Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar
Moderator: Redaktion
Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar
Jag bor i Jämtland och kör oftast på lite mindre vägar där hastigheten ofta skiftar mellan 40, 60 och 80 km/h. Nästan varje gång hinner jag passera skylten ca 50 m innan bilen reagerar och saktar in - klart störande!
Är det någon som vet om bilen reagerar (dvs inte reagerar...) på skylten eller styrs bilens reaktion på nån gps-inställning?
Är det någon som vet om bilen reagerar (dvs inte reagerar...) på skylten eller styrs bilens reaktion på nån gps-inställning?
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Tidiga teslor med AP1 läser skyltarna. Teslor med AP2 och senare använder GPS-data.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Tyvärr saktar även AP1 in först när skylten passerats.[JM] skrev:Tidiga teslor med AP1 läser skyltarna. Teslor med AP2 och senare använder GPS-data.
Känns som en extremt enkel sak att fixa, oavsett om hastigheten kommer från kartdata eller skyltavläsning, men tyvärr har det varit så här hela tiden.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Det faktum att man använder GPS-data betyder inte att bilen inte kan sakta in inför en skylt.[JM] skrev:Tidiga teslor med AP1 läser skyltarna. Teslor med AP2 och senare använder GPS-data.
Man behöver helt enkelt extrapolera positionen på bilen och titta vad hastigheten är vid den punkten och sakta ner i tid.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Ursäkta, men vad menas med att extrapolera positionen på bilen...? Är det något jag kan/bör göra själv?
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Curic menar att bilen vet ju hur fört den kör och vid vilken tid den kommer fram till skylten. Altså kan den räkna ut med lite matte när den borde sakta in för att ha rätt hastighet när den passerar skylten. Om någon programerar den till att göra det.
Extrapolera är ett begrepp från matematiken då man har data/information och försöker räkna ut/prediktera framtiden. Lite enkelt beskrivet.
Så om vi sammanfattar det som skrivits så finns det:
1* Gamla Teslor som använder kameran för att läsa skyltar.
2* Nyare Teslor använder gps.
3* Ingen av typerna börjar sänka hastighetan i god tid innan skylten för nya hastigheten passeras.
4* Ingen inställning i menyerna i bilen kan påverka detta.
Extrapolera är ett begrepp från matematiken då man har data/information och försöker räkna ut/prediktera framtiden. Lite enkelt beskrivet.
Så om vi sammanfattar det som skrivits så finns det:
1* Gamla Teslor som använder kameran för att läsa skyltar.
2* Nyare Teslor använder gps.
3* Ingen av typerna börjar sänka hastighetan i god tid innan skylten för nya hastigheten passeras.
4* Ingen inställning i menyerna i bilen kan påverka detta.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Stämmer helt med min bild av detta.[JM] skrev:Curic menar att bilen vet ju hur fört den kör och vid vilken tid den kommer fram till skylten. Altså kan den räkna ut med lite matte när den borde sakta in för att ha rätt hastighet när den passerar skylten. Om någon programerar den till att göra det.
Extrapolera är ett begrepp från matematiken då man har data/information och försöker räkna ut/prediktera framtiden. Lite enkelt beskrivet.
Så om vi sammanfattar det som skrivits så finns det:
1* Gamla Teslor som använder kameran för att läsa skyltar.
2* Nyare Teslor använder gps.
3* Ingen av typerna börjar sänka hastighetan i god tid innan skylten för nya hastigheten passeras.
4* Ingen inställning i menyerna i bilen kan påverka detta.
Jag är också helt oförstående inför varför Tesla inte har implementerat detta korrekt, det är som sagt verkligen inte rocket science.
Använder man idag denna "feature" så bryter man mot lagen varje gång man passerar en hastighetsskylt i "fel" riktning, helt oanvändbart alltså.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Inser nu att jag var otydlig, sorry. JM har koll på grejerna.elvis skrev:Ursäkta, men vad menas med att extrapolera positionen på bilen...? Är det något jag kan/bör göra själv?
Det jag försökte förmedla var att det inte var något jättekomplicerat. Lite förundrad att dom inte gjort det ännu men det ligger kanske långt ned på listan..
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Hur långt fram kan en AP1 bil se en hastighetsskylt en dag med normalt dagsljus?fth skrev:Stämmer helt med min bild av detta.[JM] skrev:Curic menar att bilen vet ju hur fört den kör och vid vilken tid den kommer fram till skylten. Altså kan den räkna ut med lite matte när den borde sakta in för att ha rätt hastighet när den passerar skylten. Om någon programerar den till att göra det.
Extrapolera är ett begrepp från matematiken då man har data/information och försöker räkna ut/prediktera framtiden. Lite enkelt beskrivet.
Så om vi sammanfattar det som skrivits så finns det:
1* Gamla Teslor som använder kameran för att läsa skyltar.
2* Nyare Teslor använder gps.
3* Ingen av typerna börjar sänka hastighetan i god tid innan skylten för nya hastigheten passeras.
4* Ingen inställning i menyerna i bilen kan påverka detta.
Jag är också helt oförstående inför varför Tesla inte har implementerat detta korrekt, det är som sagt verkligen inte rocket science.
Använder man idag denna "feature" så bryter man mot lagen varje gång man passerar en hastighetsskylt i "fel" riktning, helt oanvändbart alltså.
/fth
Model Y LR.
Model S70D
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
AP1 använder både kamera och karta för hastigheten. Kameran i första hand, karta om den saknar info från kameran.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Oklart, hastigheten som visas i centrala skärmen ändras ju först när man passerar skylten, hur långt innan som bilen "vet" har jag inget sätt att avgöra.frippe skrev:Hur långt fram kan en AP1 bil se en hastighetsskylt en dag med normalt dagsljus?
I den "Camera Spoofing" av MobilEye som genomfördes 2019 så kunde dom "lura" bilen på avstånd på mellan 5 och 16 meter. Det är ju ett alldeles för kort avstånd för att minska hastigheten på ett lugnt och kontrollerat sätt, men jag killgissar att "normal" skyltavläsning kan ske på längre avstånd än så.
Teslas egen teknik för detta, om/när den kan släppas utan att göra patentintrång, kan säkert detektera skyltar på längre avstånd.
De videos som visar objektidentifieringen som sker i AP2+ har ju en mycket längre framförhållning än så, och att detektera en så pass begränsad mängd symboler som godkända skyltar ändå är borde inte vara särskilt svårt i sammanhanget.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Ja, precis, när kartdata används så har man ju oändlig framförhållning, där finns det inga ursäkter att inte begränsa hastigheten i god tid.Svenssons skrev:AP1 använder både kamera och karta för hastigheten. Kameran i första hand, karta om den saknar info från kameran.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Problemet är bara att kartdata inte uppdateras, iaf inte hastighetsbegränsningarna. Jag vet att det finns många olika felkällor till detta, men det är ett faktum.fth skrev:Ja, precis, när kartdata används så har man ju oändlig framförhållning, där finns det inga ursäkter att inte begränsa hastigheten i god tid.Svenssons skrev:AP1 använder både kamera och karta för hastigheten. Kameran i första hand, karta om den saknar info från kameran.
/fth
- Lindansaren
- Teslaägare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 08 okt 2019 12:49
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Detta är också något jag stör mig på väldigt mycket. Helt oförstående till varför bilen saktar in efter skylten. Finns det något land där det är ett lagligt förfarande?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Det är helt klart så, och frågan är om kvaliteten är tillräckligt bra eller inte, man vill ju inte att bilen minskar/ökar hastigheten på fel ställen heller.Jerker skrev:Problemet är bara att kartdata inte uppdateras, iaf inte hastighetsbegränsningarna. Jag vet att det finns många olika felkällor till detta, men det är ett faktum.
Förhoppningen är väl att kartdata förbättras när fler och fler bilar får den här typen av funktionalitet, det blir ju viktigare och viktigare.
På de sträckor jag vanligen kör stämmer visad hastighet mycket väl med verkligheten, men jag har ju inget sätt att avgöra om det är kartdata eller skyltavläsning som ligger bakom.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Jag håller med, man blir förbannad när bilen går efter hastigheter som ändrades för flera år sedan.Lindansaren skrev:Detta är också något jag stör mig på väldigt mycket. Helt oförstående till varför bilen saktar in efter skylten. Finns det något land där det är ett lagligt förfarande?
Sen finns det många brister med auto pilot men det är en annat ämne.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
chevnanne skrev:Jag håller med, man blir förbannad när bilen går efter hastigheter som ändrades för flera år sedan.Lindansaren skrev:Detta är också något jag stör mig på väldigt mycket. Helt oförstående till varför bilen saktar in efter skylten. Finns det något land där det är ett lagligt förfarande?
Sen finns det många brister med auto pilot men det är ett annat ämne.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Där jag bor och oftast kör är det påfallande många sträckor som inte stämmer med skyltad hastighet. Vissa ändringar har gjorts för flera år sedan och det har aldrig kommit in i bilens kartdata. Det gäller inte endast Tesla, för det var samma med Zoen som har TomTom.fth skrev:På de sträckor jag vanligen kör stämmer visad hastighet mycket väl med verkligheten, men jag har ju inget sätt att avgöra om det är kartdata eller skyltavläsning som ligger bakom.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Elon har lovat en forummedlem att det ska komma "soon". Detta var för flera år sedan. Jag hittar inte tråden längre.Curik skrev:Inser nu att jag var otydlig, sorry. JM har koll på grejerna.elvis skrev:Ursäkta, men vad menas med att extrapolera positionen på bilen...? Är det något jag kan/bör göra själv?
Det jag försökte förmedla var att det inte var något jättekomplicerat. Lite förundrad att dom inte gjort det ännu men det ligger kanske långt ned på listan..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Det borde inte vara några större problem att lösa för Tesla gissar jag. Det är visserligen ingen simpel fix men de har mängder med informationskällor:
* AP1-bilar har skyltläsning, AP2 och senare ska kanske få detta eller liknande inom kort. Skylten kan ses och tolkas före passering idag om än kanske inte tillräckligt tidigt för en mjuk sänkning av hastigheten.
* Alla bilarna har tillgång till kartdata. Denna må kanske inte alltid vara uppdaterad men kommer med stor sannolikhet från officiell källa i respektive land.
* Waze och Teslas egen data ger bilen info om hastighet andra bilarna kör med.
* Historisk data från Tesla-bilar ger info om var förarna börjar anpassa hastigheten vid skyltarna.
Målet måste vara att börja anpassa hastigheten innan skylten och inte som idag vid skylten.
Själv har jag råkat ut för att bilen har anpassat hastigheten innan skylt. Gissar att detta beror på lite fel GPS-position i kombination med att bilen ännu inte sett någon ny skylt på vägen jag kört in på. Den väljer då kartdata-hastigheten.
* AP1-bilar har skyltläsning, AP2 och senare ska kanske få detta eller liknande inom kort. Skylten kan ses och tolkas före passering idag om än kanske inte tillräckligt tidigt för en mjuk sänkning av hastigheten.
* Alla bilarna har tillgång till kartdata. Denna må kanske inte alltid vara uppdaterad men kommer med stor sannolikhet från officiell källa i respektive land.
* Waze och Teslas egen data ger bilen info om hastighet andra bilarna kör med.
* Historisk data från Tesla-bilar ger info om var förarna börjar anpassa hastigheten vid skyltarna.
Målet måste vara att börja anpassa hastigheten innan skylten och inte som idag vid skylten.
Själv har jag råkat ut för att bilen har anpassat hastigheten innan skylt. Gissar att detta beror på lite fel GPS-position i kombination med att bilen ännu inte sett någon ny skylt på vägen jag kört in på. Den väljer då kartdata-hastigheten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Alltså Audi har ju lyckats lösa det i e-tron. Den kan visserligen läsa skyltarna, men den sänker hastigheten långt innan den rimligen kan se skylten. Den går alltså också enbart efter GPS-data i det fallet. Så sett skulle Tesla kunna lösa det på exakt samma sätt. Visserligen gör e-tron fel ibland, nämligen när GPS-datan inte stämmer, och då märker bilen det när den passerar skylten. Men den stora fördelen är att bilen sänker hastigheten lagom tidigt och försiktigt. Man märker alltså som förare att bilen planerar att sänka hastigheten, och skulle man i det läget upptäcka att det är fel så kan man bara trycka lite på gasen och allt är finemang. Teslaorna bromsar ju rätt kraftigt när de passerar skylten, som dessutom kanske inte ens stämmer pga felaktig GPS-data, och man blir helt tagen på sängen när det händer.
