QI/Trådlös laddare eller inte?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: QI/Trådlös laddare eller inte?

Inlägg av dstr »

Jag lyckas inte hitta den på https://epc.tesla.com/#/categories

Råkar någon ha artikelnumret?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: QI/Trådlös laddare eller inte?

Inlägg av Curik »

dstr skrev:
Jag lyckas inte hitta den på https://epc.tesla.com/#/categories

Råkar någon ha artikelnumret?
Mig veterligen har den aldrig funnits där. Det har funnits en liknande utformad laddare men den har inte Qi utan en kontakt i botten.

Såg att någon nämnde tidigare att den fanns på webben men jag har aldrig sett den och när jag frågade Tesla så hänvisade dom till tredjepart.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: QI/Trådlös laddare eller inte?

Inlägg av spacecoin »

Jag fattar inte varför den inte finns i EPC... Verkar ju rimligt att man ska kunna köpa en ny om den går sönder, eller för den delen uppgradera om man köpte sin bil några månader "för tidigt".
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: QI/Trådlös laddare eller inte?

Inlägg av Fredrik j »

Kör tesla med kronologiska VIN-nummer? Tror jag läste någonstans, kanske här, att dom inte gör det för att försvåra analyser av tillverkningsvolymer. Bilarna behöver ju bara ha ett unikt id.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: QI/Trådlös laddare eller inte?

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
Kör tesla med kronologiska VIN-nummer? Tror jag läste någonstans, kanske här, att dom inte gör det för att försvåra analyser av tillverkningsvolymer. Bilarna behöver ju bara ha ett unikt id.
Förr, i alla fall, körde de inte med strikt kronologiska. Min bil fick vänta lite på produktion, men jag fick inte nytt chassinummer för det, vilket gör att min bil har ett väldigt lågt chassinummer för att vara AP1 (502XX), det finns många bilar utan AP som har högre nummer. Men jag tror att det var av produktionstekniska skäl, och inte för att dölja något.

Reservationsnummer är däremot inte i ordning, antagligen för att inte avslöja hur många reservationer de har.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: QI/Trådlös laddare eller inte?

Inlägg av Fredrik j »

Om vin är kronologiska förstår jag inte varför antalet producerade/levererade bil blir en överraskning presenterad först i kvartalsbokslutet. VIN finns ju i bilregistret och högsta numret ger ju besked.
Det vanligaste vid bokproduktion är väl att vin-tilldelas när karossen går in på monteringsbandet. Strikt kronologisk ordning på bandet. Sen kan ju naturligtvis bilarna levereras i en annan ordning.
Skriv svar