Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!
Det är precis det. Det tar ungefär dubbelt så lång tid nu. Helt oacceptabelt.
Vad har ni för batterier och hur långt har era bilar gått och hur mycket har ni snabbladdat?
Min P85 från 2014 har gått drygt 9000 mil och jag har inte alls fått så stor ökning i laddtid.
Jag laddade från 5 till 90 % för några dagar sedan och det tog 1:16
Det har aldrig tagit mindre än en timme att ladda 5-90% tidigare, så jag skulle säga att det tar max en kvart längre nu än när det gått som snabbast.
Den maxade på 119 kW men sjönk snabbt och var under 100kW redan vid 11 %. Det är klart sämre än tidigare men det påverkar inte laddtiden jättemycket.
Höga nivårer är nog ganska same
Skilnaden ligger nog 10-70% och där har tiden ökat markant
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Några minuter längre laddtid.......
Upplever det snarare som dubbel tid!
Det är precis det. Det tar ungefär dubbelt så lång tid nu. Helt oacceptabelt.
Vad har ni för batterier och hur långt har era bilar gått och hur mycket har ni snabbladdat?
Min P85 från 2014 har gått drygt 9000 mil och jag har inte alls fått så stor ökning i laddtid.
Jag laddade från 5 till 90 % för några dagar sedan och det tog 1:16
Det har aldrig tagit mindre än en timme att ladda 5-90% tidigare, så jag skulle säga att det tar max en kvart längre nu än när det gått som snabbast.
Den maxade på 119 kW men sjönk snabbt och var under 100kW redan vid 11 %. Det är klart sämre än tidigare men det påverkar inte laddtiden jättemycket.
Höga nivårer är nog ganska same
Skilnaden ligger nog 10-70% och där har tiden ökat markant
Min bil tar 9 minuter längre tid att ladda 10-70% nu än tidigare. (45 min istället för 36 min)
Aha.. Är det dit du kör nu när laddarna vid dagiset ligger nere?
Jaså en spion!
Du bor i husen strax söder om? Sett nån P85 där.
Dagiset var smidigt när det funkade, kan inte ladda hemma. Brukar ladda när jag handlar eller vid gymmet annars. Undviker DC för det mesta.
Det är inte ofta jag superladdar, men efter att ha läst lite om chargegate så tog jag en tur och prövade...
Se grafen nedan. Sammanfattnings:
Jag har en P85+ från oktober 2013. ca 90000km.
Jag åkte i drygt 1.5 timmar till laddaren, så batteriet borde varit varmt.
Räckvidden när jag började var 57km
Räckvidden när jag slutade var 276km (det ser ut som ca 75%)
Det tog 49 minuter.
Dvs, 22 mil på 50 minuter. Är det superladdning?
Jag läste lite i mina manualer och garantidokument och hittade bara en skrivning om att "If your Battery requires warranty service " så fixar vi... De skriver också att batteriet gradvis tappar energi och effekt med tiden och att det inte täcks av garantin. Det friskriver sig väldigt brett, men det står inget om laddningshastighet. (Laddningshastighet=effekt?)
Är det någon som har prövat med ARN?
Hur snabbt gick det att ladda när bilarna var nya? Någon som minns eller har hittat grafer på nätet?
Det är lika segt för mig och jag irriteras över detta precis varje gång jag måste ladda vid Supercharger (en eufemism nuförtiden). Dags att det händer något på den här fronten...
Det är lika segt för mig och jag irriteras över detta precis varje gång jag måste ladda vid Supercharger (en eufemism nuförtiden). Dags att det händer något på den här fronten...
Du säger att det tar dubbelt så lång tid att ladda nu, så då tar det runt 1:15 för dig att ladda från 15% till 75%.
Stämmer det?
Största skillnaden är att tidigare kunde man hoppa över varannan supercharger med vår p85+. Nu laddar jag på varje. På vår skidresa mellan Malmö-Sälen så frågade våra vänner när vi kom fram, hur många gånger vi laddade? Man nästan skäms när man säger att det blev sju (7) laddstopp, på en sträcka som är 70 mil. Dvs 10 mils faktisk räckvidd med en Tesla på långresa!
Användbart batteri är inte längre 0-80% utan 0-45%. Egentligen är användbart batteri bara 0-30% då den laddar över 80kW hela tiden. Tidsmässigt så går det men det är ju ingen långfärdsbil längre efter mjukvaru degraderingen. Tesla måste fixa detta!
Det är inte ofta jag superladdar, men efter att ha läst lite om chargegate så tog jag en tur och prövade...
Se grafen nedan. Sammanfattnings:
Jag har en P85+ från oktober 2013. ca 90000km.
Jag åkte i drygt 1.5 timmar till laddaren, så batteriet borde varit varmt.
Räckvidden när jag började var 57km
Räckvidden när jag slutade var 276km (det ser ut som ca 75%)
Det tog 49 minuter.
Dvs, 22 mil på 50 minuter. Är det superladdning?
Jag läste lite i mina manualer och garantidokument och hittade bara en skrivning om att "If your Battery requires warranty service " så fixar vi... De skriver också att batteriet gradvis tappar energi och effekt med tiden och att det inte täcks av garantin. Det friskriver sig väldigt brett, men det står inget om laddningshastighet. (Laddningshastighet=effekt?)
Är det någon som har prövat med ARN?
Hur snabbt gick det att ladda när bilarna var nya? Någon som minns eller har hittat grafer på nätet?
Mitt första inlägg i tråden citerar texten från Teslas webbsida där man lovar upp till 27 mil på 30 minuter. Sett till det så upplever du nu alltså dubbla laddtiden i praktiken.
Sen har det postats åtskilliga inlägg om att en del anser det vara ok att det i verkliga livet aldrig är möjligt att uppnå den hastigheten eftersom Tesla friskriver sig med ”upp till” och då har Tesla inte lovat något heller, och det är ju sant, man har bara vilselett en smula. Men även den uppfattningen anses vara kontroversiell.
Det finns inget man juridiskt kan göra mer än möjligen ARN om man köpt bilen privat och för övrigt ska man vara nöjd och glad att Tesla minskar laddhastigheten skulle jag sammanfatta den här tråden med.
Största skillnaden är att tidigare kunde man hoppa över varannan supercharger med vår p85+. Nu laddar jag på varje. På vår skidresa mellan Malmö-Sälen så frågade våra vänner när vi kom fram, hur många gånger vi laddade? Man nästan skäms när man säger att det blev sju (7) laddstopp, på en sträcka som är 70 mil. Dvs 10 mils faktisk räckvidd med en Tesla på långresa!
Användbart batteri är inte längre 0-80% utan 0-45%. Egentligen är användbart batteri bara 0-30% då den laddar över 80kW hela tiden. Tidsmässigt så går det men det är ju ingen långfärdsbil längre efter mjukvaru degraderingen. Tesla måste fixa detta!
Jag håller med dig och tycker också att det är kass att få längre laddtider. Men jag undrar vad du har för laddtider nu efter mjukvaru-degraderingen i jämförelse med innan. Det verkar skilja väldigt mycket mellan bilarna.
Att ladda från 45% till 80%, vilket du anser vara ogörligt vid långfärd, tar min bil 8 minuter längre nu än när den var ny. Det går verkligen inte fort att ladda över 50% SOC men det har det faktiskt aldrig gjort.
Nu har inte jag läst hela tråden så jag kanske tar upp ett gammalt ämne, men jag är lite dubbel till det här. Har också upplevt sämre hastighet, även om det inte är katastrofalt mycket sämre. Effekten dyker snabbt under 100kW, precis som skrevs ovan.
Det som gör att jag ändå ser lite positivt på det hela, är att jag nog kommer att ha bilen kvar ett tag. Om jag fortfarande äger bilen då batterigarantin är slut, så föredrar jag helt klart långsammare snabbladdning mot att behöva pröjsa för ett batteribyte.
Frågan är vad man i praktiken skulle kunna få igenom genom en stämning/anmälan? Att de plockar upp hastigheten med befintliga batterier kommer sannolikt att smälla batterierna. Alternativet är att de skulle behöva byta batterierna till några med nyare teknik i alla bilar. Svårt att se att det skulle hända - möjligen att de skulle erbjuda en retrofit till en peng, lite som med MCU:erna.
Sista alternativet är väl då att få någon form av kompensation för att produkten inte håller det som stod specarna när man köpte den - lite som norrmännen som stämde Tesla för att det var lägre effekt än vad som utlovats.
Det är väl den mest sannolika vägen fram gissar jag
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Alt är att batteribytet tas på garantin. (men det blir dyrare för företaget tesla) Så begränsad laddhastighet är nog den valda vägen.
Skall bli intressant hur audi gör med etron om de också kommer begränsa.
Apple gör ju också oss alla en tjänst att sega ned telefonen (nu när ny mobil kommit). Ger tom en meddelande att så görs. För vår skull.(skall läsa lite halvsarkastiskt)
Jo, visst skulle de kunna byta batteri på garantin, men då skulle de behöva montera i något med annan batteriteknik än i de äldre packen. Annars händer ju samma sak igen om några år.
Vet inte om t.ex. ett modernt standard range batteri är plug-and-play med gamla bilar eller om det krävs byte av en massa andra delar för att det ska rocka. Låter spontant som att det blir rejält dyrt hur som helst. De kan nog ta rätt många stämningar innan det lönar sig att byta alla gamla batteripack.
Hade ju självklart varit najs med en generell kompensation, så på så vis skulle det ju vara värt en ARN-anmälan.
Bjussar de på en MCU2-retrofit så skulle jag vara glad
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Det hade ju varit snyggt om Tesla kunde erbjuda ett prisvärt batteribyte till modernare pack rent generellt.
Nytt batteri med ny teknik för säg för 100kSEK för 85kWh? 150kSEK för 100kWh?
Med inbytesvärde så kanske hälften? Skulle säkert vara intressant för många.
Det skulle ju Tesla tjäna pengar på och äldre bilar skulle öka i värde om erbjudandet fanns? Appreciating assset har det ju talats om. Kanske vänder några besvikna "garanti" kunder till att börja med.
Största skillnaden är att tidigare kunde man hoppa över varannan supercharger med vår p85+. Nu laddar jag på varje. På vår skidresa mellan Malmö-Sälen så frågade våra vänner när vi kom fram, hur många gånger vi laddade? Man nästan skäms när man säger att det blev sju (7) laddstopp, på en sträcka som är 70 mil. Dvs 10 mils faktisk räckvidd med en Tesla på långresa!
Användbart batteri är inte längre 0-80% utan 0-45%. Egentligen är användbart batteri bara 0-30% då den laddar över 80kW hela tiden. Tidsmässigt så går det men det är ju ingen långfärdsbil längre efter mjukvaru degraderingen. Tesla måste fixa detta!
Jag håller med dig och tycker också att det är kass att få längre laddtider. Men jag undrar vad du har för laddtider nu efter mjukvaru-degraderingen i jämförelse med innan. Det verkar skilja väldigt mycket mellan bilarna.
Att ladda från 45% till 80%, vilket du anser vara ogörligt vid långfärd, tar min bil 8 minuter längre nu än när den var ny. Det går verkligen inte fort att ladda över 50% SOC men det har det faktiskt aldrig gjort.
Osäker på hur mycket extra tid det innebär men en bedömning är ca 15 min extra tid från 10-70% laddning. Vid 5 laddstopp blir det 75 min extra onödig laddningsväntetid. Körde en del på autobahn innan min bil blev mjukvarudegraderad men inte gjort det sedan den mjukvaran kom 2019. Kör jag själv laddar jag på varje laddare oftast, med familj kan man ibland hoppa över varannan laddare.
Min är privat köpt. Ett av dom stora försäljningsargumenten för mig var laddhastigheten samt att medelhastigheten mellan laddare skulle vara ca 160km/h, körde man över eller under 160km/h så tappade man tid. Så är det inte längre. Bilen är kanon för övrigt!
Största skillnaden är att tidigare kunde man hoppa över varannan supercharger med vår p85+. Nu laddar jag på varje. På vår skidresa mellan Malmö-Sälen så frågade våra vänner när vi kom fram, hur många gånger vi laddade? Man nästan skäms när man säger att det blev sju (7) laddstopp, på en sträcka som är 70 mil. Dvs 10 mils faktisk räckvidd med en Tesla på långresa!
Användbart batteri är inte längre 0-80% utan 0-45%. Egentligen är användbart batteri bara 0-30% då den laddar över 80kW hela tiden. Tidsmässigt så går det men det är ju ingen långfärdsbil längre efter mjukvaru degraderingen. Tesla måste fixa detta!
Jag håller med dig och tycker också att det är kass att få längre laddtider. Men jag undrar vad du har för laddtider nu efter mjukvaru-degraderingen i jämförelse med innan. Det verkar skilja väldigt mycket mellan bilarna.
Att ladda från 45% till 80%, vilket du anser vara ogörligt vid långfärd, tar min bil 8 minuter längre nu än när den var ny. Det går verkligen inte fort att ladda över 50% SOC men det har det faktiskt aldrig gjort.
Osäker på hur mycket extra tid det innebär men en bedömning är ca 15 min extra tid från 10-70% laddning. Vid 5 laddstopp blir det 75 min extra onödig laddningsväntetid. Körde en del på autobahn innan min bil blev mjukvarudegraderad men inte gjort det sedan den mjukvaran kom 2019. Kör jag själv laddar jag på varje laddare oftast, med familj kan man ibland hoppa över varannan laddare.
Min är privat köpt. Ett av dom stora försäljningsargumenten för mig var laddhastigheten samt att medelhastigheten mellan laddare skulle vara ca 160km/h, körde man över eller under 160km/h så tappade man tid. Så är det inte längre. Bilen är kanon för övrigt!
Fast medelhastigheten mellan laddare är väl någon som testat fram och inget som tesla påstått? Så den blir lite svår att hävda ska gälla.