Men som sagt, det är bara mjukvara som inte kräver skyltavläsning.
Men som sagt, det är bara mjukvara som inte kräver skyltavläsning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar
Senast du körde Tesla var väl precis när de fick igång nya koden på AP2?mati skrev:Alltså Audi har ju lyckats lösa det i e-tron. Den kan visserligen läsa skyltarna, men den sänker hastigheten långt innan den rimligen kan se skylten. Den går alltså också enbart efter GPS-data i det fallet. Så sett skulle Tesla kunna lösa det på exakt samma sätt. Visserligen gör e-tron fel ibland, nämligen när GPS-datan inte stämmer, och då märker bilen det när den passerar skylten. Men den stora fördelen är att bilen sänker hastigheten lagom tidigt och försiktigt. Man märker alltså som förare att bilen planerar att sänka hastigheten, och skulle man i det läget upptäcka att det är fel så kan man bara trycka lite på gasen och allt är finemang. Teslaorna bromsar ju rätt kraftigt när de passerar skylten, som dessutom kanske inte ens stämmer pga felaktig GPS-data, och man blir helt tagen på sängen när det händer.
Men som sagt, det är bara mjukvara som inte kräver skyltavläsning.
Det har hänt en del sen dess. Jag kan tex inte minnas sist min bromsade "kraftigt". Det går det mjukt och fint.
Det är också enkelt att "trycka lite på gasen", eller rulla på rattknapparna, för att korrigera.
Nackdelen är främst att den fortfarande inte läser skyltar, men det är hög prio på det och ska komma snart enligt Elon.
Det är kanske dags att du börjar fundera på om dina gamla sanningar som tidigare Tesla-ägare fortfarande är giltiga, innan du skriver det i var och vartannat inlägg.
Jag förstår om tiden står still i en étron, men den gör inte det i en Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
I grundfrågan har dock mati helt rätt, Tesla hanterar ju inte övergången mellan hastigheter korrekt, men Audi verkar alltså göra det.taliz skrev:Senast du körde Tesla var väl precis när de fick igång nya koden på AP2?mati skrev:Alltså Audi har ju lyckats lösa det i e-tron. Den kan visserligen läsa skyltarna, men den sänker hastigheten långt innan den rimligen kan se skylten. Den går alltså också enbart efter GPS-data i det fallet. Så sett skulle Tesla kunna lösa det på exakt samma sätt. Visserligen gör e-tron fel ibland, nämligen när GPS-datan inte stämmer, och då märker bilen det när den passerar skylten. Men den stora fördelen är att bilen sänker hastigheten lagom tidigt och försiktigt. Man märker alltså som förare att bilen planerar att sänka hastigheten, och skulle man i det läget upptäcka att det är fel så kan man bara trycka lite på gasen och allt är finemang. Teslaorna bromsar ju rätt kraftigt när de passerar skylten, som dessutom kanske inte ens stämmer pga felaktig GPS-data, och man blir helt tagen på sängen när det händer.
Men som sagt, det är bara mjukvara som inte kräver skyltavläsning.
Det har hänt en del sen dess. Jag kan tex inte minnas sist min bromsade "kraftigt". Det går det mjukt och fint.
Det är också enkelt att "trycka lite på gasen", eller rulla på rattknapparna, för att korrigera.
Nackdelen är främst att den fortfarande inte läser skyltar, men det är hög prio på det och ska komma snart enligt Elon.
Det är kanske dags att du börjar fundera på om dina gamla sanningar som tidigare Tesla-ägare fortfarande är giltiga, innan du skriver det i var och vartannat inlägg.
Jag förstår om tiden står still i en étron, men den gör inte det i en Tesla.
Jag tycker det är extremt dåligt av Tesla att inte fixa detta, det är ju bevisligen inte särskilt komplicerat, sannolikt mindre jobb än att porta Backgammon etc till två olika plattformar.
Fel prioriterat IMO.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
Tyckte han skrev att även étron gjorde fel när GPS-datan inte stämmer, vilket tyvärr verkar vanligare än motsatsen på många landsvägar.fth skrev:I grundfrågan har dock mati helt rätt, Tesla hanterar ju inte övergången mellan hastigheter korrekt, men Audi verkar alltså göra det.taliz skrev:Senast du körde Tesla var väl precis när de fick igång nya koden på AP2?mati skrev:Alltså Audi har ju lyckats lösa det i e-tron. Den kan visserligen läsa skyltarna, men den sänker hastigheten långt innan den rimligen kan se skylten. Den går alltså också enbart efter GPS-data i det fallet. Så sett skulle Tesla kunna lösa det på exakt samma sätt. Visserligen gör e-tron fel ibland, nämligen när GPS-datan inte stämmer, och då märker bilen det när den passerar skylten. Men den stora fördelen är att bilen sänker hastigheten lagom tidigt och försiktigt. Man märker alltså som förare att bilen planerar att sänka hastigheten, och skulle man i det läget upptäcka att det är fel så kan man bara trycka lite på gasen och allt är finemang. Teslaorna bromsar ju rätt kraftigt när de passerar skylten, som dessutom kanske inte ens stämmer pga felaktig GPS-data, och man blir helt tagen på sängen när det händer.
Men som sagt, det är bara mjukvara som inte kräver skyltavläsning.
Det har hänt en del sen dess. Jag kan tex inte minnas sist min bromsade "kraftigt". Det går det mjukt och fint.
Det är också enkelt att "trycka lite på gasen", eller rulla på rattknapparna, för att korrigera.
Nackdelen är främst att den fortfarande inte läser skyltar, men det är hög prio på det och ska komma snart enligt Elon.
Det är kanske dags att du börjar fundera på om dina gamla sanningar som tidigare Tesla-ägare fortfarande är giltiga, innan du skriver det i var och vartannat inlägg.
Jag förstår om tiden står still i en étron, men den gör inte det i en Tesla.
Jag tycker det är extremt dåligt av Tesla att inte fixa detta, det är ju bevisligen inte särskilt komplicerat, sannolikt mindre jobb än att porta Backgammon etc till två olika plattformar.
Fel prioriterat IMO.
/fth
Ptjah, kanske man borde korrigera hastighetsdatan på ngt sätt. Men det skulle nog skapa en hel del irritation om bilen började sakta ner alldeles för tidigt. Jag tycker inte sällan den accelererar för sent.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta
I teorin så gör Audi rätt, att hastigheten inte stämmer är utanför Audis kontroll. Detta drabbar alla och troligtvis kommer vi se en lösning på det snart då det är en förutsättning för autonom körning.
Den här undersökningen har rätt mycket information om läget i Sverige idag, även om den främst tittar på yrkestrafik.
https://www.trafikverket.se/contentasse ... afiken.pdf
Den här undersökningen har rätt mycket information om läget i Sverige idag, även om den främst tittar på yrkestrafik.
https://www.trafikverket.se/contentasse ... afiken.pdf
Uppdatering av kartor. En annan viktig utmaning är att hålla digitala kartor uppdaterade och standardisera dem. När myndigheterna ändrar hastighetsgränserna måste de digitala kartorna också uppdateras. Rapporteringen till den svenska Nationella databasen (NVDB) som används av kartleverantörer som en källa för trafikregler (inklusive hastighetsbegränsningar) sker frivilligt och görs av hundratals lokala myndigheter. Deras processer för design och hantering av trafikregler på lokal nivå samt rapportering till NVDB är inte standardiserade. Följaktligen förekommer det trafikregler i NVDB som är bristfällig kvalitet (felaktiga, inte uppdaterade, inkonsekventa). Inom Europas TN-ITS-plattform arbetar kartleverantörer och producenter av navigationssystem för snabbt utbyte av data och för standardisering.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.