Jag förstår tanken men tycker ändå att det blir felaktig liknelse. Jag kan fortfarande blåsa på i strax över 200km/h om jag skulle vilja på autobahn t.ex.fltman skrev:Att tala om toppfart är inte en perfekt liknelse men inte så dum ändå. Ett räkneexemepel kan visa på effekten:frippe skrev:Liknelsen med toppfarten tycker nog inte jag är en bra liknelse. Vi talar om laddeffekt, inte räckvidd eller prestanda för övrigt.mans71 skrev:Bra liknelse!juristen skrev:Begränsningen med ca 30-40% i laddhastighet för en Tesla motsvarar i mina ögon en ICE-bil som fått toppfarten strypt till 75 km/h. Skulle någon acceptera det? Det är ju ungefär vad det skulle motsvara i restid på långresor. Inga problem i stan, men när du ska åka långt - då märks det!
Det jag inte förstår är varför det här får så lite uppmärksamhet. Det borde ju vara en artikel-följetång på TCS, jag menar det är väl därför man har en "intresseklubb"? Motortidningar borde ju också gotta sig och skriva spaltmeter.
Min gissning är att om eller när model 3 blir drabbad av detta. Då kommer det att öka skrivandet markant.
Vi kör från Kalmar till Stockholm, en sträcka på 405km. Vi startar med en Tesla model 3 LR 100% laddad, Den behöver inget laddstopp och kör sträckan på 4h 23 min om man följer alla skyltar slaviskt. Det ger oss en genomsnittshastighet på 92km/h. Nu kör vi samma sträcka i en Tesla model X 75D och behöver ett stopp på 30min i Norrköping (väl optimistiskt). Då får vi helt plötsligt en genomsnittshastighet på 83km/h. Och så, efter något år degenereras batteriet och det behövs ett stopp på 60min i Norrköping och då har vi en snittfart på 75km/h.
Tänker viss oss nu längre sträckor som t.ex att köra till Alperna så blir det här ett ganska stort problem.
Jämförelsen mellan en M3LR och en X75 blir tokig oavsett anser jag, även om det inte hade varit en begränsad laddeffekt. Två olika bilar med olika öfrutsättningar redan från start.
Jag har varit nere i Italien förra sommaren, när den begränsade laddefffekten slagit till. Även varit nere i alperna innan den slog till. Kan inte säga att det var dramatiska skillnader. Även om jag upplevde att det var skillnader. Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att begränsa laddeffekten på det sätt Tesla gör/gjort.
Visst, känner man sig stressad av att sitta still och ladda, så är 10-15 minuters längre laddtid oceaner av tid.