Tesla Y vs BMW X5
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Y vs BMW X5
För mig är det helt obegripligt att någon kan vilja köpa en fossilbil om de egentligen har råd med en Tesla.
Jag kan förstå den som vill återuppleva nostalgin och mullret hos en gammal amerikansk muskelbil, eller en liten italiensk sportbil med manuell låda och massor av charm, men en stor, opersonlig koloss till SUV med hundratals hästar som kommer en halv sekund efter att man tryckt på pedalen - det förstår jag bara inte. Sånt funkade förrförra årtiondet, inte på 2020-talet. Nu finns det moderna bilar som inte luktar och ryker och där kraften kommer direkt.
Men det är väl bara att inse att folk är olika och attraheras av olika saker.
Jag kan förstå den som vill återuppleva nostalgin och mullret hos en gammal amerikansk muskelbil, eller en liten italiensk sportbil med manuell låda och massor av charm, men en stor, opersonlig koloss till SUV med hundratals hästar som kommer en halv sekund efter att man tryckt på pedalen - det förstår jag bara inte. Sånt funkade förrförra årtiondet, inte på 2020-talet. Nu finns det moderna bilar som inte luktar och ryker och där kraften kommer direkt.
Men det är väl bara att inse att folk är olika och attraheras av olika saker.
Re: Tesla Y vs BMW X5
X5M är en dröm att köraJerka skrev:För mig är det helt obegripligt att någon kan vilja köpa en fossilbil om de egentligen har råd med en Tesla.
Jag kan förstå den som vill återuppleva nostalgin och mullret hos en gammal amerikansk muskelbil, eller en liten italiensk sportbil med manuell låda och massor av charm, men en stor, opersonlig koloss till SUV med hundratals hästar som kommer en halv sekund efter att man tryckt på pedalen - det förstår jag bara inte. Sånt funkade förrförra årtiondet, inte på 2020-talet. Nu finns det moderna bilar som inte luktar och ryker och där kraften kommer direkt.
Men det är väl bara att inse att folk är olika och attraheras av olika saker.
Du blandar ihop med något annat märke
Drivlinan har givetvis brister jämfört med El men jämfört med annat fosilt så är även den top of the line.
Tesla kör folk för nån av orsaker nedan
Miljö
Teknik
Totalkostnad
BMW X5M kör folk för
Körglädje
Körglädje
Körglädje
Körglädje
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Tesla Y vs BMW X5
Okej att en del köper BMW för att de inte har råd med en Tesla, men att köpa en dyr BMW känns ju bara som "hej 90-talet". Men visst, det finns ju äldre gubbar som köper gamla mopeder för att känna sig som 15 år igen, så visst finns det nog en och annan medelålders semigubbe som fortfarande tror att det är ballt att åka BMW.
Det finns väl en anledning till att BMWs aktiekurs halverats sedan ett par år. Mina Teslaaktier jag köpte i somras ligger på plus 100 % trots coronakris.
Det finns väl en anledning till att BMWs aktiekurs halverats sedan ett par år. Mina Teslaaktier jag köpte i somras ligger på plus 100 % trots coronakris.
Re: Tesla Y vs BMW X5
Suck. Grattis till bra investering. Men snälla kliv ut ur bubblan, att det bara finns Tesla så fort man har råd... Ja, saknar ord. Insnöad kanske är det jag söker.Alfa skrev:Okej att en del köper BMW för att de inte har råd med en Tesla, men att köpa en dyr BMW känns ju bara som "hej 90-talet". Men visst, det finns ju äldre gubbar som köper gamla mopeder för att känna sig som 15 år igen, så visst finns det nog en och annan medelålders semigubbe som fortfarande tror att det är ballt att åka BMW.
Det finns väl en anledning till att BMWs aktiekurs halverats sedan ett par år. Mina Teslaaktier jag köpte i somras ligger på plus 100 % trots coronakris.
MX LR (Raven) 2019
Re: Tesla Y vs BMW X5
e5m1r skrev:X5M är en dröm att köraJerka skrev:För mig är det helt obegripligt att någon kan vilja köpa en fossilbil om de egentligen har råd med en Tesla.
Jag kan förstå den som vill återuppleva nostalgin och mullret hos en gammal amerikansk muskelbil, eller en liten italiensk sportbil med manuell låda och massor av charm, men en stor, opersonlig koloss till SUV med hundratals hästar som kommer en halv sekund efter att man tryckt på pedalen - det förstår jag bara inte. Sånt funkade förrförra årtiondet, inte på 2020-talet. Nu finns det moderna bilar som inte luktar och ryker och där kraften kommer direkt.
