Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
VW ska nu gå över till ny försäljningsmodell där handlarna är agenter snarare än försäljare. Man köper bilen online till ett fast pris. Väljer en plats/agent för leverans. Agenten får en fast summa för att ta hand om leveransen/överlämningen. Inget mer prutande alltså.

https://electrek.co/2020/05/20/all-vw-r ... tric-cars/
Our partners can, therefore, focus on what makes retail so indispensable: personal, competent customer care
Tanken är nog att man vill att kunden ska beställa bilen på nätet.
Och den lokala handlaren blir bara ett "utlämningsställe".

Problemet är annars om man kommer in till handlaren och vill köpa en bil, då kommer handlaren övertala kunden att köpa en fossilbil.

Detta eftersom handlarens stora inkomstkälla är att serva fossilbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Mickep »

Betänk vad som produceras. Fler och fler modeller är eldrivna. Givetvis blir det en övergångsperiod. Men tror det går att ordna så handlarna får inkomster från elbilsägarna också. Hyundai har del intressanta saker.
Enligt ark kommer bilarna om 5 år vara billigare än motsvarande fossilbil (prestandan kommer vara lägre)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Walker »

Laban skrev:
VW ska nu gå över till ny försäljningsmodell där handlarna är agenter snarare än försäljare. Man köper bilen online till ett fast pris. Väljer en plats/agent för leverans. Agenten får en fast summa för att ta hand om leveransen/överlämningen. Inget mer prutande alltså.

https://electrek.co/2020/05/20/all-vw-r ... tric-cars/
Our partners can, therefore, focus on what makes retail so indispensable: personal, competent customer care
....var känner jag igen det ifrån? :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Då gäller det att man sänker dom ”fasta priserna” till dagens nettopriser så man inte tror kunderna kommer nöja sig med dagens listpriser.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »


Tuffa tider för Nissan och Renault – planerar jättevarsel.

Renault kan gå under, om de inte får hjälp mycket snart. Den varningen kom från den franska finansministern Bruno Le Maire på fredagen, i en intervju med Europe 1 radio.

Den franska staten äger 15 procent av biltillverkaren, och har utlovat ett lån på fem miljarder euro för att bolaget ska klara sig. Men Le Maire säger att lånepapprena inte är påskrivna än, och att diskussioner pågår.

Regeringen har bland annat ställt kravet att Renaults fabrik i franska Flins inte får stänga, och att så många franska jobb som möjligt ska räddas. Dessutom har man drivit linjen att Renault ska flytta en större del av sin produktion till Frankrike.

Läs mer: Så kan elbilar stå för halva effektbehovet

Samtidigt rapporterar den japanska nyhetsbyrån Kyodo att Nissan planerar att varsla 20 000 tjänster, framför allt i Europa. Det är oklart om några jobb i Sverige berörs, men Nissans fabriker i Europa ligger i Storbritannien, Spanien och Ryssland.

Uppsägningarna är en del i att konsolidera produktion och utveckling med sina samarbetspartners Renault och Mitsubishi.



https://www.nyteknik.se/fordon/tuffa-ti ... el-6995849
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av chaffis75 »

Jag pratade med en lokal liten Volvo handlare. Han sa att de idag blir mindre och mindre intressant för dem att sälja nya bilar, de har tydligen enormt liten marginal på nya bilar. Denna lilla Volvo handlare har istället satsat på beg. Volvo och även slängt ut både dachia och Renault som de hade tidigare.
Skulle tro att verkstaden och så går bra där.

Ja de är uppenbarligen redan igång att ställa om även om Volvo inte har så många elbilar än men de känns ändå som de kanske är såhär dessa återförsäljare kan överleva.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
Jag pratade med en lokal liten Volvo handlare. Han sa att de idag blir mindre och mindre intressant för dem att sälja nya bilar, de har tydligen enormt liten marginal på nya bilar. Denna lilla Volvo handlare har istället satsat på beg. Volvo och även slängt ut både dachia och Renault som de hade tidigare.
Skulle tro att verkstaden och så går bra där.

Ja de är uppenbarligen redan igång att ställa om även om Volvo inte har så många elbilar än men de känns ändå som de kanske är såhär dessa återförsäljare kan överleva.
Det kommer alltid att finnas överlevnadschanser för den som lämnar bra service. Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Mickep »

Jag tror det också. De som skapar en bra relation med sina kunder kommer överleva. Det kommer alltid finnas saker att göra med bilar, service, uppgraderingar, byte av komponenter.m.m.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Jag tror det också. De som skapar en bra relation med sina kunder kommer överleva. Det kommer alltid finnas saker att göra med bilar, service, uppgraderingar, byte av komponenter.m.m.
Ett framgångskoncept är att som handlare ingå i communityn. Som t.ex. Porsche har gjort. Där vill man inte sälja något vid varje möte med kunderna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:

Tuffa tider för Nissan och Renault – planerar jättevarsel.

Renault kan gå under, om de inte får hjälp mycket snart. Den varningen kom från den franska finansministern Bruno Le Maire på fredagen, i en intervju med Europe 1 radio.

Den franska staten äger 15 procent av biltillverkaren, och har utlovat ett lån på fem miljarder euro för att bolaget ska klara sig. Men Le Maire säger att lånepapprena inte är påskrivna än, och att diskussioner pågår.

Regeringen har bland annat ställt kravet att Renaults fabrik i franska Flins inte får stänga, och att så många franska jobb som möjligt ska räddas. Dessutom har man drivit linjen att Renault ska flytta en större del av sin produktion till Frankrike.

Läs mer: Så kan elbilar stå för halva effektbehovet

Samtidigt rapporterar den japanska nyhetsbyrån Kyodo att Nissan planerar att varsla 20 000 tjänster, framför allt i Europa. Det är oklart om några jobb i Sverige berörs, men Nissans fabriker i Europa ligger i Storbritannien, Spanien och Ryssland.

Uppsägningarna är en del i att konsolidera produktion och utveckling med sina samarbetspartners Renault och Mitsubishi.



https://www.nyteknik.se/fordon/tuffa-ti ... el-6995849



Nu ska fransk bilindustri räddas. Elbilsstödet höjs till 7000 euro.
Intressant är om Sverige måste följa efter och höja elbilsstödet till 75.000kr.

French President Emmanuel Macron announced an €8 billion ($8.8 billion) plan Tuesday to revive the country’s auto industry in the wake of the COVID-19 pandemic. Increasing production and sales of electric vehicles is central to the plan.

Auto sales in France fell by about 90% in April compared to a year earlier. To rescue the country’s ailing auto industry, Macron said that he wants France to become the leading producer of clean cars in Europe. France will face fierce competition from Germany for that leadership role.

Macron announced that France would increase consumer incentives to buy an electric car to €7,000 from €6,000. The aid is also expected to include incentives for people to scrap their old vehicles and buy a lower-emission model.

https://electrek.co/2020/05/26/france-m ... -industry/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Uhm. I ena meningen säger du att bra service är nyckeln till överlevnad. I nästa att kunderna verkar göra affär med dom ändå.
Hur ska du ha det? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Frankrike satsar 8 miljarder euro för att hjälpa den krisande bilbranschen.

På en presskonferens nu ikväll så sa president Macron att målet är att Frankrike ska bli Europas främsta elbils-producent inom fem år.

Staten inför bonus för den som köper en ny elbil eller byter sin bensinbil mot en elbil, med början redan nästa vecka.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7482123

7000 euro i elbilsstöd.
2000 euro till den som byter sin bensinbil mot en elbil.

Att man får ett stöd för att byta sin begagnade bensinbil mot en begagnad elbil var nåt nytt.

Undrar hur de tänkt att det ska fungera i praktiken.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »


Macron said his government would seek to boost flagging customer demand with a subsidy of 7,000 euros for each individual buying an electric car, 5,000 for each company purchase, and 2,000 per hybrid rechargeable car.

Starting June 1, there would also be an aid of 3,000 euros for converting from a petrol-fuelled car to a less-polluting one -- and as much as 5,000 euros to upgrade to an electric vehicle, the president said.

https://www.google.com/amp/s/www.barron ... 1590526205


Verkar vara lite olika bud om vad som gäller.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Uhm. I ena meningen säger du att bra service är nyckeln till överlevnad. I nästa att kunderna verkar göra affär med dom ändå.
Hur ska du ha det? Bild
I ena meningen beskriver jag hur det är idag. I den andra spår jag framtiden.
Lite som att alla köpte fossilbilar för 10år sedan men få kommer göra det om 10år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Uhm. I ena meningen säger du att bra service är nyckeln till överlevnad. I nästa att kunderna verkar göra affär med dom ändå.
Hur ska du ha det? Bild
I ena meningen beskriver jag hur det är idag. I den andra spår jag framtiden.
Lite som att alla köpte fossilbilar för 10år sedan men få kommer göra det om 10år.
Varför skulle folk plötsligt bry sig mer om service?
Många kommer nog tvärtom bry sig ännu mindre. Redan idag finns ju gott om folk som struntar i att följa serviceintervall, trots att avgasmotorerna kan haverera. Med elbilar finns ju inte den risken, dvs fler kommer strunta i det när de förstår att det inte gör så mkt.

När behovet av regelbunden service försvinner blir det istället spontana reparationer, och då får man inte samma koppling till ett specifikt ställe.
Å andra sidan är det kanske det du säger? Dvs Volvo och liknande kan lägga ner sina verkstäder, för Nisse på hörnan är mer pålitlig när man behöver ngt fixat snabbt och lätt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det är dom stora drakarna där kunderna är ett störningsmoment som ligger illa till. Förbluffade många gör fortfarande affär med såna handlare.
Uhm. I ena meningen säger du att bra service är nyckeln till överlevnad. I nästa att kunderna verkar göra affär med dom ändå.
Hur ska du ha det? Bild
I ena meningen beskriver jag hur det är idag. I den andra spår jag framtiden.
Lite som att alla köpte fossilbilar för 10år sedan men få kommer göra det om 10år.
Varför skulle folk plötsligt bry sig mer om service?
Många kommer nog tvärtom bry sig ännu mindre. Redan idag finns ju gott om folk som struntar i att följa serviceintervall, trots att avgasmotorerna kan haverera. Med elbilar finns ju inte den risken, dvs fler kommer strunta i det när de förstår att det inte gör så mkt.

När behovet av regelbunden service försvinner blir det istället spontana reparationer, och då får man inte samma koppling till ett specifikt ställe.
Å andra sidan är det kanske det du säger? Dvs Volvo och liknande kan lägga ner sina verkstäder, för Nisse på hörnan är mer pålitlig när man behöver ngt fixat snabbt och lätt.
Menar du att kunder inte bry sig om servicenivån? Kanske blandar du ihop service som i förbyggande underhåll med service som i att finnas tillgänglig för att uppfylla kundens behov. Vad tänker du på när någon säger att en restaurang har bra service? Att dom springer ut på parkeringen och kollar dina bromsklossar?

Äger Volvo och liknande verkligen några verkstäder? Jag har uppfattat det som att verkstadsnätet är en omkostnad för biltillverkarna genom att man får dela med sig av sin marginal till en återförsäljare/verkstad. En omkostnad man ser som nödvändig för att kunna sälja sina bilar. Tycker inte det finns något som tyder på att en Teslaägare förväntar sig en lägre servicenivå än man upplevde tidigare med andra märken.

Jag tror vissa typer av verstäder har betydligt bättre förutsättningar än andra även om det finns en gräns för hur liten verkstad kan vara och kunna erbjuda bra och flexibel service. Stora verkstäder får kanske ofrånkomligt problem med avståndet mellan mekaniker och kund.
Det finns ju stora verkstader som satsat på "personliga servicetekniker" i ett försök att kombinera storlek med personlig kontakt.

Nisse på hörnan får ju dessutom problem när bilägarna är hänvisade till märkesverkstäder p.g.a. komplicerad teknik.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

När elbilarna beställs på nätet och bilhandlarna blir "utlämningsställen".

Och elbilarna inte har samma servicebehov.
Då rasar bilhandlarna.

Eller som i Volvos fall, elbilsmodellerna kommer för sent och är för dyra.
Handlarna ger Volvo Cars bottenbetyg – rasar från toppen mot botten.

Det gnisslar rejält i relationen mellan Volvohandlarna och Volvo Cars. I den årliga återförsäljarrankningen ramlar Volvo mot botten.

”Volvo brukar ligga i topp så det är en tydlig markering att saker inte står rätt till”, säger Janola Gustafson, vd för Volvohandlarnas förening.
https://www.di.se/bil/handlarna-ger-vol ... ot-botten/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Volvos hållning till återförsäljarna borde ju rent logiskt vara att dom ska se till att uppfylla kundernas förväntningar till den kostnad kunderna är villiga att betala för tjänsten. Volvo cars kan ju inte betala för ett verkstadsnät som kunderna inte vill ha.
Men jag tror alltså inte att kundernas förväntningar riktigt är bara "utlämningsställen" och ingenting mer. Tesla provar ju den modellen och det går ju sådär. Kunderna efterfrågar plötsligt en verkstad. Så länge man har garanti får det ju kosta vad det vill men i takt med att garantierna går ut kommer det ju se annorlunda ut.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Volvos hållning till återförsäljarna borde ju rent logiskt vara att dom ska se till att uppfylla kundernas förväntningar till den kostnad kunderna är villiga att betala för tjänsten. Volvo cars kan ju inte betala för ett verkstadsnät som kunderna inte vill ha.
Men jag tror alltså inte att kundernas förväntningar riktigt är bara "utlämningsställen" och ingenting mer. Tesla provar ju den modellen och det går ju sådär. Kunderna efterfrågar plötsligt en verkstad. Så länge man har garanti får det ju kosta vad det vill men i takt med att garantierna går ut kommer det ju se annorlunda ut.
Det är nya tider. Elbilar säljs på exempelvis Mall of Scandinavia och på nätet.

Man behöver inte gå till ett svindyrt glastempel och pruta om priset.

I Tyskland säljs kinesiska elbilar av motsvarande Elgiganten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Volvos hållning till återförsäljarna borde ju rent logiskt vara att dom ska se till att uppfylla kundernas förväntningar till den kostnad kunderna är villiga att betala för tjänsten. Volvo cars kan ju inte betala för ett verkstadsnät som kunderna inte vill ha.
Men jag tror alltså inte att kundernas förväntningar riktigt är bara "utlämningsställen" och ingenting mer. Tesla provar ju den modellen och det går ju sådär. Kunderna efterfrågar plötsligt en verkstad. Så länge man har garanti får det ju kosta vad det vill men i takt med att garantierna går ut kommer det ju se annorlunda ut.
Det är nya tider. Elbilar säljs på exempelvis Mall of Scandinavia och på nätet.

Man behöver inte gå till ett svindyrt glastempel och pruta om priset.

I Tyskland säljs kinesiska elbilar av motsvarande Elgiganten.
Försäljningsmomentet är väl oftast det enklaste? Alla är positiva och förväntningarna är höga. Det är ju när man får ett problem som det visar sig om man valt rätt kanal.
kontakten2

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av kontakten2 »

Jag anser service är eftertraktat och viktigt för många. Det blir lite som en favoritrestaurang och ryktet sprider sig.

Incitament för verkstäder, framförallt fria, är ett gott arbete lönar sig och verkstaden gör vinst. Ungefär som fristående volvoverkstad eller dylikt.

Tror Tesla hade vunnit på att bli mer franchising så de anställda kan göra ett bättre jobb och därmed mer betalt.

Man har revolutionerat bilmarknaden på ett plan men på serviceplanet är det mycket kvar att göra.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

kontakten2 skrev:
Jag anser service är eftertraktat och viktigt för många. Det blir lite som en favoritrestaurang och ryktet sprider sig.

Incitament för verkstäder, framförallt fria, är ett gott arbete lönar sig och verkstaden gör vinst. Ungefär som fristående volvoverkstad eller dylikt.

Tror Tesla hade vunnit på att bli mer franchising så de anställda kan göra ett bättre jobb och därmed mer betalt.

Man har revolutionerat bilmarknaden på ett plan men på serviceplanet är det mycket kvar att göra.
Förstår inte varför andra fristående verkstäder inte servar Tesla?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
kontakten2

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av kontakten2 »

Zalman3 skrev:
kontakten2 skrev:
Jag anser service är eftertraktat och viktigt för många. Det blir lite som en favoritrestaurang och ryktet sprider sig.

Incitament för verkstäder, framförallt fria, är ett gott arbete lönar sig och verkstaden gör vinst. Ungefär som fristående volvoverkstad eller dylikt.

Tror Tesla hade vunnit på att bli mer franchising så de anställda kan göra ett bättre jobb och därmed mer betalt.

Man har revolutionerat bilmarknaden på ett plan men på serviceplanet är det mycket kvar att göra.
Förstår inte varför andra fristående verkstäder inte servar Tesla?
Det kommer. Men Sverige är fortfarande extremt litet för Tesla.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
kontakten2 skrev:
Jag anser service är eftertraktat och viktigt för många. Det blir lite som en favoritrestaurang och ryktet sprider sig.

Incitament för verkstäder, framförallt fria, är ett gott arbete lönar sig och verkstaden gör vinst. Ungefär som fristående volvoverkstad eller dylikt.

Tror Tesla hade vunnit på att bli mer franchising så de anställda kan göra ett bättre jobb och därmed mer betalt.

Man har revolutionerat bilmarknaden på ett plan men på serviceplanet är det mycket kvar att göra.
Förstår inte varför andra fristående verkstäder inte servar Tesla?
Antar att det krävs utbildning och speciell utrustning för att skruva på moderna bilar, särskilt på en tesla? Om vi nu inte pratar om väldigt banala saker.
Kanske man som fristående verkstad inte satsar på en tillverkare som tydligt deklarerar att bilarna inte behöver servas? Sen är ju underlaget av Tesla som halkat ur fabriksgarantin ganska litet än så länge i sverige.
Det finns ju inte än så länge underlag för något tätt nät av verkstäder.
Vill dom få kunderna betala för beredskapen eller är man van vid att den klassiska verkstaden till vardags försörjer sig på oljebyten och dyl och därför finns tillgänglig med sin kunskap och verktyg när något går sönder.

Men visst, jag håller med dig. Jag tror det skulle vara positivt för Tesla om man t.ex. supporterade Mekonomenverkstäderna. Eller något som kunden känner finns nära.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

France approves 5 billion euro emergency loan for Renault.
https://auto.economictimes.indiatimes.c ... t/76167308
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar