Energtapp vid parkering?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Antin
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 nov 2019 16:05

Re: Energtapp vid parkering?

Inlägg av Antin »

Får ingen ordning på bilen och dess energitapp vid parkering.
Igår stod bilen parkerad hela dagen utan sentry, utan att väckas med app, resulterade i förlust av 4,16 kWh på 24 timmar.
Jag tappar runt 30 kWh/vecka bara på att stå still, Helt galet!
Det kan väll inte vara så att era bilar funkar så ?j
Har försökt få kontakt med tesla i ärendet utan att lyckas..
9F9E3B2D-243C-49F7-AFD0-E51AE7FAA8A7.jpeg
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Energtapp vid parkering?

Inlägg av [JM] »

Så här såg det ut för mig 1/5 då bilen stod still hela dan. Ingen sentry.
Screenshot_20200519-002055_Chrome.jpg
9 tim 40min med sentry på blev 2.23kwh häromdagen
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Energtapp vid parkering?

Inlägg av Kronberg »

Antin skrev:
Får ingen ordning på bilen och dess energitapp vid parkering.
Igår stod bilen parkerad hela dagen utan sentry, utan att väckas med app, resulterade i förlust av 4,16 kWh på 24 timmar.
Jag tappar runt 30 kWh/vecka bara på att stå still, Helt galet!
Det kan väll inte vara så att era bilar funkar så ?j
Har försökt få kontakt med tesla i ärendet utan att lyckas..
Tidigare i tråden skriver du att ingen av sleep mode rutorna i teslafi är i kryssade, har du fixat det?
Utan sleep mode håller teslafi bilen vaken, vilket du ser på att det står P och inte zZz i bilden du skickade.
Användarvisningsbild
Antin
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 nov 2019 16:05

Re: Energtapp vid parkering?

Inlägg av Antin »

Håller på och pillar med sleep mode i teslaFi nu, så får jag se om jag får till det. Kan man fortfarande kalla på bilen med appen vid behov?
Men man ska väll inte behöva använda teslaFi för att den inte ska stå och självurladda?
Har en E-golf och den skulle jag ju inte kunna köra om den stått parkerad i några dagar om den betedde sig lika.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Energtapp vid parkering?

Inlägg av taliz »

Antin skrev:
Håller på och pillar med sleep mode i teslaFi nu, så får jag se om jag får till det. Kan man fortfarande kalla på bilen med appen vid behov?
Men man ska väll inte behöva använda teslaFi för att den inte ska stå och självurladda?
Har en E-golf och den skulle jag ju inte kunna köra om den stått parkerad i några dagar om den betedde sig lika.
Problemet är just att du använder teslafi.
Det programmet kopplar upp sig mot bilen konstant, vilket gör att bilen är "igång" hela tiden. Dvs den kan inte stänga ner för att spara ström.
Teslafi har fått kritik för detta och de har implementerat en funktion som låter bilen gå ner i sleep, men man måste aktivt slå på den funktionen.

Summa summarum: hade du INTE använt teslafi överhuvudtaget så hade du inte haft detta problem.
Bilen kommer ändå gå att nås via appen, men om den somnat kan det ta en liten stund för den att vakna. Har man dock sentry aktivt så somnar den inte riktigt heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Antin
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 nov 2019 16:05

Re: Energtapp vid parkering?

Inlägg av Antin »

Tack för svar.
Jag upplevde problemet innan jag skaffade teslaFi. Då upplevde jag också att det var mycket varmare i bilen (enligt appen) än utomhustemperaturen. Om den temperaturen stämmer förstår jag att min bil drar energi. Jag har tex aldrig sett att det varit minusgrader i bilen.
Får se om jag får ordning på det mha sleep mode i teslaFi
Användarvisningsbild
Antin
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 nov 2019 16:05

Re: Energtapp vid parkering?

Inlägg av Antin »

Det funkar bra nu med teslaFi.
Den somnar efter ett par timmar hemma.
Borta så verkar den inte komma till ro utan det står att den är i P, dock utan någon förlust i batteriet. :)
Skriv svar