Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av dstr »

Tesla har fortfarande en lång väg tills dom kan börja konkurrera på kvalitetsfronten. Det är tur för dom att dom är tekniskt överlägsna. Det tåls att upprepas; den dag konkurrenterna kommer ikapp så är det kört.

Hämtade ut en ny X i mars.

Vid leveransen så påpekar vi att listen vid bakrutan sitter snett monterad. Inga raka linjer, och i bakkant sticker den ut från karossen!

Efter leverans så märker vi ett visslande ljud på höger sida mellan 30-50km/h. Borde lätt ha upptäckts när bilen kördes ut från fabriken.

Jag lyckades aldrig programmera min homelink. Remote såg dom inget fel. Jag frågade om dom glömt montera modulen i min bil, men då borde den ha gett något felmeddelande. Inför service så beställde dom en ny modul. På servicerapporten står det att dom gjort en "reset" på modulen, och nu fungerar det.

En skruv som håller bakre diffusern stack ut några centimeter. Borde ha upptäckts vid inspektion, eller på något vis av personen/maskinen som inte drog i den ordentligt.


Igår var bilen inne hos Segeltorp. Där konstaterar mekanikern att baklisten var "inom toleranserna" men justerar bakdörren så att den alignar bättre mot listen. Eftersom listen är sned så sitter nu dörren fel, så skärmkanten är inte längre rak.

Jag fick bara med kundservicemottagaren ut (mekanikern var väl upptagen), och påpekar att om listen suttit rätt så hade den inte stuckit ut i bakkant, eller flexat när man trycker på den. Han trycker själv på den i nederkant, och där flexar den rejält - kan inte funnits något lim bakom den. "Du får boka en ny tid"

I morse när jag skjutsar barnen till skolan i regnet så märker jag att höger vindrutetorkare missar 1-2dm i mitten av rutan, under armen - hela vägen. Är Tesla dumsnåla på komponenterna eller har jag haft otur?

Dagens lärdom: Ta med en blomspruta vid leverans och kolla så hela vindrutan blir torr.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av PoloPrinsen »

Skitfel somminte skall förekomma såklart. Vindrutetorkarfelet lite trafikfarligt dock.

Skulle inte förvåna mig om man inte har slutkontroll på alla bilar av rent ekonomiska skäl. Billigare att du som kund (som dessutom är noggrann och inte tröttnar efter 7845 inspekterade bilar) inspekterar din bil och biltillverkaren tar de ßmällar som kundinspektionerna ger.

Toyota var väl tidigt ute med att ingenting skall vara fel från tillverkningen. Blir billigare så då man inte har fel från kund att rätta till, samtidigt som fabrikens fel som man rätter till på direkten hålls på minimal nivå de också.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av mjwahl »

dstr skrev:
Tesla har fortfarande en lång väg tills dom kan börja konkurrera på kvalitetsfronten. Det är tur för dom att dom är tekniskt överlägsna. Det tåls att upprepas; den dag konkurrenterna kommer ikapp så är det kört.

Hämtade ut en ny X i mars.

Vid leveransen så påpekar vi att listen vid bakrutan sitter snett monterad. Inga raka linjer, och i bakkant sticker den ut från karossen!

Efter leverans så märker vi ett visslande ljud på höger sida mellan 30-50km/h. Borde lätt ha upptäckts när bilen kördes ut från fabriken.

Jag lyckades aldrig programmera min homelink. Remote såg dom inget fel. Jag frågade om dom glömt montera modulen i min bil, men då borde den ha gett något felmeddelande. Inför service så beställde dom en ny modul. På servicerapporten står det att dom gjort en "reset" på modulen, och nu fungerar det.

En skruv som håller bakre diffusern stack ut några centimeter. Borde ha upptäckts vid inspektion, eller på något vis av personen/maskinen som inte drog i den ordentligt.


Igår var bilen inne hos Segeltorp. Där konstaterar mekanikern att baklisten var "inom toleranserna" men justerar bakdörren så att den alignar bättre mot listen. Eftersom listen är sned så sitter nu dörren fel, så skärmkanten är inte längre rak.

Jag fick bara med kundservicemottagaren ut (mekanikern var väl upptagen), och påpekar att om listen suttit rätt så hade den inte stuckit ut i bakkant, eller flexat när man trycker på den. Han trycker själv på den i nederkant, och där flexar den rejält - kan inte funnits något lim bakom den. "Du får boka en ny tid"

I morse när jag skjutsar barnen till skolan i regnet så märker jag att höger vindrutetorkare missar 1-2dm i mitten av rutan, under armen - hela vägen. Är Tesla dumsnåla på komponenterna eller har jag haft otur?

Dagens lärdom: Ta med en blomspruta vid leverans och kolla så hela vindrutan blir torr.

Snacket om att Tesla jobbar med ständiga små förbättringar - yeah right. Det är precis lika dåligt som de tidiga X från 2016. Massor av fel men det allvarligaste hade med passning på vänstra sidans bakdörr att göra. Vänster bakdörr läckte in både damm och vägljud. Massa reparationer senare (bilen inne på service i månader) gav i princip ingen förbättring.

Hur begåvat är det att försöka rätta till fel med listen genom att skapa ett nytt fel på dörren?

Den sneda listan är kanske bara symtom på ett annat underliggande fel - Skulle inte förvåna mig om det är hela bakrutan som är felmonterad och behöver justeras i slutändan.
Användarvisningsbild
mios
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 feb 2020 10:28
Ort: Sollentuna

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av mios »

Intressant - det där med vindrutetorkaren känner jag igen från min X som också kom i Mars - dock är det på det armen som främst går framför förarplats - osäker på om du menar "Höger" sett inifrån bilen eller framifrån?!

Jag hade också en inredning som såg ut som om någon klättrat igenom bilen med ringbrynja. Tesla fick byta både träpanelen mellan framsätena och den ovanför handskfacket. Ett hack i veganklädsel vid handskfacket lyckades de inte fixa vid senaste verkstadsbesöket för att "delen saknades" så det kommer kräva ett ytterligare besök.

Nu måste jag ut till bilen och kolla listerna bak för att se om de inte är rätt heller!

Så, blomspruta, en stark LED-lampa (för att se repor i deras skumma leveranslokal) och kanske ett skjutmått krävs vid leverans?!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av dstr »

mios skrev:
Intressant - det där med vindrutetorkaren känner jag igen från min X som också kom i Mars - dock är det på det armen som främst går framför förarplats - osäker på om du menar "Höger" sett inifrån bilen eller framifrån?!
Bilens högra.

Riktigt svårt att fånga på bild, smutsranden är bredare och längre än det som syns.
IMG_20200505_072531.jpg
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av dstr »

Bild på listen.
IMG_20200505_080042.jpg
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av dstr »

Och listen i nederkant. Ljud på!

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av taliz »

Det är betydligt mer sannolikt att Tesla blir bättre på kvalitetskontroll, än att de andra "kommer ikapp".
Sen är det nog till stor del ett amerikanskt problem, de har ingen tradition av bästa fit'n'finish.
Förhoppningsvis blir det lite bättre på bilarna som byggs i Kina, och ännu bättre i Tyskland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kontakten2

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av kontakten2 »

Har du kollat så inte bilen tar in vatten i taket genom listen?

För övrigt trodde jag du var så pass erfaren teslaägare att du var förberedd ;)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av dstr »

kontakten2 skrev:
Har du kollat så inte bilen tar in vatten i taket genom listen?

För övrigt trodde jag du var så pass erfaren teslaägare att du var förberedd ;)
Passformen nöp vi direkt vid leverans, men jo - några vändor till SC blir det med ny Tesla. Synd att dom inte bättrar sig.


Blomsprutan är en ny erfarenhet.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av Fredrik j »

Tesla utnyttjar väl bara det faktum att man har bilvärldens mest förlåtande kunder.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av Front242 »

Det är rätt uppenbart att de räknar med att folk köper att det ser ut som det gör. Även Tesla har nog koll på att en massa återbesök i förlängningen kostar pengar. Att göra rätt från början borde rimligen vara billigare
Senast redigerad av Front242, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av Stefan T »

Har ni aldrig hört talas om amerikansk plåt passing
Gammal klassiker det har ju alla amerikanska bilar
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
kontakten2 skrev:
Har du kollat så inte bilen tar in vatten i taket genom listen?

För övrigt trodde jag du var så pass erfaren teslaägare att du var förberedd ;)
Passformen nöp vi direkt vid leverans, men jo - några vändor till SC blir det med ny Tesla. Synd att dom inte bättrar sig.


Blomsprutan är en ny erfarenhet.
Tur i oturen så bor du ju iaf nära dit... till skillnad från mig tex :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av Svenssons »

PoloPrinsen skrev:
Toyota var väl tidigt ute med att ingenting skall vara fel från tillverkningen. Blir billigare så då man inte har fel från kund att rätta till, samtidigt som fabrikens fel som man rätter till på direkten hålls på minimal nivå de också.
Mvh PP.
Yeah right om att Toyota ska hålla kvalite... Min nyinköpta RAV4 fick jag vända tillbaka med efter 3-4 kilometer från bilförsäljaren då motorlampan tändes. Detta "löstes" säkert på samma sätt som det hade lösts innan jag fick bilen... Dvs genom att släcka larmet. Efter några mil till så tändes motorlampan igen och så tillbaka till bilhandlaren. Så höll det på tills jag tröttnade efter ett par år och sket i att motorlampan tändes efter ett tag. Fick själv nollställda larmet inför besikningar.

Fel inträffar på alla bilar. Varken Tesla eller Toyota står ut skulle jag vilja säga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ska man behöva ta med en blomspruta vid leverans?

Inlägg av e5m1r »

Stefan T skrev:
Har ni aldrig hört talas om amerikansk plåt passing
Gammal klassiker det har ju alla amerikanska bilar
Vi mäter i millimeter dem mäter i tum :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar