Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Ptjah, kanske man borde korrigera hastighetsdatan på ngt sätt. Men det skulle nog skapa en hel del irritation om bilen började sakta ner alldeles för tidigt. Jag tycker inte sällan den accelererar för sent.
Min AP1-X gör dock rätt åt "andra hållet", dvs den börjar accellerera när skylten passeras, hur gör AP2+?

Detta uppskattas iofs inte av andra bilister, dom flesta verkar anse att man ska ha uppnått (minst) den nya hastigheten i god tid innan skylten :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Curik »

taliz skrev:
mati skrev:
Alltså Audi har ju lyckats lösa det i e-tron. Den kan visserligen läsa skyltarna, men den sänker hastigheten långt innan den rimligen kan se skylten. Den går alltså också enbart efter GPS-data i det fallet. Så sett skulle Tesla kunna lösa det på exakt samma sätt. Visserligen gör e-tron fel ibland, nämligen när GPS-datan inte stämmer, och då märker bilen det när den passerar skylten. Men den stora fördelen är att bilen sänker hastigheten lagom tidigt och försiktigt. Man märker alltså som förare att bilen planerar att sänka hastigheten, och skulle man i det läget upptäcka att det är fel så kan man bara trycka lite på gasen och allt är finemang. Teslaorna bromsar ju rätt kraftigt när de passerar skylten, som dessutom kanske inte ens stämmer pga felaktig GPS-data, och man blir helt tagen på sängen när det händer.
Men som sagt, det är bara mjukvara som inte kräver skyltavläsning.
Senast du körde Tesla var väl precis när de fick igång nya koden på AP2?
Det har hänt en del sen dess. Jag kan tex inte minnas sist min bromsade "kraftigt". Det går det mjukt och fint.
Det är också enkelt att "trycka lite på gasen", eller rulla på rattknapparna, för att korrigera.
Nackdelen är främst att den fortfarande inte läser skyltar, men det är hög prio på det och ska komma snart enligt Elon.

Det är kanske dags att du börjar fundera på om dina gamla sanningar som tidigare Tesla-ägare fortfarande är giltiga, innan du skriver det i var och vartannat inlägg.
Jag förstår om tiden står still i en étron, men den gör inte det i en Tesla.
Haha, lugn och fin nu.

Jag upplever inte heller att imbromsningarna är hårda på min MS. Det går väldigt mjukt fram, bara försent.

Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av taliz »

Curik skrev:
Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.
Tyvärr är det ju så att många då upplever det som "bättre".
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av chevnanne »

taliz skrev:
Curik skrev:
Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.
Tyvärr är det ju så att många då upplever det som "bättre".
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.


Min bromsar vid backkrön ibland som det finns många av, om jag möter timmerbilar ibland som det finns väldigt många av här i Jämtland.
Gäller inte alla jag möter men många bromsar den för, den bromsar för personbilar ibland.
Ruggigt jobbigt är det iallafall.
Jag påpekade detta när jag var in med bilen i Sollentuna förra vecka men ingen respons på det.
Ändå gav jag dom två tider där bilen bromsade för en timmerbil och en personbil på väg ner till Sollentuna.
Jag frågade även om mina kameror borde justeras då trafikljusen står snett mot varandra och reflexpinnarna alltid
har olika avstånd även om vägen är rak. Det skiljer en hel del på avståndet mellan ena sidan och andra sidan.
Senast redigerad av chevnanne, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Curik »

taliz skrev:
Curik skrev:
Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.
Tyvärr är det ju så att många då upplever det som "bättre".
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.
Fast nu hittar du på. Audis system är inte enklare på något sätt; båda använder radaravbildning för att hålla avstånd till andra bilar i kombination med kameror för att partionera upp vägen i olika delar (genom att leta efter linjerna, i princip).
Att det skulle handlat om att någon korsar en linje eller ligger långt ut är ju något du fantiserat fram. Jag har kvar videon och det var inget särskilt med situationen.

Haha, det är klart att adaptiva farthållaren är sämre om den fungerar sämre! Bakomliggande orsak har ju inget som helst med det att göra. Jag har sett dina inlägg förut (och andras åsikter om dessa) men jag börjar verkligen misstänka att du trollar. På riktigt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Teslaspolen »

Jag instämmer bara i kören. Kör man på landsbygden i Dalarna får man allt se upp, det ändras ofta mellan 90 till 70 på vägarna och ofta med fartkameror precis efter. Kör man som AP vill så åker man på selfie och efterföljande fortkörningsböter garanterat.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskyltar

Inlägg av taliz »

Curik skrev:
taliz skrev:
Curik skrev:
Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.
Tyvärr är det ju så att många då upplever det som "bättre".
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.
Fast nu hittar du på. Audis system är inte enklare på något sätt; båda använder radaravbildning för att hålla avstånd till andra bilar i kombination med kameror för att partionera upp vägen i olika delar (genom att leta efter linjerna, i princip).
Att det skulle handlat om att någon korsar en linje eller ligger långt ut är ju något du fantiserat fram. Jag har kvar videon och det var inget särskilt med situationen.

Haha, det är klart att adaptiva farthållaren är sämre om den fungerar sämre! Bakomliggande orsak har ju inget som helst med det att göra. Jag har sett dina inlägg förut (och andras åsikter om dessa) men jag börjar verkligen misstänka att du trollar. På riktigt.
Audis nyare bilar drabbas också av spökbromsningar.
De äldre har inte lika långtgående funktionalitet. Dvs de tar inte hänsyn till så många faktorer.
Och nej det är inga fantasier. Finns gott om klipp på youtube där Teslas autopilot väjt undan när andra fordon kommit in i dess fil. Liknande funktionalitet finns i andra nyare bilar.
Sen betyder inte det att systemen alltid tolkar allt rätt. De tar alltid det säkra före det osäkra, vilket är hela anledning till att spökbromsningar existerar överhuvudtaget.

Förstår du inte poängen med säkerhetssystem? Det är väl bättre att den bromsar en gång för mkt, än att du krockar eller kör i diket i en skarp situation?
Eller du kanske kör utan bälte med? Du krockar ju ändå aldrig?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Saab99turbo »

Kör också i jämtland dagligen, E14 Östersund och västerut. Jag anpassar hastigheten manuellt. Inte en chans att jag skulle klara fartkamerorna vid Ås, Ytterån, vägskälet Nälden osv annars.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Walker »

Curik skrev:
taliz skrev:
Curik skrev:
Däremot när den spökbromsar eller tvekar vid omkörningar, det verkar extremt svårt att få till. Trots att min gamla A3:a för 300k inte hade några av dessa problem. Det tycker jag är en stor besvikelse.
Enklare system har inte möjlighet att överhuvudtaget detektera potentiella faror. Tex att någon glider ut mot, eller lite över, linjen. De blåser på som om inget hänt.
Tyvärr är det ju så att många då upplever det som "bättre".
Alla bilar med de absolut senaste systemen har detta problem i olika omfattning.
Min bil med HW3 har jag inte upplevt spökbromsning på som ett problem sedan förra sommaren. Nånstans runt januari bromsade den dock en gång vid ett krön. Sen dess nada.
Men det beror säkert på vad man kör på för vägar. Jag kör nästan uteslutande kors och tvärs i Skåne.
Fast nu hittar du på. Audis system är inte enklare på något sätt; båda använder radaravbildning för att hålla avstånd till andra bilar i kombination med kameror för att partionera upp vägen i olika delar (genom att leta efter linjerna, i princip).
Att det skulle handlat om att någon korsar en linje eller ligger långt ut är ju något du fantiserat fram. Jag har kvar videon och det var inget särskilt med situationen.

Haha, det är klart att adaptiva farthållaren är sämre om den fungerar sämre! Bakomliggande orsak har ju inget som helst med det att göra. Jag har sett dina inlägg förut (och andras åsikter om dessa) men jag börjar verkligen misstänka att du trollar. På riktigt.
Nä, nu ska vi inte smutskasta taliz. Vi som hänger här mycket vet ju att han är en äkta fanboy (lixom jag!) Kanske inte alltid helt nyanserad och även lite benägen att lyft teslas fördelar gentemot konkurrenterna (f’låt... jag menar de RIKTIGA biltillverkarna. Tesla har ju inga konkurrenter inom segmentet eftersom de inte tillverkar bilar utan rullande datorer) Hur som så trollar taliz inte utan försöker bara lyfta Teslas smutskastade rykte som opålitlig, dyr och oseriös tillverkare av rullande datorer. (Att tillverka dylika fordon är ju en så simpel uppgift. Se bara på VW. Först ID3 och nu Golf 8 :? )
Som jag sagt från dag ett här på forumet så är det inget krav att man MÅSTE köpa en Tesla. Den rullande datorn har sina fel och brister och om man nu inte tycker att fördelarna överväger nackdelarna så står det var och en fritt att välja valfri fossildinosaurie, förpesta omgivningen och göda bränslebolagen.
Att det ska va så svårt....
Jag (och även taliz) är här för att vi gillar våra bilar och Teslas tänk, och vi har ingen annanstans att gå. Känns inte så meningsfullt att diskutera våra rullande datorer på ”jagrullar.se” VW klubben eller skoda egetforum. Det skulle vara som att diskutera streamad musik på ett forum om LP-skivor.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av dd88 »

Träffsäker slutsats med tanke på att de som verkligen älskar att lyssna på musik i regel föredrar vinyl framför sönderkomprimerad streaming ;)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Walker »

dd88 skrev:
Träffsäker slutsats med tanke på att de som verkligen älskar att lyssna på musik i regel föredrar vinyl framför sönderkomprimerad streaming ;)
...sa forumets petrolhead. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av fth »

Curik skrev:
Haha, det är klart att adaptiva farthållaren är sämre om den fungerar sämre! Bakomliggande orsak har ju inget som helst med det att göra. Jag har sett dina inlägg förut (och andras åsikter om dessa) men jag börjar verkligen misstänka att du trollar. På riktigt.
Jo, bakomliggande orsak är i detta fall förstås väldigt viktig, en bil som inte öht gör anspråk på att identifiera potentiella faror i trafiken kommer heller aldrig att göra misstag i detta, och därmed inte spökbromsa utan uppenbar anledning.

En "dum" farthållare är ju inte ens direkt jämförbar med en "smart", att hålla sig i filen och på rätt avstånd till bilen framför är ju det enda den "dumma" gör anspråk på att göra, för den "smarta" är detta endast en del av funktionaliteten.

Personligen ser jag en och annan spökbromsning som ett litet pris att betala för den ökade säkerheten som kommer med att bilen identifierar och undviker faror på ett "intelligent" sätt.

Slutligen, man kan förstås ha åsikter om taliz inlägg och debattstil ibland, jag håller definitivt inte med honom i allt, men att kalla honom för "troll" är i mina ögon orättvist (kanske extra orättvist i den här tråden, där jag tycker han enbart kommer med balanserade åsikter och korrekta fakta).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av dd88 »

Bara för att andra bilar inte identifierar ett hinder så betyder det inte att att bilen inte bromsar för att undvika en olycka, vad hindret består av är sekundärt.

Sen är det skillnad på en flygande plastpåse eller en stock, men vi är inte riktigt där att bilen kan skilja på mjuka/hårda ting och agera därefter.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av dd88 »

Walker skrev:
dd88 skrev:
Träffsäker slutsats med tanke på att de som verkligen älskar att lyssna på musik i regel föredrar vinyl framför sönderkomprimerad streaming ;)
...sa forumets petrolhead. :lol:
Även om jag må vara världens sämsta petrolhead då det enda motordriva fordon jag har framförs av el, så skulle jag ändå vilja ha det som titel. @TiborBlomhall går det att lösa?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
elvis
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 maj 2019 22:09

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av elvis »

Tack för alla informativa svar, detta forum är suveränt!

Jag ska skriva till Elon om detta, borde kunna fixas på en grisblink eller vad säger ni programmeringskunniga?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Elix747 »

elvis skrev:
Tack för alla informativa svar, detta forum är suveränt!