Men det är väl bara att inse att folk är olika och attraheras av olika saker.
Du blandar ihop med något annat märke
Drivlinan har givetvis brister jämfört med El men jämfört med annat fosilt så är även den top of the line.
Tesla kör folk för nån av orsaker nedan
Miljö
Teknik
Totalkostnad
BMW X5M kör folk för
Körglädje
Körglädje
Körglädje
Körglädje
Du har missuppfattat en massa saker. X5M är en usel kompromiss.
Jag provkörde en X5 för länge sen. Det var en E70. Kan ha varit 2011. Jag tyckte ändå att den hade något. Man satt högt och såg liksom över bilarna framför sig. Man kände sig stor och viktig, vilket jag kan förstå dragningskraften i även om jag själv inte behöver det. Men det får du med minsta dieseln också. Du behöver ingen vrålande V8:a för att framhäva X5:ans fördelar.
MEN... På grund av sin höga tyngdpunkt och höga vikt krävs hård fjädring vilket leder till suboptimal fjädringskomfort. Den höga vikten leder till sämre acceleration. Till längre bromssträcka, till sämre kurvtagning... Den är helt enkelt inget vidare som körmaskin.
Tycker du om att köra bil, köp en Porsche Cayman GT4. Den kan du ha så mycket roligare med än en tung och stor X5:a. Men det är klart. Du kommer inte känna dig som en kung när du rullar in på ICA Maxi och ska veckohandla...
Re: Tesla Y vs BMW X5
Alfa skrev:Okej att en del köper BMW för att de inte har råd med en Tesla, men att köpa en dyr BMW känns ju bara som "hej 90-talet". Men visst, det finns ju äldre gubbar som köper gamla mopeder för att känna sig som 15 år igen, så visst finns det nog en och annan medelålders semigubbe som fortfarande tror att det är ballt att åka BMW.
Det finns väl en anledning till att BMWs aktiekurs halverats sedan ett par år. Mina Teslaaktier jag köpte i somras ligger på plus 100 % trots coronakris.
Finns massor av anledningar till att inte köpa Tesla. Jag kör Tesla eftersom det är fördelaktigt för just mig.
Det är framförallt dessa fyra saker som gör det.
1. Jag har eget företag som jag kan leasa bilen på.
2. Jag bor i villa och kan ladda hemma.
3. Jag kör relativt mycket.
4. Jag har inget intresse som kräver dragkrok. Husvagn, dra skotrar till fjällen osv osv.
Skulle en av dess fyra parametrar ändras så kan jag mycket väl köpa en BMW igen. Men jag är å andra sidan en medelålders semigubbe...
Re: Tesla Y vs BMW X5
Det tror du bara tills du provkör igen och påminns om skillnaden med eldrift (Om vi inte pratar en eldriven BMW såklart).Verdi skrev:Alfa skrev:Okej att en del köper BMW för att de inte har råd med en Tesla, men att köpa en dyr BMW känns ju bara som "hej 90-talet". Men visst, det finns ju äldre gubbar som köper gamla mopeder för att känna sig som 15 år igen, så visst finns det nog en och annan medelålders semigubbe som fortfarande tror att det är ballt att åka BMW.
Det finns väl en anledning till att BMWs aktiekurs halverats sedan ett par år. Mina Teslaaktier jag köpte i somras ligger på plus 100 % trots coronakris.
Finns massor av anledningar till att inte köpa Tesla. Jag kör Tesla eftersom det är fördelaktigt för just mig.
Det är framförallt dessa fyra saker som gör det.
1. Jag har eget företag som jag kan leasa bilen på.
2. Jag bor i villa och kan ladda hemma.
3. Jag kör relativt mycket.
4. Jag har inget intresse som kräver dragkrok. Husvagn, dra skotrar till fjällen osv osv.
Skulle en av dess fyra parametrar ändras så kan jag mycket väl köpa en BMW igen. Men jag är å andra sidan en medelålders semigubbe...
Jag får denna påminnelse minst en gång per år när vi lånar svärfars BMW. För mig helt otänkbart.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tesla Y vs BMW X5
Legato skrev:
Det tror du bara tills du provkör igen och påminns om skillnaden med eldrift (Om vi inte pratar en eldriven BMW såklart).
Jag får denna påminnelse minst en gång per år när vi lånar svärfars BMW. För mig helt otänkbart.
Haha. Det är nog sant på sätt och vis. Var rejält trött på min andra Model S ett tag då den hade en del besvär med vibrationer o dyl och var då inne på att byta den mot en topprustad 530d Touring med merinoläder och allt möjligt. Men det var en vidrig provkörning det var det. Var så lättad och glad när jag satt i min defekta Model S efteråt att jag istället skaffade en ny 100D några veckor senare.
Dock tror jag faktiskt att man efter ett tag skulle vänja sig vid den typen av drivlina igen. Kanske tar ett par veckor dock. Så om nöden krävde det så skulle det nog gå.
Re: Tesla Y vs BMW X5
Jag åkte med i en affärspartners Range Rover sport av värsta kaliber, stor kompressor V8. Varje gång han nuddade gasen så vrålade bilen till. Han trodde jag skulle vara imponerad, och för några år sen så hade jag antagligen kissat i byxorna av upphetsning. Nu kändes det helt enkelt gammalt! Det var som en tid som är förbi och lite pinsamt att alla som satt på gatan utanför tittade pga ljudet. Eftersom detta var i Sydafrika, så är ingen där särskilt kunniga på elbilar. Jag försökte så gott jag kunde informera om fördelarna, tror kanske jag fick till några poäng som fastnade just hos honom iaf när det gäller accelerationen. Oavsett, så känns varken X5M eller RR Supercharger V8 (heter SVR eller nåt sånt) som någon modern bil längre. Men veteran-bilar har ju sin charm de också. Enda problemet med de som köper de är att de inte fattat att folk ser på de som veteraner, utan fortfarande tror att de är coola i sina gammal-bilar
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla Y vs BMW X5
Kissar du inte i byxorna för någonting nu längre då?HelectriC skrev:och för några år sen så hade jag antagligen kissat i byxorna av upphetsning.
Re: Tesla Y vs BMW X5
Jag har senaste året haft några fossila lånebilar, Q3, Q5, Q7. Och ja, det kändes väldigt....äh... annorlunda att köra dem. Seg gasrepons, konstant brummande dieselmotor, ingen motorbroms, ingen laddlucka att stoppa slappen i när man kommer hem.Verdi skrev:Legato skrev:
Det tror du bara tills du provkör igen och påminns om skillnaden med eldrift (Om vi inte pratar en eldriven BMW såklart).
Jag får denna påminnelse minst en gång per år när vi lånar svärfars BMW. För mig helt otänkbart.
Haha. Det är nog sant på sätt och vis. Var rejält trött på min andra Model S ett tag då den hade en del besvär med vibrationer o dyl och var då inne på att byta den mot en topprustad 530d Touring med merinoläder och allt möjligt. Men det var en vidrig provkörning det var det. Var så lättad och glad när jag satt i min defekta Model S efteråt att jag istället skaffade en ny 100D några veckor senare.
Dock tror jag faktiskt att man efter ett tag skulle vänja sig vid den typen av drivlina igen. Kanske tar ett par veckor dock. Så om nöden krävde det så skulle det nog gå.
Man lär sig uppskatta elbilen ännu mer när man har sett hur alternativet ser ut. Men som du säger, efter ett tag vänjer man sig igen. Och blir man tvungen att byta tillbaka till fossilt så överlever man det också. Det finns ju en del fördelar med fossilbilar och i så fall får man väl acceptera nackdelarna. Så gör ju ändå 98% av befolkningen.
Jag får säga att jag har börjat tänka om lite. Tidigare har jag inte kunnat tänka mig att jag någonsin skulle skaffa en fossilbil igen, men det är på väg att ändra sig. Eftersom vi använder ändå bara e-Golfen till vardags så skulle en bättre begagnad kombi med dragkrok faktiskt vara ett vettigt alternativ till e-tron.
På långresa blir driftskostnadena ungefär lika med tanke på vad snabbladdning numera kostar, att dra iväg på husvagnssemester funkar faktiskt bättre med en fossilbil. Det är främst ideologiska skäl som hindrar mig att ta det steget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla Y vs BMW X5
Möjligtvis när gymmet öppnar igen, då blir jag nog så glad igenFredrik j skrev:Kissar du inte i byxorna för någonting nu längre då?HelectriC skrev:och för några år sen så hade jag antagligen kissat i byxorna av upphetsning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla Y vs BMW X5
Eller när man står vid foten av ett grymt jävla berg med cykeln och tittar upp och tänker att nu du din jäkel nu blir det åka av, och plågas en timme förstHelectriC skrev:Möjligtvis när gymmet öppnar igen, då blir jag nog så glad igenFredrik j skrev:Kissar du inte i byxorna för någonting nu längre då?HelectriC skrev:och för några år sen så hade jag antagligen kissat i byxorna av upphetsning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla Y vs BMW X5
Cykeln har byggts om till en ”följa barnen”-cykel med vanliga pedaler och tjockare däck. Ingen tid för egen cykling längreBjelke skrev:Eller när man står vid foten av ett grymt jävla berg med cykeln och tittar upp och tänker att nu du din jäkel nu blir det åka av, och plågas en timme förstHelectriC skrev:Möjligtvis när gymmet öppnar igen, då blir jag nog så glad igenFredrik j skrev:Kissar du inte i byxorna för någonting nu längre då?HelectriC skrev:och för några år sen så hade jag antagligen kissat i byxorna av upphetsning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla Y vs BMW X5
Stoppa "slappen" i laddluckan låter lite udda, men hej, låt den utan böjelser kasta första stenen...mati skrev:Och ja, det kändes väldigt....äh... annorlunda att köra dem. Seg gasrepons, konstant brummande dieselmotor, ingen motorbroms, ingen laddlucka att stoppa slappen i när man kommer hem.
Min familj tror jag sitter och kollar på komiska YouTube-klipp men i själva verket läser jag inlägg på TCS och fnissar åt dem
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tesla Y vs BMW X5
Yes om man jämför med CaymanVerdi skrev:e5m1r skrev:X5M är en dröm att köraJerka skrev:För mig är det helt obegripligt att någon kan vilja köpa en fossilbil om de egentligen har råd med en Tesla.
Jag kan förstå den som vill återuppleva nostalgin och mullret hos en gammal amerikansk muskelbil, eller en liten italiensk sportbil med manuell låda och massor av charm, men en stor, opersonlig koloss till SUV med hundratals hästar som kommer en halv sekund efter att man tryckt på pedalen - det förstår jag bara inte. Sånt funkade förrförra årtiondet, inte på 2020-talet. Nu finns det moderna bilar som inte luktar och ryker och där kraften kommer direkt.
Men det är väl bara att inse att folk är olika och attraheras av olika saker.
Du blandar ihop med något annat märke
Drivlinan har givetvis brister jämfört med El men jämfört med annat fosilt så är även den top of the line.
Tesla kör folk för nån av orsaker nedan
Miljö
Teknik
Totalkostnad
BMW X5M kör folk för
Körglädje
Körglädje
Körglädje
Körglädje
Du har missuppfattat en massa saker. X5M är en usel kompromiss.
Jag provkörde en X5 för länge sen. Det var en E70. Kan ha varit 2011. Jag tyckte ändå att den hade något. Man satt högt och såg liksom över bilarna framför sig. Man kände sig stor och viktig, vilket jag kan förstå dragningskraften i även om jag själv inte behöver det. Men det får du med minsta dieseln också. Du behöver ingen vrålande V8:a för att framhäva X5:ans fördelar.
MEN... På grund av sin höga tyngdpunkt och höga vikt krävs hård fjädring vilket leder till suboptimal fjädringskomfort. Den höga vikten leder till sämre acceleration. Till längre bromssträcka, till sämre kurvtagning... Den är helt enkelt inget vidare som körmaskin.
Tycker du om att köra bil, köp en Porsche Cayman GT4. Den kan du ha så mycket roligare med än en tung och stor X5:a. Men det är klart. Du kommer inte känna dig som en kung när du rullar in på ICA Maxi och ska veckohandla...
Man nu pratade vi om nåt helt annat eller hur ?
X5 är en dröm att köra i sin klass
Då är det XC90 Q7 osv som är jämförbar bil inte Cayman
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla Y vs BMW X5
Fnissar åt familjen eller inläggen?tor-ake skrev:Stoppa "slappen" i laddluckan låter lite udda, men hej, låt den utan böjelser kasta första stenen...mati skrev:Och ja, det kändes väldigt....äh... annorlunda att köra dem. Seg gasrepons, konstant brummande dieselmotor, ingen motorbroms, ingen laddlucka att stoppa slappen i när man kommer hem.
Min familj tror jag sitter och kollar på komiska YouTube-klipp men i själva verket läser jag inlägg på TCS och fnissar åt dem
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla Y vs BMW X5
Jag gick väl också på auto-korrekt-tabben i kombination med suddig syn.tor-ake skrev:Stoppa "slappen" i laddluckan låter lite udda, men hej, låt den utan böjelser kasta första stenen...mati skrev:Och ja, det kändes väldigt....äh... annorlunda att köra dem. Seg gasrepons, konstant brummande dieselmotor, ingen motorbroms, ingen laddlucka att stoppa slappen i när man kommer hem.
Min familj tror jag sitter och kollar på komiska YouTube-klipp men i själva verket läser jag inlägg på TCS och fnissar åt dem
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla Y vs BMW X5
Du skrev "körglädje" som enda anledning. Därför skrev jag som jag skrev.e5m1r skrev:Yes om man jämför med Cayman
Man nu pratade vi om nåt helt annat eller hur ?
X5 är en dröm att köra i sin klass
Då är det XC90 Q7 osv som är jämförbar bil inte Cayman
Den där klassen tycker jag inte behövs ärligt talat. Ser skeptiskt på de som anser sig behöva en SUV. En vanlig kombi gör samma jobb, fast mycket bättre. Och förr så fanns ju inte SUV-klassen alls heller. Den slog väl igenom i Sverige på typ 90-talet med Jeep Grand Cherokee eller nåt?
Re: Tesla Y vs BMW X5
Håller fullständigt med. Jag föredrar en kombi alla dagar i veckan. En SUV är bara en dålig kompromiss tycker jag. Den kostar mer än en kombi, den förbrukar mer, den är klumpigare att köra och bagaget är oftast mindre. Enda fördelen är att man sitter lite högre. Men ju fler SUVar som finns desto mindre är detta en fördel, eftersom alla sitter lika högt. Men bättre för ryggen är det förvisso. Fast å andra sidan har jag inga problem med att sitta i en vanlig bil heller, trots att min rygg är lite halvkass.
Och varför alla anser att de inte kan klara sig utan fyrhjulsdrift förstår jag ärligt talat inte heller riktigt. Det finns tillfällen då fyrhjulsdrift är en fördel, ja, men är det värt pengarna? Mja, tveksamt.
Och varför alla anser att de inte kan klara sig utan fyrhjulsdrift förstår jag ärligt talat inte heller riktigt. Det finns tillfällen då fyrhjulsdrift är en fördel, ja, men är det värt pengarna? Mja, tveksamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla Y vs BMW X5
Sedaner finns ju. Men just kombisar har på senare tid alltmer ersatts av SUVar. Och elbilar finns överhuvudtaget inte som kombi tyvärr.Fredrik j skrev:Tycker både kombi och SUV kan kvitta. Jag vill ha en stor sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla Y vs BMW X5
Äpple och päron för många:
Hos en hel del stereotyper (sådana som är viktigt för att synas i ett premiummärke - BMW, Audi, Mercedes - men bor i hyreslägenhet i förorten) kommer Model Y eller annan Tesla aldrig kunna konkurrera mot X5 eller dylikt. De har ingenstans att ladda en Tesla.
Hos en hel del stereotyper (sådana som är viktigt för att synas i ett premiummärke - BMW, Audi, Mercedes - men bor i hyreslägenhet i förorten) kommer Model Y eller annan Tesla aldrig kunna konkurrera mot X5 eller dylikt. De har ingenstans att ladda en Tesla.
Re: Tesla Y vs BMW X5
Spelar ingen roll vilket märke det är, många prioriterar bilen framför boende, hobbies, resor och mycket annat.VarroF skrev:Äpple och päron för många:
Hos en hel del stereotyper (sådana som är viktigt för att synas i ett premiummärke - BMW, Audi, Mercedes - men bor i hyreslägenhet i förorten) kommer Model Y eller annan Tesla aldrig kunna konkurrera mot X5 eller dylikt. De har ingenstans att ladda en Tesla.
Ser ingen skillnad på att ha en dyr BMW i förorten eller i en sliten bruksort, så länge hus och bil inte är i paritet så sticker det ena eller andra ut.
Brukar själv reagera när det står en svindyr bil utanför en kåk från 90-talet, men förstår samtidigt att det handlar om prioriteringar.
Troligtvis en minoritet som har ett boende som rättfärdigar en bil för miljonen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla Y vs BMW X5
Vad menar du att en villa från 90-talet signalerar om ägarens ekonomi?dd88 skrev:Brukar själv reagera när det står en svindyr bil utanför en kåk från 90-talet, men förstår samtidigt att det handlar om prioriteringar.