Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

fltman skrev:
frippe skrev:
mans71 skrev:
juristen skrev:
Begränsningen med ca 30-40% i laddhastighet för en Tesla motsvarar i mina ögon en ICE-bil som fått toppfarten strypt till 75 km/h. Skulle någon acceptera det? Det är ju ungefär vad det skulle motsvara i restid på långresor. Inga problem i stan, men när du ska åka långt - då märks det!
Bra liknelse!

Det jag inte förstår är varför det här får så lite uppmärksamhet. Det borde ju vara en artikel-följetång på TCS, jag menar det är väl därför man har en "intresseklubb"? Motortidningar borde ju också gotta sig och skriva spaltmeter.
Liknelsen med toppfarten tycker nog inte jag är en bra liknelse. Vi talar om laddeffekt, inte räckvidd eller prestanda för övrigt.

Min gissning är att om eller när model 3 blir drabbad av detta. Då kommer det att öka skrivandet markant.
Att tala om toppfart är inte en perfekt liknelse men inte så dum ändå. Ett räkneexemepel kan visa på effekten:

Vi kör från Kalmar till Stockholm, en sträcka på 405km. Vi startar med en Tesla model 3 LR 100% laddad, Den behöver inget laddstopp och kör sträckan på 4h 23 min om man följer alla skyltar slaviskt. Det ger oss en genomsnittshastighet på 92km/h. Nu kör vi samma sträcka i en Tesla model X 75D och behöver ett stopp på 30min i Norrköping (väl optimistiskt). Då får vi helt plötsligt en genomsnittshastighet på 83km/h. Och så, efter något år degenereras batteriet och det behövs ett stopp på 60min i Norrköping och då har vi en snittfart på 75km/h.

Tänker viss oss nu längre sträckor som t.ex att köra till Alperna så blir det här ett ganska stort problem.
Jag förstår tanken men tycker ändå att det blir felaktig liknelse. Jag kan fortfarande blåsa på i strax över 200km/h om jag skulle vilja på autobahn t.ex.

Jämförelsen mellan en M3LR och en X75 blir tokig oavsett anser jag, även om det inte hade varit en begränsad laddeffekt. Två olika bilar med olika öfrutsättningar redan från start.

Jag har varit nere i Italien förra sommaren, när den begränsade laddefffekten slagit till. Även varit nere i alperna innan den slog till. Kan inte säga att det var dramatiska skillnader. Även om jag upplevde att det var skillnader. Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att begränsa laddeffekten på det sätt Tesla gör/gjort.

Visst, känner man sig stressad av att sitta still och ladda, så är 10-15 minuters längre laddtid oceaner av tid.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fltman
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 okt 2018 14:17

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fltman »

frippe skrev:
fltman skrev:
frippe skrev:
mans71 skrev:
juristen skrev:
Begränsningen med ca 30-40% i laddhastighet för en Tesla motsvarar i mina ögon en ICE-bil som fått toppfarten strypt till 75 km/h. Skulle någon acceptera det? Det är ju ungefär vad det skulle motsvara i restid på långresor. Inga problem i stan, men när du ska åka långt - då märks det!
Bra liknelse!

Det jag inte förstår är varför det här får så lite uppmärksamhet. Det borde ju vara en artikel-följetång på TCS, jag menar det är väl därför man har en "intresseklubb"? Motortidningar borde ju också gotta sig och skriva spaltmeter.
Liknelsen med toppfarten tycker nog inte jag är en bra liknelse. Vi talar om laddeffekt, inte räckvidd eller prestanda för övrigt.

Min gissning är att om eller när model 3 blir drabbad av detta. Då kommer det att öka skrivandet markant.
Att tala om toppfart är inte en perfekt liknelse men inte så dum ändå. Ett räkneexemepel kan visa på effekten:

Vi kör från Kalmar till Stockholm, en sträcka på 405km. Vi startar med en Tesla model 3 LR 100% laddad, Den behöver inget laddstopp och kör sträckan på 4h 23 min om man följer alla skyltar slaviskt. Det ger oss en genomsnittshastighet på 92km/h. Nu kör vi samma sträcka i en Tesla model X 75D och behöver ett stopp på 30min i Norrköping (väl optimistiskt). Då får vi helt plötsligt en genomsnittshastighet på 83km/h. Och så, efter något år degenereras batteriet och det behövs ett stopp på 60min i Norrköping och då har vi en snittfart på 75km/h.

Tänker viss oss nu längre sträckor som t.ex att köra till Alperna så blir det här ett ganska stort problem.
Jag förstår tanken men tycker ändå att det blir felaktig liknelse. Jag kan fortfarande blåsa på i strax över 200km/h om jag skulle vilja på autobahn t.ex.

Jämförelsen mellan en M3LR och en X75 blir tokig oavsett anser jag, även om det inte hade varit en begränsad laddeffekt. Två olika bilar med olika öfrutsättningar redan från start.

Jag har varit nere i Italien förra sommaren, när den begränsade laddefffekten slagit till. Även varit nere i alperna innan den slog till. Kan inte säga att det var dramatiska skillnader. Även om jag upplevde att det var skillnader. Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att begränsa laddeffekten på det sätt Tesla gör/gjort.

Visst, känner man sig stressad av att sitta still och ladda, så är 10-15 minuters längre laddtid oceaner av tid.
Jämförelsen mellan M3LR och X75 var för att kunna jämföra samma sträcka med och utan laddning och effekten av det. Men eftersom du tog upp Italien så kör vi nu i en MX75 från Stockholm till Milano. En sträcka på 2118km. Enligt abetterrouteplanner tar det med laddning 28h och 15 min. Det ger oss en snitthastighet på 75km/h. Nu stryps laddhastigheten till hälften enligt samma modell som tidigare i tråden och vips har vi en snitthastighet på 62km/h.

Motsvarande siffror för en M3LR blir 85km/h före strypning och 73km/h efter strypning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mati »

4dy skrev:
Ska bli väldigt intressant att se om t ex Audi E-Tron kommer drabbas av samma sak eller om det är just Tesla som har problem.
Audi hävdar att e-tron inte kommer att strypas. Det är det de säger. Men om det stämmer återstår att se. Faktum är att den har en helt annan batterikemi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fltman
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 okt 2018 14:17

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fltman »

Så här uttalade sig Tesla 2017:

“The peak charging rate possible in a li-ion cell will slightly decline after a very large number of high-rate charging sessions. This is due to physical and chemical changes inside of the cells. Our fast-charge control technology is designed to keep the battery safe and to preserve the maximum amount of cell capacity (range capability) in all conditions. To maintain safety and retain maximum range, we need to slow down the charge rate when the cells are too cold, when the state of charge is nearly full, and also when the conditions of the cell change gradually with age and usage. This change due to age and usage may increase total Supercharge time by about 5 minutes and less than 1% of our customers experience this.

Tesla is not slowing down charge rates to discourage frequent Supercharging – quite the opposite. We encourage our customers to use the Supercharger network at their discretion and we committed to doubling the number of worldwide chargers just this year. We also want to ensure that our customers have the best experience at those Superchargers and preserve as much vehicle range as possible – even after frequent usage.”

Den här tråden indikerar att betydligt fler än 1% drabbas och med betydligt mer än 5 minuter per laddning. Jag skulle inte heller vilja påstå är drygt 1000 mils SuC-laddning är "a very large number of high-rate charging sessions".
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
4dy skrev:
Ska bli väldigt intressant att se om t ex Audi E-Tron kommer drabbas av samma sak eller om det är just Tesla som har problem.
Audi hävdar att e-tron inte kommer att strypas. Det är det de säger. Men om det stämmer återstår att se. Faktum är att den har en helt annan batterikemi.
Klart är ju att alla dagens litiumbatterier kommer att bli sämre med tiden. Frågan är hur mycket. Även en S med begränsad laddhastighet kan ju vara ett bra köp för många, bara man vet om det innan köp.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Gustafsson skrev:
mati skrev:
4dy skrev:
Ska bli väldigt intressant att se om t ex Audi E-Tron kommer drabbas av samma sak eller om det är just Tesla som har problem.
Audi hävdar att e-tron inte kommer att strypas. Det är det de säger. Men om det stämmer återstår att se. Faktum är att den har en helt annan batterikemi.
Klart är ju att alla dagens litiumbatterier kommer att bli sämre med tiden. Frågan är hur mycket. Även en S med begränsad laddhastighet kan ju vara ett bra köp för många, bara man vet om det innan köp.
Vet vi hur denna strypning hanteras, är det centralt via Tesla, i min bils styrelektronik eller i styrelektronik i batteriet?

Om jag byter ut mitt strypta batteri, mot ett batteri från ett fordon som inte strypts, kommer strypningen finnas kvar på bilen eller försvinner den?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
mati skrev:
4dy skrev:
Ska bli väldigt intressant att se om t ex Audi E-Tron kommer drabbas av samma sak eller om det är just Tesla som har problem.
Audi hävdar att e-tron inte kommer att strypas. Det är det de säger. Men om det stämmer återstår att se. Faktum är att den har en helt annan batterikemi.
Klart är ju att alla dagens litiumbatterier kommer att bli sämre med tiden. Frågan är hur mycket. Även en S med begränsad laddhastighet kan ju vara ett bra köp för många, bara man vet om det innan köp.
Ja, jo självklart. Och att laddhastigheten möjligen sjunker lite grann med tiden är väl iofs inget konstigt. Ungefär på samma sätt som när räckvidden minskar. Om jag tappar 5% av den ursprungliga räckvidden och laddhastigheten minskar ungefär lika mycket så är det ju inget man blir direkt förbannad över. Då inser man ju att batteriet har åldrats och att det helt enkelt inte längre funkar så bra som det gjorde i början. Men Tesla har ju ändrat både tillgänglig kapacitet och maximal laddhastighet med ett slag. Bilarna funkade jättebra och så har de plötsligt fått en kraftig strypning via mjukvaran. Det är ju ingen långsam försämring med tiden som beror på åldrandet utan det är ett medvetet val de har gjort för att skydda sig själva från en massa garantiärenden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

Håller med dig om det Mati. Men skulle man vilja återställa till det gamla normala om man fick? Jag skulle vara tveksam om det innebar att min svindyra bil kan paja.
För alla som drabbats tycker jag det är väldigt synd. Tesla måste väl ta sitt ansvar här ändå förr eller senare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Håller med dig om det Mati. Men skulle man vilja återställa till det gamla normala om man fick? Jag skulle vara tveksam om det innebar att min svindyra bil kan paja.
För alla som drabbats tycker jag det är väldigt synd. Tesla måste väl ta sitt ansvar här ändå förr eller senare.
Det beror väl på skulle jag vilja påstå. Det ju inte svart eller vit. Jag har svårt att tro att bilarna skulle paja allihop om man inte stryper laddhastigheten till närmare 50% som vissa har fått uppleva. Det känns som en mycket drastisk åtgärd som är mer till för att skydda Tesla, inte batteriet. En viss strypning som knappt märks hade väl de flesta accepterat. En strypning som motsvarar batteriets slitage liksom. Men det är ju t.ex. helt orimligt att det inte görs någon skillnad mellan SuC-laddning och långsam Chademo-laddning. Bara det är ju ett tecken på att de tar hellre en missnöjd kund med ett batteri som är lite mer strypt än nödvändigt än ett eventuellt batteribyte på garanti och en nöjd kund.
Dessutom är det ju ingen som har tvingat Tesla att skicka en uppdatering som ökar laddhastigheten, vilket de ju gjorde och vilket garanterat inte var så bra för vissa batterier. Då blir smällen desto hårdare när de inte så långt efter skickar nästa uppdatering som stryper batterierna igen. Det är ju som att be om missnöjda kunder.

Sen har jag till exempel aldrig förstått varför man inte kan strypa laddhastigheten själv, så som när man AC-laddar. Det hade varit extra intressant när det bara fanns SuC och därmed ingen annan möjligthet att ladda bilen, förutom långsam AC eller mycket snabb SuC (som uppenbarligen skadar batteriet). Lite lagom snabb DC-laddning fanns inte eftersom bilarna inte kunde ladda med 50kW CCS, och en Chademo-adpater hade ju inte alla.
Precis som man inte laddar fullt till vardags så inbillar jag mig att folk skulle utan att knorra välja lite långsammare DC-laddning, säg max 100kW, när det inte är så himla bråttom. Och sen kan man ju någon enstaka gång skruva upp effekten till max när man har super-brådis. Nån enstaka gång kvaddar ju inte batteriet. Men man behåller å andra sidan möjligheten att ladda snabbt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Gustafsson skrev:
Håller med dig om det Mati. Men skulle man vilja återställa till det gamla normala om man fick? Jag skulle vara tveksam om det innebar att min svindyra bil kan paja.
För alla som drabbats tycker jag det är väldigt synd. Tesla måste väl ta sitt ansvar här ändå förr eller senare.
Det beror väl på skulle jag vilja påstå. Det ju inte svart eller vit. Jag har svårt att tro att bilarna skulle paja allihop om man inte stryper laddhastigheten till närmare 50% som vissa har fått uppleva. Det känns som en mycket drastisk åtgärd som är mer till för att skydda Tesla, inte batteriet. En viss strypning som knappt märks hade väl de flesta accepterat. En strypning som motsvarar batteriets slitage liksom. Men det är ju t.ex. helt orimligt att det inte görs någon skillnad mellan SuC-laddning och långsam Chademo-laddning. Bara det är ju ett tecken på att de tar hellre en missnöjd kund med ett batteri som är lite mer strypt än nödvändigt än ett eventuellt batteribyte på garanti och en nöjd kund.
Dessutom är det ju ingen som har tvingat Tesla att skicka en uppdatering som ökar laddhastigheten, vilket de ju gjorde och vilket garanterat inte var så bra för vissa batterier. Då blir smällen desto hårdare när de inte så långt efter skickar nästa uppdatering som stryper batterierna igen. Det är ju som att be om missnöjda kunder.

Sen har jag till exempel aldrig förstått varför man inte kan strypa laddhastigheten själv, så som när man AC-laddar. Det hade varit extra intressant när det bara fanns SuC och därmed ingen annan möjligthet att ladda bilen, förutom långsam AC eller mycket snabb SuC (som uppenbarligen skadar batteriet). Lite lagom snabb DC-laddning fanns inte eftersom bilarna inte kunde ladda med 50kW CCS, och en Chademo-adpater hade ju inte alla.
Precis som man inte laddar fullt till vardags så inbillar jag mig att folk skulle utan att knorra välja lite långsammare DC-laddning, säg max 100kW, när det inte är så himla bråttom. Och sen kan man ju någon enstaka gång skruva upp effekten till max när man har super-brådis. Nån enstaka gång kvaddar ju inte batteriet. Men man behåller å andra sidan möjligheten att ladda snabbt.
Man vill blockera en SuC så kort tid som möjligt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LasseTM »

e5m1r skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Håller med dig om det Mati. Men skulle man vilja återställa till det gamla normala om man fick? Jag skulle vara tveksam om det innebar att min svindyra bil kan paja.
För alla som drabbats tycker jag det är väldigt synd. Tesla måste väl ta sitt ansvar här ändå förr eller senare.
Det beror väl på skulle jag vilja påstå. Det ju inte svart eller vit. Jag har svårt att tro att bilarna skulle paja allihop om man inte stryper laddhastigheten till närmare 50% som vissa har fått uppleva. Det känns som en mycket drastisk åtgärd som är mer till för att skydda Tesla, inte batteriet. En viss strypning som knappt märks hade väl de flesta accepterat. En strypning som motsvarar batteriets slitage liksom. Men det är ju t.ex. helt orimligt att det inte görs någon skillnad mellan SuC-laddning och långsam Chademo-laddning. Bara det är ju ett tecken på att de tar hellre en missnöjd kund med ett batteri som är lite mer strypt än nödvändigt än ett eventuellt batteribyte på garanti och en nöjd kund.
Dessutom är det ju ingen som har tvingat Tesla att skicka en uppdatering som ökar laddhastigheten, vilket de ju gjorde och vilket garanterat inte var så bra för vissa batterier. Då blir smällen desto hårdare när de inte så långt efter skickar nästa uppdatering som stryper batterierna igen. Det är ju som att be om missnöjda kunder.

Sen har jag till exempel aldrig förstått varför man inte kan strypa laddhastigheten själv, så som när man AC-laddar. Det hade varit extra intressant när det bara fanns SuC och därmed ingen annan möjligthet att ladda bilen, förutom långsam AC eller mycket snabb SuC (som uppenbarligen skadar batteriet). Lite lagom snabb DC-laddning fanns inte eftersom bilarna inte kunde ladda med 50kW CCS, och en Chademo-adpater hade ju inte alla.
Precis som man inte laddar fullt till vardags så inbillar jag mig att folk skulle utan att knorra välja lite långsammare DC-laddning, säg max 100kW, när det inte är så himla bråttom. Och sen kan man ju någon enstaka gång skruva upp effekten till max när man har super-brådis. Nån enstaka gång kvaddar ju inte batteriet. Men man behåller å andra sidan möjligheten att ladda snabbt.
Man vill blockera en SuC så kort tid som möjligt
Jan ändå tycka att möjlighet borde finnas att reglera laddhastighet på suc, speciellt om det är under 50% beläggning på den suc du står på.
Är det över 50% se till att bilen maxar men är du själv med 5 andra laddare tomma så ser jag inte syftet att slita mer än nödvändigt på batterierna.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av juristen »

fltman skrev:
Så här uttalade sig Tesla 2017:

“The peak charging rate possible in a li-ion cell will slightly decline after a very large number of high-rate charging sessions. This is due to physical and chemical changes inside of the cells. Our fast-charge control technology is designed to keep the battery safe and to preserve the maximum amount of cell capacity (range capability) in all conditions. To maintain safety and retain maximum range, we need to slow down the charge rate when the cells are too cold, when the state of charge is nearly full, and also when the conditions of the cell change gradually with age and usage. This change due to age and usage may increase total Supercharge time by about 5 minutes and less than 1% of our customers experience this.

Tesla is not slowing down charge rates to discourage frequent Supercharging – quite the opposite. We encourage our customers to use the Supercharger network at their discretion and we committed to doubling the number of worldwide chargers just this year. We also want to ensure that our customers have the best experience at those Superchargers and preserve as much vehicle range as possible – even after frequent usage.”

Den här tråden indikerar att betydligt fler än 1% drabbas och med betydligt mer än 5 minuter per laddning. Jag skulle inte heller vilja påstå är drygt 1000 mils SuC-laddning är "a very large number of high-rate charging sessions".
Det är dokumenterade utfästelser av det här slaget, plus vad som är dokumenterat av det Tesla lovat och sagt kring laddhastighet vid köpet av bilen som kan ge framgång i domstol.

Om man kan bevisa att Tesla lovat max 5 minuter längre total laddtid på grund av åldrande batteri så borde man få ett batteri som också klarar det på garantin, om inte det befintliga gör det.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Zalman3 »

Om man kan bevisa att Tesla lovat max 5 minuter längre total laddtid på grund av åldrande batteri så borde man få ett batteri som också klarar det på garantin, om inte det befintliga gör det.
Lite intressant att en Nissan Leaf får 100% längre laddtid redan vid andra laddningen pga att batteriet inte har någon aktiv kylning.
Kan man kräva ersättning av Nissan för det?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av e5m1r »

Zalman3 skrev:
Om man kan bevisa att Tesla lovat max 5 minuter längre total laddtid på grund av åldrande batteri så borde man få ett batteri som också klarar det på garantin, om inte det befintliga gör det.
Lite intressant att en Nissan Leaf får 100% längre laddtid redan vid andra laddningen pga att batteriet inte har någon aktiv kylning.
Kan man kräva ersättning av Nissan för det?
Inte samma sak
Nissan kan inte göra det pga brist av kylning
Tesla kan göra det men har valt att strypa
Det skulle funka med Nissan liknelsen om Nissan skickade uppdatering som stängde av batterikylning så vattenpumpen inte går sönder
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av juristen »

Zalman3 skrev:
Om man kan bevisa att Tesla lovat max 5 minuter längre total laddtid på grund av åldrande batteri så borde man få ett batteri som också klarar det på garantin, om inte det befintliga gör det.
Lite intressant att en Nissan Leaf får 100% längre laddtid redan vid andra laddningen pga att batteriet inte har någon aktiv kylning.
Kan man kräva ersättning av Nissan för det?
Det beror på vad (man kan bevisa att) Nissan har lovat/utfäst/garanterat.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Camper63 »

Läste denna tråd häromdagen då jag fick oerhört långsam laddning härom veckan på en supercharger. Jag fick som mest 34 kW. Har en S90D.
Men då hade bilen stått ute hela natten temperatur 6-7 grader C. Körde bara 1 mil innan SC
Detta blir inte bra vid långresor tänkte jag. Igår o förrgår körde jag en långresa i jobbet. 45 mil tor. Träffade inget folk så jag bröt inte emot Coronalagarna tycker jag. Jag ställde in på Navigationen att jag skulle ladda på SC. Sedan när jag kom fram efter 15 talet mil. var det i stort sett som förut innan alla uppdateringar. Fullt blås. Som mest fick jag 143 kW. Batteriets temperatur är nog en av nyckelfaktorerna till snabb laddning. Bilen har gått 10000 mil ganska precis. Uttagen mars -17. Så om möjligt ställ in SC på navigationen. Då antar jag att batteriet förvärms.
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Mickep »

Är det lag på det? Folk utifrån säger att Norge har lockdown, men de har i mitt tycke väldigt avslappnat. Där finns hytteförbud men ingen gräns hur länge man får åka (då hade tesla Björn fått problem)
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Henkens »

Gjorde ett litet test.
Jag har en S90D 2015
Den har gått 32000 mil och är Mycket laddat på SuC
Var 5:e minut skrev jag upp värdena jag fick
Förvärmde batterierna till 35°
Tid: % Kw Batteritemp Återstående laddtid
18:02 1% 60Kw 35° 40min
18:07 8% 84kw 35° 40
18:12 17% 87Kw 38° 35
18:17 27% 90Kw 39° 30
18:22 37% 92Kw 39° 25
18:27 47% 81Kw 39° 20
18:32 55% 71Kw 39° 20
18:37 62% 61Kw 40° 15
18:42 69% 52Kw 42° 15
18:47 74% 44Kw 43° 10
18:52 79% 37Kw 43° 10
18:57 83% 31Kw 42° 5
19:02 86% 27Kw 42° Här märkte jag att jag hade satt 85% laddgräns så höjde den till 90% och då laddade den i 10 minuter till från 85 - 90%
19:07 89% 20Kw 42°
19:10 90% 17Kw 42°

Så det verkar som jag kan maxa 92Kw med alla förutsättningar rätt.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av e5m1r »

Camper63 skrev:
Läste denna tråd häromdagen då jag fick oerhört långsam laddning härom veckan på en supercharger. Jag fick som mest 34 kW. Har en S90D.
Men då hade bilen stått ute hela natten temperatur 6-7 grader C. Körde bara 1 mil innan SC
Detta blir inte bra vid långresor tänkte jag. Igår o förrgår körde jag en långresa i jobbet. 45 mil tor. Träffade inget folk så jag bröt inte emot Coronalagarna tycker jag. Jag ställde in på Navigationen att jag skulle ladda på SC. Sedan när jag kom fram efter 15 talet mil. var det i stort sett som förut innan alla uppdateringar. Fullt blås. Som mest fick jag 143 kW. Batteriets temperatur är nog en av nyckelfaktorerna till snabb laddning. Bilen har gått 10000 mil ganska precis. Uttagen mars -17. Så om möjligt ställ in SC på navigationen. Då antar jag att batteriet förvärms.
Vi pratar om framförallt 70 och 85 batteri
90 pack begränsas om man superchqrgqr mycket
Sen är det kanske inte max hastigheten utan totaltiden
Tex så toppar min bil runt 115 upp till ca 10% sen går det fort neråt ca 50 vid 50% och 30 vid 70%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av abagewitz »

Henkens skrev:
Gjorde ett litet test.
Jag har en S90D 2015
Den har gått 32000 mil och är Mycket laddat på SuC
Var 5:e minut skrev jag upp värdena jag fick
Förvärmde batterierna till 35°
Tid: % Kw Batteritemp Återstående laddtid
18:02 1% 60Kw 35° 40min
18:07 8% 84kw 35° 40
18:12 17% 87Kw 38° 35
18:17 27% 90Kw 39° 30
18:22 37% 92Kw 39° 25
18:27 47% 81Kw 39° 20
18:32 55% 71Kw 39° 20
18:37 62% 61Kw 40° 15
18:42 69% 52Kw 42° 15
18:47 74% 44Kw 43° 10
18:52 79% 37Kw 43° 10
18:57 83% 31Kw 42° 5
19:02 86% 27Kw 42° Här märkte jag att jag hade satt 85% laddgräns så höjde den till 90% och då laddade den i 10 minuter till från 85 - 90%
19:07 89% 20Kw 42°
19:10 90% 17Kw 42°

Så det verkar som jag kan maxa 92Kw med alla förutsättningar rätt.
Hur gör man för att förvärma batteriet?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av e5m1r »

abagewitz skrev:
Henkens skrev:
Gjorde ett litet test.
Jag har en S90D 2015
Den har gått 32000 mil och är Mycket laddat på SuC
Var 5:e minut skrev jag upp värdena jag fick
Förvärmde batterierna till 35°
Tid: % Kw Batteritemp Återstående laddtid
18:02 1% 60Kw 35° 40min
18:07 8% 84kw 35° 40
18:12 17% 87Kw 38° 35
18:17 27% 90Kw 39° 30
18:22 37% 92Kw 39° 25
18:27 47% 81Kw 39° 20
18:32 55% 71Kw 39° 20
18:37 62% 61Kw 40° 15
18:42 69% 52Kw 42° 15
18:47 74% 44Kw 43° 10
18:52 79% 37Kw 43° 10
18:57 83% 31Kw 42° 5
19:02 86% 27Kw 42° Här märkte jag att jag hade satt 85% laddgräns så höjde den till 90% och då laddade den i 10 minuter till från 85 - 90%
19:07 89% 20Kw 42°
19:10 90% 17Kw 42°

Så det verkar som jag kan maxa 92Kw med alla förutsättningar rätt.
Hur gör man för att förvärma batteriet?
Om det är låg temp ute så går den igång med coupevärmen du ser det tydligt i appen
Annars om man har PDL kan man förvärma från bilen
Eller köra
Temp får man ut i PDL bilar eller 3 part till obd
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Henkens »

Knappa in en SuC som destination. Jag läste ut tempen med scan my tesla.
Gasa, bromsa, funkar också.
Det tar således 68 minuter för mig att ladda från 1% till 90% med optimala förhållanden.
Betydligt längre om batterierna är kalla.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Zalman3 »

Vill du byta batteri?
Tesla kanske erbjuder uppgradering till ett Maxwell batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av models4karl »

Om man nu ska driva sitt battericase till ARN så vill man ju ha all möjlig kunskap om sin bil. Hur tappar man av sin Tesla på information enklast?
Det finns en app som heter "scan my Tesla", Det finns en slags raspberryPi-lösning som heter Teslalogger, ABRP, ???, ...
Om man vill dyka ned i bilens batteris innersta hemligheter, vad behöver man då?

(Jag har en P85+ från 2013. Dvs, ladda 1 timme, åka 2 timmar. :x )
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av jeppe_sthlm »

models4karl skrev:
Om man nu ska driva sitt battericase till ARN så vill man ju ha all möjlig kunskap om sin bil. Hur tappar man av sin Tesla på information enklast?
Det finns en app som heter "scan my Tesla", Det finns en slags raspberryPi-lösning som heter Teslalogger, ABRP, ???, ...
Om man vill dyka ned i bilens batteris innersta hemligheter, vad behöver man då?

(Jag har en P85+ från 2013. Dvs, ladda 1 timme, åka 2 timmar. :x )
Så vitt jag vet är det enda sättet att koppla på sig på bilens ODB-port för att få ut den datan. Då är det scan my tesla eller liknande som gäller. Har du en androidlur, så kan du beställa kabel och ODB-adapter här:

https://e-mobility-driving-solutions.co ... rie/kabel/

För iOS behöver man en annan ODB-adapter

https://www.scantool.net/obdlink-mxp/

...men du behöver fortfarande en kabel. Sedan är det app:en för en hundring eller så
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar