Solceller, stöd till – handläggningstid

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Solceller, stöd till – handläggningstid

Inlägg av OHt »

har installerat solceller på taket det var klart i Januari i år, tänkte efter ett par månader att nu borde nåt ha hänt. Inte!
Ansökningsprocessen inleddes inleddes ganska smidigt med ett webbbaserat formulär.
För att göra det hela processen mer Kafka lik har man blandat ihop flera myndigheter, Energimyndigheten, Boverket och den lokala länsstyrelsen.
Den inledande handläggningen sköts, fördröjs?, av länsstyrelsen. det tar enl ,
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/ ... tider.html,
tio månader, hur lång tid resten av processen tar räcker nog inte fantasin till.
Om Trafikverket hade varit lika långsamma och lata hade aldrig sex månaders regeln för elbilstödet behövts.
Jag har också nyligen sökt stöd för laddstation. Det stödet handhavs av Naturvårdsverket, (ytterligare ett huvud på myndighetshydran).
Dom "hotar" med att om man söker brevledes, kan processen ta "flera månader". Då kan man alltså hoppas på att digital ansökan kan klaras av på högst ett par månader. eller?

Vore intressant att höra om andras erfarenheter i bidragsdjungeln
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Solceller, stöd till – handläggningstid

Inlägg av nek0 »

Ladda hemma stödet fick jag inom 3 dagar. Kolla ditt bank konto. Beskedet om utbetalningen fick jag en vecka efter att pengarna kommit.
Om solcellerna har jag inte hört ett ljud. Ansökte i september och var klar med installationen i december
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Solceller, stöd till – handläggningstid

Inlägg av Bod »

Jag håller med dig. Det är tidsödande och för många olika intressenter inblandade. Får men dessutom strul som jag fick då Svea Solar klantat sig, tar det ännu längre tid.rekommenderar inte Svea Solar till någon.

Vi installerade i maj förra året och fick handlingar att fylla i, så sent som oktober. Då skulle det hämtas intyg från nätleverantör, montör m fl. Fixade dessa på någon vecka och fick avslag då Svea klantat sig. Det tog ytterligare två månader att fixa, då förutom de myndigheter du räknade upp, jag fick ta några turer med Skatteverket.

Hade jag inte eskalerat frågan till VD:n på Svea hade jag förmodligen inte fått några pengar.

Från det att jag betalade fakturan tills det stödet kom tog det ca 7 månader.

Från det att jag skickade in ansökan om stödet, vilket jag gjorde innan Svea kom, tog det ca 12 månader.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Solceller, stöd till – handläggningstid

Inlägg av dbar »

Ansökte om laddahemmastödet i början på december, fick pengarna på någon vecka vill jag minnas.

Ansökte om stöd för solceller i början på december, installationen klar i början på januari. Knäpptyst, men har räknat med att det ska ta 6 månader för den processen att gå igenom.
Även om det skulle vara sjukt tråkigt för kalkylen, är det ju inte ens stensäkert man får det förrns ansökan har gått igenom. En bekant som gör en ganska liten anläggning vågade inte chansa och ansökte tidigit 2019 och påbörjade inte installationen först efter hon fått godkänt stöd.

Jag ser det som att man förlorar pengar varje dag man inte har solceller på taket, så kunde inte vänta, får ta det på ROT retroaktivt i värsta fall, men hade försämrat återbetalningstiden på installationen med några år.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Solceller, stöd till – handläggningstid

Inlägg av Nicklas »

Vi ansökte om bidrag för solceller december 2018, fick beviljat bidrag oktober 2019 under förutsättning att allt var installerat och klart innan april 2020.
Installerade under slutet av januari, allt var igång i slutet av februari, och pengarna satt på kontot mitten av mars.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller, stöd till – handläggningstid

Inlägg av mati »

Sökte solcellsstöd juni 2017 och fick det beviljat hösten 2018. Pengarna kom i januari eller februari 2019. Det tog sin lilla tid. Tack o lov får man säga. Under tiden hade nämligen nivån på stödet ändrats så jag fick mer än vad jag hade räknat med initialt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Solceller, stöd till – handläggningstid

Inlägg av PontusT »

Om jag fattat det rätt så handläggs det endast när det finns pengar. Dvs är årets pengar slut så stannar handläggningen upp tills nästa år när ev. mer pengar kommer. För mig tog det 18 månader att få ett beslut om bidrag men när jag väl skickade in ansökan om utbetalning så tog det en vecka. Ett tips till andra är att ansöka om bidrag innan ni installerar så att ni kan få ett beslut innan ni drar igång.

Här hittar du status för stockholm: https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/ ... eller.html
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Solceller, stöd till – handläggningstid

Inlägg av Edis »

Nu gäller detta min anläggning i Hallands län:
Ansökte september 2018 (var då 30% i stöd)
Installerade juli 2019
Beslut i augusti 2019 (ändrat till 20%)
Utbetalning i september 2019
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Solceller, stöd till – handläggningstid

Inlägg av OHt »

nek0 skrev:
Ladda hemma stödet fick jag inom 3 dagar. Kolla ditt bank konto. Beskedet om utbetalningen fick jag en vecka efter att pengarna kommit.
Om solcellerna har jag inte hört ett ljud. Ansökte i september och var klar med installationen i december
Tack för alla inlägg i frågan.
Vad gäller ladda hemma stödet fick jag besked i går via "minmyndighetspost" att stödet skulle betalas ut inom 10 bankdagar, helt ok för mej.
Skriv svar