Jag ska skriva till Elon om detta, borde kunna fixas på en grisblink eller vad säger ni programmeringskunniga?
Ja, skriv till Elon. kanske många skall skriva? Borde vara förhållandevis enkelt att fixa eller.

Hastighetsanpassningen är ju en sak som är ganska dålig och som jag använder dagligen. Dessutom anpassar den sig bara på mötesvägar, inte mötesfria vägar. När jag kör landsväg som sänks till 50 väg som sedan delas upp med stora och långa refuger, tex i större korsningar, så fattar bilen att det är mötesfri väg och då accelererar den upp till ursprunglig AP hastighet till refuger. DVs först är bilen sen till ner till 50 och sedan accelererar den tillbaka till 70 mitt i 50 området.
Jag vill även ha möjlighet att välja att den anpassar hastighet även på mötesfri väg. Har bara AP eller fixar FSD detta redan?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Jerker »

Farthållaren är rätt värdelös när det är många hastighetsändringar. Är mest användbar på landsväg och motorväg.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av e5m1r »

Ni är medvetna om att tesla inte alls anpassar hastighet efter skyltar
Om den råkar sakta ner så är det för att det är restricted road i kombination med hastighetsskylt
Så om det ska bli nåt så måste först och främst bilen anpassa hastighet efter skylt sen kan vi diskutera resten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Eliard »

Ja ,var det inte något som Mobile Eye har patent på , och som Tesla nu inte vill ingå i.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av e5m1r »

Eliard skrev:
Ja ,var det inte något som Mobile Eye har patent på , och som Tesla nu inte vill ingå i.
Min bil AP1 har Mobile chip och läser skylltar men anpassar knte hastighet efter dem mer än om det ör rescricted road
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Eliard skrev:
Ja ,var det inte något som Mobile Eye har patent på , och som Tesla nu inte vill ingå i.
Min bil AP1 har Mobile chip och läser skylltar men anpassar knte hastighet efter dem mer än om det ör rescricted road
Bilen anpassar alltså hastigheten efter skyltar. Det är sedan en mindre sak om den kommer att göra det på alla vägar eller enbart på vägar där kartdata anger att det finns mötande trafik (restricted). Min AP1-bil anpassar hastigheten på de flesta vägar häromkring undantaget motorvägar eller andra vägar utan mötande trafik/korsningar
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 okt 2019 12:49

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Lindansaren »

Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted roads"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av e5m1r »

Lindansaren skrev:
Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted roads"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.
För att tesla anpassar inte hastighet efter skyltar
På frågan varför säger jag lägg en tweet till Elon :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av helix »

Lindansaren skrev:
Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted roads"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.
Eftersom det inte har något med skyltavläsning att göra. Att Tesla begränsar hastigheten på vissa vägar är just eftersom Autopiloten per Teslas definition inte är säker att hantera högre hastighet/kurvor på de vägpartier som är "Restricted road"-klassade. Egentligen likvärdigt med att man på vissa vägar inte ens kan aktivera Autosteer eftersom Autopiloten gör bedömningen att det inte är säkert. Exempelvis smala enkelspåriga landsvägar eller andra situationer där det inte finns tydliga väglinjer.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hastigheten anpassas sent jag kör förbi hastighetsskylta

Inlägg av Svenssons »

Lindansaren skrev:
Vad är anledingen till att bilen bara anpassar hastigheten på "restricted"? Enligt mig väldigt konstigt. Borde i så fall vra en inställning i bilen.
Har inget med skyltavläsning eller ej att göra. AP1 läser skyltar och begränsar hastigheten på vägar satta till "restricted". Det är antagligen ett säkerhetsval som gjorts av Tesla eller åt Tesla. Restricted Roads är vägar med mötande trafik. Hastigheten anpassas alltid nedåt från satt hastighet på restricted roads för att sedan gå tillbaka till högre hastighet när restricted tar slut eller det är en restricted med högre hastighet.

Det finns vägar som ännu inte markerats som restricted även ifall de har mötande trafik. Där kan man köra upp till 150 km/h med AP om man vill...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar