Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Moderator: Redaktion
Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Tesla har fortfarande en lång väg tills dom kan börja konkurrera på kvalitetsfronten. Det är tur för dom att dom är tekniskt överlägsna. Det tåls att upprepas; den dag konkurrenterna kommer ikapp så är det kört.
Hämtade ut en ny X i mars.
Vid leveransen så påpekar vi att listen vid bakrutan sitter snett monterad. Inga raka linjer, och i bakkant sticker den ut från karossen!
Efter leverans så märker vi ett visslande ljud på höger sida mellan 30-50km/h. Borde lätt ha upptäckts när bilen kördes ut från fabriken.
Jag lyckades aldrig programmera min homelink. Remote såg dom inget fel. Jag frågade om dom glömt montera modulen i min bil, men då borde den ha gett något felmeddelande. Inför service så beställde dom en ny modul. På servicerapporten står det att dom gjort en "reset" på modulen, och nu fungerar det.
En skruv som håller bakre diffusern stack ut några centimeter. Borde ha upptäckts vid inspektion, eller på något vis av personen/maskinen som inte drog i den ordentligt.
Igår var bilen inne hos Segeltorp. Där konstaterar mekanikern att baklisten var "inom toleranserna" men justerar bakdörren så att den alignar bättre mot listen. Eftersom listen är sned så sitter nu dörren fel, så skärmkanten är inte längre rak.
Jag fick bara med kundservicemottagaren ut (mekanikern var väl upptagen), och påpekar att om listen suttit rätt så hade den inte stuckit ut i bakkant, eller flexat när man trycker på den. Han trycker själv på den i nederkant, och där flexar den rejält - kan inte funnits något lim bakom den. "Du får boka en ny tid"
I morse när jag skjutsar barnen till skolan i regnet så märker jag att höger vindrutetorkare missar 1-2dm i mitten av rutan, under armen - hela vägen. Är Tesla dumsnåla på komponenterna eller har jag haft otur?
Dagens lärdom: Ta med en blomspruta vid leverans och kolla så hela vindrutan blir torr.
Hämtade ut en ny X i mars.
Vid leveransen så påpekar vi att listen vid bakrutan sitter snett monterad. Inga raka linjer, och i bakkant sticker den ut från karossen!
Efter leverans så märker vi ett visslande ljud på höger sida mellan 30-50km/h. Borde lätt ha upptäckts när bilen kördes ut från fabriken.
Jag lyckades aldrig programmera min homelink. Remote såg dom inget fel. Jag frågade om dom glömt montera modulen i min bil, men då borde den ha gett något felmeddelande. Inför service så beställde dom en ny modul. På servicerapporten står det att dom gjort en "reset" på modulen, och nu fungerar det.
En skruv som håller bakre diffusern stack ut några centimeter. Borde ha upptäckts vid inspektion, eller på något vis av personen/maskinen som inte drog i den ordentligt.
Igår var bilen inne hos Segeltorp. Där konstaterar mekanikern att baklisten var "inom toleranserna" men justerar bakdörren så att den alignar bättre mot listen. Eftersom listen är sned så sitter nu dörren fel, så skärmkanten är inte längre rak.
Jag fick bara med kundservicemottagaren ut (mekanikern var väl upptagen), och påpekar att om listen suttit rätt så hade den inte stuckit ut i bakkant, eller flexat när man trycker på den. Han trycker själv på den i nederkant, och där flexar den rejält - kan inte funnits något lim bakom den. "Du får boka en ny tid"
I morse när jag skjutsar barnen till skolan i regnet så märker jag att höger vindrutetorkare missar 1-2dm i mitten av rutan, under armen - hela vägen. Är Tesla dumsnåla på komponenterna eller har jag haft otur?
Dagens lärdom: Ta med en blomspruta vid leverans och kolla så hela vindrutan blir torr.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Skitfel somminte skall förekomma såklart. Vindrutetorkarfelet lite trafikfarligt dock.
Skulle inte förvåna mig om man inte har slutkontroll på alla bilar av rent ekonomiska skäl. Billigare att du som kund (som dessutom är noggrann och inte tröttnar efter 7845 inspekterade bilar) inspekterar din bil och biltillverkaren tar de ßmällar som kundinspektionerna ger.
Toyota var väl tidigt ute med att ingenting skall vara fel från tillverkningen. Blir billigare så då man inte har fel från kund att rätta till, samtidigt som fabrikens fel som man rätter till på direkten hålls på minimal nivå de också.
Mvh PP.
Skulle inte förvåna mig om man inte har slutkontroll på alla bilar av rent ekonomiska skäl. Billigare att du som kund (som dessutom är noggrann och inte tröttnar efter 7845 inspekterade bilar) inspekterar din bil och biltillverkaren tar de ßmällar som kundinspektionerna ger.
Toyota var väl tidigt ute med att ingenting skall vara fel från tillverkningen. Blir billigare så då man inte har fel från kund att rätta till, samtidigt som fabrikens fel som man rätter till på direkten hålls på minimal nivå de också.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
dstr skrev:Tesla har fortfarande en lång väg tills dom kan börja konkurrera på kvalitetsfronten. Det är tur för dom att dom är tekniskt överlägsna. Det tåls att upprepas; den dag konkurrenterna kommer ikapp så är det kört.
Hämtade ut en ny X i mars.
Vid leveransen så påpekar vi att listen vid bakrutan sitter snett monterad. Inga raka linjer, och i bakkant sticker den ut från karossen!
Efter leverans så märker vi ett visslande ljud på höger sida mellan 30-50km/h. Borde lätt ha upptäckts när bilen kördes ut från fabriken.
Jag lyckades aldrig programmera min homelink. Remote såg dom inget fel. Jag frågade om dom glömt montera modulen i min bil, men då borde den ha gett något felmeddelande. Inför service så beställde dom en ny modul. På servicerapporten står det att dom gjort en "reset" på modulen, och nu fungerar det.
En skruv som håller bakre diffusern stack ut några centimeter. Borde ha upptäckts vid inspektion, eller på något vis av personen/maskinen som inte drog i den ordentligt.
Igår var bilen inne hos Segeltorp. Där konstaterar mekanikern att baklisten var "inom toleranserna" men justerar bakdörren så att den alignar bättre mot listen. Eftersom listen är sned så sitter nu dörren fel, så skärmkanten är inte längre rak.
Jag fick bara med kundservicemottagaren ut (mekanikern var väl upptagen), och påpekar att om listen suttit rätt så hade den inte stuckit ut i bakkant, eller flexat när man trycker på den. Han trycker själv på den i nederkant, och där flexar den rejält - kan inte funnits något lim bakom den. "Du får boka en ny tid"
I morse när jag skjutsar barnen till skolan i regnet så märker jag att höger vindrutetorkare missar 1-2dm i mitten av rutan, under armen - hela vägen. Är Tesla dumsnåla på komponenterna eller har jag haft otur?
Dagens lärdom: Ta med en blomspruta vid leverans och kolla så hela vindrutan blir torr.
Snacket om att Tesla jobbar med ständiga små förbättringar - yeah right. Det är precis lika dåligt som de tidiga X från 2016. Massor av fel men det allvarligaste hade med passning på vänstra sidans bakdörr att göra. Vänster bakdörr läckte in både damm och vägljud. Massa reparationer senare (bilen inne på service i månader) gav i princip ingen förbättring.
Hur begåvat är det att försöka rätta till fel med listen genom att skapa ett nytt fel på dörren?
Den sneda listan är kanske bara symtom på ett annat underliggande fel - Skulle inte förvåna mig om det är hela bakrutan som är felmonterad och behöver justeras i slutändan.
Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Intressant - det där med vindrutetorkaren känner jag igen från min X som också kom i Mars - dock är det på det armen som främst går framför förarplats - osäker på om du menar "Höger" sett inifrån bilen eller framifrån?!
Jag hade också en inredning som såg ut som om någon klättrat igenom bilen med ringbrynja. Tesla fick byta både träpanelen mellan framsätena och den ovanför handskfacket. Ett hack i veganklädsel vid handskfacket lyckades de inte fixa vid senaste verkstadsbesöket för att "delen saknades" så det kommer kräva ett ytterligare besök.
Nu måste jag ut till bilen och kolla listerna bak för att se om de inte är rätt heller!
Så, blomspruta, en stark LED-lampa (för att se repor i deras skumma leveranslokal) och kanske ett skjutmått krävs vid leverans?!
Jag hade också en inredning som såg ut som om någon klättrat igenom bilen med ringbrynja. Tesla fick byta både träpanelen mellan framsätena och den ovanför handskfacket. Ett hack i veganklädsel vid handskfacket lyckades de inte fixa vid senaste verkstadsbesöket för att "delen saknades" så det kommer kräva ett ytterligare besök.
Nu måste jag ut till bilen och kolla listerna bak för att se om de inte är rätt heller!
Så, blomspruta, en stark LED-lampa (för att se repor i deras skumma leveranslokal) och kanske ett skjutmått krävs vid leverans?!
Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Bilens högra.mios skrev:Intressant - det där med vindrutetorkaren känner jag igen från min X som också kom i Mars - dock är det på det armen som främst går framför förarplats - osäker på om du menar "Höger" sett inifrån bilen eller framifrån?!
Riktigt svårt att fånga på bild, smutsranden är bredare och längre än det som syns.
Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Det är betydligt mer sannolikt att Tesla blir bättre på kvalitetskontroll, än att de andra "kommer ikapp".
Sen är det nog till stor del ett amerikanskt problem, de har ingen tradition av bästa fit'n'finish.
Förhoppningsvis blir det lite bättre på bilarna som byggs i Kina, och ännu bättre i Tyskland.
Sen är det nog till stor del ett amerikanskt problem, de har ingen tradition av bästa fit'n'finish.
Förhoppningsvis blir det lite bättre på bilarna som byggs i Kina, och ännu bättre i Tyskland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Har du kollat så inte bilen tar in vatten i taket genom listen?
För övrigt trodde jag du var så pass erfaren teslaägare att du var förberedd
För övrigt trodde jag du var så pass erfaren teslaägare att du var förberedd
Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Passformen nöp vi direkt vid leverans, men jo - några vändor till SC blir det med ny Tesla. Synd att dom inte bättrar sig.kontakten2 skrev:Har du kollat så inte bilen tar in vatten i taket genom listen?
För övrigt trodde jag du var så pass erfaren teslaägare att du var förberedd
Blomsprutan är en ny erfarenhet.
Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Tesla utnyttjar väl bara det faktum att man har bilvärldens mest förlåtande kunder.
Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Det är rätt uppenbart att de räknar med att folk köper att det ser ut som det gör. Även Tesla har nog koll på att en massa återbesök i förlängningen kostar pengar. Att göra rätt från början borde rimligen vara billigare
Senast redigerad av Front242, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Har ni aldrig hört talas om amerikansk plåt passing
Gammal klassiker det har ju alla amerikanska bilar
Gammal klassiker det har ju alla amerikanska bilar
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Tur i oturen så bor du ju iaf nära dit... till skillnad från mig texdstr skrev:Passformen nöp vi direkt vid leverans, men jo - några vändor till SC blir det med ny Tesla. Synd att dom inte bättrar sig.kontakten2 skrev:Har du kollat så inte bilen tar in vatten i taket genom listen?
För övrigt trodde jag du var så pass erfaren teslaägare att du var förberedd
Blomsprutan är en ny erfarenhet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Yeah right om att Toyota ska hålla kvalite... Min nyinköpta RAV4 fick jag vända tillbaka med efter 3-4 kilometer från bilförsäljaren då motorlampan tändes. Detta "löstes" säkert på samma sätt som det hade lösts innan jag fick bilen... Dvs genom att släcka larmet. Efter några mil till så tändes motorlampan igen och så tillbaka till bilhandlaren. Så höll det på tills jag tröttnade efter ett par år och sket i att motorlampan tändes efter ett tag. Fick själv nollställda larmet inför besikningar.PoloPrinsen skrev:Toyota var väl tidigt ute med att ingenting skall vara fel från tillverkningen. Blir billigare så då man inte har fel från kund att rätta till, samtidigt som fabrikens fel som man rätter till på direkten hålls på minimal nivå de också.
Mvh PP.
Fel inträffar på alla bilar. Varken Tesla eller Toyota står ut skulle jag vilja säga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?
Vi mäter i millimeter dem mäter i tumStefan T skrev:Har ni aldrig hört talas om amerikansk plåt passing
Gammal klassiker det har ju alla amerikanska bilar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se