Riktigt farlig inbromsning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev:
Det är inte standard på Audi men på VW (även på billigaste Polo.)
Precis som Legato skrev så borde det rimligen inte gå att sälja en utan. Utom som hyrbil då...
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av kallekula »

Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av dd88 »

kallekula skrev:
Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Desto längre ner i kedjan får i regel något äldre teknik, givetvis inte en regel utan undantag men det är skillnad på Audi och Skoda.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
kallekula skrev:
Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Desto längre ner i kedjan får i regel något äldre teknik, givetvis inte en regel utan undantag men det är skillnad på Audi och Skoda.
Är inte 100 inläst på dagens situation men tidigare brukade Skoda vara först ut med nya bilgenerationer. Senaste Fabia kom innan motsvarande Polo t.ex.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
kallekula skrev:
Policy i VW-koncernen verkar vara att random finess är standard på Skoda, kostar 5 000 kr på VW och 10 000 kr på Audi. När jag körde Audi hade jag inga finesser som jag inte betalat dyrt för men polare med Skoda och/eller VW hade dem.
Desto längre ner i kedjan får i regel något äldre teknik, givetvis inte en regel utan undantag men det är skillnad på Audi och Skoda.
Är inte 100 inläst på dagens situation men tidigare brukade Skoda vara först ut med nya bilgenerationer. Senaste Fabia kom innan motsvarande Polo t.ex.
Blir ju alltid en viss överlappning beroende på när facelift och ny generation kommer, men tittar man på enskild utrustning, tex HUD och Matrix, så kommer ny teknik till Audis toppmodeller sen sipprar det nedåt. Tex senaste generations Matrix finns bara på ett par bilar hos Audi.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av mati »

VW-koncernen brukar ju lansera ny teknik i alla bilar, inte bara i de dyraste. Senaste modell får oftast också senaste teknik. Det stämmer dock inte riktigt alltid, jag har till exempel kört dyra Audi-lånebilar som var nyare än min e-tron, Q5, Q7 osv. Och "autopiloten" i alla dessa bilar var helt enkelt kass. De måste ha satt in en ny generation av förarassistansystem i e-tron, men uppenbarligen kör de fortfarande med gammalt skräp i alla sina andra bilar. Farthållaren och filassistenten i e-tron är gudomlig, men det som sitter i de andra Audisarna skulle jag inte vilja betala pengar för.
Q2-lånebilen jag fick igår hade förresten inte ens backkamera. Och dessutom hade den manuell växellåda. Den kändes verkligen som en bil från en svunnen tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av BrooklynS »

Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riktigt farlig inbromsning

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Nej Volvo verkade också haft lite problem i början...
Skriv svar