Varför skulle man välja denna över en eUP för 273 600 kr?
Och som referens åt andra hållet kostar Twizy 109k. Vad skulle Uniti kunna få kosta då, 150k för 12 kWh , 200k för 24 kWh ?
Det står ju redan att Uniti kostar 224k för 12kWh och 259k för 24kWh så varför spekulera kring priset? Men då ingår inte ens AC och säkerhetsfunktioner i priset.
Som svar till frågan varför man skulle välja denna före e-Up är det enkla svaret att det gör man inte. e-Up en ju riktig bil och det kan man inte säga att Uniti och Twizy är.
Sedan varför någon köper en ny Twizy/Uniti idag är högst oklart. När Twizy kom för 6 år sedan var elbilar sällsynta och dyra, då fyllde den en funktion med ett pris runt 70k som alternativ till moped/elcykel för de som hade råkat få pengar över på kontot och vill sitta skyddat. Men idag när det går att få en begagnad leaf för runt 150k eller en ny e-Up för 199k så funkar det inte att sälja en sån typ av bil för över 200k. Till och med 100k för en Twizy är för dyrt.
För de med liten plånbok, så som ensamstående föräldrar med liten inkomst, och behöver ett transportfordon så köper man en billig beg. fossilare för 20-30k. Inte en elmoped för 100k.
Varför skulle man välja denna över en eUP för 273 600 kr?
Och som referens åt andra hållet kostar Twizy 109k. Vad skulle Uniti kunna få kosta då, 150k för 12 kWh , 200k för 24 kWh ?
Det står ju redan att Uniti kostar 224k för 12kWh och 259k för 24kWh så varför spekulera kring priset? Men då ingår inte ens AC och säkerhetsfunktioner i priset.
Som svar till frågan varför man skulle välja denna före e-Up är det enkla svaret att det gör man inte. e-Up en ju riktig bil och det kan man inte säga att Uniti och Twizy är.
Sedan varför någon köper en ny Twizy/Uniti idag är högst oklart. När Twizy kom för 6 år sedan var elbilar sällsynta och dyra, då fyllde den en funktion med ett pris runt 70k som alternativ till moped/elcykel för de som hade råkat få pengar över på kontot och vill sitta skyddat. Men idag när det går att få en begagnad leaf för runt 150k eller en ny e-Up för 199k så funkar det inte att sälja en sån typ av bil för över 200k. Till och med 100k för en Twizy är för dyrt.
För de med liten plånbok, så som ensamstående föräldrar med liten inkomst, och behöver ett transportfordon så köper man en billig beg. fossilare för 20-30k. Inte en elmoped för 100k.
Han frågar inte vad den kostar, utan vad som är rimligt att den borde kosta i förhållande till Twizy.
Kan nog tänka mig att Uniti'n är betydligt bättre bil än ovanstående.
Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Unifi är helt enkelt för dyr och det går inte att sänka priset på den för att fortfarande få lönsamhet på den. Skulle behöva kosta absolut max 100k för att den skulle kunna konkurrera men det är inte realistiskt eftersom deras lanserade pris är mer än dubbelt så mycket. Mindre elbilar som Uniti saknar marknad för idag nu när det finns billiga riktiga elbilar. Det verkar som de helt missat utvecklingen som skett de senaste åren.
Varför skulle man välja denna över en eUP för 273 600 kr?
För att man inte vill sponsra Fuskwagen? För att man vill ha en cool liten andrabil? För att E-Up kostar 25% mer?
Personligen hade jag valt denna alla dagar i veckan framför en E-Up. Jag hade även valt en Honda E framför en massa andra småbilar trots att Honda E är väldigt dyr om man bara tittar på specen.
Jag tror dock också Unity kommer få det tufft, men personligen tycker jag denna bil är betydligt intressantare än mycket annat. Stämmer specen så får den ju också extremt låg förbrukning (avsevärt lägre än tex E-Up).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Varför skulle man välja denna över en eUP för 273 600 kr?
För att man inte vill sponsra Fuskwagen? För att man vill ha en cool liten andrabil? För att E-Up kostar 25% mer?
Personligen hade jag valt denna alla dagar i veckan framför en E-Up. Jag hade även valt en Honda E framför en massa andra småbilar trots att Honda E är väldigt dyr om man bara tittar på specen.
Jag tror dock också Unity kommer få det tufft, men personligen tycker jag denna bil är betydligt intressantare än mycket annat. Stämmer specen så får den ju också extremt låg förbrukning (avsevärt lägre än tex E-Up).
Specen är "med förbehåll för tester på väg". Vi får väl se när de väl byggt en bil. Jag tror att med ett 12 kWh-batteri kan det bli tufft med räckvidden på vintern, när värmen måste på - då går förbrukningen upp radikalt. För värme ingick väl? AC var tillval.
Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..
Inte 60k på billigaste men väl 25%...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..
Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.
Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..
Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.
Men kommer den bli så mycket billigare att tillverka som mopedbil?
Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..
Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.
Men kommer den bli så mycket billigare att tillverka som mopedbil?
Troligtvis tillräckligt för att kunna komma under smärtgränsen då de kan sätta in mindre batteri och mindre elmotor eftersom den bara ska klara max 45km/h.
Men den kommer förmodligen ändå vara prissatt i det övre segmentet av mopedbilar.
Men Uniti är inte klassad som mopedbil så man måste ha B-körkort för den och därför finns det ingen marknad för den.
Om Uniti vore klassad som mopedbil kunde det finnas en liten marknad mot minderåriga med AM-körkort.
Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..
Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.
Men kommer den bli så mycket billigare att tillverka som mopedbil?
Troligtvis tillräckligt för att kunna komma under smärtgränsen då de kan sätta in mindre batteri och mindre elmotor eftersom den bara ska klara max 45km/h.
Men den kommer förmodligen ändå vara prissatt i det övre segmentet av mopedbilar.
Vad väger ett batteri ? Mopedbilar får inte väga mer än 425 kg och 260 kg som högsta last.
Är väll främst begränsningen på vikt som gör dom dyra.
Det innebär väl iofs också att man får 60k subvention vilket man inte får för mopedbilar (vad jag vet). Men oavsett det så är det en bil som borde vara betydligt billigare än vad den är. Finns heller ingen orsak till att det ska vara så dyr med ett 12 kWh batteripack. Annat än låga volymer då. Vilket nog är rätt troligt att det blir med tanke på priset. Det ena ger det andra..
Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.
Men kommer den bli så mycket billigare att tillverka som mopedbil?
Troligtvis tillräckligt för att kunna komma under smärtgränsen då de kan sätta in mindre batteri och mindre elmotor eftersom den bara ska klara max 45km/h.
Men den kommer förmodligen ändå vara prissatt i det övre segmentet av mopedbilar.
Vad väger ett batteri ? Mopedbilar får inte väga mer än 425 kg och 260 kg som högsta last.
Är väll främst begränsningen på vikt som gör dom dyra.
Främst är det såklart de extremt små volymerna som gör dem dyra...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Får inte full bonus för den billigaste Uniti men nästan, 56k.
Det är synd att mopedbilar inte ingår i bonusprogrammet för då skulle Uniti kunna ha en chans.
Mopedbilsmarknaden har ju exploderat på senare år, men merparten av dem är tyvärr dieseldrivna.
Det går kanske att bygga om Uniti till en mopedbil efter ett halvår när bonusen kommit? Skulle nog inte vara så svårsåld för 150k som eldriven mopedbil.
Men kommer den bli så mycket billigare att tillverka som mopedbil?
Troligtvis tillräckligt för att kunna komma under smärtgränsen då de kan sätta in mindre batteri och mindre elmotor eftersom den bara ska klara max 45km/h.
Men den kommer förmodligen ändå vara prissatt i det övre segmentet av mopedbilar.
Vad väger ett batteri ? Mopedbilar får inte väga mer än 425 kg och 260 kg som högsta last.
Är väll främst begränsningen på vikt som gör dom dyra.
Främst är det såklart de extremt små volymerna som gör dem dyra...
Jo så är det men också materialval gör dom dyra. Hade inte viktbegränsningen funnits så hade bilarna varit betydligt billigare.
Tycker det var synd. Vet inte om man skall klandra dem , de hade gott uppsåt. Men projektet blev för dyrt, för stort. Men de hade säkert en anledning att försöka göra en mindre bil, istället för en mopedbil.
Kanske var/år marknaden för elmopedbilar för liten (de går emot twizzlys eller vad de heter) Eller så krävs det enorma rnd investeringar för att få fram eldrivna fordon som ett litet bolag inte klarar av.
Låt spekulationerna begin...
Tycker det var synd. Vet inte om man skall klandra dem , de hade gott uppsåt. Men projektet blev för dyrt, för stort. Men de hade säkert en anledning att försöka göra en mindre bil, istället för en mopedbil.
Kanske var/år marknaden för elmopedbilar för liten (de går emot twizzlys eller vad de heter) Eller så krävs det enorma rnd investeringar för att få fram eldrivna fordon som ett litet bolag inte klarar av.
Låt spekulationerna begin...
Dödsstöten lär ha varit när nya E-up kom, som är en bättre bil på alla sätt till lägre pris... Uniti blev för dyr.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Har funnits varningssignaler ett tag, årsredovisningen för 2018 har dröjt extremt länge. Detta måste innebära att den större finansieringsrundan som skulle göras tillsammans med crowdfundingen i våras misslyckades totalt?
För att homologisera en bil krävs ett stort kapital, ser mörkt ut nu.
Tycker det var synd. Vet inte om man skall klandra dem , de hade gott uppsåt. [...]
I början, ja. Men om man läser citaten från revisionsrapporten så framträder en annan bild. Tvivelaktig ekonomi, sent inlämnad balansräkning...
Är ett företag på obestånd så är det otroligt viktigt för styrelse och företagsledning att ta rätt beslut. Om det t.ex. stämmer att de tagit in förbeställningar på 110 000 kr/st av privatpersoner, utan större utsikt att kunna leverera några bilar, så är det i mina ögon både brottsligt och omoraliskt.
Tycker det var synd. Vet inte om man skall klandra dem , de hade gott uppsåt. Men projektet blev för dyrt, för stort. Men de hade säkert en anledning att försöka göra en mindre bil, istället för en mopedbil.
Kanske var/år marknaden för elmopedbilar för liten (de går emot twizzlys eller vad de heter) Eller så krävs det enorma rnd investeringar för att få fram eldrivna fordon som ett litet bolag inte klarar av.
Låt spekulationerna begin...
Dödsstöten lär ha varit när nya E-up kom, som är en bättre bil på alla sätt till lägre pris... Uniti blev för dyr.
Precis VW e-Up, Skoda Citigo och Seat Mii är en bättre bil för en billig peng.
Med ett pris på 14.380 euro efter avdrag för miljöbonusen är Škoda Citigo e iV en av de billigaste elbilarna som för närvarande kan köpas.
Läser man Ny Tekniks intervju med Lewis Horne blir det ännu svårare att få ihop någon ekonomi i det hela:
Utvecklingsteamet i Storbritannien har signalerat att bilen så som den är tänkt att byggas just nu är alldeles för dyr. Bilen ska kosta från 224 000 kronor. Men tillverkningskostnaden i rådande läge ligger på omkring 600 000 kronor.
– Det vi nu gör är en plan för volymtillverkning och att skapa en bättre finansiell grund så att vi kan ta en ekonomisk smäll för de första leveranserna, säger Lewis Horne.
I rekonstruktionsansökan inlämnad till tingsrätten framgår att företaget har långt framskridna planer på ett helt nytt sätt att finansiera den fortsatta utvecklingen av fordonet. Det handlar inte om att sälja fordon utan annonsutrymme.
Företaget har utvecklat en annonstavla som ska kunna monteras på taket på egentillverkade fordon, på en egenutvecklad laddare alternativt vilken bil som helst.
Laddare med annonstavlor finns ju dock redan, Smart City Charger, så de har inte en unik produkt: viewtopic.php?f=52&t=19926
Kan annonstavlor av denna typ finansiera en handbyggd produktion av Uniti One?
Jobbar med betalprodukter och investeringar i sådana. Ungefär en gång i månaden kommer det någon som säger ”jag ska sänka kortavgifterna till 0.1% för mina kunder”... givetvis får dom aldrig ihop ett BC som blir lönsamt när de går back 300% på varje transaktion...
Jobbar med betalprodukter och investeringar i sådana. Ungefär en gång i månaden kommer det någon som säger ”jag ska sänka kortavgifterna till 0.1% för mina kunder”... givetvis får dom aldrig ihop ett BC som blir lönsamt när de går back 300% på varje transaktion...
Instämmer helt. Att producera en personbil kostar inte tiotals eller hundratals miljoner, det kostar många miljarder.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D