Skrapljud?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Skrapljud?

Inlägg av Teslanorr »

Hej,... Körde Umeå Gävle ToR igår. Allt perfekt.. Men så precis sista kilometern.. Ett skrapande ljud från vänster fram... Låter mer när jag svänger lite åt höger, mindre när jag svänger vänster. Inget ljud om jag backar.. Och service i Stockholm...nån som har en gissning? (Har spealt in det, trodde man kunde ladda upp ljudet här...men säger stopp för M4A formatet, och wav funkar inte heller, vad jag förstår...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrapljud?

Inlägg av Remuz »

Hade skrapljud en gång, då satt en Sten i bromsen, men det kanske du redan kollat. Den lossnade dock när jag backade
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Skrapljud?

Inlägg av Teslanorr »

Ja, det kan det ju vara....försöker få tag i en hylsa för att lossa på hjulet...den jag hade passade på bägge däcken på höger sida, men bägge på vänster var just något mindre hål så att hylsan gick inte in...
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
Ort: ÖRBYHUS

Re: Skrapljud?

Inlägg av niklasha01 »

Teslanorr skrev:
Ja, det kan det ju vara....försöker få tag i en hylsa för att lossa på hjulet...den jag hade passade på bägge däcken på höger sida, men bägge på vänster var just något mindre hål så att hylsan gick inte in...
Ja, oftast nån sten när det blir så, prova att backa och bromsa till, så kanske det släpper
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Skrapljud?

Inlägg av Teslanorr »

Var nog en sten... Slutade lika plötsligt som det dök upp. Såg helt ok ut när jag lossade hjulet och kikade.. Helt tyst och bra igen! Skall försöka lägga upp en länk med ljudet.. Så att andra med samma hemska ljud kan få lite hopp om att det nog inte är så farligt..
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Skrapljud?

Inlägg av dd88 »

Funkar det inte att backa så går det oftast att bara lyfta upp hjulet och snurra det samtidigt som man drar bromsskölden åt sidan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Skrapljud?

Inlägg av Daf »

Kollat vid övre spindelled? Det finns ett utrymme just vid övre infästningen som liksom sträcker sig in över hjulet. Om det kommer en sten dit ligger den mellan fälg och hjulupphängning och kommer inte bort förrän man plockar bort den för hand eller tar bort hjulet.
Skriv svar