Riktigt farlig inbromsning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

NinjaNiklas

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av NinjaNiklas »

Panikinbromsning eller ej.

Tänk då OM folk höll 3sek eller mer och hade KOLL i trafiken så hade det spelat mindre roll.

Tänk OM en älg eller rådjur eller vad tusan som helst flyger ut framför bilen. Det är inte alltid bakomvarande ser det, ska man inte få totalt panikbromsa då utan att få bakomvarande i röven?

Ni kanske fick en stor j&@! sten från framförvarande bil rätt i vindrutan?
En grävling sprang ut precis vid väggrenen ur buskaget?
En unge på skenande cykel flyger ut på 50 vägen?

Vad som helst. Stressat folk bakom har inte alltid koll.

Även om jag också anser att spökena är irriterande så spelar det mindre roll om folk håller avstånd. Det ska gå att bromsa till noll utan att få ngn som trycker på bak :p Sedan kan ju panikpanik bromsningar ha system som blinkar blinkers och bromsljus etc, d vet jag inte om tesla har.

Kontentan egentligen, håll avstånd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av nek0 »

NinjaNiklas skrev:
Panikinbromsning eller ej.

Tänk då OM folk höll 3sek eller mer och hade KOLL i trafiken så hade det spelat mindre roll.

Tänk OM en älg eller rådjur eller vad tusan som helst flyger ut framför bilen. Det är inte alltid bakomvarande ser det, ska man inte få totalt panikbromsa då utan att få bakomvarande i röven?

Ni kanske fick en stor j&@! sten från framförvarande bil rätt i vindrutan?
En grävling sprang ut precis vid väggrenen ur buskaget?
En unge på skenande cykel flyger ut på 50 vägen?

Vad som helst. Stressat folk bakom har inte alltid koll.

Även om jag också anser att spökena är irriterande så spelar det mindre roll om folk håller avstånd. Det ska gå att bromsa till noll utan att få ngn som trycker på bak :p Sedan kan ju panikpanik bromsningar ha system som blinkar blinkers och bromsljus etc, d vet jag inte om tesla har.

Kontentan egentligen, håll avstånd
Håller med dig om att man ska hålla avstånd men allt är inte svart eller vit. https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... roppsskada
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Elix747 »

JOhlsson skrev:
Som förstagångsägare av Tesla så använder jag just nu inte AP speciellt ofta just pga grund av alla dessa inbromsningar. Ibland lite och ibland riktigt hårt. Mest säkert känns det på motorväg utan andra bilar, men även då kan den plötsligt bromsa riktigt hårt och väja. Jag har fått två mjukvaru-uppdateringar sedan jag hämtade ut min och tycker nog att det blivit mer ofta på senaste versionen (2020.12.0.2). Å andra sidan så kommer vi få ny mjukvara med tiden som förhoppningsvis förbättrar och förfinar.
Jag använder AP stor del av tiden sedan mars förra året. Jag upplever inte många spökbromsningar eller väjningar. Förra våren var det sämre och jag körde AP med foten redo på gaspedalen snarare än bromsen. Det var vanligt, ca i snitt en gång om dagen. Ofta var det i tät trafik men även ibland utan uppenbar anledning. Uppdateringarna under förra sommaren gjorde AP mycket bättre. Idag då är det kanske Max en gång i månaden och dessutom endast en kort ”dutt” på bromsen. Det händer att bilen bromsar men inte som jag skulle kalla spökbromsning.

Det är även skillnad på farthållare och auto-steer. Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.
Typiska problemvägar är smala vägar. Mycket kurviga vägar. Även kurviga smala citymotorvägar med mycket trafik. AP fungerar dåligt i kraftigt regn eller regn+mörker. AP fungerar bättre om man håller sig till skyltad hastighet. Vägar med dåliga linjer fungerar dåligt.

Exempelvis så bromsar bilen i kurvorna på E6 (tillåten hastighet=70) före Tingstadstunneln och sänker farten till 60 istället för 70. Min tolkning är att den gör det för att klara kurvorna på ett säkert sätt. Det syns även att bilen växlar till Max 60 på displayen. Det anser jag inte vara en spökbromsning. Men har man ställt in 90 på AP så blir det ju en tydlig inbromsning. Bilen klarar inte högfart och kurviga vägar med AP. Det finns även andra kurvor då bilen saktar ner för att klara kurvigheten.

Bilen bromsar om tex en lastbil kommer för nära eller på linjen till din fil.

Bilen bromsar pga felaktig hastighet i Teslas databas. Tex bilen tror felaktigt att det blir 70 på en landsväg när du kör i 80 och bromsar då ner till 70. Det är högst irriterande. Kan man kalla spökbromsning om man vill.

Har ett fall av felaktigt/dålig auto steer. På en landsväg så ville bilen styra in på en Landsvägs P. Det som hände var att sidolinjen helt plötsligt saknades och bilen vill helst ligga i mitten av filen. Det gick bra då jag hade händerna på ratten och kunde justera snabbt.

Idagsläget så har jag endast sällsynta fall av spökbromsning och upplever det inte som något större problem än att jag kör med AP relativt mycket. Jag hoppas ju givietvis att kommande uppdateringar gör den ännu bättre så att problemet försvinner helt.
(TM3 AP HW2.5)
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Håller med dig om att man ska hålla avstånd men allt är inte svart eller vit. https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... roppsskada
Vem som kan dömas som vållande påverkar ju inte att man ska hålla avståndet. Du ska alltid hålla avstånd till framförvarande bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av lator »

nek0 skrev:
NinjaNiklas skrev:
Panikinbromsning eller ej.

Tänk då OM folk höll 3sek eller mer och hade KOLL i trafiken så hade det spelat mindre roll.

Tänk OM en älg eller rådjur eller vad tusan som helst flyger ut framför bilen. Det är inte alltid bakomvarande ser det, ska man inte få totalt panikbromsa då utan att få bakomvarande i röven?

Ni kanske fick en stor j&@! sten från framförvarande bil rätt i vindrutan?
En grävling sprang ut precis vid väggrenen ur buskaget?
En unge på skenande cykel flyger ut på 50 vägen?

Vad som helst. Stressat folk bakom har inte alltid koll.

Även om jag också anser att spökena är irriterande så spelar det mindre roll om folk håller avstånd. Det ska gå att bromsa till noll utan att få ngn som trycker på bak :p Sedan kan ju panikpanik bromsningar ha system som blinkar blinkers och bromsljus etc, d vet jag inte om tesla har.

Kontentan egentligen, håll avstånd
Håller med dig om att man ska hålla avstånd men allt är inte svart eller vit. https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... roppsskada
Du är alltid skyldig att hålla avstånd till framförvarande eller andra upptänkliga hinder som kan förekomma på vägen. Att bli åtalad för en inbromsning är ett skämt om personen inte avsiktligt försökt få den bakomvarande att köra på sig.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Gustafsson »

I mitt fall var det kanonfint väder på vägar med bra standard. Körde på AP i stort sett hela tiden. Däremot stod solen lite lågt och det var en del skuggor på körbanan från träd och byggnader, broar mm. Gissningsvis tolkade bilen skuggorna som riktiga objekt.
PS min bil ser också koner numera, trots att jag inte har HW3. Dock blir det många fler koner i displayen än vad som finns i verkligheten och bilen hinner inte visualisera alla om de står tätt.
DS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av JGur »

NinjaNiklas skrev:
Sedan kan ju panikpanik bromsningar ha system som blinkar blinkers och bromsljus etc, d vet jag inte om tesla har.
Jodå, det har den. Fick testat det för ett tag sen (i stadstrafik där jag o bilen inte var helt överens så ingen fara egentligen). Blinkers slogs på samtidigt som bilen bromsade kraftigt och plingade med röda varningsmeddelanden.

Känns tryggt den dagen man behöver det på riktigt.
// Mikael
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Jo just det. Det ville de visst. Min AP1-kärra ville svänga skarpt höger över krön. :D
Det problemet försvann helt för ett par år sedan, iaf för mig, min AP1 har varken bromsat eller svängt på farligt/oönskat sätt på typ två år nu.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Jerker »

Elix747 skrev:
Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.
Så är det inte på min. Även farthållaren spökbromsar. Det har den gjort flera ggr de senaste dagarna.

