Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Enligt naturvårdsverket dör ca 7600/år i Sverige av luftföroreningar om nu studien är rätt och riktig.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... oreningar/

Men känner att här är det ingen speciell hysteri.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Artikel i media

Inlägg av Daf »

Ledsen att ta ned entusiasmen en smula men den här typen av nyheter förvånar mig alltid. Det dör ca 90000 svenskar per år och vi har med internationella mått EXTREMT bra luftkvalitet. IVL-studien som det baseras på plockar från någon studie att 7600 dör i förtid varje år. Det är lite anmärkningsvärt, inte ens totalen av andningsorganens dödlighet kommer upp i den summan, det är mindre än 7000. De flesta är KOL och därnäst lunginflammation. Snabbt ögnande genom IVL-studien ser jag inte ordet rökning nämnas. Däremot säger man att varje dödsfall kortar den svenskens liv med ca 11 år och kör omfattande epidemiologi på partikel- och gashalter. Enstaka procent av befolkningen utsätts för värden över minsta rekommenderade halt.

Rimlighetskoll: om ett extremt luftrent land som Sverige tappar nästan 80000 manår på en liten befolkning borde man i svårt luftförorenade orter annorstädes ha så svåra problem att medelåldern blir drastiskt lägre än här. Vi har ca 80 år i medellivslängd och kinesiska städer eller Los Angeles före avgasreningen borde ligga på kanske hälften. Riktigt så illa är det inte, Kina har som land drygt 76 år och Kalifornien som stat drygt 80.

Danderyd borde ha sämre luft än Munkfors, medellivslängd för män 84,23 mot 75,92.

Nå, hjärt-kärlsjukdom då? Jag har lärt mig att riskfaktorerna är obehandlat högt blodtryck, diabetes, rökning och höga blodfetter, i fallande ordning. Luftföroreningar utöver tobaksrök har aldrig varit med.

Tobaksrök är VÄLDIGT mycket värre än allt annat. Hela anledningen till att en rökare överlever en enda cigarett är att man andas in annan luft också, annars skulle varje cig leda till döden.

Jag menar inte att luftföroreningar är bra eller att de inte ska motarbetas, men jag tror att siffrorna kommer från statistiker som haft otillräcklig koppling till medicinsk expertis för att se om siffrorna är rimliga. På någon punkt har man fått siffran 7600 och sedan hittar man statistiska sätt att förklara dem. Slutsatsen blir att dubbdäck är oerhört mycket farligare än rökning och liknande. Mer elbilar så blir vår rena svenska luft ännu bättre. Att något så rent som vår svenska luft skulle stå för 8,5% av dödsfallen, och 83000 förlorade år känns inte rimligt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Daf skrev:
Danderyd borde ha sämre luft än Munkfors, medellivslängd för män 84,23 mot 75,92.
Du vet säkert också att socioekonomiska faktorer påverkar livslängden rätt kraftigt. Skrämmande nog hänger medellivslängd och årsinkomst ihop. Och alla dör såklart inte av luftföroreningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Finns ju forskning som visar på en koppling mellan hjärt och kärlsjukdomar, demens och avgaser.
Lustigt nog får betydligt fler särskilt det senare i våra storstäder än på landsbygden.
Många fler har också direkta luftvägssjukdomar som astma.
Själv fick jag kraftig astma efter 7 års dagligt cyklande bland avgaserna på Östermalm i Sthlm.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Artikel i media

Inlägg av Daf »

Källa? Aldrig sett att det skulle vara någon väldigt stor skillnad mellan stad och landsbygd varken på astma eller demens. Obs att alla skillnader mer än på marginalen är välkända i medicinska sammanhang. Snabb koll på nätet ger inga signaler på stora skillnader, en studie visar helt överensstämmande demenssiffror över Sverige. Sök på frekvens <diagnos> Sverige.

Allergi är vanligare i väldigt rena miljöer än i lantbruksmiljö, men vuxenastma är oftast icke-allergisk och därmed känslig för blandade luftföroreningar precis som du noterat. Det finns tyvärr risk att insjukna i glesbygd också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Daf skrev:
Källa? Aldrig sett att det skulle vara någon väldigt stor skillnad mellan stad och landsbygd varken på astma eller demens. Obs att alla skillnader mer än på marginalen är välkända i medicinska sammanhang. Snabb koll på nätet ger inga signaler på stora skillnader, en studie visar helt överensstämmande demenssiffror över Sverige. Sök på frekvens <diagnos> Sverige.

Allergi är vanligare i väldigt rena miljöer än i lantbruksmiljö, men vuxenastma är oftast icke-allergisk och därmed känslig för blandade luftföroreningar precis som du noterat. Det finns tyvärr risk att insjukna i glesbygd också.
Tex https://www.thelancet.com/journals/land ... 6/fulltext
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Artikel i media

Inlägg av Daf »

Får felkod på länken, kan inte kolla.

Eftersom du hänvisar till The Lancet, det jag säger gäller för Sverige som lång tid haft rätt jämn fördelning på rökning över landet, men kan vara helt annorlunda i andra länder. Högre rökfrekvens ger värre astma (kanske inte mer) och mer demens, se WHO-rapporten.

Vi spårar in i diskussioner som inte gynnar oss på forumet, det är inte min mening. Jag vill bara säga att när ni ser rapporter som säger att miljöförstöring - alla kategorier - ger synnerligen allvarliga följder i Sverige, så ta dem med en nypa salt. Sverige i dag är en fantastiskt ren plats jämfört med bara 50 år sedan och resten av världen är inte lika lyckligt lottade. Synnerligen allvarliga följder är osannolika i dag.

IVL har ju skrivit andra studier vi kritiserat här. Forskningen är säkert oklanderlig men blir inte bättre än de grunddata man stoppar in.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Daf skrev:
Får felkod på länken, kan inte kolla.

Eftersom du hänvisar till The Lancet, det jag säger gäller för Sverige som lång tid haft rätt jämn fördelning på rökning över landet, men kan vara helt annorlunda i andra länder. Högre rökfrekvens ger värre astma (kanske inte mer) och mer demens, se WHO-rapporten.

Vi spårar in i diskussioner som inte gynnar oss på forumet, det är inte min mening. Jag vill bara säga att när ni ser rapporter som säger att miljöförstöring - alla kategorier - ger synnerligen allvarliga följder i Sverige, så ta dem med en nypa salt. Sverige i dag är en fantastiskt ren plats jämfört med bara 50 år sedan och resten av världen är inte lika lyckligt lottade. Synnerligen allvarliga följder är osannolika i dag.

IVL har ju skrivit andra studier vi kritiserat här. Forskningen är säkert oklanderlig men blir inte bättre än de grunddata man stoppar in.
Prova kopiera hela länktexten, verkar åtminstone i Tapatalk bli så att den klipper av efter parentesen av nån anledning.

Hursomhelst så visar dom på direkta skillnader vid vältrafikerade vägar, vilket det förstås finns betydligt fler av i städer.

Min uppfattning är att man om någon generation eller två kommer se tillbaka och undra hur fasen vi tänkte när det var tillåtet att fritt köra runt och spruta ut avgaser mer eller mindre rakt i ansiktet på människor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Artikel i media

Inlägg av Daf »

Det är nog tyvärr en kvarleva av gamla tiders sophantering. Bär ut fasta saker till särskild plats i skogen, häll mer flytande i närmaste vatten. Gasformigt eller rök? Bygg lång skorsten så det sprider på sig. Bilavgaser syns inte så farligt så det går bra rakt ut.

Den som tror att man var miljövänlig förr i tiden är dåligt informerad. Det var dock bara få avfall som var farliga, de flesta multnade. Nya tider nu, planera utifrån global ekologi.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Daf skrev:
Det är nog tyvärr en kvarleva av gamla tiders sophantering. Bär ut fasta saker till särskild plats i skogen, häll mer flytande i närmaste vatten. Gasformigt eller rök? Bygg lång skorsten så det sprider på sig. Bilavgaser syns inte så farligt så det går bra rakt ut.

Den som tror att man var miljövänlig förr i tiden är dåligt informerad. Det var dock bara få avfall som var farliga, de flesta multnade. Nya tider nu, planera utifrån global ekologi.
Klassisk film om hur man hanterar sopor till havs.

Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Artikel i media

Inlägg av Daf »

Utmärkt exempel. När man frågar sig ”hur kunde det bli så här?” så är detta en stor del av svaret. Så här tänkte man om man var ordentlig. Sopor sänks utomskärs med stenar i kartongen. För senapsgasgranater åker man längre ut, fråga Försvarsmakten.

Detta hade ju fungerat i tusentals år, så länge alla sopor var biologiskt nedbrytbara. Plast och senapsgas var annorlunda men man ändrade inte beteendet förrän Systembolaget började sin kampanj Håll Sverige rent!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Daf skrev:
Utmärkt exempel. När man frågar sig ”hur kunde det bli så här?” så är detta en stor del av svaret. Så här tänkte man om man var ordentlig. Sopor sänks utomskärs med stenar i kartongen. För senapsgasgranater åker man längre ut, fråga Försvarsmakten.

Detta hade ju fungerat i tusentals år, så länge alla sopor var biologiskt nedbrytbara. Plast och senapsgas var annorlunda men man ändrade inte beteendet förrän Systembolaget började sin kampanj Håll Sverige rent!
Det är ju en fråga om volym också. Ett beteende som funkade när det fanns 50 miljoner människor kanske inte funkar när vi är 10 miljarder.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Daf skrev:
Utmärkt exempel. När man frågar sig ”hur kunde det bli så här?” så är detta en stor del av svaret. Så här tänkte man om man var ordentlig. Sopor sänks utomskärs med stenar i kartongen. För senapsgasgranater åker man längre ut, fråga Försvarsmakten.

Detta hade ju fungerat i tusentals år, så länge alla sopor var biologiskt nedbrytbara. Plast och senapsgas var annorlunda men man ändrade inte beteendet förrän Systembolaget började sin kampanj Håll Sverige rent!
Det är ju en fråga om volym också. Ett beteende som funkade när det fanns 50 miljoner människor kanske inte funkar när vi är 10 miljarder.
1964, som den klassiska filmen ovan är ifrån, var vi 3 miljarder så det har hänt mycket och snabbt. Själv tycker jag inte 1964 är så långt bort även ifall jag inte var född då. För hundra år sedan var vi knappt 2 miljarder.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Aftonbladet skriver "Så mycket kostar det att köra elbil – egentligen". I videon avdramatiseras det hur man får laddat och vad det kostar. Helt okej nivå på informationen. Men man kunde kanske påpeka att de flesta laddar det mesta hemma. Då spelar det mindre roll om man får betala någon femtilapp extra på stan ett par gånger i månaden.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/b52EG5 ... egentligen
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Richard Hammond har sett ljuset... :lol:

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Artikel i media

Inlägg av LasseTM »

bonath skrev:
Richard Hammond har sett ljuset... :lol:

Jag såg den tidigare och kom och tänka på två saker.
1. Hans fru verkar köra med han :)
2. Jag måste börja använda min rolle igen, ser ju faktiskt sjukt bra ut.
Den har legat i en låda i nästan 1 år utan att användas men när jag såg hans så ville jag ta på mig min med desamma.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Electric car emissions myth 'busted'

Inlägg av Svenssons »

Ny studie som återigen visar att även ifall eltillverkningen är beroende av kol. Det finns undantag dock enligt studien och det är tex Polen där eltillverkningen är främst baserad på kolkraft.

https://www.bbc.com/news/science-environment-51977625

Nu räknas dock troligen inte kolkraften in vid tillverkning av bilen...

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

I Estland, från 2021, måste alla nybyggen och större renoveringar med fler än tio parkeringsplatser dra kablar för elbilsladdning till minst en femtedel av platserna, och installera minst en laddstation.

För nya bostäder måste samtliga parkeringsplatser ha kablar dragna.

Från 2025 måste alla byggnader med fler än 20 parkeringsplatser ha minst en laddstation.

https://news.err.ee/1069468/new-renovat ... -from-2021
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

Skadade norska sjökablar gav högre elpris i Skåne
Ett ledningsbrott på en stor elkabel i Oslofjorden har under de senaste veckorna höjt elpriserna i Sydsverige.
– Billig norsk kraft har inte kunnat ta sig in i elområde 3 i Sverige, säger Pontus de Maré, driftchef på Svenska kraftnät.
...
Störst prisskillnad rådde den 9 mars när elspotpriset var 9,44 euro per MWh i Norrland, men 29,92 euro per MWh i Sydsverige.
...
– Skåne har kopplats till de dyrare elområdena i Danmark, Baltikum och Tyskland i stället för till billigare elområden i Norge och norra Sverige, säger Johan Sigvardsson. analytiker på elbolaget Bixia.
...
Den pensionerade lundaprofessorn Stefan Yard är en ofta hörd kritiker av dessa prisskillnader. Han ser dem som symptom på ett bräckligt stamnät och en skev elförsörjning.
– Vi har obalans mellan norr och söder vad gäller produktion och förbrukning av el. I februari ställdes saken på sin spets på grund av en olycka, men med fortsatt utbyggnad av vindkraft i norr samtidigt med stängning av reaktorer i söder lär obalansen fortsätta och öka, säger han.
– Det bör byggas mer vindkraft i söder. Det bör dessutom investeras mer i stamnätet och framförallt snabbare, säger Stefan Yard.
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-02/s ... is-i-skane
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

bakom paywall,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjorn »

Norska siffror gör klart: Fem gånger vanligare med brand i förbränningsbilar än elbilar

https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-s ... ar-elbilar
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Model S testvinnare i senaste numret av AMS.
IMG_7217.jpg
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det bästa med BMW:n = V8 är häftigt.
Det sämsta med BMW:n = V8 känns gammeldags.

Gillar man häftiga gammeldags grejer är det en BMW från 2020 man ska ha. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Artikel i media

Inlägg av jpetters »

HerrNilsson skrev:
Model S testvinnare i senaste numret av AMS.
IMG_7217.jpg
Coolt, förutom att de missbedömde EQ så stämde det väl rätt bra.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

En solskenshistoria

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/s ... 0-i-landet

Inte långt ifrån en fördubbling av anläggningar under 2019. Jag är avis på er med lämpliga tak eller marker för solceller!
Skriv svar