Tesla Virtual Power Plant

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av Zalman3 »

Tesla ger sig in i elbolagsbranschen med att bli ett elbolag i England.
Med Tesla Autobidder kan man optimera vinsten med exempelvis solceller och batterilagring.
Autobidder försöker förutspå följande:
Elproduktion
Elförbrukning
Elpris
Tesla Applies For License To Sell Electricity In UK.
https://cleantechnica.com/2020/05/03/te ... ity-in-uk/

Tesla has a new product: Autobidder, a step toward becoming an electric utility.

Autobidder provides independent power producers, utilities, and capital partners the ability to autonomously monetize battery assets. Autobidder is a real-time trading and control platform that provides value-based asset management and portfolio optimization, enabling owners and operators to configure operational strategies that maximize revenue according to their business objectives and risk preferences.
https://electrek.co/2020/05/03/tesla-au ... c-utility/


Det fina med en Teslabil är att den är uppkopplad, har ett stort batteri och har en inbyggd inverter.

Mer om Tesla Virtual Power Plant



Och på Teslas battery day kommer man att säga att V2X kommer att slå stort eftersom det nya batteriet tål
att fungera i 20 år som ett batteribackup.
1 miljon Tesla bilar är värt 52B dollar, som batteribackup.

Intressant är om Tesla säljer sina bilar till halva priset mot att Tesla får använda batteriet för ellagring när det passar både du och Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av [JM] »

Undrar hur Tesla löser V2X vs Free SuC.

Kör din Cybertuck till SuC och ladda 200kWh gratis. Kör hem och använd elen hemma.
Tror inte det...

Alltså får man som kund i bästa fall välja Free SuC eller V2X men man kan inte ha båda.

Vad ska man välja? Gratis laddning på långtesor eller att kunna kraftsätta huset med el från bilen när man får strömavbrott en gång per 20 år.

Enda vitsen med V2G för villaägaren är eventuellt att kunna sänka huvudsäkringen. Men då måste ju bilen ständigt vara uppkopplad mot elnätet.
Måste vara billigare med en power wall än en Cybertuck som inte får åka hemifrån för då kanske säkringen går...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Undrar hur Tesla löser V2X vs Free SuC.

Kör din Cybertuck till SuC och ladda 200kWh gratis. Kör hem och använd elen hemma.
Tror inte det...

Alltså får man som kund i bästa fall välja Free SuC eller V2X men man kan inte ha båda.

Vad ska man välja? Gratis laddning på långtesor eller att kunna kraftsätta huset med el från bilen när man får strömavbrott en gång per 20 år.

Enda vitsen med V2G för villaägaren är eventuellt att kunna sänka huvudsäkringen. Men då måste ju bilen ständigt vara uppkopplad mot elnätet.
Måste vara billigare med en power wall än en Cybertuck som inte får åka hemifrån för då kanske säkringen går...
Jag tror att V2X bara kommer till nya bilar med Maxwell batteri.
Dagens batterier tål inte att laddas från 0 till 100% varje dag i 20 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av PhR34k »

Jag skulle aldrig orka göra detta men så snåla som vissa Tesla förare verkar vara så tror jag verkligen att det kommer bli en grej.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av PhR34k »

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Undrar hur Tesla löser V2X vs Free SuC.

Kör din Cybertuck till SuC och ladda 200kWh gratis. Kör hem och använd elen hemma.
Tror inte det...

Alltså får man som kund i bästa fall välja Free SuC eller V2X men man kan inte ha båda.

Vad ska man välja? Gratis laddning på långtesor eller att kunna kraftsätta huset med el från bilen när man får strömavbrott en gång per 20 år.

Enda vitsen med V2G för villaägaren är eventuellt att kunna sänka huvudsäkringen. Men då måste ju bilen ständigt vara uppkopplad mot elnätet.
Måste vara billigare med en power wall än en Cybertuck som inte får åka hemifrån för då kanske säkringen går...
Jag tror att V2X bara kommer till nya bilar med Maxwell batteri.
Dagens batterier tål inte att laddas från 0 till 100% varje dag i 20 år.
Om du har 200kWh batteri så kommer du max nyttja typ 30 kWh från bilen.
Jag har ett gammalt fritidshus med pool, attefallare och ett par dräneringspumpar som går typ hela tiden. Jag ligger på runt 30000 kWh om året mellan 30 - 80 kWh per dygn så det är ganska extremt. så om du inte jobbar hemifrån kommer du alltså strömförsörja huset mellan 17-07 ish och det motsvarar säkert någonstans mellan 15-40 kWh beroende på vilket hus du har och årstid osv

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av jeppe_sthlm »

Den stora grejen med VG2 måste väl vara att man kan kapa topparna i elproduktionen? Genom att kunna nytta ett distribuerat batterilager, slipper man kanske elda kol under de kritiska timmarna på dygnet.

Det bör ju också kunna göra att man kan ta bort en del flaskhalsar i elnätet.

Gissningsvis bör det på sikt kunna ge lägre nätavgifter och lägre elpriser.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av PhR34k »

Bästa är nog om man har bilen på laddning med hjälp av solenergi på dagen för att sedan kunna strömförsörja huset på kvällen med sin bil. Att ha solpaneler hemma hjälper inte så länge du inte jobbar hemifrån vilket de allra flesta inte gör.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av bylund »

PhR34k skrev:
Bästa är nog om man har bilen på laddning med hjälp av solenergi på dagen för att sedan kunna strömförsörja huset på kvällen med sin bil. Att ha solpaneler hemma hjälper inte så länge du inte jobbar hemifrån vilket de allra flesta inte gör.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Eller så ser man det som en del i ett större system, och inte bara just det egna huset. Spelar ju mindre roll i så fall om bilen är inkopplad hemma vid solcellerna eller på parkeringen på jobbet.

Vilken klient och hårdvara du använder för att skriva inlägg tillför inget till diskussionen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av [JM] »

bylund skrev:
PhR34k skrev:
Bästa är nog om man har bilen på laddning med hjälp av solenergi på dagen för att sedan kunna strömförsörja huset på kvällen med sin bil. Att ha solpaneler hemma hjälper inte så länge du inte jobbar hemifrån vilket de allra flesta inte gör.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Eller så ser man det som en del i ett större system, och inte bara just det egna huset. Spelar ju mindre roll i så fall om bilen är inkopplad hemma vid solcellerna eller på parkeringen på jobbet.

Vilken klient och hårdvara du använder för att skriva inlägg tillför inget till diskussionen.
Ett exempel: Du har tillgång till laddning hemma och på jobbet. Du har en BEV med 200kWh batteri och ombordladdare som klarar V2G med 22kw åt båda hållen.

Scenario1: Ladda bilen hemma på natten som du betalar pengar för ur egen ficka och ladda ur den på dagen gratis till din arbetsgivare för att det främjar samhället och den större nyttan.
Scenario2: Ladda bilen på jobbet gratis och använda elen på natten hemma för att sänka elförbrukningen hemma och spara lite pengar. Maximalt dåligt för energikonsumtionen ur elsystemets helhetshänseende. Då man vill kapa topparna på dagen.

Jag satsar mina pengar på att majoriteten av medelsvensson väljer alternativ 2. Dvs det som är sämst för el-systemet.

Det måste alltså till regleringar/incitament för att styra så att alternativ 1 blir attraktivare. Typ mkt billigare hushållsel mot att du tillåter elbolaget nyttja ditt batteri.


Då kommer man in på vad elen kostar och hur mkt billigare el man får hemma kontra vad "slitaget" på batteriet kan ge mig för merkostnader.
30000kWh/år i en villa som då kostar ca 30000kr/år.
Halver elpriset och jag sparar 15000kr/år.
Byta batteriet kan kosta mig 100000 till150000kr. Risken betalar alltså av sig på 6-10 år.

I mina ögon för dålig risk/reward för att jag ska nappa på ett sådant erbjudande (även om det är fiktivt i detta exempel)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
bylund skrev:
PhR34k skrev:
Bästa är nog om man har bilen på laddning med hjälp av solenergi på dagen för att sedan kunna strömförsörja huset på kvällen med sin bil. Att ha solpaneler hemma hjälper inte så länge du inte jobbar hemifrån vilket de allra flesta inte gör.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Eller så ser man det som en del i ett större system, och inte bara just det egna huset. Spelar ju mindre roll i så fall om bilen är inkopplad hemma vid solcellerna eller på parkeringen på jobbet.

Vilken klient och hårdvara du använder för att skriva inlägg tillför inget till diskussionen.
Ett exempel: Du har tillgång till laddning hemma och på jobbet. Du har en BEV med 200kWh batteri och ombordladdare som klarar V2G med 22kw åt båda hållen.

Scenario1: Ladda bilen hemma på natten som du betalar pengar för ur egen ficka och ladda ur den på dagen gratis till din arbetsgivare för att det främjar samhället och den större nyttan.
Scenario2: Ladda bilen på jobbet gratis och använda elen på natten hemma för att sänka elförbrukningen hemma och spara lite pengar. Maximalt dåligt för energikonsumtionen ur elsystemets helhetshänseende. Då man vill kapa topparna på dagen.

Jag satsar mina pengar på att majoriteten av medelsvensson väljer alternativ 2. Dvs det som är sämst för el-systemet.

Det måste alltså till regleringar/incitament för att styra så att alternativ 1 blir attraktivare. Typ mkt billigare hushållsel mot att du tillåter elbolaget nyttja ditt batteri.


Då kommer man in på vad elen kostar och hur mkt billigare el man får hemma kontra vad "slitaget" på batteriet kan ge mig för merkostnader.
30000kWh/år i en villa som då kostar ca 30000kr/år.
Halver elpriset och jag sparar 15000kr/år.
Byta batteriet kan kosta mig 100000 till150000kr. Risken betalar alltså av sig på 6-10 år.

I mina ögon för dålig risk/reward för att jag ska nappa på ett sådant erbjudande (även om det är fiktivt i detta exempel)
Det pratas om att man kan köpa bilen billigare om man går med på att Tesla får utnyttja batteriet ibland.

Det kan ju bli en omvänd lösning mot Renault Zoe där man köper bilen billigare, men hyr batteriet med en månadskostnad.
Fördelen är att Renault garanterar att man alltid har ett bra batteri.

Tesla skulle kunna ha en liknande lösning där man kan köpa bilen billigare, men man får en peng varje månad för att Tesla hyr lagringsutrymme i din bils batteri.
Fördelen är att Tesla garanterar att man alltid har ett bra batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av bylund »

[JM] skrev:
bylund skrev:
PhR34k skrev:
Bästa är nog om man har bilen på laddning med hjälp av solenergi på dagen för att sedan kunna strömförsörja huset på kvällen med sin bil. Att ha solpaneler hemma hjälper inte så länge du inte jobbar hemifrån vilket de allra flesta inte gör.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Eller så ser man det som en del i ett större system, och inte bara just det egna huset. Spelar ju mindre roll i så fall om bilen är inkopplad hemma vid solcellerna eller på parkeringen på jobbet.

Vilken klient och hårdvara du använder för att skriva inlägg tillför inget till diskussionen.
Ett exempel: Du har tillgång till laddning hemma och på jobbet. Du har en BEV med 200kWh batteri och ombordladdare som klarar V2G med 22kw åt båda hållen.

Scenario1: Ladda bilen hemma på natten som du betalar pengar för ur egen ficka och ladda ur den på dagen gratis till din arbetsgivare för att det främjar samhället och den större nyttan.
Scenario2: Ladda bilen på jobbet gratis och använda elen på natten hemma för att sänka elförbrukningen hemma och spara lite pengar. Maximalt dåligt för energikonsumtionen ur elsystemets helhetshänseende. Då man vill kapa topparna på dagen.

Jag satsar mina pengar på att majoriteten av medelsvensson väljer alternativ 2. Dvs det som är sämst för el-systemet.

Det måste alltså till regleringar/incitament för att styra så att alternativ 1 blir attraktivare. Typ mkt billigare hushållsel mot att du tillåter elbolaget nyttja ditt batteri.


Då kommer man in på vad elen kostar och hur mkt billigare el man får hemma kontra vad "slitaget" på batteriet kan ge mig för merkostnader.
30000kWh/år i en villa som då kostar ca 30000kr/år.
Halver elpriset och jag sparar 15000kr/år.
Byta batteriet kan kosta mig 100000 till150000kr. Risken betalar alltså av sig på 6-10 år.

I mina ögon för dålig risk/reward för att jag ska nappa på ett sådant erbjudande (även om det är fiktivt i detta exempel)
Absolut måste systemet utformas så att den som bidrar till nytta i systemet får betalt för detta, annars kommer det inte fungera. Det tänkte jag var så självklart att jag inte nämnde det :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av Zalman3 »

Tesla patent för V2X.

Tesla Files Patent For Multi-Channel And Bi-Directional Battery Management System In Europe

by Ma. Claribelle Deveza May 18, 2020

Battery Day Million-Mile Battery Tesla
Tesla-Battery-Management-System-Europe
Featured Image Credit: Megan Gale Adams/Twitter

Tesla filed its Multi-Channel and Bi-Directional Battery Management System patent for the European region recently under code EP3646044. Initially, the patent had been filed with the World Intellectual Property Organization in 2019 as WO2019006204. The patent has since been filed in specific regions, including China, Japan, and most recently, Europe.

The Abstract for the patent filed for Europe states the following:

“Embodiments of the present invention include a battery management system that provide a plurality of channels that allow communication between host and clients. This communication may operate in bi-directional modes such that commands from the host and responses from the clients are transmitted clockwise or counter-clockwise around a daisy-chain loop. This architecture provides both a high level of redundancy across multiple channels as well as transmission directions around the loop. The use of multiple channels provides a separation in signal paths akin to the provision of completely separate physical wires, preventing malfunction of spurious operation of devices using one channel from interfering with the normal operation of devices using the other channel. In addition, the signaling architecture allows a host to dynamically transmit commands and receive responses between specific client(s) and host or broadcast communication across all clients.”


Based on the Abstract of EP3646044, Tesla’s recent patent filing appears to be similar if not identical to its WO2019006204 filing. Both discuss a battery management system (BMS) that uses a daisy-chain loop for multi-channel communications between circuits within a battery system. There is two-way communication between the host of the system and its various clients to ensure that every part of the system is functional. Tesla described how its battery management system works in figures, seen below.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ent-system
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av [JM] »

Haha. Jäklar vilken inlåsning det kommer bli. Lite som Apple låser in sina kunder att bara köra apple-prylar.
Köp en Tesla BEV och sen har du Tesla som elbolag, försäkringsbolag och internetleverantör via starlink :D
Nästa steg blir telefoner och annan hemelektronik.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Haha. Jäklar vilken inlåsning det kommer bli. Lite som Apple låser in sina kunder att bara köra apple-prylar.
Köp en Tesla BEV och sen har du Tesla som elbolag, försäkringsbolag och internetleverantör via starlink :D
Nästa steg blir telefoner och annan hemelektronik.
Jag kan tänka mig ha bil, solceller, elbolag och försäkring från Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av nek0 »

[JM] skrev:
Haha. Jäklar vilken inlåsning det kommer bli. Lite som Apple låser in sina kunder att bara köra apple-prylar.
Köp en Tesla BEV och sen har du Tesla som elbolag, försäkringsbolag och internetleverantör via starlink :D
Nästa steg blir telefoner och annan hemelektronik.
Visst blir det så, men varför ska Tesla stå för garantier på batterierna om någon annan ska ha nytta av batteriet.
Om elbolagen vill ta över ansvaret för batterierna så kan Tesla låta vem som helst använda tekniken.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Och på Teslas battery day kommer man att säga att V2X kommer att slå stort eftersom det nya batteriet tål
att fungera i 20 år som ett batteribackup.
1 miljon Tesla bilar är värt 52B dollar, som batteribackup.

Intressant är om Tesla säljer sina bilar till halva priset mot att Tesla får använda batteriet för ellagring när det passar både du och Tesla.
Zalman3 skrev:

Det pratas om att man kan köpa bilen billigare om man går med på att Tesla får utnyttja batteriet ibland.

Det kan ju bli en omvänd lösning mot Renault Zoe där man köper bilen billigare, men hyr batteriet med en månadskostnad.
Fördelen är att Renault garanterar att man alltid har ett bra batteri.

Tesla skulle kunna ha en liknande lösning där man kan köpa bilen billigare, men man får en peng varje månad för att Tesla hyr lagringsutrymme i din bils batteri.
Fördelen är att Tesla garanterar att man alltid har ett bra batteri.
Ska jag vara helt ärlig så är detta nog största anledningen till att jag sällan tar dina inlägg seriöst Zalman3, man kan aldrig veta om det du skriver är spekulation eller något du vet. Samma sak gäller priser på elbilar t ex, du skriver ut att nu har vi priset på vad den kommer kosta, sen hänvisar du till ev-database där det i klartext står att det är en uppskattning och inte bekräftat från tillverkaren.

Skulle verkligen uppskatta om du framöver förtydligar vad det är du vet och vad som du spekulerar, annars så kan jag inte ta något av det du skriver seriöst. Kanske bryr du dig inte men om detta forumet ska fortsätta vara en bra källa för information om elbilar och tekniken däromkring så behövs det tydlighet om vad vi vet och vad vi tror.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Och på Teslas battery day kommer man att säga att V2X kommer att slå stort eftersom det nya batteriet tål
att fungera i 20 år som ett batteribackup.
1 miljon Tesla bilar är värt 52B dollar, som batteribackup.

Intressant är om Tesla säljer sina bilar till halva priset mot att Tesla får använda batteriet för ellagring när det passar både du och Tesla.
Zalman3 skrev:

Det pratas om att man kan köpa bilen billigare om man går med på att Tesla får utnyttja batteriet ibland.

Det kan ju bli en omvänd lösning mot Renault Zoe där man köper bilen billigare, men hyr batteriet med en månadskostnad.
Fördelen är att Renault garanterar att man alltid har ett bra batteri.

Tesla skulle kunna ha en liknande lösning där man kan köpa bilen billigare, men man får en peng varje månad för att Tesla hyr lagringsutrymme i din bils batteri.
Fördelen är att Tesla garanterar att man alltid har ett bra batteri.
Ska jag vara helt ärlig så är detta nog största anledningen till att jag sällan tar dina inlägg seriöst Zalman3, man kan aldrig veta om det du skriver är spekulation eller något du vet. Samma sak gäller priser på elbilar t ex, du skriver ut att nu har vi priset på vad den kommer kosta, sen hänvisar du till ev-database där det i klartext står att det är en uppskattning och inte bekräftat från tillverkaren.

Skulle verkligen uppskatta om du framöver förtydligar vad det är du vet och vad som du spekulerar, annars så kan jag inte ta något av det du skriver seriöst. Kanske bryr du dig inte men om detta forumet ska fortsätta vara en bra källa för information om elbilar och tekniken däromkring så behövs det tydlighet om vad vi vet och vad vi tror.
Oftast postar jag ett klipp från nätet.
Med en länk. Så man själv kan läsa hela artikeln och bilda sig en uppfattning om det som skrivs.

Syftet med mina postningar är att man ska vara informerad om vad som händer på elbilsmarknaden.

Men som med alla spådomar om framtiden är det inte alltid det blir som man spår till 100%.

Elon säger exempelvis att det ska finnas 1 miljon helt självkörande Tesla bilar redan 2020.
Det kommer inte att hända, men jag vill ändå läsa vad Elon säger och göra mig en egen bedömning.

Elon sa att Tesla Y skulle börja produceras sommaren 2020.
Men det blev redan Q1.

Så det mesta kommer att hända, men det svårt att exakt veta tidsplanen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av Zalman3 »

ABB får hela 57% av sina intäkter från gröna lösningar.
Och de pratar också om Virtual Power Plant där man utnyttjar elbilar batterier.


ABB är idag ett av världens ledande företag inom grön teknik. Hela 57 procent av företagets intäkter kom 2019 från tekniska lösningar som hjälper kunden att ta sig an dagens klimatutmaningar och bli mer energieffektiva. På affärstidningen Fortunes lista över företag i världen som de anser gör verklig skillnad när det kommer till miljö, och även social utveckling, kom de häromåret på 8:e plats.

På sikt kommer även bilarnas egna batterier att ingå i systemet där de kan fungera som energilager och låna ut el vid behov.
Utvecklingen inom energilager och alternativa kostnadseffektiva lösningar till batterier går oerhört snabbt nu, säger Katarina Porath.
https://www.energinyheter.se/20200512/2 ... tallningen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av 12man »

Ingen? som pratar om hur (elbils)batteri ägarna ska ersättas för slitaget?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av Zalman3 »

12man skrev:
Ingen? som pratar om hur (elbils)batteri ägarna ska ersättas för slitaget?
Få elbilar stödjer V2X idag.
Kan dock tänka mig att elbilens garantier för batteriet ändras så att man garanterar ett visst antal laddcykler.
Men håller batteriet i 10.000 cykler, vilket blir +27 år, kanske inte batterislitaget är ett problem.
Lexus lovar ju 100.000 mils batterigaranti.
LEXUS ELBIL FÅR OERHÖRT GENERÖS BATTERIGARANTI PÅ 100 000 MIL
https://alltomelbil.se/lexus-elbil-far- ... 0-000-mil/

Tesla pratar om 160.000 mil.

Eller så "hyr" man batterierna så man alltid garanteras bra batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av 12man »

Garanti eller livslängd eller annat, lik f...annat ska inte elbolagen få tjäna pengar och utnyttja MITT batteri gratis, där tar mitt samhällsansvar tvärslut
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av Zalman3 »

12man skrev:
Garanti eller livslängd eller annat, lik f...annat ska inte elbolagen få tjäna pengar och utnyttja MITT batteri gratis, där tar mitt samhällsansvar tvärslut
Om det finns pengar att tjäna på att använda ett elbilsbattteri som backup, så måste man ju se till att det blir en vinst även för elbils ägaren, annars är det ju ointressant.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av 12man »

och där tvärdör allt v2x
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av Zalman3 »

12man skrev:
och där tvärdör allt v2x
Jag tror på V2X, men visst gäller det att det är ett upplägg som elbilsägaren tjänar på.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Virtual Power Plant

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
12man skrev:
och där tvärdör allt v2x
Jag tror på V2X, men visst gäller det att det är ett upplägg som elbilsägaren tjänar på.
Det uppenbara är väl att el-/nätbolagen ger rabatt på el-/nätpriset?

Det är nog rätt många som skulle kunna tänka sig att upplåta typ 20-30% av sitt batteri mot en rejäl sänkning av elräkningen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar