Nissan Ariya

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Äntligen så kommer det lite nyheter från Nissan.

Nissan Ariya
The Leaf-Rogue child would have a 480 km (300 miles) range according to the EPA cycle. The size would be similar to that of the Rogue/Qashqai, even if the interior size would be comparable to that of the Murano. Able to carry five people, it would be able to accelerate from 0 to 100 km/h (62 mph) in less than 5 seconds.

The best news about the “Leaf crossover” is that it will have very little in common with the hatchback. Its battery pack will be liquid-cooled. In other words, Nissan will finally admit it needs a battery management system not to have another Rapidgate. And batteries that last longer.

The interior will have a very futuristic look. The dashboard will only emerge when the car is turned on, for example. The new vehicle could premiere the new fifth-generation NMC 811 cells from Envision AESC and bet on CCS Combo 2 instead of in the CHAdeMO standard, as the current Leaf does.
https://insideevs.com/news/377633/nissa ... eaf-rogue/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Av Nissans försäljning i Norge står elbilarna i programmet för 80 procent.
I maj visas Nissans nya suv, en bil som kommer att börja säljas i Norge före årsskiftet.
https://teknikensvarld.se/nu-sjunker-el ... a-i-norge/


Så Nissan Ariya kommer att börja säljas innan årsskiftet.

Introducing the Nissan Ariya Concept, a powerful all-wheel-drive EV crossover


[/yt]
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Laban »

Gillar konceptet. Återstår som vanligt att se hur den färdiga produkten ser ut.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nissan Ariya

Inlägg av bonath »

Undrar om appen kommer att fungera (så snabbt) som i videon???? :roll:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Bjelke »

bonath skrev:
Undrar om appen kommer att fungera (så snabbt) som i videon???? :roll:
Högst osannolikt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Får Nissan Ariya 800V laddning?
Ariya konkurrerar med VW-ID. 4, Ford Mustang Mach-E, Skoda Vision iV och Tesla Model Y.
Här är Nissans nya el-SUV
Vi har pratat med designern om vad som kommer att bli en av nästa års bästsäljare. Han har mycket på sitt hjärta.
SUV: Nissan Ariya, som mäter 4,6 meter i längd, passar rätt in i det segment som nordmännen vill ha i storlek.

(Elbil24): Nissan kommer snart på marknaden med en helt elektrisk SUV, en bil som i elbilens värld kommer att vara det Nissan Qashqai och X-Trail har varit för Nissan hittills.

Konceptbilen till den nya SUV har fått namnet Arya och har varit känd under ett tag. Nu närmar det sig produktion med storm.
DESIGNER: Givanny Aroba är designern som skapade Nissans nästa elektriska SUV.
Elbil24 har haft en lång chatt med Ariyas designchef, Giovanny Aroba.

Han har haft det övergripande ansvaret för hur bilen har tagit form, och här är något av det han hade att berätta.

I stället för grillen har bilen en sköld, där sensorer är belägna. Foto Nissan
Ny plattform
Ariya kommer att vara en helt elektrisk SUV på storleken på det kommande VW-ID. 4, Ford Mustang Mach-E, Skoda Vision iV och Tesla Model Y. Med andra ord kommer den in i en klass av bilar där alla kommer på samma gång, och det är en kamp för kunderna.

Bilen är ny från grunden och kommer att skapas på en helt ny plattform dedikerad till elbilar.

Rädsla tusentals separerade bilar
Detta innebär att du inte har längsgående tunnlar för avgas- och mellanaxlar, eftersom vi ständigt ser konverterade fossila bilar. Sådana detaljer avslöjas ju djupare i bilen man går. Det är helt enkelt en stor fördel att bilen är designad som en elbil från början, även om kompromisser kan fungera också.
Giovanny Aroba är som de flesta designers - en konstnär. Han berättar villigt på en tumultartad konstnärsspråk om varför Ariya har blivit som den har blivit, och börjar med att berätta att bilen har en balans mellan det vackra och det exklusiva, med en touch av teknik.

Jag känner igen formuleringen och förstår att det här måste avbrytas med specifika frågor för att få mannen bort från sin konstnärsspråk, och lyckligtvis fungerar det.

- Vi har gett Ariya ett kraftfullt designuttryck som återspeglar att det är en SUV och att den är elektrisk, säger Aroba.
LED STRIPS: Strålkastarna är smala och breda för att öka känslan av en bred bil. Foto: Nissan
Han börjar med fronten, som inte längre har en grill. Istället har det något som Nissan kallar en sköld, ett slags skydd. Där det historiskt har förekommit ett luftintag för att kyla ner en förbränningsmotor, finns det nu en tät skärm som skyddar alla sensorer, radar och andra tekniska lösningar. Ett stort plus för luftmotståndet, som på en elbil i ännu större utsträckning annars skulle vara så lågt som möjligt.

Aroba vill inte ge några tydliga siffror om hur lågt de har fått detta luftmotstånd, eftersom Ariya är en konceptbil.
På vardera sidan av denna sköld finner vi två tunna remsor med ljus. Dessa hjälper till att förlänga det visuella uttrycket i bredden, så att bilen ser ännu bredare ut än om strålkastarna hade högerhänt.
Så gör de breda hjulbågarna, vilket skulle hjälpa till att ge bilen ett kraftfullt utseende.
Historiskt sett har japanska biltillverkare lyckats förstöra alla försök till sådana grepp tidigare genom att sätta in små hjul långt in i hjulhusen. Konceptbilen har nu 21-tums hjul, och vi hoppas bara att detta inte sjunker ner till 17 tum innan bilen går på gatan. Då ser det bara konstigt ut, för det ser väldigt bra ut eftersom Ariya presenteras nu.
Längs vägen märker vi att bilen har normala speglar, och inte ens konceptbilen har kameraspeglar. Det har också fått ytterdörrhandtag snarare än infällda.
- Bilen är avsedd för den globala marknaden, och vi ville inte komplicera den, är det enkla svaret från Aroba.

Han tillägger att kameraspeglar ännu inte accepteras på alla marknader, och Nissan känner inte att tekniken är på plats ännu.
Nissan underlättar slöjan på nästa generations elbilbatterier
Samtidigt bör vi inte glömma att alla sådana detaljer drar upp priset och därmed bort från den stora kundbasen.
- Vi ville inte heller överkomplicera något som kunderna skulle ta in flera gånger om dagen, säger Aroba när vi plockar upp dörrhandtagen.
När vi når baksidan av bilen märker vi att logotypen på bakluckan är borta. Det har ersatts med bokstäverna i Nissan som har dragits ut. Detta är nytt från Nissan, även om vi fortfarande hittar den runda logotypen framöver.
Här anges det annars, men det kommer förmodligen inte att finnas där i produktionsmodellen, eftersom det uppenbarligen inte är tillåtet på flera marknader.
JUSTERBAR: MITTKONSOLEN är flexibel och kan skjutas fram eller tillbaka för att optimera behovet. Foto: Nissan
Det är först när vi kommer in innan du ser varför det är smart med en bil som tillverkas som en elbil från grunden. Det plana golvet ger en mer flexibel glaciärinredning, som Nissan har använt i flera områden.

Mellan framsätena, där mittkonsolen normalt är, finns det nu bara luft och fritt utrymme - helt öppet. Några funktioner har flyttats in i en mittkonsol som fungerar som armstöd mellan sittdynorna, och denna mittkonsol bör vara avtagbar, som vi har förstått. Här är växelväljaren, du har två kopphållare och det finns tre andra knappar där.
STÄNGT: Mittkonsolen har plats för två koppar, en växelväljare och ett par knappar.
Den ena väljer körläge, den andra är för parkeringshjälp och den tredje justerar nivån på e-paddlet, en funktion som vi känner igen från Leaf.
Det plana golvet fortsätter bakåt och orsakar inga störningar för de mellersta passagerarna i baksätet, eftersom Ariya naturligtvis blir en femsits.
Mer naturligt
Aroba säger att Nissan har två skärmar, en i mittkonsolen och en framför föraren. Båda dessa är 12,3 tum och placeras sida vid sida så högt som möjligt.
Så kommer Nissan att göra billigare elbilar
- Vi tror att det här är den bästa platsen och att de ligger ner, fortsätter Aroba.

Nissan har undersökt just detta och anser att det är mer naturligt för de flesta. Vi är vana vid att läsa från ena sidan till den andra - det vill säga i sidled. Då bör skärmen ligga så.

- Samtidigt hjälper detta att ge den inre formen ett bredare uttryck, som sträcker sig från ena sidan till den andra, tillägger Aroba.

Ariya har också fått en remsa med ljus som sträcker sig hela vägen från baksidan av dörrarna och runt hela instrumentbrädan och tillbaka till baksidan av den andra ytterdörren. Enligt bilderna får denna ljusremsa en valfri färg.
HAPTIC: Knapparna matas in som peksknappar med en haptisk kvittering. Foto: Nissan.
Dolda funktioner
Vi hittar en intressant detalj i träverket som finns i instrumentpanelen. När bilen startas tänds ett antal knappar i själva veden. Dessa har en haptisk funktion som bekräftar med ett klick när du använder dem. På detta sätt har Nissan integrerat kontrollerna i samma design som instrumentbrädan, och allt ser väldigt snyggt och snyggt ut.

Vi hittar återigen samma typ av styrenheter för passagerare på baksätet, som på konceptbilen kan justera sin egen värmezon, och de yttersta sätena i baksätet har fått sätesuppvärmning. Knapparna för detta finns på baksidan av mittkonsolen.
Nytt Nissan Leaf testat: Ökat utbud, men hur är det med resten?
Aroba är sparsam när det gäller att dela tekniska detaljer när vi ber om prestanda, sortiment och dess slag. Han är ursäktande, eftersom han är ansvarig för designen, men han vill inte heller kommentera bagagevolymen och sådana detaljer.
- Kom ihåg att Ariya är en konceptbil för en möjlig framtida bil, säger Aroba med ett leende.
Vi vet att Ariya säger mycket om den kommande bilen, men för närvarande vet vi lite om att bilen kommer att få fler valfria batteristorlekar, oavsett om den kommer med två- eller fyrhjulsdrivna tillval, och så vidare.
Och inte minst, kommer den att kunna ladda 800V, vilket vi har bekräftat att Nissan arbetar med?
LADDA KLÄD: Bilderna visar en laddningslucka framför dörren på varje sida.
Det vi vet med säkerhet är att Ariya har en laddningslucka på båda sidor, och nu placeras de på skärmen, inte i framsidan som på Leaf. Och när det gäller fyrhjulsdrift har Nissan meddelat att de kommer med ett omdesignat Ariya fyrhjulsdriftssystem som kallas "e-4orce". Naturligtvis kommer detta att bestå av två separata elektriska motorer med intelligent styrning, 100 procent variabel effektfördelning, och de saker som hör till en elektriskt driven fyrhjulsdrift.
Å andra sidan har vi fått några specifikationer från Aroba, eftersom han har delat de fysiska målen för bilen.
De säger att den är 4,6 meter lång, 1,92 meter bred och 1,63 meter hög. Axelavståndet är 2,77 meter och mellan dem ligger naturligtvis batteripaketet längst ner i bilen.
Om du vill ha en bil i denna färg är det vad Aroba kallar Heavy Electric Blue, även om det faktiska namnet är Suisei Blue. Både på utsidan, inuti och på hjulen har Nissan använt en kopparfärgad kontrastfärg, som enligt Aroba väljs eftersom koppar signalerar elektrisk ledare, som i kablar.
Håller fast vid elbilens batterier
Då återstår det att se om Nissan äntligen har gjort en bästsäljare i sin klass, som Leaf hittills varit i sin klass. Vi tycker faktiskt att Aroba har rätt i den meningen att det är smart att normalisera bilen utan att byta för många främmande element. Samtidigt har de gjort smarta grepp fysiskt, särskilt inuti. När paketet är rätt finns det bara en sak kvar och det är priset. Traditionellt håller japanerna korten nära bröstet tills bilen kommer på marknaden.

Men om priset inte matchar kommer inget annat heller. Fällan antar vi att Nissan inte har några planer om att gå in.
Naturligtvis kommer Elbil24 tillbaka så snart vi har provat nykomlingen.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-n ... v/72363566
Nissan Ariya.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »


Nissan is expected to officially unveil the production version of the Nissan Ariya in July 2020.
https://electrek.co/2020/05/28/nissan-w ... ough-2023/



Edit:

In July 2020, its second mass-production all-electric vehicle, the Nissan Ariya SUV will make its debut in production from. When the Ariya Concept made its debut at the 2019 Tokyo Motor Show, Nissan said that it will come equipped with the least ProPILOT 2.0 autonomous drive technology, and will offer a driving range of up to 480kms on a single charge. The Nissan Ariya is confirmed to be sold in Japan, China, North America and Europe.
http://www.financialexpress.com/auto/ca ... 4016/lite/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Nissan Ariya ska ju lanseras nu i juni.
Om den har 480km i räckvidd
+100kW CCS laddning
11kW AC laddning.
4wd
Aktiv batterikylning
Ett bra pris

Kommer du att beställa en Ariya då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nissan Ariya

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Nissan Ariya ska ju lanseras nu i juni.
Om den har 480km i räckvidd
+100kW CCS laddning
11kW AC laddning.
4wd
Aktiv batterikylning
Ett bra pris

Kommer du att beställa en Ariya då?
Har de allt de där så är de ju ett bra utgångs läge men frågan är hur bra pris de blir om den uppfyller allt de där.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Nissan Ariya ska ju lanseras nu i juni.
Om den har 480km i räckvidd
+100kW CCS laddning
11kW AC laddning.
4wd
Aktiv batterikylning
Ett bra pris

Kommer du att beställa en Ariya då?
Har de allt de där så är de ju ett bra utgångs läge men frågan är hur bra pris de blir om den uppfyller allt de där.
Om den kostar under 500.000kr och får dra 1.500kg
och kan leverera i höst.
Då är det nog många som trycker på köp knappen.

Men Nissan prisar väl ut sig från marknaden.

Vill man ha en prisvärd Nissan så finns en 24kWh Leaf på finn.no för 30.000Nok.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Mer info om Nissan Ariya.
https://electricvehicleweb.in/productio ... pt-design/

Nissan Ariya Electric Crossover Concept | Design Walkaround
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Teknisk data:

Presentation: 15.07.2020

Beställningsdatum: Q1 2021

Utgivningsdatum: Q3 2021

Pris: från 42 000 €

Effekt: 154 kW / 210 PS - 294 kW / 400 PS

Motor: fram- och fyrhjulet

Batterikapacitet: 66-90 kWh

Termhantering: ja

Förbrukning: 16-17 kWh / 100 km

Område (min / genomsnitt / WLTP):

66 kWh: 290 km / 320 km / 370 km

90 kWh: 400 km / 450 km / 500 km

Toppfart: 200 km / h

Acceleration (0-100 km / h): mindre än 5 sek

Max. Moment: -

Sittplatser: 5

Trunk: -

Vikt (kg): -

Nyttolast (kg)

L / W / H (mm) 4600/1920/1630 (mellan Nissan Qashqai och Nissan X-Trail)

Hjulbas (mm) -

Däck: R21

Laddningsalternativ:

Standardanslutningar: Typ 2 3-fas 11 kW, upp till 150 CCS och ChaDeMo

Anslutningar valfritt:

Position: mellan framhjulet och ytterspegeln till höger och vänster

Faser: 1-3

Laddningstider i timmar vid 66 (90) kWh:

Schuko 2,3kw: 28 (38) h

Vägglåda 3,7 kg: 18 (25) h

Vägglåda 4,6 kW: 18 (25) h

Vägglåda 7,2 kW: 18 (25) h

Laddstation 11kW: 6 (8) h

22 kW laddstation: 6 (8) h

Snabbladdare möjligt: ​​Ja

Snabbladdning vid 50 kW (80%): 120 (170) min

Snabbladdning vid 150 kW (80%): 25 (45) min

200 km på: 15 min

https://www.ludego.com/nissan-ariya/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Mina gamla krav.
Nissan Ariya ska ju lanseras nu i juni.
Om den har 480km i räckvidd
+100kW CCS laddning
11kW AC laddning.
4wd
Aktiv batterikylning
Ett bra pris
Nissan Ariya visade sig ha
500km WLTP
150kW CCS laddning
11kW AC laddning
4wd
aktiv batterikylning

pris från 42.000 euro
har den drag också så blir den konkurrenskraftig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Nissan Ariya ska ju lanseras nu i juni.
Om den har 480km i räckvidd
+100kW CCS laddning
11kW AC laddning.
4wd
Aktiv batterikylning
Ett bra pris

Kommer du att beställa en Ariya då?
Har de allt de där så är de ju ett bra utgångs läge men frågan är hur bra pris de blir om den uppfyller allt de där.
Om den kostar under 500.000kr och får dra 1.500kg
och kan leverera i höst.
Då är det nog många som trycker på köp knappen.

Men Nissan prisar väl ut sig från marknaden.

Vill man ha en prisvärd Nissan så finns en 24kWh Leaf på finn.no för 30.000Nok.

Prisvärd och prisvärd... Rör sig säkerligen om en 2012 med många batteristaplar borttappade. Vissr, en bil är det. Men det är inte många mil den orkar med.

Lita på mig, följer Finn.no hyfsat väl då jag har speciella förutsättningar att köpa norsk bil utan att importera den och åka på moms.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Mina gamla krav.
Nissan Ariya ska ju lanseras nu i juni.
Om den har 480km i räckvidd
+100kW CCS laddning
11kW AC laddning.
4wd
Aktiv batterikylning
Ett bra pris
Nissan Ariya visade sig ha
500km WLTP
150kW CCS laddning
11kW AC laddning
4wd
aktiv batterikylning

pris från 42.000 euro
har den drag också så blir den konkurrenskraftig.
Det priset är väl för lilla batteriet och alltså mindre räckvidd, förutom att priset som vanligt
inte går att översätta via kursen till Svenskt pris...
Som sagt, dom prisar nog ut sig igen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nissan Ariya

Inlägg av mati »

Får den drag (för mer än en cykelhållare) så blir den helt klart intressant. Om jag får välja mellan en asiatisk bil och en VAG-bil (ID4, Enyaq, Q4 etron) så tar jag nog asiaten. Brukar vara bätte pris på dem också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Får den drag (för mer än en cykelhållare) så blir den helt klart intressant. Om jag får välja mellan en asiatisk bil och en VAG-bil (ID4, Enyaq, Q4 etron) så tar jag nog asiaten. Brukar vara bätte pris på dem också.
Leaf var ju en föregångare, men eftersom man inte förnyande den i samma takt som konkurrenterna så halkade den efter.
Känns som att +100kW DC CCS och 11kW 3-fas AC laddning och aktiv kylning av batterierna är baskrav idag.

På papperet ser Ariya intressant ut, har den ett pris under 500.000kr och +1000 kg i dragvikt så har den idag få konkurrenter.

Tesla modell 3 SR+
409km räckvidd WLTP
55kWh batteri
Drag 1000kg
Kan ladda i 250kW
Pris från 569.080kr

Nissan Ariya
210 till 400hk
66 till 90kWh batteri
370 till 500 km räckvidd WLTP
Drag?
Kan ladda i 150 kW
Laddar
0-80% på 25 min, 66 kWh(snitt 127kW)
0-80% på 45 min, 90 kWh(snitt 96kW)
Pris från 42.000 euro
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Tellus »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Får den drag (för mer än en cykelhållare) så blir den helt klart intressant. Om jag får välja mellan en asiatisk bil och en VAG-bil (ID4, Enyaq, Q4 etron) så tar jag nog asiaten. Brukar vara bätte pris på dem också.
Leaf var ju en föregångare, men eftersom man inte förnyande den i samma takt som konkurrenterna så halkade den efter.
Känns som att +100kW DC CCS och 11kW 3-fas AC laddning och aktiv kylning av batterierna är baskrav idag.

På papperet ser Ariya intressant ut, har den ett pris under 500.000kr och +1000 kg i dragvikt så har den idag få konkurrenter.

Tesla modell 3 SR+
409km räckvidd WLTP
55kWh batteri
Drag 1000kg
Kan ladda i 250kW
Pris från 569.080kr

Nissan Ariya
210 till 400hk
66 till 90kWh batteri
370 till 500 km räckvidd WLTP
Drag?
Kan ladda i 150 kW
Laddar
0-80% på 25 min, 66 kWh(snitt 127kW)
0-80% på 45 min, 90 kWh(snitt 96kW)
Pris från 42.000 euro
Lång garanti utan servicekrav kan man också hoppas på
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Kineserna kan ha 100.000km mellan service tillfällena.
While the cell module was developed by the world-famous supplier C-ATL, the pack was developed and constructed by Aiways. We also incorporated various other high-quality components from suppliers such as Bosch and others.

Since electric motors do not require as much maintenance as combustion engines, the first inspections will only be necessary after 100,000 km.
https://www.ai-ways.eu
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Tycker ni Nissan Ariya är snygg?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Tycker ni Nissan Ariya är snygg?

Finns ju i stort sett inget att kunna tycka till om.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Generalbogge »

Zalman3 skrev:
Tycker ni Nissan Ariya är snygg?

Av det lilla man kan se, så ser den inte ut att skilja nämnvärt ifrån deras senaste Concept, och blir det så, så gillar jag utseendet.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Produktion juli 2020?
20200713_140845.jpg
Very few details have been revealed about the Nissan Ariya, but it's expected to have nearly 300 miles of range, a sleek interior and an acceleration of 0-60 in five seconds.

It may also offer an all-wheel-drive option with motors in both the front and the rear. The price starts at $40,000, which makes this car more affordable than the $53,000 starting price of the Tesla Model Y. It will also qualify for the $7,500 federal tax credit, which the Model Y does not.

Why It's Important: The Ariya will include Nissan’s second generation of its ProPilot Assist self-driving technology, which furthers its competition with the Model Y. Like most electric vehicles, it will also feature regenerative breaking to increase electric efficiency.

Production and sales of the Ariya are planned to begin in China in 2020 and the United States in 2021. For those searching for a more affordable all-electric crossover, the Ariya could be it.
https://www.yahoo.com/lifestyle/nissans ... 45266.html

Priset 40.000 dollar låter lovande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Nedräkningen har börjat!

https://www.thenissannext.com/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Mickep »

På onsdag kl 7 på morgon. Skall vi hoppas på ccs?
Skriv svar