Edit: Kan säga att jag vet det till 100% eftersom det har hänt när jag kört med släp och då kan man inte använda AP.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av bylund »

nek0 skrev:
Håller med dig om att man ska hålla avstånd men allt är inte svart eller vit. https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... roppsskada
Åtalad är en sak, men blev föraren dömd?

Sedan kan det ju vara två som har fel. Man ska hålla avstånd, men man får inte heller bromsa plötsligt utan anledning, så här är det kanske svart-svart snarare än svart-vitt.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Elix747 »

Jerker skrev:
Elix747 skrev:
Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.
Så är det inte på min. Även farthållaren spökbromsar. Det har den gjort flera ggr de senaste dagarna.

Edit: Kan säga att jag vet det till 100% eftersom det har hänt när jag kört med släp och då kan man inte använda AP.
Självklart tror jag dig. Jag menar så klart att jag inte upplevt endast farthållare spökbromsning. Det är även tydligt i denna tråd att AP upplevs olika för olika personer/bilar. Det är ju en robusthet i sig som kan förbättras.

Kan du dela några typiska detaljer om när den spökbromsar för dig? Det vore intressant att höra när om det finns tillfällen då det är större risk.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av spacecoin »

En sak som jag tycker mig uppleva är att bilen byter max-hastighet till t ex 50 på en 70 väg där det är en bro över som har 50 km/h-begränsning. Det är således inte en kamerarelaterad "bug" utan just bristen på att använda kamerorna för skyltar pga snålhet (pröjsa för licens på patentet).
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av JOhlsson »

Min har spökbromsat idag och då endast med farhållare. 2 ggr på 7mils körning.
Första gången på en helt rak motorväg. Solen snett bakom kl ca 16:20. Inga bilar i närheten. Bromsade från 110 till ca 85-90. Kan inte se något på klippet jag sparade.

Andra gången 90-väg normal trafik uppför en backe. Mitt på backen så svänger det höger och vänder nerför, kanske är det svårt för bilen att se vart vägen tar vägen. Moln och ingen sol. Detta var endast en lätt broms.

Har uppdaterat bilen till 2020.12.5 nu får se om det är någon skillnad.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det är riktigt trist att läsa om dessa ständiga spökbromsningar. Detta har ju varit ett problem sedan AP2 kom och är fortfarande inte fixat fast utvecklingen gått framåt med ny hårdvara flera gånger om. Det låter på folk som att det ibland blir bättre och bättre med vissa uppdateringar för att sedan plötsligt ta ett stort steg tillbaka.

Visst var AP1 lite självmordsbenägen i början när den ibland plötsligt svängde när man passerade över ett krön. Och visst var det spökbromsningar då och då, men det är fixat sedan flera år tillbaka. Jag kör mycket med AP och har inte haft en enda spökbromsning på gissningsvis 1,5 år.

Varför är det så svårt att komma tillrätta med problemen med AP2+, när det är fixat sedan länge på AP1?
Dessa problem och att det ofta är fel hastighetsbegränsning får mig att starkt tvivla på att FSD någonsin blir verklighet med dagens bilar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av lator »

Nicke Nyfiken skrev:
Visst var AP1 lite självmordsbenägen i början när den ibland plötsligt svängde när man passerade över ett krön. Och visst var det spökbromsningar då och då, men det är fixat sedan flera år tillbaka. Jag kör mycket med AP och har inte haft en enda spökbromsning på gissningsvis 1,5 år.
Det jag upplevde med tidiga AP1 var att den "sökte" efter vägen när den inte kunde se över ett krön. Detta resulterade i att den svängde höger/vänster ganska frekvent och snabbt innan man fick stopp på detta ystra beteende. Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram... :?
Senast redigerad av lator, redigerad totalt 2 gång.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

lator skrev:
Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram... :?
Då är vi två.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
lator skrev:
Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram... :?
Då är vi två.
Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.
Jag trodde verkligen att detta var ett icke-problem numera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av HX100 »

mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
lator skrev:
Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram... :?
Då är vi två.
Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.
Jag trodde verkligen att detta var ett icke-problem numera.
Jag har kört kanske 500 mil på ett år med bara AP2 och har aldrig råkat ut för något av ovanstående. Blandat landsväg och trafikerade motorvägar. Dock har jag alltid som vana att stänga av AP om jag ser en situation som jag själv blir osäker på. T.ex om en person går längs vägen osv.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Elix747 »

Jerker skrev:
Elix747 skrev:
Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.
Så är det inte på min. Även farthållaren spökbromsar. Det har den gjort flera ggr de senaste dagarna.

Edit: Kan säga att jag vet det till 100% eftersom det har hänt när jag kört med släp och då kan man inte använda AP.
Har nu kört mer med bara Farthållare senaste 2 veckorna och fick idag min första spökbromsning på länge. På motorvägen i vänsterfilen i 110km/h i jämnhöjd med en nosen på en lastbil. Ett mindre broms men ändå tydligt. Jag var på gasen ganska snabbt så hur det skulle fortsätta vet jag inte. Så nu kan jag inte längre säga att den inte spökbromsar med farthållare.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av e5m1r »

Gnäll
Tänk Er en värld där AP inte frågar om händer på ratten typ en halvtimme i taget samtidigt som den försöker svänga in i vartenda parkeringsficka.
Ibland aktivt döda dig genom att svänga in till mötande fält.
Men klart som fan hade man ändå inte händer på ratten utan riktigt bra reflexer.
Jag skulle rekommendera att ni lär er bilens gränser och brister
Vissa försvinner nya kommer bara att parera och rulla vidare på betan :)
Som sagt många av Er har inte varit med om ”Alpha” och ändå var det varken olyckor eller gnäll :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Legato »

HX100 skrev:
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
lator skrev:
Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram... :?
Då är vi två.
Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.
Jag trodde verkligen att detta var ett icke-problem numera.
Jag har kört kanske 500 mil på ett år med bara AP2 och har aldrig råkat ut för något av ovanstående. Blandat landsväg och trafikerade motorvägar. Dock har jag alltid som vana att stänga av AP om jag ser en situation som jag själv blir osäker på. T.ex om en person går längs vägen osv.
Ca 5000 mil för mig. Aldrig heller upplevt något liknande.

Tycker man väldigt snabbt (100-ish mil) lär sig de brister som finns och vad APn har svårt att hantera. När man har den kunskapen/erfarenheten så fungerar det fantastiskt bra.

Personligen kommer jag aldrig köpa en ny bil utan AP igen. Känns hopplöst omodernt att inte ha det stödet i köer och långa motorvägskörningar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Personligen kommer jag aldrig köpa en ny bil utan AP igen. Känns hopplöst omodernt att inte ha det stödet i köer och långa motorvägskörningar.
Finns det bilar som inte har köassistent och aktiv farthållare idag?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av mati »

Ja.
Jag hade en lånebil igår, en Audi Q2 med vanlig "gammal" farthållare. Bilen var helt ny, så jag hade inte en tanke på att farthållaren inte skulle vara adaptiv. Det fanns inte i min värld att sådana bilar fortfarande fanns att köpa. Snacka om att jag fick lite lätt panik när jag alldeles för sent insåg att bilen inte bromsade för framförvarande trafik. Sjukt läskigt. Man är ju onekligen bortskämd.
(Och bara för att bilen var så dum körde jag över en skruv och punkterade däcket. Men bilfan får väl skylla sig själv då. Sicken omodern kärra...)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Ja.
Jag hade en lånebil igår, en Audi Q2 med vanlig "gammal" farthållare. Bilen var helt ny, så jag hade inte en tanke på att farthållaren inte skulle vara adaptiv. Det fanns inte i min värld att sådana bilar fortfarande fanns att köpa. Snacka om att jag fick lite lätt panik när jag alldeles för sent insåg att bilen inte bromsade för framförvarande trafik. Sjukt läskigt. Man är ju onekligen bortskämd.
(Och bara för att bilen var så dum körde jag över en skruv och punkterade däcket. Men bilfan får väl skylla sig själv då. Sicken omodern kärra...)
En snabb googling ger att det finns adaptiv farthållare till q2 också. Kanske är den inte standard?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av jonasl »

Det är inte standard på Audi men på VW (även på billigaste Polo.)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar