Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Tobysthlm
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 feb 2020 19:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tobysthlm »

Vad är ungefärlig skillnad i räckvidd för E-tron 50 med 21” vs 20”? Har beställt med 20” men funderar på om det var fel val...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

ChristerSjo skrev:

Nja, allt handlar i grunden om rörelseenergi ju tyngre dessto mer energi krävs, energiåtervinning vid "bromsning" är inte 100% tillbaka. Eller?
Nej, man får nog räkna på ca 50%. Det finns visserligen uppgifter på att man får tillbaka 60-70% av rörelseenergin som man minskar men sedan är det ju även förluster att öka upp till hastigheten man hade innan inbromsning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av [JM] »

Rullmotståndet vid konstant fart ökar med typ 4wh/km för varje 100kg man ökar vikten.

Om släpet väger ca 2000kg så blir då ökningen 80wh/km. Lägger man till förlust från verkningsgraden i batteri + motor som är i ballparken 70-80% så blir det typ 100wh/km extra.
Sen tillkommer naturligtvis ökningen av luftmotståndet mm

Edit:
Videon nedan visar vid ca 7 min in hur kalkylen är för den som vill dubbelkolla.


Ska tilläggas att ökningen, i förbrukning per sträcka, från rullmotståndet också är oberoende av hastigheten. Dvs spelar ingen roll om man kör i 30 eller 130.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Du får be hästen att hjälpa till. Lite onödigt att den bara står och latar sig. ;)
Jag har dragit husvagnen ett par gånger och då hamnade förbrukningen strax under 40kWh/100km. Den vägde då omkring 1,2 ton eller så.
Jag skulle tippa att hästsläpet är lite jobbigare att dra pga boggi-axeln. Fyra släpvagnshjul är såklart sämre ur förbrukningssynpunkt än bara två hjul.
Men visst verkar det vara så att vikt på släpet har mindre betydelse för elbilar? Att vindmotståndet har större betydelse? Tyngre släp ger ju mer regenereringsmöjligheter.
Det är mer komplicerat än så när det gäller släpvagnskörning. För det första så har du plötsligt mer rullmotstånd. I fallet med hästsläpet ovan ökar rullmotståndet troligen med 100% eftersom det är dubbelt så många hjul inblandade.
Sen är släpvagnshjul inte sällan rätt besvärliga eftersom trumbromsarna är lite halvdåliga. Mitt vanliga gamla bilsläp på 300kg orsakade samma merförbrukning som hela (nya) husvagnen på över 1 ton. Jag mekade lite med hjulen häromveckan och det gjorde faktiskt stor nytta.
Jag har däremot inte sett någon större skillnad mellan lastat och olastat släp. Men allt är ju relativt. Det är klart att ett hästsläp på 1,8 ton drar mer energi än ett EU-släp på 200 kg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Självklart drar ett tungt släp mer än ett lätt släp. Vad jag försöker diskutera är skillnaderna mella en fossilbil och en elbil. Min tes är att vikten har mindre betydelse för elbilen då den dels är effektivare vid hög belastning samt kan regenerera röresleenergi under inbromsning. I en fossilbil går den energin bort i värme.
Högt vindmotstånd påverkar mer i högre hastigheter och stjäl energi från regenereringen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag är med på vad du menar. Men din tes är lite fel, eftersom fossilbilar faktiskt blir effektivare vid hög belastning (eller snarare så blir de mindre ineffektiva vid hög belastning). En elmotor blir visserligen också något effektivare, men inte alls i samma utsträckning. Grovt räknat kan man säga att elbilars verkningsgrad påverkas väldigt lite av hur de körs. För fossilbilar är det tvärtom.
Det är också förklaringen till att en elbils förbrukning ökar kraftigt t.ex. i motorvägsfart, medan fossilbilar ofta inte påverkas avsevärt. Det är helt enkelt så att en fossilbil är groteskt ineffektiv vid låg belastning, och därför förbrukar den mer än vad den borde när man kör långsamt eller utan last.
Moderna fossilbilar är numera också optimerade för låga farter och låg belastning, vilket betyder att även dessa drar rejält mycket mer när de får jobba lite. Vi hade en SQ7 TDI till låns i höstas, och vi tog den på husvagnssemester. Den drog sisådär 50% mer med husvagn, och det är helt i parität med vår e-tron.
Regenereringen är ju främst en fördel i stadstrafik osv, dvs när man behöver stanna ofta. Vid landsvägskörning spelar det ingen roll, då är det bättre att låta bilen rulla istället för att regenerera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av 12man »

Ocean skrev:
Körde hästsläp i helgen, ToR Vallentuna - Hallsta, ca 12 mil enkelresa och sedan 6 mil ToR stallet. Laddade 20 min på Ionity i Enköping på dit och tillbakavägen. Men den laddplatsen är inte riktigt anpassa för släp.. Bilen drog 4,5 kWh/mil dit och 5,1 på hemvägen, hade lite mera bråttom. Batteriladdningen försvann i en rasande takt, så släp och batteribil är kanske inte den bästa kombinationen, men det funkade iallafall.

Väldigt tacksam för den höga laddeffekten som gick över 140 kWh, även över 80% Soc.
har du kört släpet med avgasbil? Drog själv ett sånt där flyttsläp som man kan hyra på macken, typ 2x2x5 meter, min saab 9000 drog 2.5l/mil,
ms 76132 "Eleamore"
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Tobysthlm skrev:
Vad är ungefärlig skillnad i räckvidd för E-tron 50 med 21” vs 20”? Har beställt med 20” men funderar på om det var fel val...
Jag har 21” på sommaren och 20” på vintern och har satt på sommardäcken denna vecka. Skulle säga att temperaturökningen från några plus till ca 10 plus som det varit gör att jag har samma räckvidd med 21” som med 20”. Så min räckvidd i sommarväder med 21” kommer vara avsevärt bättre än 20” under en mild vinter. Skillnaden i förbrukning uppskattar jag till ca 5% vid liknande förhållanden.

Börjar mer och mer tro att förbrukningssiffran i bilen är just elmotorernas förbrukning (som det står) och inte inräknat värmen. Kör en sträcka på ca 15 mil väldigt ofta och brukar kolla SoC vid ankomst (börjar med 100) och den lägsta förbrukningen som jag haft har inte alls reflekterats på samma sätt i SoC. Nu i veckan med sommardäck har förbrukningen varit som i vintras ca men med rätt stora skillnader i SoC vid ankomst.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Förbrukningen som visas i bilen inkluderar värmen. Det är väldigt lätt att se.
Starta utan att förvärma bilen och titta på stapeln som visar momentan förbrukning. Accelerera upp till 50 eller 100km/tim så att du har en bra referens, och låt sedan bilen rulla, alltså utan regenerering. Stapeln kommer inte gå ner till noll, utan den kommer stanna vid ungefär 7kWh/100km om du kör 100 eller dubbelt så mycket (lättare att se) när du kör 50. Efter ett tag blir denna stapeln kortare och när bilen är varm så försvinner den i princip helt.
Värmaren drar alltså ungefär 7kW som mest och det är det man ser i förbrukningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Förbrukningen som visas i bilen inkluderar värmen. Det är väldigt lätt att se.
Starta utan att förvärma bilen och titta på stapeln som visar momentan förbrukning. Accelerera upp till 50 eller 100km/tim så att du har en bra referens, och låt sedan bilen rulla, alltså utan regenerering. Stapeln kommer inte gå ner till noll, utan den kommer stanna vid ungefär 7kWh/100km om du kör 100 eller dubbelt så mycket (lättare att se) när du kör 50. Efter ett tag blir denna stapeln kortare och när bilen är varm så försvinner den i princip helt.
Värmaren drar alltså ungefär 7kW som mest och det är det man ser i förbrukningen.
Det konstiga är att jag kört denna sträcka ca 30 ggr och denna vecka 3 ggr med sommardäck och dryga 10 grader. Den drar ca samma som jag haft under vintern fast då har det oftast varit runt nollan. Men jag ser en avsevärd skillnad i SoC när jag är framme. Det är precis 15 mil och jag brukar alltid kolla eftersom jag kört hem samma dag och därför laddat några timmar på plats. I vintras hade jag knappast klarat ToR utan laddning baserat på SoC men häromdagen hade jag utan problem gjort det. Lägsta förbrukning har jag som sagt haft på vintern iom 20” istf 21”. Kan det då vara att batteriet har lägre kapacitet vid kyla?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Vet inte vad det beror på i ditt fall. Min förbrukning brukar återspegla den prognostiserade räckvidden rätt bra. Förbrukningen börjar bli lägre igen nu på våren, så som alltid, och räckvidden börjar öka i motsvarande takt. Min bil verkar inte bete sig annorlunda än vad mina Telsor har gjort eller vad e-Golfen gör.
Men visst, kapaciteten i batteriet är något lägre när det är kallt. Men det handlar inte om så mycket. Och kör du 15 mil så borde batteriet vara varmt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Ett intressant exempel från när bilen var helt ny i höstas. Fotade förbrukningen efter 129 km motorväg och den var på 2,78. Dvs 35,86 kWh motsvarande 35,86/83,6 = 43% av batteriet. Fotade samtidigt SoC som var på 60%. Antar att SoC mätningen inte är helt linjär? Eller hade jag 89,65 kWh tillgängligt. :shock:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

När bilen var ny har jag faktiskt också upplevt att SoC% beräkningen verkade vara koko. Räckvidden stämde inte alls överens med förbrukningen. Men det blev mycket bättre med tiden, det verkar som att BMS-en har lärt sig hur batteriet funkar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag slog på radioläget 10 minuter före avresa och även värmen utan laddkabeln ansluten.

Då blir det väldigt hög förbrukning de två första milen.

Jag är rätt så säker på att den räknar med kupé och batterivärmen i förbrukningen.

På långresa stämmer räkneverket för hur lång räckvidd som finns kvar väldigt bra efter jag kört 10 mil, och sedan fortsätter i samma tempo.
20200314_175037.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Vad är den där lilla ikonen längst nere i mitten, den med månen och vägen, för? Antingen så är jag helt fullständigt blind att jag har missat den, eller så har min bil inte det. Vad är det för nåt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
Vad är den där lilla ikonen längst nere i mitten, den med månen och vägen, för? Antingen så är jag helt fullständigt blind att jag har missat den, eller så har min bil inte det. Vad är det för nåt?
Du ska vara glad att slippa se den, indikerar att min nattsiktskamera inte fungerar som vanligt.

Audi har inte lyckats fixa den åt mig på 10 månader.

Undrar om jag kan begära pengarna tillbaka helt och hållet för den, då det var ett dyrt tillbehör som oftast inte fungerar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ajdå, det var den ja. Det förklarar saken. Jag skulle absolut kräva en rejäl kompensation för detta. Nightvision är ju en riktigt dyr bockruta på beställningen, jag hade varit skitförbannad om den inte hade funkat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bogge
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 jul 2016 09:57

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bogge »

Fråga om appen: är den sämst ? :lol:

Den funkar varannan dag för mig.
Visserligen fick jag bilen i fredags men herregud vad bortskämd man är med tesla-appen, så mkt ”användarvänligare” och jag tyckte tesla appen va seg tills jag fick uppleva myAudi......
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Bogge skrev:
Fråga om appen: är den sämst ? :lol:

Den funkar varannan dag för mig.
Visserligen fick jag bilen i fredags men herregud vad bortskämd man är med tesla-appen, så mkt ”användarvänligare” och jag tyckte tesla appen va seg tills jag fick uppleva myAudi......
Den har varit svajig rätt länge men; sen jag uppdaterade appen för ca 2v sen så har den varit 100%-ig för mig. Nu är det jinxat så det kommer börja strula igen. :shock:
macdc100
elbilist
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 jan 2020 19:07

Re: Audi e-tron

Inlägg av macdc100 »

Bogge skrev:
Fråga om appen: är den sämst ? :lol:

Den funkar varannan dag för mig.
Visserligen fick jag bilen i fredags men herregud vad bortskämd man är med tesla-appen, så mkt ”användarvänligare” och jag tyckte tesla appen va seg tills jag fick uppleva myAudi......
Enligt min säljare skulle det komma en uppdatering snart, jag får appen att ansluta till bilen endast när jag sitter i bilen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag upplever appen inte direkt som seg eller så (iaf oftast inte), den har bra funktionalitet och gör sitt jobb, men användarvänlig är den verkligen inte. Den är rörig och plottrig. Varje gång jag vill starta klimatanläggningen via appen så hittar jag inte knappen. Jag fattar verkligen inte hur man kan lyckas med konststycket att göra en så pass enkel app så ful och oöverskådlig. VWs app som vi har för e-Golfen har faktiskt blivit riktigt bra, både snygg och användarvänlig. Obegripligt att Audi, som ska vara ett premiummärke, inte kan bättre än så.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av oscfor »

Grundproblemet med appen är att backend är riktigt gammalt och dåligt. Det kommer inte att bli bättre. Nytt backend kommer till ID.3, men det tar lite tid att få på plats och de kör aldrig flytta över gamla etron till ny plattform.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bara för att förtydliga vad jag menar. Det här är Golfens app. Allt som är viktigt syns utan att behöva scrolla.
Ganska tilltalade GUI tycker jag.
Screenshot_20200331-201319.png
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 3 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det här är Audis svar. Allt detta syns på första sidan.
Screenshot_20200331-201415.png
Screenshot_20200331-201425.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Screenshot_20200331-201443.png
Screenshot_20200331-201453.png
Screenshot_20200331-201500.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar