Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JustGo
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 nov 2018 17:30

Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av JustGo »

Efter ca 10.000 mil blir stora skärmen svart och går inte att väcka. Gäller Model S och X tillverkade för feb 2018.
Hände mig för ca 3v sedan enl. Tesla så kan det ha varit en uppgradering som gick fel. DE beskrev vad jag skiulle göra:

1. Koppla loss "Stora batteriet"
2. Koppla loss 12V batteriet
3. Vänta ett tag
4. Anslut igen i omvänd ordning
5. Koppla till en "Booster" till 12V batteriet.

Fick göra ovanstående moment 2 ggr sedan fungerade det hela igen.

NU har det hänt igen.

Denna gång Googlade jag då det tydligen var helg hos tesla!
Det visar sig att Model S och X tillverkade före feb 2018 efter ca 10.000 mil så blir ett minneschip i EMMC modulen "förbrukat" Det klarar visst ca 7000 laddcykler sedan blir det oanvändbart. 7000 cykler motsvarar normalt ca 10.000 mil (min har gått 10.800mil)

Tesla vill tydligen byta allt dvs skärmen och alla kretskort tillhörande skärmen till ett pris av ca €3000 (30-35 tusen i Sverige gissar jag).
Nu finns det folk (företag) som bara byter ut chippet mot ett nytt (och bättre)

https://www.youtube.com/watch?v=8TRTwDg4QVE
och
https://translate.google.com/translate? ... 5,15700271

Min fråga är finns det någon i Sverige som kan göra denna "uppgradering/reparation"?

/sten
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av jeppe_sthlm »

Kostar drygt 20k att byta hos Tesla. Kolla om försäkringen tar den. De gjorde de med min
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Henkens »

Ta ut skärmen själv och skicka den till Nederländerna och det kostar 375€
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av thebishop »

Kondoleanser- eMMC fel är sugigt. Besviken på att tesla inte löst detta snyggare med kontrollerat byte av eMMC under vanlig service innan man blir stående.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av e5m1r »

JustGo skrev:
Efter ca 10.000 mil blir stora skärmen svart och går inte att väcka. Gäller Model S och X tillverkade för feb 2018.
Hände mig för ca 3v sedan enl. Tesla så kan det ha varit en uppgradering som gick fel. DE beskrev vad jag skiulle göra:

1. Koppla loss "Stora batteriet"
2. Koppla loss 12V batteriet
3. Vänta ett tag
4. Anslut igen i omvänd ordning
5. Koppla till en "Booster" till 12V batteriet.

Fick göra ovanstående moment 2 ggr sedan fungerade det hela igen.

NU har det hänt igen.

Denna gång Googlade jag då det tydligen var helg hos tesla!
Det visar sig att Model S och X tillverkade före feb 2018 efter ca 10.000 mil så blir ett minneschip i EMMC modulen "förbrukat" Det klarar visst ca 7000 laddcykler sedan blir det oanvändbart. 7000 cykler motsvarar normalt ca 10.000 mil (min har gått 10.800mil)

Tesla vill tydligen byta allt dvs skärmen och alla kretskort tillhörande skärmen till ett pris av ca €3000 (30-35 tusen i Sverige gissar jag).
Nu finns det folk (företag) som bara byter ut chippet mot ett nytt (och bättre)

https://www.youtube.com/watch?v=8TRTwDg4QVE
och
https://translate.google.com/translate? ... 5,15700271

Min fråga är finns det någon i Sverige som kan göra denna "uppgradering/reparation"?

/sten
Vanligtvis täcker helförsäkring elektronik till 12000mil ( lite olika miltal beroende på försäkring ) då din bil rullar 10k mil är det med största sannolikhet nåt som försäkringen tar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
JustGo
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 nov 2018 17:30

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av JustGo »

Kollade med Trygg Hansa och min skälvrisk är 2600 så det är väl bara att beställa en tid. Tack för alla svar.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Oppfinnarn »

Råkade ut för Black screen death för en vecka sedan med min 70D 2015, dock så klarade mina flashar dryga 13000 mil .... Så nu är den på service för MCU byte, a 20k :cry: , men försäkringen för elektronik gäller till 15k mil så ngn rabatt blir det väl efter självrisk.

Någon som vet hur länge det brukar ta att få den bytt. Gissar Gamla MCUer inte ligger och skräpar i ett hörn på verksta´n ... 1 vecka, 1 månad, ett år ... ?
Senast redigerad av Oppfinnarn, redigerad totalt 1 gånger.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av bylund »

Mig tog det ungefär en vecka från att de konstaterat behov av byte tills bytet var utfört. Detta var i början på mars. Men det är nog, som du är inne på, väntan på MCU som är den stora osäkerhetsfaktorn.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Oppfinnarn »

bylund skrev:
Mig tog det ungefär en vecka från att de konstaterat behov av byte tills bytet var utfört. Detta var i början på mars. Men det är nog, som du är inne på, väntan på MCU som är den stora osäkerhetsfaktorn.
OK, då finns det ju iallafall hopp att det går hyfsat snabbt. Det är lite trist att behöva köra svärfars (som har körförbud efter en lätt stroke) manuella dieselstånka (då frun eller dottern allt som oftast snor den andra teslan :) )
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Bysaga
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jan 2020 07:11
Ort: Mellerud

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Bysaga »

Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av e5m1r »

Bysaga skrev:
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Har du uppdatterat till 2020.16?
Om jag uppfattat rätt så har tesla krypterat alla certifikat vilket gör det omöjligt att byta emmc
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av mans71 »

e5m1r skrev:
Bysaga skrev:
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Har du uppdatterat till 2020.16?
Om jag uppfattat rätt så har tesla krypterat alla certifikat vilket gör det omöjligt att byta emmc
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av taliz »

mans71 skrev:
e5m1r skrev:
Bysaga skrev:
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Har du uppdatterat till 2020.16?
Om jag uppfattat rätt så har tesla krypterat alla certifikat vilket gör det omöjligt att byta emmc
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?
Har man garanti så löser dom väl det just på garantin?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av mans71 »

taliz skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
Bysaga skrev:
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Har du uppdatterat till 2020.16?
Om jag uppfattat rätt så har tesla krypterat alla certifikat vilket gör det omöjligt att byta emmc
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?
Har man garanti så löser dom väl det just på garantin?
...och? Vad har det med detta att göra?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av jeppe_sthlm »

Generellt är det väl positivt om de krypterar certifikaten. Exakt vad effekten av det är vet jag dock inte, men den kanske blir mindre stöldbegärlig eller liknande?

Sedan är det naturligtvis upp till var och en att bedöma vad som är dyrt, men ca 20k på en 5-6 år gammal bil som är värd kanske 400-500k kan väl jag ändå tycka är någotsånär rimligt. Man får en 4G uppgradering på köpet också (om man inte hade det innan).

Håller dock med om att de är en klantig grej - borde inte ha varit raketforskning att räkna ut hur länge eMMC:n skulle hålla.

I mitt fall tog försäkringen bytet rakt av. Spontant tyckte de att den var billig - var dyrare på ev folka
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av e5m1r »

mans71 skrev:
e5m1r skrev:
Bysaga skrev:
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Har du uppdatterat till 2020.16?
Om jag uppfattat rätt så har tesla krypterat alla certifikat vilket gör det omöjligt att byta emmc
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av mans71 »

e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av e5m1r »

mans71 skrev:
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nya
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

e5m1r skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nya
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.
Nu är inte jag någon it-tekniker och borde kanske inte uttala mig. Men gör det ändå eftersom att jag är man....

Om man gör en helkopiering av emmc får man inte med allt, även det krypterade?
Det funkar på vanliga hårddiskar om man gör en fullständig avskrift av hela ytan, inte bara copy/paste.

Men vad vet jag.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av bylund »

frippe skrev:
e5m1r skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nya
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.
Nu är inte jag någon it-tekniker och borde kanske inte uttala mig. Men gör det ändå eftersom att jag är man....

Om man gör en helkopiering av emmc får man inte med allt, även det krypterade?
Det funkar på vanliga hårddiskar om man gör en fullständig avskrift av hela ytan, inte bara copy/paste.

Men vad vet jag.
Poängen är väl att man kan rädda skadade EMMC om man kan kopiera ut relevant information till en friskt minne. Om originalminnet är delvis korrupt så får man med sig de korrupta bitarna om man gör så, och är det så korrupt att MCU inte startar längre så har man problem.
Så jag gissar att man kan profylaktiskt kopiera friska minnen fortfarande, men att återskapa skadade kan bli svårare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
frippe skrev:
e5m1r skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nya
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.
Nu är inte jag någon it-tekniker och borde kanske inte uttala mig. Men gör det ändå eftersom att jag är man....

Om man gör en helkopiering av emmc får man inte med allt, även det krypterade?
Det funkar på vanliga hårddiskar om man gör en fullständig avskrift av hela ytan, inte bara copy/paste.

Men vad vet jag.
Poängen är väl att man kan rädda skadade EMMC om man kan kopiera ut relevant information till en friskt minne. Om originalminnet är delvis korrupt så får man med sig de korrupta bitarna om man gör så, och är det så korrupt att MCU inte startar längre så har man problem.
Så jag gissar att man kan profylaktiskt kopiera friska minnen fortfarande, men att återskapa skadade kan bli svårare.
Så kanske det finns behov av förebyggande underhåll på en tesla trots allt...;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av taliz »

mans71 skrev:
taliz skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
Bysaga skrev:
Råkat ut för mcu- trubbel jag med. Tesla klara att väcka mittskärmen iaf. Nu plockas mcu ur bilen och ska skickas till Holland för byte av minneskort. Hoppas det blir bra.
Har du uppdatterat till 2020.16?
Om jag uppfattat rätt så har tesla krypterat alla certifikat vilket gör det omöjligt att byta emmc
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?
Har man garanti så löser dom väl det just på garantin?
...och? Vad har det med detta att göra?
Du skrev bokstavligen "som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt".

Hursomhelst har det ju klargjorts mer nu varför de krypterar. Lite tröttsamt att många ofta ska börja skrika om hur dåliga Tesla är för att de gör si eller så, innan de har någon förståelse för varför.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

taliz skrev:
mans71 skrev:
taliz skrev:
Så... Tesla inte bara tillverkar en skit-dålig lösning, en lösning som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt. Tesla är nu så långt ner i kaninhålet att dom nu aktivt krigar mot ägare som försöker hålla sina bilar igång för en rimlig peng?
Har man garanti så löser dom väl det just på garantin?
...och? Vad har det med detta att göra?
Du skrev bokstavligen "som dom vägrar ta ansvar för garantimässigt".

Hursomhelst har det ju klargjorts mer nu varför de krypterar. Lite tröttsamt att många ofta ska börja skrika om hur dåliga Tesla är för att de gör si eller så, innan de har någon förståelse för varför.[/quote]

Garantifrågan har väl inget med krypteringen att göra. Tesla har lyckats konstruera en produkt där de ganska lätt borde ha fattat att livslängden inte motsvarar bilens livslängd och som inte kan ses som en slitdetalj. Det är väl där deras dåliga garantihantering kommer fram. Speciellt om de sedan försvårar lösningar till problemet, även om lösningen är gjord för att lösa ett annat problem.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

bylund skrev:
frippe skrev:
e5m1r skrev:
mans71 skrev:
e5m1r skrev:
De har inte gjort detta för att omöjliggöra byte ab emmc utan för att dem fick mycket skit för att det gick att få ut information om bilen / ägaren från skrotade enheter
Tyvärr gör lösningen det omöjligt att byta emmc då man behöver komma åt information som just är krypterad
Som sagt detta är nåt jag läst och tolkat så här alltså inte en absolut sanning
Ah, så kan det förstås vara och det är ju bra. Så bytet gick till så att man bara hämtade ut viss information från filsystemet och la det på det nya minnet, inte en bit-för-bit kopiering?
Åter igen vad jag förstår så tog man all info från gamla emmc och förde över till nya
( fick med alla inställningar historik homelink etc )
Det absolut viktigaste är dock bilens unika certifikat
Utan dessa vill inte bilen prata med MCU
Åter igen om jag förstått rätt så kan man ändå få det att fungera men tappar bland annat uppkoppling appstyrning samt framtida uppdateringar.
Nu är inte jag någon it-tekniker och borde kanske inte uttala mig. Men gör det ändå eftersom att jag är man....

Om man gör en helkopiering av emmc får man inte med allt, även det krypterade?
Det funkar på vanliga hårddiskar om man gör en fullständig avskrift av hela ytan, inte bara copy/paste.

Men vad vet jag.
Poängen är väl att man kan rädda skadade EMMC om man kan kopiera ut relevant information till en friskt minne. Om originalminnet är delvis korrupt så får man med sig de korrupta bitarna om man gör så, och är det så korrupt att MCU inte startar längre så har man problem.
Så jag gissar att man kan profylaktiskt kopiera friska minnen fortfarande, men att återskapa skadade kan bli svårare.
Det är klart, kopierar man skräp får man skräp med i kopian. Men före det börjar bli korrupt borde det gå. Gäller bara att göra det i tid då.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar