Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av Henrik »

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... pa-vintern
Svenska Model X-ägaren Patrik Hast tröttnade på strulande batterivärme och tog saken i egna händer: ”I stort sett har jag sommarräckvidd året runt”, säger han.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av Gustafsson »

Hur många kWh kan det gå åt för att värma bilen ? 3-4 ? Mer?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av [JM] »

Gustafsson skrev:
Hur många kWh kan det gå åt för att värma bilen ? 3-4 ? Mer?
Allt beror ju på start till stoptemperatur.
Batterierna tar ca 200wh per grad i uppvärmning.
Dvs 2kWh per 10 grader.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av [JM] »

Stora problemet är väl runt nollan då batterivärmaren inte går igång av sig själv och du vill åka långt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av Mickep »

Skall bli intressant att se om Calix kommer göra batteriladdare. (Ibland tillåts inte laddning, men dra 2kw för att värma batteriet är ok. Lite konstigt men så är det tydligen)
Skulle vara intressant med ett mer vetenskaplig test men 22% på det initiala testet verkar lovande.(kollade först om det var publicerat 1 april, men det verkar stämma)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av Bjelke »

[JM] skrev:
Stora problemet är väl runt nollan då batterivärmaren inte går igång av sig själv och du vill åka långt.
Eller precis tvärtom, ska man åka långt vill man ju inte slösa energi
på att värma batteriet för det värms ju upp av sig själv liksom, men är man beroende av att kunna
superladda inom typ en timme så vill man ju ha varmt
batteri såklart, men då är ju räckvidden vid start helt
ointressant istället :)
Så vill man komma långt från start "bara" så vill man inte ha batterivärmaren igång...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Mickep skrev:
Skall bli intressant att se om Calix kommer göra batteriladdare. (Ibland tillåts inte laddning, men dra 2kw för att värma batteriet är ok. Lite konstigt men så är det tydligen)
Skulle vara intressant med ett mer vetenskaplig test men 22% på det initiala testet verkar lovande.(kollade först om det var publicerat 1 april, men det verkar stämma)
Det är väl superfint om man kan få fram förbättringar från tredje part :-)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av macksie »

Fattar inte poängen.
Antingen har Patrik en trasig bil där värmen till batterierna inte fungerar. Är det då inte bättre att laga vad som är fel.
Eller så vill Patrik ha varma batterier för att inte stapeln på effekt kurvan ska visa streck och regen fungera fullt. För att det känns bättre mentalt. Ok.
Men att värma batterierna med en extern värmekälla istället för att bilen ska dra mindre verkar mindre genomtänkt. Det kan inte vara för att spara energi. Den totala energiåtgången, bil plus extern värmekälla kan väl knappast gå att räkna hem.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av [JM] »

Bjelke skrev:
[JM] skrev:
Stora problemet är väl runt nollan då batterivärmaren inte går igång av sig själv och du vill åka långt.
Eller precis tvärtom, ska man åka långt vill man ju inte slösa energi
på att värma batteriet för det värms ju upp av sig själv liksom, men är man beroende av att kunna
superladda inom typ en timme så vill man ju ha varmt
batteri såklart, men då är ju räckvidden vid start helt
ointressant istället :)
Så vill man komma långt från start "bara" så vill man inte ha batterivärmaren igång...
Uttryckte mig inte helt tydligt.
Om man vill åka långt och det är kallt ute så vill man ju starta med varmt batteri och kupe.
Därför vi har motorvärmare mm på ICE-bilar.
Annars börjar ju bilen med att värma batteriet och kupen så fort man ger sig av och man blir av med några kwh.
Om man kör med schemalagd avfärd så kan det avhjälpas till viss del men den energin tas från batteriet och om man inte har massor med effekt i ladduttaget så tappar man några kwh hur man än gör.

Eftersom vi inte kan styra när förvärmningen ska börja utan det överlåts till den "smarta" mjukvaran i bilen så blir det aldrig optimalt.

Denna vattenvärmare tillåter mig som "intelligent" användare att få en bättre start på resan.
Elon tycker att allt ska vara autonomt. Men nu är det så att bilen har inte koll på allt... ännu..
När tempen ligger runt nollan så är batteriet på några plusgrader och förvärmingen startar typ inte förän man börjar åka och så tappar man räckvidd..

Tesla hade kunnat göra samma sak om dom tillåtit oss användare att aktivera batterivärmningen när vi vill. Alla som har ludicrous kan ju tex göra det...
Kör batterivärmaren 15 min en timme innan avfärd och sen toppladda tillbaka. Varmt batteri och 100%.

Jag tror vi alla är överens om att varmt batteri och 100% ger längre räckvidd än kallt batteri och 100% laddning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av Svenssons »

[JM] skrev:

Jag tror vi alla är överens om att varmt batteri och 100% ger längre räckvidd än kallt batteri och 100% laddning.
Är det riktigt kallt så slås ju bilens interna batterivärmare igång och elen dras från laddkabeln. Att koppla två elkablar till bilen ser inte jag någon vits med. Det känns som en krystad workaround på något som inte är ett problem. Vill man inte dra energi till uppvärmning av batteripack vid start slår man på energisparläget i bilen istället för att koppla in någon typ av extra motorvärmare och extra elkabel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av Legato »

macksie skrev:
Fattar inte poängen.
Antingen har Patrik en trasig bil där värmen till batterierna inte fungerar. Är det då inte bättre att laga vad som är fel.
Eller så vill Patrik ha varma batterier för att inte stapeln på effekt kurvan ska visa streck och regen fungera fullt. För att det känns bättre mentalt. Ok.
Men att värma batterierna med en extern värmekälla istället för att bilen ska dra mindre verkar mindre genomtänkt. Det kan inte vara för att spara energi. Den totala energiåtgången, bil plus extern värmekälla kan väl knappast gå att räkna hem.
Det är helt korrekt att det inte sparar någon energi, men "bättre mentalt" behöver ju inte vara den enda anledningen.

Han får ju defacto bättre räckvidd vid temperatur över 0 grader, dvs när inte Teslans egen batterivärmare aktiveras. Bra räckvidd är det gott om elbils-ägare som tycker är viktigt ;)

Dock verkar han ha fel på sin bil. Så här skrev han i Facebook-gruppen efter installationen var gjord:

"Sådär. Fick tillbaka bilen igår från Calix i Eskilstuna efter att de bytt värme element till en 1000 wattare. De har även haft hela bilen i frysen över natten och sett att allt funkar och elementet klarar hålla temperaturen. Jag har alltså en motorvärmare i batterikylvätskeslingan som med termostat och cirkulationspump håller hela batteripacket på en behaglig 20-25°C. Det gör att jag har full re-gen motorbroms och möjlighet till eventuell snabb eller semi-snabb laddning. Jag har full räckvidd, även mitt i vintern. Batteriets skillnad i temperatur är liten trots väldigt blåsig natt på - 6°C.

Det som återstår är att eventuellt tilläggsisolera batterilådan underifrån. Om jag kör lugnt på 70-80 väg vid 0°C ute temperatur så sjunker temperaturen i batteriet, så efter tre mil är den på 17°C och då får jag lite reducerad re-gen igen.

Varför förvärmer jag inte bilen och kupén innan jag åker någonstans via appen? Jo, det gör jag ibland men min Model X från 2016 förvärmer inte batteriet. Inte vid något tillfälle, ens om jag navigerar till en Supercharger. Vissa modeller är väl bara så. Varför jag tänkte på motorvärmare från början var att på jobbet förbjuder fastighetsägaren alla med elbil eller hybrid att ladda från motorvärmarstolparna. Kan jag förvärma batteriet och behålla räckvidd och re-gen så är mycket sparat i alla fall. Inbillar mig även att behålla en jämn temperatur förlänger batteriets totala livslängd.

Mvh Patrik"
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av Legato »

Läste även detta från en som brukar ha väldigt bra koll. Är osäker om det stämmer eller ej:

"sen 2019.32 så funkar inte batterivärmaren som den ska längre på s/x pga av någon odefinerad bugg som inte verkar särskilt viktig att åtgärda..."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av Teslaspolen »

Kul att det går, men lite fånigt att det behövs är det ju ändå. Det finns ju redan all hårdvara där från början, bara Tesla som inte ger än tillräcklig kontroll över funktionen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av Mickep »

Om man tänker lite bredare, är det möjligt att value tar fram en värmare för andra elbilar?
Vi vet alla att värmen minskar energiförbrukning oavsett om det är vanlig ellerelbil. Kan det finnas en marknad för dessa? Givetvis måste den tillverkas för varje model så det kommer bara bli vissa (precis som det är nu). Tänker att det är vissa som backar för kostnaden att installera högre spänning för att få 22kw till elbilsladdning (överdriver, men tror inte det är långt från sanningen)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av [JM] »

Svenssons skrev:
[JM] skrev:

Jag tror vi alla är överens om att varmt batteri och 100% ger längre räckvidd än kallt batteri och 100% laddning.
Är det riktigt kallt så slås ju bilens interna batterivärmare igång och elen dras från laddkabeln. Att koppla två elkablar till bilen ser inte jag någon vits med. Det känns som en krystad workaround på något som inte är ett problem. Vill man inte dra energi till uppvärmning av batteripack vid start slår man på energisparläget i bilen istället för att koppla in någon typ av extra motorvärmare och extra elkabel.
Om man kollar på Teslabjörns filmer om detta så ser man att värmeenergin tas från batteriet och inte laddkabeln.
Sen funkar ju detta som du säger bara när det är kallt, dvs kallare än några minusgrader.
På min bil så är det från ca minus 4 på utetempen som snöflingan dyker upp. Hela spannet från -4 till +10 så händer inget alls. Dvs hela denna vinter...

Håller med om att det känns superlöjligt med två kablar till bilen där båda i princip kan göra samma sak.
Tyvärr tillåter inte Tesla oss att använda den inbyggda funktionen....

Edit: En sak till. Man behöver väl cirkulera vattnet genom batteripacken. Dvs man behöver styra cirkulatinspumpen och gör man det så är jag ganska övertygad om att tesla fimpar garantin mm på bilen eftersom man manipulerar med deras elektronik.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla X med motorvärmare ger längre räckvidd?

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Svenssons skrev:
[JM] skrev:

Jag tror vi alla är överens om att varmt batteri och 100% ger längre räckvidd än kallt batteri och 100% laddning.
Är det riktigt kallt så slås ju bilens interna batterivärmare igång och elen dras från laddkabeln. Att koppla två elkablar till bilen ser inte jag någon vits med. Det känns som en krystad workaround på något som inte är ett problem. Vill man inte dra energi till uppvärmning av batteripack vid start slår man på energisparläget i bilen istället för att koppla in någon typ av extra motorvärmare och extra elkabel.
Om man kollar på Teslabjörns filmer om detta så ser man att värmeenergin tas från batteriet och inte laddkabeln.
Sen funkar ju detta som du säger bara när det är kallt, dvs kallare än några minusgrader.
På min bil så är det från ca minus 4 på utetempen som snöflingan dyker upp. Hela spannet från -4 till +10 så händer inget alls. Dvs hela denna vinter...

Håller med om att det känns superlöjligt med två kablar till bilen där båda i princip kan göra samma sak.
Tyvärr tillåter inte Tesla oss att använda den inbyggda funktionen....

Edit: En sak till. Man behöver väl cirkulera vattnet genom batteripacken. Dvs man behöver styra cirkulatinspumpen och gör man det så är jag ganska övertygad om att tesla fimpar garantin mm på bilen eftersom man manipulerar med deras elektronik.
Tror också garantin är körd och skulle aldrig välja att göra detta själv. Men att påstå att det inte tillför något alls som några hävdat i denna tråd är ju inte sant.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar