Tesla respiratorer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla respiratorer

Inlägg av TiborBlomhall »

Med anledning av Elon Musks erbjudande:
We have extra FDA-approved ventilators. Will ship to hospitals worldwide within Tesla delivery regions. Device & shipping cost are free. Only requirement is that the vents are needed immediately for patients, not stored in a warehouse. Please me or @Tesla know.


Vi klubbpresidenter i de olika länderna har nu fått info om rätt väg in till Tesla.

Jag vill därför komma i kontakt med rätt person inom svensk sjukvård för att förmedla förfrågan. Jag vet att vi har flera läkare bland våra medlemmar. Skicka mig PM, mejl (tibor@teslaclubsweden.se) eller ring mig på 076-265 1635 för att diskutera ev leveranser av respiratorer.

Som Elon Musk skrev gäller det skarpa behov av respiratorer, inte för maganisering inför framtiden. Vad jag förstått är det från de 1255 ResMed, Philips & Medtronic respiratorer de köpte i Kina som de delar med sig just nu. Med det sagt tror jag personligen att erbjudandet kan ändra sig inom framtiden när Tesla har fått igång egen produktion.

Kom igång nu, någon känner säkert någon som känner någon i ledande position inom intensivvården. Eller länsstyrelse, regering, eller vem nu beslutar? Kan vi få hit om så bara en respirator så är det också hjälp!

Mer info:
https://teslaclubsweden.se/tesla-tillve ... piratorer/
https://teslaclubsweden.se/spacex-tillv ... piratorer/

/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av TiborBlomhall »

Exempel på leverans i USA:
IMG_20200331_214931.jpg
Thank you @elonmusk for sending our hospital respiratory support equipment that we urgently need to treat #Covid19 patients here in Brooklyn.

IMG_20200404_114927.jpg
https://www.teslarati.com/tesla-medtron ... hospitals/
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av djFabbe »

Jag har lagt ut frågan i ett större facebookforum för läkare ang covid19. Vad jag hört via media ska vi vara rätt väl förberedda vad gäller maskinell utrustning i Sverige, så kanske är det bättre att låta andra länder komma till. Eftersom vi i Sverige har haft gott om resurser har vi regelbundet uppdaterat vår maskinpark och i många fall har man sparat den gamla utrustningen i källaren. Några av mina kollegor har fått en snabbutbildning i de gamla varianterna av respiratorer nu tydligen.

Men man skulle ju vilja ha lite mer definitivt besked om detta. Kanske kan man ringa direkt till folkhälsomyndigheten? Eller möjligen är det socialstyrelsen - det är i alla fall deras beredskapslager som mina narkosläkarkollegor har fått.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
DCF
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jun 2018 08:34

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av DCF »

Socialstyrelsen samordnar materialanskaffning nationellt. På sidan som är länkad nedan så finns ytterligare en länk där man kan erbjuda att donera medicinteknisk utrustning mm.

Det går också att mejla Socialstyrelsen direkt: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se

https://www.socialstyrelsen.se/coronavi ... h-uppdrag/
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av djFabbe »

Jag har fått många svar från många kunniga läkarkollegor. Man är eniga om att det just nu inte finns ett akut behov, men - med tanke på ökningen de senaste dagarna, är det kanske en god idé att hålla koll på utvecklingen. Rimligen är det dock inte upp till oss att bestämma detta utan det är viktigt att informationen når rätt personer med sammordningsansvar. Under tiden är det nog väldigt bra om Tibor fortsätter hålla kontakten "varm".
DCF skrev:
Socialstyrelsen samordnar materialanskaffning nationellt. På sidan som är länkad nedan så finns ytterligare en länk där man kan erbjuda att donera medicinteknisk utrustning mm.

Det går också att mejla Socialstyrelsen direkt: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se

https://www.socialstyrelsen.se/coronavi ... h-uppdrag/

Det stämmer. Mailen krisledning.utrustning@socialstyrelsen.se är det jag fått till mig, men vissa som skrivit om att fixa skyddsmaterial har inte fått svar de senaste veckorna, kanske är man överbelastad. Jag har också fått tips om att Södersjukhuset i Stockholm verkar ha ett samordningsansvar vad gäller just respiratorer.

Vi har ju också en världsledande tillverkare av respiratorer med lokal produktion i Sverige, nämligen Getinge med märket Maquet. De har fått i uppdrag att leverera fler respiratorer (enligt uppgift ett hundratal) av regeringen.

Anders Willstedt (min ständige vapendragare i Bilar med Sladd) och Anders Eriksson (gammal räv här forumet) har tagit frågan längre upp politiskt. Jag har också fått ett antal kontaktpersoner och mail som jag meddelar Tibor i privat.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av TiborBlomhall »

Av de svar jag har fått tillbaka hittills är viktigaste frågan kring respiratorerna är ifall de är CE märkta :roll:

För gud bevare om tant Agda räddas av en respirator som endast är amerikanskt FDA-godkänd men saknar CE-märkning :evil:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av TiborBlomhall »

Ett stort svenskt sjukhus har nu hört av sig, struntar i CE-märkning och vill ha respiratorer. Jag har förmedlat deras kontakt till Tesla, vi håller tummarna att de väljer Sverige när så många andra länder skriker på hjälp.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av 12man »

men de är säkerligen CE-märkta, China Equipment
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av pinussen »

Handlar det verkligen om respiratorer? Ventilators är väl lite enklare saker.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av TiborBlomhall »

pinussen skrev:
Handlar det verkligen om respiratorer? Ventilators är väl lite enklare saker.
En respirator heter “ventilator” i USA – medan det de kallar för “respirator” kallar vi för skyddsmask. Som upplagt för förvecklingar!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av e5m1r »

Alla respiratorer som flögs från kina ska enligt uppgift vara FDA och CE märkta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av Fredrik j »

Så Elon Musk har köpt 1255 respiratorer från Kina som nu ska skickas till bäst behövande.
Vad hade kineserna gjort med apparaterna om Elon inte köpt dom?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av TiborBlomhall »

Flera svenska sjukhus har nu hört av sig och jag har vidarebefordrat dem till Tesla. Vi hoppas det blir "napp".
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av TiborBlomhall »

Fredrik j skrev:
Så Elon Musk har köpt 1255 respiratorer från Kina som nu ska skickas till bäst behövande.
Vad hade kineserna gjort med apparaterna om Elon inte köpt dom?
Sålt dem till högstbjudande förmodligen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av [JM] »

Scania skickar personal till Getinges respiratorfabrik

https://www.nyteknik.se/fordon/scania-s ... ik-6991566

Sök även på "VentilatorChallengeUK" så ser man andra företag i UK som jobbar för att få fram 10-30000 enheter.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Så Elon Musk har köpt 1255 respiratorer från Kina som nu ska skickas till bäst behövande.
Vad hade kineserna gjort med apparaterna om Elon inte köpt dom?
Sålt dem till högstbjudande förmodligen.
Kanske var det precis vad dom gjorde när Musk köpte dom.
Men nu delar han ut dom till dom mest behövande, istället för till dom som har mest pengar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av LarsL »

Bara jag som ser ironin i att Elon inte vill att någon ska hamstra respiratorer och sedan går iväg och hamstrar respiratorer. :roll:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Bara jag som ser ironin i att Elon inte vill att någon ska hamstra respiratorer och sedan går iväg och hamstrar respiratorer. :roll:
Fast han gjorde det inte för att tjäna pengar utan för att hjälpa de som inte har råd att köpa sig respiratorer.
Grattis Elon och stort TACK.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av ChristerSjo »

LarsL skrev:
Bara jag som ser ironin i att Elon inte vill att någon ska hamstra respiratorer och sedan går iväg och hamstrar respiratorer. :roll:
Det är väll viss skillnad på att köpa några tusen respiratorer för att sedan fördela ut dom till behövande jämfört med att folk tömmer hyllorna på toapapper, ris etc bara för att ha i sitt förråd (hamstra) till egen nytta.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7305
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Bara jag som ser ironin i att Elon inte vill att någon ska hamstra respiratorer och sedan går iväg och hamstrar respiratorer. :roll:
Ja.
kontakten2

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av kontakten2 »

Det är smart och billig pr om inte annat
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av Bjelke »

Ja Elon/Tesla kan få mycket cred för detta :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
Ja Elon/Tesla kan få mycket cred för detta :)
Och varför inte? Det är vad jag vet inte förbjudet för någon att göra samma eller liknande saker.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av Fredrik j »

Vi minns ju hur det gick när han skulle hjälpa till och rädda ungdomarna ur grottan. Det slutade i domstol. Han blev dock frikänd.

Om det är dom som inte har råd med respiratorer så kommer väl knappast sverige i fråga? Såg på hans twitter att ett par sydamerikanska länder var intresserade. Det blir väl bra.
Är det amerikanska behovet fyllt förresten? Har dom nått kulmen ännu?
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Tesla respiratorer

Inlägg av mjwahl »

Elon musk är inte dum i huvudet. Beställer en rejäl laddning respiratorer, plockar ut tillräckligt många för säkerställa överlevnad för Tesla och SpaceX nyckelpersonal (förmodligen även familjens). Resten skänker han bort till behövande sjukhus och får mångdubbelt betalt i PR-värde. Win-Win.
Skriv svar