Optimal temperatur varmvatten i villa

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av Legato »

Vi har frånluftsvärmepump (Comfort Zone) och man kan fritt ställa varmvattentemperatur samt "prioritet". Har landat i att jag "måste" ha prioriteten på "Normal", dvs mellanläget, annars droppar temperaturen ibland allt för långt ifrån den inställda varmvatten-temperaturen.

Jag inbillar mig sedan att det är optimalt ur energihänseende att ha temperaturen på lägsta "möjliga" som man trivs med. För mig innebär detta att ha en temperatur som gör att jag (och övriga familjemedlemmar) på högsta värme i duschen tycker det är "lite" för varmt, dvs jag duschar med värmen nästan på max. För mig har detta inneburit en inställning på 46-48 grader på värmepumpen.

Jag funderar dock hur det blir med diskmaskin och tvättmaskin. Jag antar att dessa båda "slår på" varmvatten och sedan värmer upp till högre temperatur "internt" om den behöver? Antar att denna uppvärmning är avsevärt mindre effektiv än värmepumpens? Detta kanske motverkar nyttan med att ha en lägre värme på vattnet från pumpen/beredaren?

Å andra sidan misstänker jag att disk/tvätt-maskin tar varmvattnet direkt det börjar spola från "kranen", dvs inte låter vattnet bli varmt i ledningen? Då kanske man inte har nån nytta av att "mata" med varmare vatten?

Någon som har bättre koll på detta och som inte bara killgissar som jag? ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av taliz »

Varmvatten skall väl hålla en temp på minst 65 grader?
Annars kan man tex få legionella.

EDIT: 50 grader vid tappstället enligt Boverket.


https://www.boverket.se/globalassets/pu ... ningar.pdf
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av Curik »

Legato skrev:
Vi har frånluftsvärmepump (Comfort Zone) och man kan fritt ställa varmvattentemperatur samt "prioritet". Har landat i att jag "måste" ha prioriteten på "Normal", dvs mellanläget, annars droppar temperaturen ibland allt för långt ifrån den inställda varmvatten-temperaturen.

Jag inbillar mig sedan att det är optimalt ur energihänseende att ha temperaturen på lägsta "möjliga" som man trivs med. För mig innebär detta att ha en temperatur som gör att jag (och övriga familjemedlemmar) på högsta värme i duschen tycker det är "lite" för varmt, dvs jag duschar med värmen nästan på max. För mig har detta inneburit en inställning på 46-48 grader på värmepumpen.

Jag funderar dock hur det blir med diskmaskin och tvättmaskin. Jag antar att dessa båda "slår på" varmvatten och sedan värmer upp till högre temperatur "internt" om den behöver? Antar att denna uppvärmning är avsevärt mindre effektiv än värmepumpens? Detta kanske motverkar nyttan med att ha en lägre värme på vattnet från pumpen/beredaren?

Å andra sidan misstänker jag att disk/tvätt-maskin tar varmvattnet direkt det börjar spola från "kranen", dvs inte låter vattnet bli varmt i ledningen? Då kanske man inte har nån nytta av att "mata" med varmare vatten?

Någon som har bättre koll på detta och som inte bara killgissar som jag? ;)
Du kan säkert spara en slant på det, men det är inga större pengar och jag skulle inte göra det av andra anledningar.

Jag är ingen fena på diskmaskiner men alla jag varit med och kopplat in har suttit på kallvattnet. Har inget bra svar på varför. Vissa har ju dubbla ingångar, men det har inte din antar jag?

Tvättmaskin bör du däremot inte göra det med. Förtvätt och olika program (som har lägre temperatur än inkommande varmvatten) är designade för att köras med kallare vatten än du kan mata den med. Det kan innebära att vissa ämnen blir kvar på kläder t.ex, om det blir för varmt för tidigt.

Jag mätte vid ett tillfälle upp skillnaden mellan kallvattenprogrammen och varmvattenprogrammen på min tvättmaskin och det var ingen större skillnad i hur mycket den konsumerade. Och då har inte den maskinen högst betyg i effektivitet heller..

Mina fem ören!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av OfarligTesla »

Måste som sagt ha mer än 50 grader vid tappstället för att undvika legionella. Sen skall väl de flesta disk-/tvättmaskiner anslutas till kallvatten? Så har det iaf var på alla enheter jag haft, vet att det finns tvättmaskiner som kan anslutas till varmvattnet (brukar vara både kall- och varmvatten då) men det är inte normen vad jag förstått.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av Legato »

Curik skrev:
Legato skrev:
Vi har frånluftsvärmepump (Comfort Zone) och man kan fritt ställa varmvattentemperatur samt "prioritet". Har landat i att jag "måste" ha prioriteten på "Normal", dvs mellanläget, annars droppar temperaturen ibland allt för långt ifrån den inställda varmvatten-temperaturen.

Jag inbillar mig sedan att det är optimalt ur energihänseende att ha temperaturen på lägsta "möjliga" som man trivs med. För mig innebär detta att ha en temperatur som gör att jag (och övriga familjemedlemmar) på högsta värme i duschen tycker det är "lite" för varmt, dvs jag duschar med värmen nästan på max. För mig har detta inneburit en inställning på 46-48 grader på värmepumpen.

Jag funderar dock hur det blir med diskmaskin och tvättmaskin. Jag antar att dessa båda "slår på" varmvatten och sedan värmer upp till högre temperatur "internt" om den behöver? Antar att denna uppvärmning är avsevärt mindre effektiv än värmepumpens? Detta kanske motverkar nyttan med att ha en lägre värme på vattnet från pumpen/beredaren?

Å andra sidan misstänker jag att disk/tvätt-maskin tar varmvattnet direkt det börjar spola från "kranen", dvs inte låter vattnet bli varmt i ledningen? Då kanske man inte har nån nytta av att "mata" med varmare vatten?

Någon som har bättre koll på detta och som inte bara killgissar som jag? ;)
Du kan säkert spara en slant på det, men det är inga större pengar och jag skulle inte göra det av andra anledningar.

Jag är ingen fena på diskmaskiner men alla jag varit med och kopplat in har suttit på kallvattnet. Har inget bra svar på varför. Vissa har ju dubbla ingångar, men det har inte din antar jag?

Tvättmaskin bör du däremot inte göra det med. Förtvätt och olika program (som har lägre temperatur än inkommande varmvatten) är designade för att köras med kallare vatten än du kan mata den med. Det kan innebära att vissa ämnen blir kvar på kläder t.ex, om det blir för varmt för tidigt.

Jag mätte vid ett tillfälle upp skillnaden mellan kallvattenprogrammen och varmvattenprogrammen på min tvättmaskin och det var ingen större skillnad i hur mycket den konsumerade. Och då har inte den maskinen högst betyg i effektivitet heller..

Mina fem ören!
Ahh, tack för info! Nej, jag killgissade bara och antog att den plockade varmvatten vid behov. Men då är det säkert som du säger att den bara plockar kallvatten och då blir ju inte detta en faktor.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Varmvatten skall väl hålla en temp på minst 65 grader?
Annars kan man tex få legionella.

EDIT: 50 grader vid tappstället enligt Boverket.


https://www.boverket.se/globalassets/pu ... ningar.pdf
Tror i princip alla moderna värmepumpar har automatik för att skydda mot legionella. För min gäller:

"Legionella eliminering
För att eliminera eventuell förekomst av
legionellabakterier höjs tankens vattentemperatur till
65° en gång per vecka. Legionellabakterier dör då
temperaturen överstiger 50-60°C.
Höjning sker per automatik med uppvärmningsstart kl
02.00 varje måndag morgon.”

Dock är det lite sjukt att man ens kan avaktivera den funktionen och kombinera med låg varmvattentemperatur...

Jag var tvungen att läsa på lite nu om legionella och det är verkligen många olika bud. Problemet verkar främst vara om vatten står stilla en längre tid, vi duschar dagligen så tror problemet är litet/inget för oss. Dock kanske värt att tänka på om man åker på semester osv.

Smittskyddsinstitutet skriver:
"Bakterien ska generellt ses som ganska ofarlig. För att bli sjuk måste man i regel andas in den och samtidigt ha någon nedsättning av immunförsvaret. De flesta av oss får nog ganska ofta i sig legionellabakterier utan att bli sjuka. Cirka 50 till 80 fall rapporteras varje år i Sverige, varav närmare hälften har smittats utomlands."

Nibe påstår tom att det räcker med över 40 grader för att bakterierna ska dö (men att de försökas snabbt precis under det).

Verkar dessutom som att problematiken nästan uteslutande gäller större fastigheter:
"genomförda fältstudier i Sverige har legionella påvisats i 25 % av samtliga undersökta
varmvattenprov. Bara ett fåtal positiva prov fanns i en- och flerfamiljshus. Här är riskmomentet
mycket obetydligt, då dessa system är enkla i sin uppbyggnad, har jämna vattenflöden
och relativt små varmvattenlagringsvolymer"
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av Niklas Z »

Om du kopplar maskinen till varmvatten kommer ju även sköljning att göras med varmvatten. Det är ett onödigt energislöseri.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev:
Om du kopplar maskinen till varmvatten kommer ju även sköljning att göras med varmvatten. Det är ett onödigt energislöseri.
Jag visste inte som sagt utan ställde just därför frågan här. Jag antog att maskinerna hade anslutning för både varm- och kallvatten. Nu har jag fått lära mig att de bara har anslutning för kallvatten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av 12man »

Legionella i ledningssystemen är mest problem i felaktigt ombyggda system där det bildats "blindtarmar" eller med kranar och avstick som aldrig används.

Du kan oftast lätt koppla om diskmaskinen till varmvatten, görs på köksblandaren om den tar vattnet via den, läs i bruxen, kört med vv till disken i många år nu inga problem, slipper köld chocken i duschen om jag planerar rätt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av Legato »

12man skrev:
Legionella i ledningssystemen är mest problem i felaktigt ombyggda system där det bildats "blindtarmar" eller med kranar och avstick som aldrig används.

Du kan oftast lätt koppla om diskmaskinen till varmvatten, görs på köksblandaren om den tar vattnet via den, läs i bruxen, kört med vv till disken i många år nu inga problem, slipper köld chocken i duschen om jag planerar rätt
Japp, drar samma slutsats som dig angående legionella. Verkar vara ett försvinnande litet problem i moderna enfamiljshus.

Gällande diskmaskinen: du gör detta för att spara energi eller? Intressant. Men även diskmaskinen sköljer väl i (tänkt) kallvatten? Hur påverkar diskmaskinen duschen menar du?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av 12man »

Ja och nej, men sparar tid om det är bråttom, och energi om man planerar, om jag kör disken kl 05 så tar den hand om vattnet som blivit lite kallt i rören så slipper jag i duschen lite senare, men beror ju på hur systemet är kopplat
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av 12man »

Jag har stängt av torkvärmen i diskmaskinen då den sköljer med varmvatten och allt är varmt ändå
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av LasseTM »

Har man cirkulerande varmvatten i huset finns en ide att köra varmt vatten in i diskmaskinen.
Annars är det rätt värdelöst för de flesta får spola bort några liter vatten för att få vatten som är över 40 grader och då har redan diskmaskinen fått sitt vatten och måste ändå värma upp detta.
Men har man cirkulerande varmvatten så man alltid har 50-60 när man öppnar kranen hade jag helt klart kopplat in diskmaskinen och tvättmaskinen på varmvattnet förutsatt att dina vitvaror klarar av detta.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av Teslaspolen »

taliz skrev:
Varmvatten skall väl hålla en temp på minst 65 grader?
Annars kan man tex få legionella.

EDIT: 50 grader vid tappstället enligt Boverket.


https://www.boverket.se/globalassets/pu ... ningar.pdf
Nu är jag ingen expert på rörmokeri alls, men vi har en kunnig som driver ett lokalt företag och gjort massa job åt oss genom åren. Enligt honom så måste det inte alls vara 65° om man använder vattnet. Det är först om vattnet i tanken skulle stå still i ett par månader det kan bli problem med legionella.

Nu kan ju han ha käpprätt åt skogen fel, men han har jobbat med vatten, värmepumpar och liknande i årtionden så han torde ha viss auktoritet i ämnet.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av LasseTM »

Teslaspolen skrev:
taliz skrev:
Varmvatten skall väl hålla en temp på minst 65 grader?
Annars kan man tex få legionella.

EDIT: 50 grader vid tappstället enligt Boverket.


https://www.boverket.se/globalassets/pu ... ningar.pdf
Nu är jag ingen expert på rörmokeri alls, men vi har en kunnig som driver ett lokalt företag och gjort massa job åt oss genom åren. Enligt honom så måste det inte alls vara 65° om man använder vattnet. Det är först om vattnet i tanken skulle stå still i ett par månader det kan bli problem med legionella.

Nu kan ju han ha käpprätt åt skogen fel, men han har jobbat med vatten, värmepumpar och liknande i årtionden så han torde ha viss auktoritet i ämnet.
Du har rätt, så länge vattnet används är det ingen risk men får vatten stå över en längre period tex om du åker iväg ett par veckor på sommaren finns en risk eller i en sommarstuga.
Dock värmer de flesta värmepumpar ändå upp vattnet med jämna mellanrum för att ta bort även denna risk, tror min Nibe bergvärmepump värmer upp mitt vatten till 65 grader var 3dje vecka på måndagsnatten.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av 12man »

Förrådsberedare kan ju vara legionella känsliga om man åker bort och stänger av dem, men sätts sådana in idag? Min vp från 200x har slingberedare,
ms 76132 "Eleamore"
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av +46 »

På tal om diskmaskiner så tipsade ”min” rörmokare att jag ska köra den på 65 grader och helt skippa energisparprogrammen för att undvika att det bildas fettklumpar i avloppsledningen med risk för totalstopp.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av thebishop »

Nu silas mygg och kamelerna åker ner i strupen....

En frånluftsvp är inte särskilt energieffektiv - om du har möjlighet borra hål och sätt in en bergvärmepump så har du halverat (minst) elförbrukningen över året. Den betalar investeringen på 7-8 år så demmer självfinansierande med låneläget idag om du inte kan finansiera. Baserat på att själv gjort precis detta byte för tionde sedan ca. Även bergvärmepump har stöd för legionellaspik av VV.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Optimal temperatur varmvatten i villa

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Comfortzone har genomströmningsvärmning av varmvattnet vilket i praktiken eliminerar risken för legionella.


Visst behövs det tillskott vid lägre temperaturer än ca 0, och visst är en bergvärmepump effektivare (CoP typ 5vs3) precis som du säger, thebishop, men Comfortzone och "nyare" "inverterstyrda scrollkompressorfrånluftsvärmepumpar" betydligt effektivare än förr i tiden när de var i stort sett samma sak som direktverkande el med lite tillskott vid plusgrader...

Jag ligger på en uppvärmning på ca 8-9MWh per år i Umeåregionen. Med bergvärme kanske jag kommer ner i 5-6MWh, alltså en besparing på ca 4000 per år, alltså inte halverat men däremot klart minskat energiförbrukningen. Men ändå typ 30år innan det börjar "bära" sig att investera i bergvärme (jfrt med att använda den befintliga)..

Å andra sidan är vi på ett bilforum där bilarna kostar 4-8 gånger så mycket som en bergvärmeinstallation... :lol:
Skriv svar