Riktigt farlig inbromsning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
Ort: ÖRBYHUS

Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av niklasha01 »

Igår åkte vi hem från Iggesund med husvagn efter oss. Plötsligt tvärnitar bilen, helt utan förvarning. Alla i bilen tycker att detta blir riktigt otäckt. Fanns ingen bil eller annat framför bilen som skulle orsakat denna inbromsning. Jag ser i backspegeln att detta är nära att orsaka en olycka med den kö vi har efter oss. Tänk om det hade varit halt och detta hade orsakat kast på husvagnen.

Någon mer som råkat ut för detta?
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Jerker »

Ja, spökbromsningar har jag råkat ut för några gånger. Inte så att det varit risk för bakomvarande, men visst!
NinjaNiklas

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av NinjaNiklas »

Sker titt som tätt, speciellt med mkt sol ute.
Jag kör sällan med autostyrning men allt som oftast med farthållaren. Så länge högerdojan är på gaspedalen så lär man sig snabbt att lösa detta beteende.

Men galet irriterande ja... testa åka i norra länken i sthlm. Där sker även hastighetsförändringar konstant oavsett om man satt bilen på t ex 5kmh. Antar att den får för sig att den är vid karolinska som är ovanför å vill anpassa hastigheten.

Stänger jag av allt som har med ap att göra tycker jag dock att spökbromsningarna blir färre.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker det har blivit mycket värre på senare tid. Det riktigt läskigt och igår råkade jag ut för det upprepade gånger. Oftast bara korta tvärbromsningar, men vid ett tillfälle en riktig panikbromsning som hade orsakat en olycka om nån hade legat bakom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Jag tycker det har blivit mycket värre på senare tid. Det riktigt läskigt och igår råkade jag ut för det upprepade gånger. Oftast bara korta tvärbromsningar, men vid ett tillfälle en riktig panikbromsning som hade orsakat en olycka om nån hade legat bakom.
Det där är ju en intressant fråga. Det finns ju ett val av säkerhetsfunktioner som ska hålla koll bakåt och undvika kollisioner därifrån. Undrar vad den gör om något hinder framför kommer i konflikt med bakomvarande bilar? Börjar bilen då överväga att väja åt sidan istället?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Jerker »

Apropå detta så var jag häromdagen för första ggn med om att bilen uppmärksammade ett verkligt hinder och bromsade för det. Det var en mötande bil som korsade vägen in på en avtagsväg. Jag bedömde situationen som att det inte kunde uppstå nån situation eftersom det var tillräckligt långt avstånd till den korsade bilen men min bil "ställde sig på bromsen". Det varade bara nån sekund eftersom hindret passerade vägen snabbt, men ändå tryggt att veta att det fungerar i praktiken!

Några dagar senare körde jag på landsväg och hade farthållaren aktiverad. En cyklist på min sida av vägen gjorde att bilen började bromsa i väldigt god tid och långt innan cyklisten dök upp på skärmen (första gången jag såg en cyklist på skärmen! :) ). Det känns också tryggt!
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tycker det har blivit mycket värre på senare tid. Det riktigt läskigt och igår råkade jag ut för det upprepade gånger. Oftast bara korta tvärbromsningar, men vid ett tillfälle en riktig panikbromsning som hade orsakat en olycka om nån hade legat bakom.
Det där är ju en intressant fråga. Det finns ju ett val av säkerhetsfunktioner som ska hålla koll bakåt och undvika kollisioner därifrån. Undrar vad den gör om något hinder framför kommer i konflikt med bakomvarande bilar? Börjar bilen då överväga att väja åt sidan istället?
Bra fråga. Såvitt jag sett så gör aldrig AP några manövrar i sidled utan varnar istället. Det var åtminstone tydligt på filmklippen som någon lade upp här för några månader sedan, från något institut som sysslade med krocktester. Men det kanske hänt saker sedan dess..
Verdi

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Verdi »

Börjar Teslorna spökåka ner i diket istället för att spökbromsa så vet jag vad jag gör med min bil... :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av taliz »

Med trailermode så disablas väl AP?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Alfred »

Ja, kopplar man i något i kontakten aktiveras trailer mode och då kan man inte använda AP. Man kan dock manuellt stänga av trailer mode igen och använda AP även med något påkopplat. Så gör jag exempelvis med vår dragkroksmonterade skidbox som har belysning.

Om bilen märker att den har något tungt påkopplat kommer den dock återaktivera trailer mode igen. Med tungt lastad box och skumpig väg har det hänt mig att bilen automatiskt aktiverade trailer mode och därmed begränsade AP. Med husvagn är det nog svårt att detta inte sker med en gång, så tveksamt att man kan lyckas använda AP med husvagn ens om man försöker.

Däremot tror jag farthållaren fungerar alldeles utmärkt även med trailer mode, och den kan ju tyvärr spökbromsa den med numera.

Håller med om att det ökat i frekvens på sistone. Antagligen har de aktiverat någon ny säkerhetsfunktion som ger för många false positives. Lite som i somras med bilar som riskerade komma över i ens fil på motorvägen. Det har blivit bättre igen nu tycker jag.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Börjar Teslorna spökåka ner i diket istället för att spökbromsa så vet jag vad jag gör med min bil... :D
Så var det ju med AP1 i början iaf. Plötsligt ville bilen absolut och bestämt ner i diket. Spännande med AP..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
Börjar Teslorna spökåka ner i diket istället för att spökbromsa så vet jag vad jag gör med min bil... :D
Så var det ju med AP1 i början iaf. Plötsligt ville bilen absolut och bestämt ner i diket. Spännande med AP..
Ja det minns jag alltför väl... smått livsfarligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av bat »

Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
Börjar Teslorna spökåka ner i diket istället för att spökbromsa så vet jag vad jag gör med min bil... :D
Så var det ju med AP1 i början iaf. Plötsligt ville bilen absolut och bestämt ner i diket. Spännande med AP..
Har kört en AP1 bil sedan tidigt 2016 och under någon period så bromsade den ett par ggr mitt på motorvägen pga spökobjekt. Men det har inte hänt på ett par år nu så Tesla måste fixat till det. Att den ville ner i diket har jag aldrig upplevt.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
Med trailermode så disablas väl AP?
Taliz, du som nyligen sa till mig att detta inte är något problem för Tesla, det är tydligen bara Volkswagen som har problem med mjukvara. Om Autopiloten bromsar när den inte ska så är det ändå bara lite nätt och en kort stund. Låter verkligen så i denna tråden eller är det bara icke Teslaägare som sprider lögner?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
Med trailermode så disablas väl AP?
Taliz, du som nyligen sa till mig att detta inte är något problem för Tesla, det är tydligen bara Volkswagen som har problem med mjukvara. Om Autopiloten bromsar när den inte ska så är det ändå bara lite nätt och en kort stund. Låter verkligen så i denna tråden eller är det bara icke Teslaägare som sprider lögner?
Var har jag sagt att det inte är ett problem?

Det jag sagt är att det inte är så vanligt förekommande eller allvarligt, vilket ni som endast browsar forum och inte har egen erfarenhet verkar fått för er.
Jag har själv aldrig varit med om att det "panikbromsat", däremot att det duttat till på bromsen(vilket kan vara obehagligt då man inte är beredd på det). I år har det hänt mig en enda gång, på ca 1000 mil.
Problemet drabbar förövrigt också hos andra märken med autobroms. Min Volvo stängde jag helt av systemet på för det var totalkass.

Sen disablas som sagt AP när man använder trailermode, systemet är inte byggt att hantera släp. Går man ändå runt det och använder AP kan det bli katastrof om bilen tex försöker väja för ngt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Problemet drabbar förövrigt också hos andra märken med autobroms. Min Volvo stängde jag helt av systemet på för det var totalkass.
Hur stängde du av autobroms?
Verdi

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Verdi »

bat skrev:
Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
Börjar Teslorna spökåka ner i diket istället för att spökbromsa så vet jag vad jag gör med min bil... :D
Så var det ju med AP1 i början iaf. Plötsligt ville bilen absolut och bestämt ner i diket. Spännande med AP..
Har kört en AP1 bil sedan tidigt 2016 och under någon period så bromsade den ett par ggr mitt på motorvägen pga spökobjekt. Men det har inte hänt på ett par år nu så Tesla måste fixat till det. Att den ville ner i diket har jag aldrig upplevt.
Jo just det. Det ville de visst. Min AP1-kärra ville svänga skarpt höger över krön. :D
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av thnis »

Ja jösses. Tur att jag inte hade hjärnsläpp o beställde FSD till min :roll:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
vigge50 skrev:
taliz skrev:
Med trailermode så disablas väl AP?
Taliz, du som nyligen sa till mig att detta inte är något problem för Tesla, det är tydligen bara Volkswagen som har problem med mjukvara. Om Autopiloten bromsar när den inte ska så är det ändå bara lite nätt och en kort stund. Låter verkligen så i denna tråden eller är det bara icke Teslaägare som sprider lögner?
Var har jag sagt att det inte är ett problem?

Det jag sagt är att det inte är så vanligt förekommande eller allvarligt, vilket ni som endast browsar forum och inte har egen erfarenhet verkar fått för er.
Jag har själv aldrig varit med om att det "panikbromsat", däremot att det duttat till på bromsen(vilket kan vara obehagligt då man inte är beredd på det). I år har det hänt mig en enda gång, på ca 1000 mil.
Problemet drabbar förövrigt också hos andra märken med autobroms. Min Volvo stängde jag helt av systemet på för det var totalkass.

Sen disablas som sagt AP när man använder trailermode, systemet är inte byggt att hantera släp. Går man ändå runt det och använder AP kan det bli katastrof om bilen tex försöker väja för ngt.
Gustafsson skrev:
Jag tycker det har blivit mycket värre på senare tid. Det riktigt läskigt och igår råkade jag ut för det upprepade gånger. Oftast bara korta tvärbromsningar, men vid ett tillfälle en riktig panikbromsning som hade orsakat en olycka om nån hade legat bakom.
Din beskrivning och Gustafsson passar ju väldigt bra.
Som alltid när det gäller Tesla slår man på stora trumman över minsta lilla. Om du själv kört Tesla skulle du veta att det händer väldigt sällan, och är inte alls så dramatiskt som man kan tro. Det är ungefär som att släppa gasen en mikrosekund med regen. Dvs långt ifrån någon panikinbromsning.
viewtopic.php?f=27&t=12857&start=1820#p422248

Så trots att man hängt på forumet i sex år, har haft en mängd intressanta diskussioner här, har investerat i TSLA så sågs man helt plötsligt som någon som bara ville sätta dit Tesla på lösa grunder.
Användarvisningsbild
d01dj
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 aug 2019 23:10

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av d01dj »

Jag har en model 3 och skulle säga att farthållaren lider av i huvudsak två problem vid motorvägskörning:

1) Spökbromsningar. Irriterande och för mig händer det alltför ofta för att vara acceptabelt. Pga detta och framförallt punkt 2 nedan håller jag alltid "gasen" något nedtryckt när jag kör med farthållare.
2) Väldigt defensiv. Om man kommer ifatt en bil bakifrån slår farthållaren av farten väldigt tidigt. För att undvika detta måste jag gå ut och blocka vänsterfilen i onödan. För mig kvittar det vilken avståndsinställning jag använder. Bilen börjar likväl bromsa in alltför tidigt.

På vanlig landsväg tycker jag farthållaren fungerar skapligt men för motorvägskörning tycker jag en vanlig statisk farthållare ger lugnare körning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
vigge50 skrev:
taliz skrev:
Med trailermode så disablas väl AP?
Taliz, du som nyligen sa till mig att detta inte är något problem för Tesla, det är tydligen bara Volkswagen som har problem med mjukvara. Om Autopiloten bromsar när den inte ska så är det ändå bara lite nätt och en kort stund. Låter verkligen så i denna tråden eller är det bara icke Teslaägare som sprider lögner?
Var har jag sagt att det inte är ett problem?

Det jag sagt är att det inte är så vanligt förekommande eller allvarligt, vilket ni som endast browsar forum och inte har egen erfarenhet verkar fått för er.
Jag har själv aldrig varit med om att det "panikbromsat", däremot att det duttat till på bromsen(vilket kan vara obehagligt då man inte är beredd på det). I år har det hänt mig en enda gång, på ca 1000 mil.
Problemet drabbar förövrigt också hos andra märken med autobroms. Min Volvo stängde jag helt av systemet på för det var totalkass.

Sen disablas som sagt AP när man använder trailermode, systemet är inte byggt att hantera släp. Går man ändå runt det och använder AP kan det bli katastrof om bilen tex försöker väja för ngt.
Gustafsson skrev:
Jag tycker det har blivit mycket värre på senare tid. Det riktigt läskigt och igår råkade jag ut för det upprepade gånger. Oftast bara korta tvärbromsningar, men vid ett tillfälle en riktig panikbromsning som hade orsakat en olycka om nån hade legat bakom.
Din beskrivning och Gustafsson passar ju väldigt bra.
Som alltid när det gäller Tesla slår man på stora trumman över minsta lilla. Om du själv kört Tesla skulle du veta att det händer väldigt sällan, och är inte alls så dramatiskt som man kan tro. Det är ungefär som att släppa gasen en mikrosekund med regen. Dvs långt ifrån någon panikinbromsning.
viewtopic.php?f=27&t=12857&start=1820#p422248

Så trots att man hängt på forumet i sex år, har haft en mängd intressanta diskussioner här, har investerat i TSLA så sågs man helt plötsligt som någon som bara ville sätta dit Tesla på lösa grunder.
Du har fortfarande inte upplevt det själv. Dvs du vet inte vad du pratar om.

Folk har också väldigt olika uppfattningar och beskriver dessutom olika, om samma sak oavsett vad det gäller.
Det jag upplever som en dutt på bromsen kanske en annan upplever som en ”chockerande panikbromsning”.

Att bli hängande i bältet, dvs max bromsverkan, är för mig en panikinbromsning. Ännu inte skett för mig som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av nek0 »

Tesla Björn tycker att det skit snack. Jag tycker ingenting, har inte upplevt det själv.

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Svenssons »

Själv har jag aldrig upplevt någon kraftig inbromsning. Visst har hastigheten sänkts vid några fall av oklara anledningar. Kan ha varit något på vägen som kan ha fått radarsignalerna att studsa eller fel hastighet på vägen.

Jag tar dock mycket hellre några panikinbromsningar i onödan än en endaste miss i inbromsning även ifall det är jag som är ansvarig för körningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Tesla Björn tycker att det skit snack. Jag tycker ingenting, har inte upplevt det själv.

Dom där är bra, särskilt den sista där han förklarar skillnaden på spökbroms och riktig nödbroms.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av JOhlsson »

Som förstagångsägare av Tesla så använder jag just nu inte AP speciellt ofta just pga grund av alla dessa inbromsningar. Ibland lite och ibland riktigt hårt. Mest säkert känns det på motorväg utan andra bilar, men även då kan den plötsligt bromsa riktigt hårt och väja. Jag har fått två mjukvaru-uppdateringar sedan jag hämtade ut min och tycker nog att det blivit mer ofta på senaste versionen (2020.12.0.2). Å andra sidan så kommer vi få ny mjukvara med tiden som förhoppningsvis förbättrar och förfinar.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Skriv svar