Riktigt farlig inbromsning
Moderator: Redaktion
Re: Riktigt farlig inbromsning
Panikinbromsning eller ej.
Tänk då OM folk höll 3sek eller mer och hade KOLL i trafiken så hade det spelat mindre roll.
Tänk OM en älg eller rådjur eller vad tusan som helst flyger ut framför bilen. Det är inte alltid bakomvarande ser det, ska man inte få totalt panikbromsa då utan att få bakomvarande i röven?
Ni kanske fick en stor j&@! sten från framförvarande bil rätt i vindrutan?
En grävling sprang ut precis vid väggrenen ur buskaget?
En unge på skenande cykel flyger ut på 50 vägen?
Vad som helst. Stressat folk bakom har inte alltid koll.
Även om jag också anser att spökena är irriterande så spelar det mindre roll om folk håller avstånd. Det ska gå att bromsa till noll utan att få ngn som trycker på bak :p Sedan kan ju panikpanik bromsningar ha system som blinkar blinkers och bromsljus etc, d vet jag inte om tesla har.
Kontentan egentligen, håll avstånd
Tänk då OM folk höll 3sek eller mer och hade KOLL i trafiken så hade det spelat mindre roll.
Tänk OM en älg eller rådjur eller vad tusan som helst flyger ut framför bilen. Det är inte alltid bakomvarande ser det, ska man inte få totalt panikbromsa då utan att få bakomvarande i röven?
Ni kanske fick en stor j&@! sten från framförvarande bil rätt i vindrutan?
En grävling sprang ut precis vid väggrenen ur buskaget?
En unge på skenande cykel flyger ut på 50 vägen?
Vad som helst. Stressat folk bakom har inte alltid koll.
Även om jag också anser att spökena är irriterande så spelar det mindre roll om folk håller avstånd. Det ska gå att bromsa till noll utan att få ngn som trycker på bak :p Sedan kan ju panikpanik bromsningar ha system som blinkar blinkers och bromsljus etc, d vet jag inte om tesla har.
Kontentan egentligen, håll avstånd
Re: Riktigt farlig inbromsning
Håller med dig om att man ska hålla avstånd men allt är inte svart eller vit. https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... roppsskadaNinjaNiklas skrev:Panikinbromsning eller ej.
Tänk då OM folk höll 3sek eller mer och hade KOLL i trafiken så hade det spelat mindre roll.
Tänk OM en älg eller rådjur eller vad tusan som helst flyger ut framför bilen. Det är inte alltid bakomvarande ser det, ska man inte få totalt panikbromsa då utan att få bakomvarande i röven?
Ni kanske fick en stor j&@! sten från framförvarande bil rätt i vindrutan?
En grävling sprang ut precis vid väggrenen ur buskaget?
En unge på skenande cykel flyger ut på 50 vägen?
Vad som helst. Stressat folk bakom har inte alltid koll.
Även om jag också anser att spökena är irriterande så spelar det mindre roll om folk håller avstånd. Det ska gå att bromsa till noll utan att få ngn som trycker på bak :p Sedan kan ju panikpanik bromsningar ha system som blinkar blinkers och bromsljus etc, d vet jag inte om tesla har.
Kontentan egentligen, håll avstånd
Re: Riktigt farlig inbromsning
Jag använder AP stor del av tiden sedan mars förra året. Jag upplever inte många spökbromsningar eller väjningar. Förra våren var det sämre och jag körde AP med foten redo på gaspedalen snarare än bromsen. Det var vanligt, ca i snitt en gång om dagen. Ofta var det i tät trafik men även ibland utan uppenbar anledning. Uppdateringarna under förra sommaren gjorde AP mycket bättre. Idag då är det kanske Max en gång i månaden och dessutom endast en kort ”dutt” på bromsen. Det händer att bilen bromsar men inte som jag skulle kalla spökbromsning.JOhlsson skrev:Som förstagångsägare av Tesla så använder jag just nu inte AP speciellt ofta just pga grund av alla dessa inbromsningar. Ibland lite och ibland riktigt hårt. Mest säkert känns det på motorväg utan andra bilar, men även då kan den plötsligt bromsa riktigt hårt och väja. Jag har fått två mjukvaru-uppdateringar sedan jag hämtade ut min och tycker nog att det blivit mer ofta på senaste versionen (2020.12.0.2). Å andra sidan så kommer vi få ny mjukvara med tiden som förhoppningsvis förbättrar och förfinar.
Det är även skillnad på farthållare och auto-steer. Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.
Typiska problemvägar är smala vägar. Mycket kurviga vägar. Även kurviga smala citymotorvägar med mycket trafik. AP fungerar dåligt i kraftigt regn eller regn+mörker. AP fungerar bättre om man håller sig till skyltad hastighet. Vägar med dåliga linjer fungerar dåligt.
Exempelvis så bromsar bilen i kurvorna på E6 (tillåten hastighet=70) före Tingstadstunneln och sänker farten till 60 istället för 70. Min tolkning är att den gör det för att klara kurvorna på ett säkert sätt. Det syns även att bilen växlar till Max 60 på displayen. Det anser jag inte vara en spökbromsning. Men har man ställt in 90 på AP så blir det ju en tydlig inbromsning. Bilen klarar inte högfart och kurviga vägar med AP. Det finns även andra kurvor då bilen saktar ner för att klara kurvigheten.
Bilen bromsar om tex en lastbil kommer för nära eller på linjen till din fil.
Bilen bromsar pga felaktig hastighet i Teslas databas. Tex bilen tror felaktigt att det blir 70 på en landsväg när du kör i 80 och bromsar då ner till 70. Det är högst irriterande. Kan man kalla spökbromsning om man vill.
Har ett fall av felaktigt/dålig auto steer. På en landsväg så ville bilen styra in på en Landsvägs P. Det som hände var att sidolinjen helt plötsligt saknades och bilen vill helst ligga i mitten av filen. Det gick bra då jag hade händerna på ratten och kunde justera snabbt.
Idagsläget så har jag endast sällsynta fall av spökbromsning och upplever det inte som något större problem än att jag kör med AP relativt mycket. Jag hoppas ju givietvis att kommande uppdateringar gör den ännu bättre så att problemet försvinner helt.
(TM3 AP HW2.5)
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Riktigt farlig inbromsning
Vem som kan dömas som vållande påverkar ju inte att man ska hålla avståndet. Du ska alltid hålla avstånd till framförvarande bil.nek0 skrev:Håller med dig om att man ska hålla avstånd men allt är inte svart eller vit. https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... roppsskada
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Du är alltid skyldig att hålla avstånd till framförvarande eller andra upptänkliga hinder som kan förekomma på vägen. Att bli åtalad för en inbromsning är ett skämt om personen inte avsiktligt försökt få den bakomvarande att köra på sig.nek0 skrev:Håller med dig om att man ska hålla avstånd men allt är inte svart eller vit. https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... roppsskadaNinjaNiklas skrev:Panikinbromsning eller ej.
Tänk då OM folk höll 3sek eller mer och hade KOLL i trafiken så hade det spelat mindre roll.
Tänk OM en älg eller rådjur eller vad tusan som helst flyger ut framför bilen. Det är inte alltid bakomvarande ser det, ska man inte få totalt panikbromsa då utan att få bakomvarande i röven?
Ni kanske fick en stor j&@! sten från framförvarande bil rätt i vindrutan?
En grävling sprang ut precis vid väggrenen ur buskaget?
En unge på skenande cykel flyger ut på 50 vägen?
Vad som helst. Stressat folk bakom har inte alltid koll.
Även om jag också anser att spökena är irriterande så spelar det mindre roll om folk håller avstånd. Det ska gå att bromsa till noll utan att få ngn som trycker på bak :p Sedan kan ju panikpanik bromsningar ha system som blinkar blinkers och bromsljus etc, d vet jag inte om tesla har.
Kontentan egentligen, håll avstånd
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Riktigt farlig inbromsning
I mitt fall var det kanonfint väder på vägar med bra standard. Körde på AP i stort sett hela tiden. Däremot stod solen lite lågt och det var en del skuggor på körbanan från träd och byggnader, broar mm. Gissningsvis tolkade bilen skuggorna som riktiga objekt.
PS min bil ser också koner numera, trots att jag inte har HW3. Dock blir det många fler koner i displayen än vad som finns i verkligheten och bilen hinner inte visualisera alla om de står tätt.
DS
PS min bil ser också koner numera, trots att jag inte har HW3. Dock blir det många fler koner i displayen än vad som finns i verkligheten och bilen hinner inte visualisera alla om de står tätt.
DS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Riktigt farlig inbromsning
Jodå, det har den. Fick testat det för ett tag sen (i stadstrafik där jag o bilen inte var helt överens så ingen fara egentligen). Blinkers slogs på samtidigt som bilen bromsade kraftigt och plingade med röda varningsmeddelanden.NinjaNiklas skrev:Sedan kan ju panikpanik bromsningar ha system som blinkar blinkers och bromsljus etc, d vet jag inte om tesla har.
Känns tryggt den dagen man behöver det på riktigt.
// Mikael
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Riktigt farlig inbromsning
Det problemet försvann helt för ett par år sedan, iaf för mig, min AP1 har varken bromsat eller svängt på farligt/oönskat sätt på typ två år nu.Verdi skrev:Jo just det. Det ville de visst. Min AP1-kärra ville svänga skarpt höger över krön.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Riktigt farlig inbromsning
Så är det inte på min. Även farthållaren spökbromsar. Det har den gjort flera ggr de senaste dagarna.Elix747 skrev:Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.
Edit: Kan säga att jag vet det till 100% eftersom det har hänt när jag kört med släp och då kan man inte använda AP.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Åtalad är en sak, men blev föraren dömd?nek0 skrev:Håller med dig om att man ska hålla avstånd men allt är inte svart eller vit. https://www.helahalsingland.se/artikel/ ... roppsskada
Sedan kan det ju vara två som har fel. Man ska hålla avstånd, men man får inte heller bromsa plötsligt utan anledning, så här är det kanske svart-svart snarare än svart-vitt.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Riktigt farlig inbromsning
Självklart tror jag dig. Jag menar så klart att jag inte upplevt endast farthållare spökbromsning. Det är även tydligt i denna tråd att AP upplevs olika för olika personer/bilar. Det är ju en robusthet i sig som kan förbättras.Jerker skrev:Så är det inte på min. Även farthållaren spökbromsar. Det har den gjort flera ggr de senaste dagarna.Elix747 skrev:Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.
Edit: Kan säga att jag vet det till 100% eftersom det har hänt när jag kört med släp och då kan man inte använda AP.
Kan du dela några typiska detaljer om när den spökbromsar för dig? Det vore intressant att höra när om det finns tillfällen då det är större risk.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Riktigt farlig inbromsning
En sak som jag tycker mig uppleva är att bilen byter max-hastighet till t ex 50 på en 70 väg där det är en bro över som har 50 km/h-begränsning. Det är således inte en kamerarelaterad "bug" utan just bristen på att använda kamerorna för skyltar pga snålhet (pröjsa för licens på patentet).
Re: Riktigt farlig inbromsning
Min har spökbromsat idag och då endast med farhållare. 2 ggr på 7mils körning.
Första gången på en helt rak motorväg. Solen snett bakom kl ca 16:20. Inga bilar i närheten. Bromsade från 110 till ca 85-90. Kan inte se något på klippet jag sparade.
Andra gången 90-väg normal trafik uppför en backe. Mitt på backen så svänger det höger och vänder nerför, kanske är det svårt för bilen att se vart vägen tar vägen. Moln och ingen sol. Detta var endast en lätt broms.
Har uppdaterat bilen till 2020.12.5 nu får se om det är någon skillnad.
Första gången på en helt rak motorväg. Solen snett bakom kl ca 16:20. Inga bilar i närheten. Bromsade från 110 till ca 85-90. Kan inte se något på klippet jag sparade.
Andra gången 90-väg normal trafik uppför en backe. Mitt på backen så svänger det höger och vänder nerför, kanske är det svårt för bilen att se vart vägen tar vägen. Moln och ingen sol. Detta var endast en lätt broms.
Har uppdaterat bilen till 2020.12.5 nu får se om det är någon skillnad.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
M3 SR+ vit 2020 - såld
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Riktigt farlig inbromsning
Det är riktigt trist att läsa om dessa ständiga spökbromsningar. Detta har ju varit ett problem sedan AP2 kom och är fortfarande inte fixat fast utvecklingen gått framåt med ny hårdvara flera gånger om. Det låter på folk som att det ibland blir bättre och bättre med vissa uppdateringar för att sedan plötsligt ta ett stort steg tillbaka.
Visst var AP1 lite självmordsbenägen i början när den ibland plötsligt svängde när man passerade över ett krön. Och visst var det spökbromsningar då och då, men det är fixat sedan flera år tillbaka. Jag kör mycket med AP och har inte haft en enda spökbromsning på gissningsvis 1,5 år.
Varför är det så svårt att komma tillrätta med problemen med AP2+, när det är fixat sedan länge på AP1?
Dessa problem och att det ofta är fel hastighetsbegränsning får mig att starkt tvivla på att FSD någonsin blir verklighet med dagens bilar.
Visst var AP1 lite självmordsbenägen i början när den ibland plötsligt svängde när man passerade över ett krön. Och visst var det spökbromsningar då och då, men det är fixat sedan flera år tillbaka. Jag kör mycket med AP och har inte haft en enda spökbromsning på gissningsvis 1,5 år.
Varför är det så svårt att komma tillrätta med problemen med AP2+, när det är fixat sedan länge på AP1?
Dessa problem och att det ofta är fel hastighetsbegränsning får mig att starkt tvivla på att FSD någonsin blir verklighet med dagens bilar.
Model Y P
Model S P
Model S P
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Det jag upplevde med tidiga AP1 var att den "sökte" efter vägen när den inte kunde se över ett krön. Detta resulterade i att den svängde höger/vänster ganska frekvent och snabbt innan man fick stopp på detta ystra beteende. Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...Nicke Nyfiken skrev:Visst var AP1 lite självmordsbenägen i början när den ibland plötsligt svängde när man passerade över ett krön. Och visst var det spökbromsningar då och då, men det är fixat sedan flera år tillbaka. Jag kör mycket med AP och har inte haft en enda spökbromsning på gissningsvis 1,5 år.
Senast redigerad av lator, redigerad totalt 2 gång.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Riktigt farlig inbromsning
Då är vi två.lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Riktigt farlig inbromsning
Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.Nicke Nyfiken skrev:Då är vi två.lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.
Jag trodde verkligen att detta var ett icke-problem numera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Riktigt farlig inbromsning
Jag har kört kanske 500 mil på ett år med bara AP2 och har aldrig råkat ut för något av ovanstående. Blandat landsväg och trafikerade motorvägar. Dock har jag alltid som vana att stänga av AP om jag ser en situation som jag själv blir osäker på. T.ex om en person går längs vägen osv.mati skrev:Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.Nicke Nyfiken skrev:Då är vi två.lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.
Jag trodde verkligen att detta var ett icke-problem numera.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Har nu kört mer med bara Farthållare senaste 2 veckorna och fick idag min första spökbromsning på länge. På motorvägen i vänsterfilen i 110km/h i jämnhöjd med en nosen på en lastbil. Ett mindre broms men ändå tydligt. Jag var på gasen ganska snabbt så hur det skulle fortsätta vet jag inte. Så nu kan jag inte längre säga att den inte spökbromsar med farthållare.Jerker skrev:Så är det inte på min. Även farthållaren spökbromsar. Det har den gjort flera ggr de senaste dagarna.Elix747 skrev:Farthållaren spökbromsar aldrig, utan alltid i auto-steer.
Edit: Kan säga att jag vet det till 100% eftersom det har hänt när jag kört med släp och då kan man inte använda AP.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Riktigt farlig inbromsning
Gnäll
Tänk Er en värld där AP inte frågar om händer på ratten typ en halvtimme i taget samtidigt som den försöker svänga in i vartenda parkeringsficka.
Ibland aktivt döda dig genom att svänga in till mötande fält.
Men klart som fan hade man ändå inte händer på ratten utan riktigt bra reflexer.
Jag skulle rekommendera att ni lär er bilens gränser och brister
Vissa försvinner nya kommer bara att parera och rulla vidare på betan
Som sagt många av Er har inte varit med om ”Alpha” och ändå var det varken olyckor eller gnäll
Tänk Er en värld där AP inte frågar om händer på ratten typ en halvtimme i taget samtidigt som den försöker svänga in i vartenda parkeringsficka.
Ibland aktivt döda dig genom att svänga in till mötande fält.
Men klart som fan hade man ändå inte händer på ratten utan riktigt bra reflexer.
Jag skulle rekommendera att ni lär er bilens gränser och brister
Vissa försvinner nya kommer bara att parera och rulla vidare på betan
Som sagt många av Er har inte varit med om ”Alpha” och ändå var det varken olyckor eller gnäll
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Riktigt farlig inbromsning
Ca 5000 mil för mig. Aldrig heller upplevt något liknande.HX100 skrev:Jag har kört kanske 500 mil på ett år med bara AP2 och har aldrig råkat ut för något av ovanstående. Blandat landsväg och trafikerade motorvägar. Dock har jag alltid som vana att stänga av AP om jag ser en situation som jag själv blir osäker på. T.ex om en person går längs vägen osv.mati skrev:Även AP2 hade första året en stark tendens att svänga tvärt när man körde över ett krön. Men även på en vanlig rak landsväg har den inte sällan försökt att köra i diket utan förvarning. Det fick de bättre ordning på allt eftersom uppdateringar trillade in.Nicke Nyfiken skrev:Då är vi två.lator skrev:Jag har alltid undrat över varför programmerarna ansåg att en väg som inte gick att se givetvis svängde kraftig till höger eller vänster när den i själva verket nästan alltid gick rakt fram...
Men jag är uppriktigt förvånad när jag läser denna tråd. Just de plötsliga spökbromsningarna upplevde jag alltid som så pass störande att jag oftast inte använde farthållaren överhuvudtaget på min Model S. Den funkade bäst på tomma motorvägar, allt annat kändes otryggt. Trots att det numera är långt över ett år sedan jag senast satt i en Tesla så känns det som att problemet har snarare blivit värre. Åtminstone för vissa.
Jag trodde verkligen att detta var ett icke-problem numera.
Tycker man väldigt snabbt (100-ish mil) lär sig de brister som finns och vad APn har svårt att hantera. När man har den kunskapen/erfarenheten så fungerar det fantastiskt bra.
Personligen kommer jag aldrig köpa en ny bil utan AP igen. Känns hopplöst omodernt att inte ha det stödet i köer och långa motorvägskörningar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Riktigt farlig inbromsning
Finns det bilar som inte har köassistent och aktiv farthållare idag?Legato skrev:Personligen kommer jag aldrig köpa en ny bil utan AP igen. Känns hopplöst omodernt att inte ha det stödet i köer och långa motorvägskörningar.
Re: Riktigt farlig inbromsning
Ja.
Jag hade en lånebil igår, en Audi Q2 med vanlig "gammal" farthållare. Bilen var helt ny, så jag hade inte en tanke på att farthållaren inte skulle vara adaptiv. Det fanns inte i min värld att sådana bilar fortfarande fanns att köpa. Snacka om att jag fick lite lätt panik när jag alldeles för sent insåg att bilen inte bromsade för framförvarande trafik. Sjukt läskigt. Man är ju onekligen bortskämd.
(Och bara för att bilen var så dum körde jag över en skruv och punkterade däcket. Men bilfan får väl skylla sig själv då. Sicken omodern kärra...)
Jag hade en lånebil igår, en Audi Q2 med vanlig "gammal" farthållare. Bilen var helt ny, så jag hade inte en tanke på att farthållaren inte skulle vara adaptiv. Det fanns inte i min värld att sådana bilar fortfarande fanns att köpa. Snacka om att jag fick lite lätt panik när jag alldeles för sent insåg att bilen inte bromsade för framförvarande trafik. Sjukt läskigt. Man är ju onekligen bortskämd.
(Och bara för att bilen var så dum körde jag över en skruv och punkterade däcket. Men bilfan får väl skylla sig själv då. Sicken omodern kärra...)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Riktigt farlig inbromsning
En snabb googling ger att det finns adaptiv farthållare till q2 också. Kanske är den inte standard?mati skrev:Ja.
Jag hade en lånebil igår, en Audi Q2 med vanlig "gammal" farthållare. Bilen var helt ny, så jag hade inte en tanke på att farthållaren inte skulle vara adaptiv. Det fanns inte i min värld att sådana bilar fortfarande fanns att köpa. Snacka om att jag fick lite lätt panik när jag alldeles för sent insåg att bilen inte bromsade för framförvarande trafik. Sjukt läskigt. Man är ju onekligen bortskämd.
(Och bara för att bilen var så dum körde jag över en skruv och punkterade däcket. Men bilfan får väl skylla sig själv då. Sicken omodern kärra...)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Riktigt farlig inbromsning
Det är inte standard på Audi men på VW (även på billigaste Polo.)
Model Y LR AWD 2022