Nybörjare - korta frågor / korta svar
Moderator: Redaktion
Nybörjare - korta frågor / korta svar
Halloj.
Är sedan drygt en vecka tillbaka en Tesla S 100D ägare och måste säga att jag är mer än sjukt nöjd. Haft toppmodeller av Audi, VW tidigare men ingenting är ju i närheten av en Tesla. Alla som aldrig testat en Tesla vet inte riktigt vad de missat. Men nog om detta utan precis som lider ovan startar jag denna tråd för jag behöver lite svar på lite grejer (Kommer säkert fylla på med mer frågor ju längre man har bilen )
1. Ska jag ladda bilen varje natt? (Jag har inte börjat pendlat än (1 juni) till mitt jobb och just nu kör jag bara korta sträckor till golfbanan och till affären)
2. Ska man hålla sig inom någon speciell "laddningslängd" (topp och bott). (När jag ska pendla mina 20 mil kommer jag ladda till 80% och sedan ladda upp när jag kommer fram till samma, typ 2 på båda ställena, eller tänker jag galet?).
3. Är det värt att lämna in den för CCS uppgradering?
4. Hur fungerar det med förvärme? Säg att jag ska åka till mitt jobb (20 milen) och ska åka kl 09.00, ska man starta den innan i så fall?
5. De bästa tipsen för att få ner snittförbrukningen.
6. Får man ner sittförbrukningen genom att köra Autopilot? (Jag har "Enchanced Autopilot" så den verkar kunna sköta det mesta automatiskt efter inställd GPS). (Det är 95% motorväg i den pendlingen jag ska göra).
7. Vad är det jag MÅSTE fixa själv i form av serviceväg? Filterbyte eller liknande?
Tack på förhand:-)
Är sedan drygt en vecka tillbaka en Tesla S 100D ägare och måste säga att jag är mer än sjukt nöjd. Haft toppmodeller av Audi, VW tidigare men ingenting är ju i närheten av en Tesla. Alla som aldrig testat en Tesla vet inte riktigt vad de missat. Men nog om detta utan precis som lider ovan startar jag denna tråd för jag behöver lite svar på lite grejer (Kommer säkert fylla på med mer frågor ju längre man har bilen )
1. Ska jag ladda bilen varje natt? (Jag har inte börjat pendlat än (1 juni) till mitt jobb och just nu kör jag bara korta sträckor till golfbanan och till affären)
2. Ska man hålla sig inom någon speciell "laddningslängd" (topp och bott). (När jag ska pendla mina 20 mil kommer jag ladda till 80% och sedan ladda upp när jag kommer fram till samma, typ 2 på båda ställena, eller tänker jag galet?).
3. Är det värt att lämna in den för CCS uppgradering?
4. Hur fungerar det med förvärme? Säg att jag ska åka till mitt jobb (20 milen) och ska åka kl 09.00, ska man starta den innan i så fall?
5. De bästa tipsen för att få ner snittförbrukningen.
6. Får man ner sittförbrukningen genom att köra Autopilot? (Jag har "Enchanced Autopilot" så den verkar kunna sköta det mesta automatiskt efter inställd GPS). (Det är 95% motorväg i den pendlingen jag ska göra).
7. Vad är det jag MÅSTE fixa själv i form av serviceväg? Filterbyte eller liknande?
Tack på förhand:-)
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
1. Ja. Bara att sätta till lämplig landgräns. Kopplar alltid in bilen när jag kommer hem.
2. 80% låter väldigt bra.
3. Har jag gjort på min S60D men inte använt ännu men tänker att dels kan jag då ladda på Ionity eller andra CCS laddare och dels är den framtidssäkrad då CCS blivit nya standarden men som sagt än så länge har jag inte använt det alls. Använder bara SuC (Tesla Supercharger) vid långresor.
4. Brukar sätta på värmen mellan 20min - 1h innan beroende på väder och om den är täckt av snö t.ex. På sommaren skönt att kyla ner bilen innan avfärd.
5. Hålla hastigheten, förvärma, har ställt in klimatanläggningen på manuell inställning med lägre fläkthastighet. Tror att det hjälper jämfört med auto inställning. 19" hjul gör skillnad mot 21". Bra att inte ha för lågt tryck i däcken.
6. Kör inte så mycket autopilot men det kan säkert andra svara på. Antagligen hjälper det då det hjälper till att hålla hastigheten om du inte sätter den på för hög hastighet.
7. Inte mycket. Har lämnat in min bil 1 ggr under 4 år mest för att det känns bra att ha gjort en service. Har egentligen inte behövts. Tror att de bland annat bytte kupefilter.
2. 80% låter väldigt bra.
3. Har jag gjort på min S60D men inte använt ännu men tänker att dels kan jag då ladda på Ionity eller andra CCS laddare och dels är den framtidssäkrad då CCS blivit nya standarden men som sagt än så länge har jag inte använt det alls. Använder bara SuC (Tesla Supercharger) vid långresor.
4. Brukar sätta på värmen mellan 20min - 1h innan beroende på väder och om den är täckt av snö t.ex. På sommaren skönt att kyla ner bilen innan avfärd.
5. Hålla hastigheten, förvärma, har ställt in klimatanläggningen på manuell inställning med lägre fläkthastighet. Tror att det hjälper jämfört med auto inställning. 19" hjul gör skillnad mot 21". Bra att inte ha för lågt tryck i däcken.
6. Kör inte så mycket autopilot men det kan säkert andra svara på. Antagligen hjälper det då det hjälper till att hålla hastigheten om du inte sätter den på för hög hastighet.
7. Inte mycket. Har lämnat in min bil 1 ggr under 4 år mest för att det känns bra att ha gjort en service. Har egentligen inte behövts. Tror att de bland annat bytte kupefilter.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
5. Vad menar du med förvärma?MangeT skrev:1. Ja. Bara att sätta till lämplig landgräns. Kopplar alltid in bilen när jag kommer hem.
2. 80% låter väldigt bra.
3. Har jag gjort på min S60D men inte använt ännu men tänker att dels kan jag då ladda på Ionity eller andra CCS laddare och dels är den framtidssäkrad då CCS blivit nya standarden men som sagt än så länge har jag inte använt det alls. Använder bara SuC (Tesla Supercharger) vid långresor.
4. Brukar sätta på värmen mellan 20min - 1h innan beroende på väder och om den är täckt av snö t.ex. På sommaren skönt att kyla ner bilen innan avfärd.
5. Hålla hastigheten, förvärma, har ställt in klimatanläggningen på manuell inställning med lägre fläkthastighet. Tror att det hjälper jämfört med auto inställning. 19" hjul gör skillnad mot 21". Bra att inte ha för lågt tryck i däcken.
6. Kör inte så mycket autopilot men det kan säkert andra svara på. Antagligen hjälper det då det hjälper till att hålla hastigheten om du inte sätter den på för hög hastighet.
7. Inte mycket. Har lämnat in min bil 1 ggr under 4 år mest för att det känns bra att ha gjort en service. Har egentligen inte behövts. Tror att de bland annat bytte kupefilter.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
1. Ja, det vill säga, stoppa alltid i sladden om det är praktiskt för dig. Då drar elektronik och batterihälsa el från kabeln istället från batteriet, vilket betyder mindre slitage. Det spelar dock mindre roll om det är rimligt varmt ute, viktigare på kalla årstider. Men du behöver inte slaviskt alltid koppla in.
2. Man kan vara mer och mindre pedantisk. Optimalt är mellan 50-60% om den ska stå stilla, men det gör absolut inget att ladda till t.ex 80% om dagen heller. Ej heller 90% är ett "problem" men det är onödigt om man inte behöver räckvidden.
3. Det beror på? Vart du kör. Jag hade gjort det, bra att kunna välja på fler ställen än bara Supercharger, även ifall Supercharger är överlägset bäst.
4. Det beror väl på hur kallt det är, men säg att det är mitt i smällkalla vintern, tja säg en halvtimme innan så är du säker. Har du tak över bilen förresten? Med tanke på snö.
5. Håll hastighetsgränsen, mindre hjul ger bättre förbrukning, förvärm bilen med appen om kallt, lär dig hur du optimerar körning med regenerering.
6. Nej, det spelar ingen större roll vanligtvis. På motorväg skulle jag absolut köra med autopilot.
7. Vad menar du, fixa själv?
Välkommen till "sekten"!
2. Man kan vara mer och mindre pedantisk. Optimalt är mellan 50-60% om den ska stå stilla, men det gör absolut inget att ladda till t.ex 80% om dagen heller. Ej heller 90% är ett "problem" men det är onödigt om man inte behöver räckvidden.
3. Det beror på? Vart du kör. Jag hade gjort det, bra att kunna välja på fler ställen än bara Supercharger, även ifall Supercharger är överlägset bäst.
4. Det beror väl på hur kallt det är, men säg att det är mitt i smällkalla vintern, tja säg en halvtimme innan så är du säker. Har du tak över bilen förresten? Med tanke på snö.
5. Håll hastighetsgränsen, mindre hjul ger bättre förbrukning, förvärm bilen med appen om kallt, lär dig hur du optimerar körning med regenerering.
6. Nej, det spelar ingen större roll vanligtvis. På motorväg skulle jag absolut köra med autopilot.
7. Vad menar du, fixa själv?
Välkommen till "sekten"!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
1. "ABC - Always Be Charging", finns ingen anledning att inte koppla in bilen om du har laddmöjlighet hemma.
2. Batteriet mår bäst av att inte nå "ändlägen", det finns många olika bud om vad som är optimalt, men håll dig inom typ 20-80% så är det lugnt.
3. Om du tror att du kommer att vilja ladda på någon annan snabbladdare än SuC så ja. Jag gjorde det själv mest för att ha flexibiliteten, men har hittills aldrig använt det annat än en gång för test. SuC-nätverket är helt enkelt så pass bra att man inte behöver detta. Kanske kan vara bra för andrahandsvärdet, och jag tycker det är en ganska billig operation för flexibiliteten, men nödvändigt? Nja.
4. Jag brukar förvärma när jag har bilen parkerad utomhus på vintern, annars inte
5. Sänk hastigheten, det är i princip den enda faktorn du kan påverka själv, det som annars påverkar mest är nederbörd, regn, snö, snömodd är förödande för räckvidd, men det kan man ju inte råda över.
6. Det beror på din körstil utan AP, kör du ryckigt, snabbt, aggressivt så kommer AP att sänka din förbrukning, kör du "normalt" har det ingen större effekt, och kör du "hypermiling style" så kommer AP höja din förbrukning. Jag kör i princip alltid AP på motorväg helt enkelt för att det är så bekvämt.
7. Ingenting, jag har inte gjort någon service-åtgärd själv på min X på tre år och >10k mil. Jag lämnade iofs in den på (dyr!) 8000-milservice precis innan garantin gick ut, men det var mer för att få en genomgång och hitta ev fel, det var inget som egentligen behövde åtgärdas.
/fth
2. Batteriet mår bäst av att inte nå "ändlägen", det finns många olika bud om vad som är optimalt, men håll dig inom typ 20-80% så är det lugnt.
3. Om du tror att du kommer att vilja ladda på någon annan snabbladdare än SuC så ja. Jag gjorde det själv mest för att ha flexibiliteten, men har hittills aldrig använt det annat än en gång för test. SuC-nätverket är helt enkelt så pass bra att man inte behöver detta. Kanske kan vara bra för andrahandsvärdet, och jag tycker det är en ganska billig operation för flexibiliteten, men nödvändigt? Nja.
4. Jag brukar förvärma när jag har bilen parkerad utomhus på vintern, annars inte
5. Sänk hastigheten, det är i princip den enda faktorn du kan påverka själv, det som annars påverkar mest är nederbörd, regn, snö, snömodd är förödande för räckvidd, men det kan man ju inte råda över.
6. Det beror på din körstil utan AP, kör du ryckigt, snabbt, aggressivt så kommer AP att sänka din förbrukning, kör du "normalt" har det ingen större effekt, och kör du "hypermiling style" så kommer AP höja din förbrukning. Jag kör i princip alltid AP på motorväg helt enkelt för att det är så bekvämt.
7. Ingenting, jag har inte gjort någon service-åtgärd själv på min X på tre år och >10k mil. Jag lämnade iofs in den på (dyr!) 8000-milservice precis innan garantin gick ut, men det var mer för att få en genomgång och hitta ev fel, det var inget som egentligen behövde åtgärdas.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
P.S.
5. Fälgdimension och tryck i däcken påverkar enormt mycket, jag har både 20" slipstream och 22" turbin till min X, med 22" ökar förbrukningen med >25% (!) i motorvägshastighet. Något högre tryck än "normalt" rekommenderas också, jag har 3.2 bar, vilket sänker förbrukningen med några procent.
/fth
5. Fälgdimension och tryck i däcken påverkar enormt mycket, jag har både 20" slipstream och 22" turbin till min X, med 22" ökar förbrukningen med >25% (!) i motorvägshastighet. Något högre tryck än "normalt" rekommenderas också, jag har 3.2 bar, vilket sänker förbrukningen med några procent.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
4. Inge tak över Teslan men bor på Västkusten och här regnar det istället för snöTeslaspolen skrev:1. Ja, det vill säga, stoppa alltid i sladden om det är praktiskt för dig. Då drar elektronik och batterihälsa el från kabeln istället från batteriet, vilket betyder mindre slitage. Det spelar dock mindre roll om det är rimligt varmt ute, viktigare på kalla årstider. Men du behöver inte slaviskt alltid koppla in.
2. Man kan vara mer och mindre pedantisk. Optimalt är mellan 50-60% om den ska stå stilla, men det gör absolut inget att ladda till t.ex 80% om dagen heller. Ej heller 90% är ett "problem" men det är onödigt om man inte behöver räckvidden.
3. Det beror på? Vart du kör. Jag hade gjort det, bra att kunna välja på fler ställen än bara Supercharger, även ifall Supercharger är överlägset bäst.
4. Det beror väl på hur kallt det är, men säg att det är mitt i smällkalla vintern, tja säg en halvtimme innan så är du säker. Har du tak över bilen förresten? Med tanke på snö.
5. Håll hastighetsgränsen, mindre hjul ger bättre förbrukning, förvärm bilen med appen om kallt, lär dig hur du optimerar körning med regenerering.
6. Nej, det spelar ingen större roll vanligtvis. På motorväg skulle jag absolut köra med autopilot.
7. Vad menar du, fixa själv?
Välkommen till "sekten"!
5. När folk skriver förvärm? Menas det att man sätter på värmen i kupén till en viss tid
5. Vad menar du med att lära mig regenerering?
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Intressant. Har 19 tum Slipstream (Inte världens snyggaste men orkar inte byta denna sommar)fth skrev:P.S.
5. Fälgdimension och tryck i däcken påverkar enormt mycket, jag har både 20" slipstream och 22" turbin till min X, med 22" ökar förbrukningen med >25% (!) i motorvägshastighet. Något högre tryck än "normalt" rekommenderas också, jag har 3.2 bar, vilket sänker förbrukningen med några procent.
/fth
Var ser jag hur mycket bar däcken har?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Slipstream kan göras extremt mycket snyggare med lite stickers, finns tråd om detta här på forumet, jag har gjort denna mod själv och är väldigt nöjd:Elexotico skrev:Intressant. Har 19 tum Slipstream (Inte världens snyggaste men orkar inte byta denna sommar)fth skrev:P.S.
5. Fälgdimension och tryck i däcken påverkar enormt mycket, jag har både 20" slipstream och 22" turbin till min X, med 22" ökar förbrukningen med >25% (!) i motorvägshastighet. Något högre tryck än "normalt" rekommenderas också, jag har 3.2 bar, vilket sänker förbrukningen med några procent.
/fth
Var ser jag hur mycket bar däcken har?
viewtopic.php?f=10&t=9987
Det låter som att du är intresserad av att hålla förbrukningen låg, då är Slipstream väldigt bra.
Trycket ser du i center-skärmen om du väljer "bilen" med vänster rullhjul, eller så åker du bara in på en mack och pumpar upp till 3.2 bar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
P.S. här kan du beställa stickers till dina Slipstream:
https://exclusiveparts.se/sv/hem/12-sli ... e-mod.html
För Model X finns tillvalet "Tvåfärgade Slipstream-fälgar" för 22.200:-, med en halvtimmes eget arbete får du exakt samma effekt för 300:- med dessa stickers
/fth
https://exclusiveparts.se/sv/hem/12-sli ... e-mod.html
För Model X finns tillvalet "Tvåfärgade Slipstream-fälgar" för 22.200:-, med en halvtimmes eget arbete får du exakt samma effekt för 300:- med dessa stickers
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
4. Då är det lugnt! Man ska bara undvika att blåsa full värme på rutan om det ligger snö på, annars kan den spricka.Elexotico skrev:4. Inge tak över Teslan men bor på Västkusten och här regnar det istället för snöTeslaspolen skrev:1. Ja, det vill säga, stoppa alltid i sladden om det är praktiskt för dig. Då drar elektronik och batterihälsa el från kabeln istället från batteriet, vilket betyder mindre slitage. Det spelar dock mindre roll om det är rimligt varmt ute, viktigare på kalla årstider. Men du behöver inte slaviskt alltid koppla in.
2. Man kan vara mer och mindre pedantisk. Optimalt är mellan 50-60% om den ska stå stilla, men det gör absolut inget att ladda till t.ex 80% om dagen heller. Ej heller 90% är ett "problem" men det är onödigt om man inte behöver räckvidden.
3. Det beror på? Vart du kör. Jag hade gjort det, bra att kunna välja på fler ställen än bara Supercharger, även ifall Supercharger är överlägset bäst.
4. Det beror väl på hur kallt det är, men säg att det är mitt i smällkalla vintern, tja säg en halvtimme innan så är du säker. Har du tak över bilen förresten? Med tanke på snö.
5. Håll hastighetsgränsen, mindre hjul ger bättre förbrukning, förvärm bilen med appen om kallt, lär dig hur du optimerar körning med regenerering.
6. Nej, det spelar ingen större roll vanligtvis. På motorväg skulle jag absolut köra med autopilot.
7. Vad menar du, fixa själv?
Välkommen till "sekten"!
5. När folk skriver förvärm? Menas det att man sätter på värmen i kupén till en viss tid
5. Vad menar du med att lära mig regenerering?
5. Med det menas att du startar klimatanläggningen med din mobilapp, helst när du är inkopplar till elnätet, en stund innan du åker iväg.
6. Regenereringen är det som sker när du lättar på accpedalen ("gaspedalen"), dvs elmotorn förvandlas momentant till generator och laddar batteriet istället. Du får med andra ord tillbaka en del av elen du använt igen. Mycket bra då du slipper slita på mekaniska bromsar i onödan. Används till exempel om du kommer fram emot en vägkorsning och ska sakta in; då lättar du bara gradvis på högerfoten tills du släppt accpedalen helt. Om du behöver stanna till helt så bara touchar du lätt på bromspedalen de sista par km/h. Det är däremot inte nödvändigtvis alltid bäst att bromsa med regen, har man möjlighet för trafiksituationen kan det till exempel vara bättre att låta bilen frirulla än att låta regenereringen jobba, men det är lite överkurs.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Att fixa själv i service väg.
Smörjupp bromsarna 1 gång/år.
Med elbil så använder du sällan dom mekaniska bromsarna och det samlas en massa smuts som gör att bromskolvarna kan börja kärva och oken ärgar.
Smörjupp bromsarna 1 gång/år.
Med elbil så använder du sällan dom mekaniska bromsarna och det samlas en massa smuts som gör att bromskolvarna kan börja kärva och oken ärgar.
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Det där är ju givet. Ska beställa på en gångfth skrev:P.S. här kan du beställa stickers till dina Slipstream:
https://exclusiveparts.se/sv/hem/12-sli ... e-mod.html
För Model X finns tillvalet "Tvåfärgade Slipstream-fälgar" för 22.200:-, med en halvtimmes eget arbete får du exakt samma effekt för 300:- med dessa stickers
/fth
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
6. Ah då är jag med. Använder det hela tiden. Lite ovant men ruggigt skönt faktiskt. Frugan fick testa bilen (kör Kia automat annars) och hon blev bara rädd av det haha.Teslaspolen skrev:4. Då är det lugnt! Man ska bara undvika att blåsa full värme på rutan om det ligger snö på, annars kan den spricka.Elexotico skrev:4. Inge tak över Teslan men bor på Västkusten och här regnar det istället för snöTeslaspolen skrev:1. Ja, det vill säga, stoppa alltid i sladden om det är praktiskt för dig. Då drar elektronik och batterihälsa el från kabeln istället från batteriet, vilket betyder mindre slitage. Det spelar dock mindre roll om det är rimligt varmt ute, viktigare på kalla årstider. Men du behöver inte slaviskt alltid koppla in.
2. Man kan vara mer och mindre pedantisk. Optimalt är mellan 50-60% om den ska stå stilla, men det gör absolut inget att ladda till t.ex 80% om dagen heller. Ej heller 90% är ett "problem" men det är onödigt om man inte behöver räckvidden.
3. Det beror på? Vart du kör. Jag hade gjort det, bra att kunna välja på fler ställen än bara Supercharger, även ifall Supercharger är överlägset bäst.
4. Det beror väl på hur kallt det är, men säg att det är mitt i smällkalla vintern, tja säg en halvtimme innan så är du säker. Har du tak över bilen förresten? Med tanke på snö.
5. Håll hastighetsgränsen, mindre hjul ger bättre förbrukning, förvärm bilen med appen om kallt, lär dig hur du optimerar körning med regenerering.
6. Nej, det spelar ingen större roll vanligtvis. På motorväg skulle jag absolut köra med autopilot.
7. Vad menar du, fixa själv?
Välkommen till "sekten"!
5. När folk skriver förvärm? Menas det att man sätter på värmen i kupén till en viss tid
5. Vad menar du med att lära mig regenerering?
5. Med det menas att du startar klimatanläggningen med din mobilapp, helst när du är inkopplar till elnätet, en stund innan du åker iväg.
6. Regenereringen är det som sker när du lättar på accpedalen ("gaspedalen"), dvs elmotorn förvandlas momentant till generator och laddar batteriet istället. Du får med andra ord tillbaka en del av elen du använt igen. Mycket bra då du slipper slita på mekaniska bromsar i onödan. Används till exempel om du kommer fram emot en vägkorsning och ska sakta in; då lättar du bara gradvis på högerfoten tills du släppt accpedalen helt. Om du behöver stanna till helt så bara touchar du lätt på bromspedalen de sista par km/h. Det är däremot inte nödvändigtvis alltid bäst att bromsa med regen, har man möjlighet för trafiksituationen kan det till exempel vara bättre att låta bilen frirulla än att låta regenereringen jobba, men det är lite överkurs.
Följdfråga på de dock.
Någon dag har det varit gula streckade linjer (någon dag mindre och någon dag mer) och innebär det att det inte fungerar tills batteriet är varmt eller något? Var även någon gul triangel snabbt har jag för mig.
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Ny fråga
7. Antar min Tesla -18 har sentry mode (?) Tänkte fixa SDXE kort eftersom jag vet det är mer filmvänligt kontra USB
7. Antar min Tesla -18 har sentry mode (?) Tänkte fixa SDXE kort eftersom jag vet det är mer filmvänligt kontra USB
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Stämmer bra, gula streck=begränsad regenerering, dyker upp när batteriet är kallt och/eller full-laddat, då går det inte att trycka in fler elektroner, så då går det inte att regenerera.Elexotico skrev:Följdfråga på de dock.
Någon dag har det varit gula streckade linjer (någon dag mindre och någon dag mer) och innebär det att det inte fungerar tills batteriet är varmt eller något? Var även någon gul triangel snabbt har jag för mig.
Det finns många som tycker att Tesla borde "simulera" regenerering i detta läge med bromsarna, det kan vara ganska läskigt när bilen inte beter sig som vanligt när man släpper gasen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Riktigt snyggt faktiskt, jag har det på två uppsättningarElexotico skrev:Det där är ju givet. Ska beställa på en gångfth skrev:P.S. här kan du beställa stickers till dina Slipstream:
https://exclusiveparts.se/sv/hem/12-sli ... e-mod.html
För Model X finns tillvalet "Tvåfärgade Slipstream-fälgar" för 22.200:-, med en halvtimmes eget arbete får du exakt samma effekt för 300:- med dessa stickers
/fth
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Varför får jag inte upp några värden?
Original Slipstream på...
Original Slipstream på...
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
På min 3a syns de bara när jag kör, inte när jag står still. Ut och rullaElexotico skrev:Varför får jag inte upp några värden?
Original Slipstream på...
M3 LR -20, okrokad
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Det tar några km innan TPMS kickar igång.cpt_rb skrev:På min 3a syns de bara när jag kör, inte när jag står still. Ut och rullaElexotico skrev:Varför får jag inte upp några värden?
Original Slipstream på...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Vad kostade den service?fth skrev:7. Ingenting, jag har inte gjort någon service-åtgärd själv på min X på tre år och >10k mil. Jag lämnade iofs in den på (dyr!) 8000-milservice precis innan garantin gick ut, men det var mer för att få en genomgång och hitta ev fel, det var inget som egentligen behövde åtgärdas.
/fth
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Den kostade 5316:-, låter kanske inte så dyrt, jag har betalat mycket mer än så för service på fossilbilar förut, men när man ser vad som faktiskt gjordes (eller inte) så tycker jag nog det är rätt mycket pengar:Credde skrev:Vad kostade den service?
Fyrhjulsinställning, rengöring av bromsar, torkarblad, luftfilter och ett batteri för 5316:- tycker iaf jag är liite dyrtBrake fluid checked, no water presents and no need for replacement.
Receiver Dryer and Desiccant replaced.
Brake Caliper Pad Slides and Parking Brake Calipers cleaned and lubricated.
Four wheel alignment performed.
Wiper blades replaced.
Transmitter - Remote Keyless Entry (RKE) - Battery replaced.
Cabin filter replaced.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Det ser du i bilens inställningarElexotico skrev:Ny fråga
7. Antar min Tesla -18 har sentry mode (?) Tänkte fixa SDXE kort eftersom jag vet det är mer filmvänligt kontra USB
Det räcker inte med SD kort utan det ska vara ett som är klassad för video
V30 minst
Exclusiveparts.se ( som jag driver ) har färdiga paket
Om du är registread ägare så finns rabattkod i ägardelen av forumet som ger 10% samt fri frakt på allt
Om du inte är registrerad ägare vad väntar du på ? Kontakta tibor med regnr
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Var i inställningar ser jag ddt?e5m1r skrev:Det ser du i bilens inställningarElexotico skrev:Ny fråga
7. Antar min Tesla -18 har sentry mode (?) Tänkte fixa SDXE kort eftersom jag vet det är mer filmvänligt kontra USB
Det räcker inte med SD kort utan det ska vara ett som är klassad för video
V30 minst
Exclusiveparts.se ( som jag driver ) har färdiga paket
Om du är registread ägare så finns rabattkod i ägardelen av forumet som ger 10% samt fri frakt på allt
Om du inte är registrerad ägare vad väntar du på ? Kontakta tibor med regnr
Yes det vet jag och tänkt beställa därifrån
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nybörjare - korta frågor / korta svar
Precis, gula strexksde linjer under nollan betyder (troligen/vanligen) att batteriet är kallt och regen begränsas för att inte skada det; man ska inte ladda kalla litium-jon batterier. Fortfarande helt lugnt stt stoppa i sladden, bilen värmer batteriet innan laddning slår igång om det är för kallt.Elexotico skrev:6. Ah då är jag med. Använder det hela tiden. Lite ovant men ruggigt skönt faktiskt. Frugan fick testa bilen (kör Kia automat annars) och hon blev bara rädd av det haha.Teslaspolen skrev:4. Då är det lugnt! Man ska bara undvika att blåsa full värme på rutan om det ligger snö på, annars kan den spricka.Elexotico skrev:4. Inge tak över Teslan men bor på Västkusten och här regnar det istället för snöTeslaspolen skrev:1. Ja, det vill säga, stoppa alltid i sladden om det är praktiskt för dig. Då drar elektronik och batterihälsa el från kabeln istället från batteriet, vilket betyder mindre slitage. Det spelar dock mindre roll om det är rimligt varmt ute, viktigare på kalla årstider. Men du behöver inte slaviskt alltid koppla in.
2. Man kan vara mer och mindre pedantisk. Optimalt är mellan 50-60% om den ska stå stilla, men det gör absolut inget att ladda till t.ex 80% om dagen heller. Ej heller 90% är ett "problem" men det är onödigt om man inte behöver räckvidden.
3. Det beror på? Vart du kör. Jag hade gjort det, bra att kunna välja på fler ställen än bara Supercharger, även ifall Supercharger är överlägset bäst.
4. Det beror väl på hur kallt det är, men säg att det är mitt i smällkalla vintern, tja säg en halvtimme innan så är du säker. Har du tak över bilen förresten? Med tanke på snö.
5. Håll hastighetsgränsen, mindre hjul ger bättre förbrukning, förvärm bilen med appen om kallt, lär dig hur du optimerar körning med regenerering.
6. Nej, det spelar ingen större roll vanligtvis. På motorväg skulle jag absolut köra med autopilot.
7. Vad menar du, fixa själv?
Välkommen till "sekten"!
5. När folk skriver förvärm? Menas det att man sätter på värmen i kupén till en viss tid
5. Vad menar du med att lära mig regenerering?
5. Med det menas att du startar klimatanläggningen med din mobilapp, helst när du är inkopplar till elnätet, en stund innan du åker iväg.
6. Regenereringen är det som sker när du lättar på accpedalen ("gaspedalen"), dvs elmotorn förvandlas momentant till generator och laddar batteriet istället. Du får med andra ord tillbaka en del av elen du använt igen. Mycket bra då du slipper slita på mekaniska bromsar i onödan. Används till exempel om du kommer fram emot en vägkorsning och ska sakta in; då lättar du bara gradvis på högerfoten tills du släppt accpedalen helt. Om du behöver stanna till helt så bara touchar du lätt på bromspedalen de sista par km/h. Det är däremot inte nödvändigtvis alltid bäst att bromsa med regen, har man möjlighet för trafiksituationen kan det till exempel vara bättre att låta bilen frirulla än att låta regenereringen jobba, men det är lite överkurs.
Följdfråga på de dock.
Någon dag har det varit gula streckade linjer (någon dag mindre och någon dag mer) och innebär det att det inte fungerar tills batteriet är varmt eller något? Var även någon gul triangel snabbt har jag för mig.
Gula streck kan även dyka upp under 0 om batteriet är helt fullt, du kan inte regena utan att ha någonstans att stoppa energin.
Gula streck över nollan med början i "toppen" betyder att max effekt ut ur batteriet är begränsad. Vid mycket hård körning kan detta ske, men vanligare är om man börjar köra riktigt nära 0% laddning. Då ska man vara väldigt lätt på högerfoten, då denna gula gräns då kommer krypa allt närmare 0 kW gränsen, och en för hård acc kan dp få bilen att trigga att stänga av sig.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A