man har symptom...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Låst