Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Upp 18% i efterhanden nu :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Aktien TSLA

Inlägg av metchristian »

fth skrev:
Upp 18% i efterhanden nu :D

/fth
Hur fan kommer man åt efterhandeln?
Jag har aktier (isk konto via Nordea) men det är ju ”stängt” så jag kan inte sälja nu vilket jag hade kunnat göra om det gick så för mig så står det är kursen är 454,74 medan efterhandeln är på 543,17 när jag skriver...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

+20%!!!
Helt galet!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

metchristian skrev:
fth skrev:
Upp 18% i efterhanden nu :D

/fth
Hur fan kommer man åt efterhandeln?
Jag har aktier (isk konto via Nordea) men det är ju ”stängt” så jag kan inte sälja nu vilket jag hade kunnat göra om det gick så för mig så står det är kursen är 454,74 medan efterhandeln är på 543,17 när jag skriver...
Finns väl ingen egentlig anledning att handla i för-/efterhandel för en ”normal” investerare, min gissning är att priset når dom här nivåerna ävenefter öppning, åtminstone initialt, så du kommer nog kunna ta hem vinsten då.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Bilförsäljningen för 2020 i världen förväntas falla dramatiskt.
Researcher LMC Automotive has cut its industrywide full-year new-vehicle sales projection by 14 million units to 76 million for 2020, which would represent a 15% decline from 2019.
http://www.wsj.com/amp/articles/tesla-d ... 1585860105
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

metchristian skrev:
Hur fan kommer man åt efterhandeln?
Som vanlig börshandlare så kommer man inte åt för- och eftermarknaden. Det är affärer som görs upp direkt mellan två parter, inte som när börsen är öppen och man bara lägger ut till försäljning och det sen matchas mot potentiella köpare. Sen måste man väl ha nån slags ackreditering för att kunna göra sådana affärer som också registreras på börsen. SÅ det är inget för oss vanliga småsparare. Sen är volymerna i för- och efterhandeln väldigt mycket mindre, så enstaka affärer får oproportioneligt stort genomslag på kursen. Det bevisas ju genom att kursen ofta justeras rätt kraftigt vid öppning.

Ett sätt att utnyttja nåt av det är att handla certifikat. Den handeln är öppen från kl 8 till 20 (på Avanza) så man kan då dra nytta av kursrörelser under förhandeln.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Aktien TSLA

Inlägg av metchristian »

Jerker skrev:
metchristian skrev:
Hur fan kommer man åt efterhandeln?
Som vanlig börshandlare så kommer man inte åt för- och eftermarknaden. Det är affärer som görs upp direkt mellan två parter, inte som när börsen är öppen och man bara lägger ut till försäljning och det sen matchas mot potentiella köpare. Sen måste man väl ha nån slags ackreditering för att kunna göra sådana affärer som också registreras på börsen. SÅ det är inget för oss vanliga småsparare. Sen är volymerna i för- och efterhandeln väldigt mycket mindre, så enstaka affärer får oproportioneligt stort genomslag på kursen. Det bevisas ju genom att kursen ofta justeras rätt kraftigt vid öppning.

Ett sätt att utnyttja nåt av det är att handla certifikat. Den handeln är öppen från kl 8 till 20 (på Avanza) så man kan då dra nytta av kursrörelser under förhandeln.
Tack för bra förklaring!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Jordad skrev:
Wow! Hur lyckades de med så många leveranser? De måste sålt riktigt bra i USA och Kina. +40% yoy.

Ekonomiskt blir det nog grymt. Ingen produktion sista veckan är bara positivt för det här kvartalet. Tillräcklig vinst och Tesla blir upptaget i s&p 500 med massor av fonder som måste köpa in sig.
Kollar man på siffrorna Tesla släppte så sålde de 88 400 bilar och producerade 102 672 bilar så de ökade antalet bilar på väg till kund rejält. Brukar inte vara en bra indikation för resultatet.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

I slutet av q1 har det väl varit leveranser och betalning av redan sålda bilar som påverkat många biltillverkare. Under q2 kommer vi ju naturligt se en kraftigt sjunkande antal beställningar. Det gäller naturligtvis inte bara tesla.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

vigge50 skrev:
Jordad skrev:
Wow! Hur lyckades de med så många leveranser? De måste sålt riktigt bra i USA och Kina. +40% yoy.

Ekonomiskt blir det nog grymt. Ingen produktion sista veckan är bara positivt för det här kvartalet. Tillräcklig vinst och Tesla blir upptaget i s&p 500 med massor av fonder som måste köpa in sig.
Kollar man på siffrorna Tesla släppte så sålde de 88 400 bilar och producerade 102 672 bilar så de ökade antalet bilar på väg till kund rejält. Brukar inte vara en bra indikation för resultatet.
Ja, skillnaden är lägre rent procentuellt jämfört med q1 2019. Men antalet bilar som inte har levererats är faktiskt det samma på 14000.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Jordad skrev:
vigge50 skrev:
Jordad skrev:
Wow! Hur lyckades de med så många leveranser? De måste sålt riktigt bra i USA och Kina. +40% yoy.

Ekonomiskt blir det nog grymt. Ingen produktion sista veckan är bara positivt för det här kvartalet. Tillräcklig vinst och Tesla blir upptaget i s&p 500 med massor av fonder som måste köpa in sig.
Kollar man på siffrorna Tesla släppte så sålde de 88 400 bilar och producerade 102 672 bilar så de ökade antalet bilar på väg till kund rejält. Brukar inte vara en bra indikation för resultatet.
Ja, skillnaden är lägre rent procentuellt jämfört med q1 2019. Men antalet bilar som inte har levererats är faktiskt det samma på 14000.
Okej, jämförde med de förgående två kvartalen. Men om vi nu skriver att resultatet är positivt jämfört med Q1 2019 så bör vi ta med att Tesla under Q1 2019 gjorde en förlust på över 600 miljoner dollar. Skulle inte förvänta mig att Tesla lyckas göra en vinst Q1 2020 med de produktions och leveranssiffrorna.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Ingenting går att jämföra med 2019.
Biltillverkarna kommer få det otroligt tungt under Q2 och kanske under hela året. Fabriker och leveranskedjor står still och kunderna är i karantän och/eller i risk för arbetslöshet. Väldigt få branscher är opåverkade och många har annat att tänka på än bilbyte. Beslutet skjuts på framtiden.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av frippe »

Fredrik j skrev:
Ingenting går att jämföra med 2019.
Biltillverkarna kommer få det otroligt tungt under Q2 och kanske under hela året. Fabriker och leveranskedjor står still och kunderna är i karantän och/eller i risk för arbetslöshet. Väldigt få branscher är opåverkade och många har annat att tänka på än bilbyte. Beslutet skjuts på framtiden.
Finns en hel del branscher som fortfarande tuffar på som förut, även inom industrin.
Anledningen till att fordonsindustrin är först ut att stänga beror på att de nog hårdast drivit just in time i hela sin produktionskedja.

Snart kommer däremot även andra branscher att få stoppa pga komponentbrist. Även om kina börjat leverera igen.

Det mesta som skulle producerats nu är redan sålt tidigare i år, innan ekonomin dalade. Nu och framåt är det nog marknaden som kraftigt försvagats för fordon, och kommer nog vara så resten av året.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev:
Fredrik j skrev:
Ingenting går att jämföra med 2019.
Biltillverkarna kommer få det otroligt tungt under Q2 och kanske under hela året. Fabriker och leveranskedjor står still och kunderna är i karantän och/eller i risk för arbetslöshet. Väldigt få branscher är opåverkade och många har annat att tänka på än bilbyte. Beslutet skjuts på framtiden.
Finns en hel del branscher som fortfarande tuffar på som förut, även inom industrin.
Anledningen till att fordonsindustrin är först ut att stänga beror på att de nog hårdast drivit just in time i hela sin produktionskedja.

Snart kommer däremot även andra branscher att få stoppa pga komponentbrist. Även om kina börjat leverera igen.

Det mesta som skulle producerats nu är redan sålt tidigare i år, innan ekonomin dalade. Nu och framåt är det nog marknaden som kraftigt försvagats för fordon, och kommer nog vara så resten av året.
Även om det finns branscher som tuffar på så är det ju inte ovanligt att inkomsterna i en familj kommer från två olika håll. Om en inkomst sänks kraftigt drabbar det familjens köpförmåga.
Det är inte komponentbrist som är hotet. Det är minskad efterfrågan.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ChristerSjo »

Fredrik j skrev:
Det är inte komponentbrist som är hotet. Det är minskad efterfrågan.
Det ena utesluter väll inte det andra, eller?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Det är inte komponentbrist som är hotet. Det är minskad efterfrågan.
Det ena utesluter väll inte det andra, eller?
Jo. Minskad efterfrågan gör ju komponentbrist mindre väsentlig.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ChristerSjo »

Ok, du menar att minskad efterfrågan kommer vara större än vad kompenentbristen gör i antal möjliga tillverkade bilar. Det är inte lätt att förutse det förhållandet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jag menar att jag tror inte komponentbrist och låg produktionskapacitet kommer vara problemet för biltillverkarnna till sommaren.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Aktien TSLA

Inlägg av metchristian »

Rusa ja men långt ifrån till efterhandeln igår.. så räknar me att den inte når så mycket högre än 515 för nu åker den ner
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Okej, Q1-siffrorna blev inte så illa som jag hade trott. Fick ändå till en lyckad swing genom att sälja på vägen ner i två omgångar och köpa tillbaka samma aktier lite billigare.

Nu köpte jag precis tillbaka till normalinnehav på $501. De flesta andra aktier är jag fortfarande underviktad med, men jag vågar inte sitta med för lite TSLA när det drar ihop sig för batterievent. Finns definitivt risk för ytterligare fall i spåren av Corona och dåligt Q2, men i så fall ser jag det som chans att öka till över normalinnehav.

Ni som försöker härda ut i bottenfisket, beundrar er för er kyla. Jag är inte modig nog, skulle gräma mig alldeles för mycket om jag satt med för få aktier nästa gång TSLA är uppe på $900. Då tar jag hellre en temporär dipp längs vägen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Aktien upp 36 dollar idag!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Alfred skrev:
Okej, Q1-siffrorna blev inte så illa som jag hade trott. Fick ändå till en lyckad swing genom att sälja på vägen ner i två omgångar och köpa tillbaka samma aktier lite billigare.

Nu köpte jag precis tillbaka till normalinnehav på $501. De flesta andra aktier är jag fortfarande underviktad med, men jag vågar inte sitta med för lite TSLA när det drar ihop sig för batterievent. Finns definitivt risk för ytterligare fall i spåren av Corona och dåligt Q2, men i så fall ser jag det som chans att öka till över normalinnehav.

Ni som försöker härda ut i bottenfisket, beundrar er för er kyla. Jag är inte modig nog, skulle gräma mig alldeles för mycket om jag satt med för få aktier nästa gång TSLA är uppe på $900. Då tar jag hellre en temporär dipp längs vägen.
Det kan komma visa sig vara en klok strategi Alfred.
Jag funderar en del på hur mycket q2, q3-resultaten kommer påverkas negativt av pågående kris.
Hur mycket sjunker efterfrågan på bilar och relativt rätt så dyra bilar, i inköp iaf?
Hur långdragen blir nedgången. Jag har ingen aning.
Ibland blåser även dom värsta stormarna över snabbt.
Sen funderar jag på hur mycket ny information kommer Tesla egentligen med
på batteri eventet?
Kanske mycket för den stora massan, men kanske inte så mycket för oss som är lite
intresserade av ämnet. Och kanske inga revolutionerande nyheter.
Kommer det ens påverka kursen? Jag har ingen aning. :D
Men som sagt, på längre sikt är jag fortfarande väldigt positivt inställd till detta bolag.
Se bara på deras egentillverkade respirator. Den andan, den snabbheten
och innovationsgraden, är bara så imponerande.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Q1 var relativt opåverkad av Corona. Frågan är vad som händer nu?

Det krävs mer kyla att köpa in sig än att stå utanför nu skulle jag säga. Ingen vet hur länge Corona ska hänga över oss och ingen vet hur lång och djup efterföljande lågkonjunktur blir.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Larofo skrev:
Sen funderar jag på hur mycket ny information kommer Tesla egentligen med
på batteri eventet?
Kanske mycket för den stora massan, men kanske inte så mycket för oss som är lite
intresserade av ämnet. Och kanske inga revolutionerande nyheter.
Kommer det ens påverka kursen? Jag har ingen aning. :D
Men som sagt, på längre sikt är jag fortfarande väldigt positivt inställd till detta bolag.
Se bara på deras egentillverkade respirator. Den andan, den snabbheten
och innovationsgraden, är bara så imponerande.
Ja vi vet mycket redan. Det som kan påverka kursen är väl om det har kommit långt med Roadrunner och faktiskt redan kan producera någon GWh med batterier. Annars är det väl mest framtida planer och aktiemarknaden är sällan positiv till Teslas planer.

Man kan alltid hoppas på en överraskning med.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Annars är det väl mest framtida planer och aktiemarknaden är sällan positiv till Teslas planer.
Va?
Skriv svar